A pedagógusok megváltozott szerepe Setényi János Expanzió Humán Tanácsadó 2005 setenyi@expanzio.hu
Új felismerések I. „A legújabb kutatások szerint a pedagógusok több, mint egyharmada – iskolatípustól és nemtől függően – abban az egészségi állapotban van, amit kissé lazán kiégésnek nevezünk. Ez egy olyan jelenség, amiben a testi, pszichoszomatikus és lelki panaszok sokféle és összetett klinikai esetté állnak össze." (forrás: Secretariat of the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder in the Federal Republic of Germany (2003): Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Country Background Report for the Federal Republic of Germany).
Új felismerések II. Nő a kétely a szerkezeti reformokat illetően Nő a kétely a tartalmi reformokat illetően Előtérbe kerül a tanulás és a pedagógusok világa Megjelenik a „lélek a gépben” (Koestler)
A pedagóguspálya három jellemzője Munkaterhelés: átlagosan alacsony, nem ellenőrzött, nem elszámolt, nem hatékony Szakmai követelmények: a bemenet nem világos, nem kidolgozottak, nem ellenőrzöttek, nincs következmény, nincs karrierlétra Bér: alacsony, lapos és címhez/korhoz kötött, nincs differenciálási mozgástér
A középszint helyreállítása Intézményvezetés Munkaközösség Osztályfőnökök Pedagógusok Technikaiak A pótlékrendszer leépült Nincs középvezetés Minden többletfeladat
A pálya „titkos története” (Becher) Beilleszkedés (2-3 év) Önálló megközelítés és arculat kialakítása és elfogadtatása (5-8 év) Autonóm oktatómunka (?) Rutinizálódó munka Kiégés Hanyatlás Magányos kilépés a pályáról (nyugdíj)
Megváltozott szerepkör - kihívások Oktatás helyett tanulás Tanítás helyett tanulásvezetés (szervezés, értékelés, motiválás) A változás és innováció állandó Uralni kell a napi információözönt Kezelni a tömegkultúrát
Problémák A pedagógusok nem úttörők hanem követők Nincs módszertani kultúrájuk Gyenge az alapképzettségük Iskolából kerülnek iskolába Jórészt nőkről van szó Kockázatkerülő, munkaminimalizáló stratégiát követnek
Mi az hogy kiégés? Nem tüneti definíciók kellenek: Egy tevékenységgel kapcsolatos pozitív motivációk elvesztése Az értékteremtő mozzanatot felváltja a rutin Céllá válik a rövidtávú „túlélés” és a megmaradt életenergiák védelme Nincs stratégia a kilábalásra, feltöltődésre
Állomások A tápláló források (belső és külső) elapadása, a gondok felhalmozódása Halogatás, kivárás és kommunikáció-képtelenség Elmagányosodás Rutin, energiatakarékosság, önvédelem Rövidtávú túlélési gyakorlat
TRÉNINGKULTÚRA, COACHING Személyes megelőzés Az önreflexió kultúrája erős Új örömforrások feltérképezése Életstratégia átgondolása Új szakmai hitvallás kidolgozása TRÉNINGKULTÚRA, COACHING
Szervezeti megelőzés Világos és kommunikált követelmények Folyamatosan értékelt munka Ápolt partnerkapcsolatok Közös nyelv Nyilvánosság Élethossziglani tanulás „Bajnokok” és esetek
Tennivalók Minőségérzékeny bérrendszer Erős munkáltatói jogok a vezetőknek Új tréningek bejuttatása a pedagógus-továbbképzési piacra A pedagógusképzés megszólítása Rotáció Nemzetközi tematikus együttműködés kezdeményezése