Képzéssel a munkaerő-piaci esélyekért Budapest, 2008 november 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A tanári munka értékelése
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS ISKOLAI EREDMÉNYEI.
A tételek eljuttatása az iskolákba
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Az óvodapedagógusok hazai társadalmi elfogadottsága, az óvodai munka szakmai felügyelete és minőségbiztosítása Villányi Györgyné Jutka tudományos munkatárs.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
szakmérnök hallgatók számára
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A évi demográfiai adatok értékelése
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
„A CIGÁNYOKKAL NEM LEHET BÉKÉSEN EGYÜTTÉLNI” Az önkormányzati vezetők szerint, a cigányok által is lakott települések közel HARMADÁN (31%) a nem romák.
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A Nemzeti Civil Alapprogram szerepe a civil szektor fejlesztésében
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Az inforadio.hu hírportál látogatottsági adatai Medián – Webaudit
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2005/2006.tanév I. félév Csíkvárné Takács Anikó Módszertani Központ vezetője.
Oktatásfejlesztés Dr. Schiffer Csilla.
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Példa egy ppt prezentációhoz
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
A szakiskola jelene és jövője
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

Képzéssel a munkaerő-piaci esélyekért Budapest, 2008 november 24. Kutatási eredmények iskolai szegregációról, integrációról Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Képzéssel a munkaerő-piaci esélyekért Budapest, 2008 november 24. Képzéssel a munkaerő-piaci esélyekért, Budapest, 2008. november 24.

Miről lesz szó az előadásban? Három fontos kutatási eredmény a szociális és etnikai szegregáció természetéről, és a (helyi) eredményességről Lakossági vélemények egy 1000 fős reprezentatív lakossági közvélemény-kutatás alapján (2005) Integrációs továbbképzésen részt vett pedagógusok véleménye (2006-2007) A fentiek alapján néhány konklúzió

A helyi megoldások fontossága Egy kutatás szerint a romák mintegy tizede nem fejezi be az általános iskolát 18 éves korára, de az általános iskolák 70%-ában ők is valamennyien eljutnak a végbizonyítvány megszerzéséig, az iskolák közel harmadában viszont igen nagy arányban nem. Ugyanezen kutatás szerint az általános iskolák 40%-ából egyáltalán nem jutnak be romák középiskolába, kizárólag szakiskolákba. Babusik Ferenc (2003): Késői kezdés, lemorzsolódás – cigány fiatalok az általános iskolában, Új Pedagógiai Szemle, 2003/10 alapján

A szegregált megoldás sikertelensége Egy megyei oktatási vezetővel készített interjú részlete 2005-ből „… hagyományosan egy romák lakta városrész iskolája. Gyönyörű szép, felújított, itt évek óta kis létszámokban dolgoznak. A város külön iskolai előkészítő osztályokat működtet, fizet fejlesztő pedagógusokat, és azt tudom mondani, hogy annyi az eredmény, hogy az iskoláztatás, mint törvényi kötelezettség, nem jellemző probléma” Mártonfi György: Vélemények az eredményességről és a hatékonyságról megyei jogú városi oktatási vezetőkkel készült interjúk alapján, 2004.

Hasonló státusú tanárok és diákok egymásra találása I. Amerikai adatok – a magyarországi tapasztalatokkal egybevágnak a tanári szelekció olyan mértékben követi a diákok szelekcióját, hogy az iskolák döntő többségében a „jó tanár – jó diák” és „rossz tanár – rossz diák” párosítás tapasztalható a „jó tanár” rendkívül hatékonyan képes az alacsonyabb szintről induló diákok hátrányainak a leküzdésére, és ebben a tanulói körben lényegesen magasabb hozzáadott értéket ér el

Hasonló státusú tanárok és diákok egymásra találása II. „Amíg egy alacsony teljesítményű diák átlagos teljesítménynövekedése egy év alatt a legrosszabb tanárok mellett 14 pontot tesz ki, addig a legjobb tanár mellett ennek csaknem négyszeresét (53 pontot)…. ha egy alacsony társadalmi státusú, szegény tanulót öt éven keresztül nem a ’medián tanár’, hanem annál egy egész szórásegységgel jobb (adott eloszlásban a 84. percentilisbe tartozó) tanár tanítana, az önmagában elegendő lenne ahhoz, hogy teljes egészében ledolgozza a hátrányát egy középosztályi tanuló teljesítményéhez képest” Kertesi – Kézdi: Általános iskolai szegregáció. Okok és következmények, Közgazdasági Szemle, 2005/április-május

Lakosság vélemény az integrációról 2005-ös, 1000 fős, országosan reprezentatív mintán lekérdezett közvélemény-kutatás az oktatásról Az Országos Közoktatási Intézet Kutatási Központja és a Magyar Gallup Intézet együttműködésében, A Jelentés a magyar közoktatásról 2006 című könyvhöz készült Az idézett kérdések az „Egyenlőtlenségek és speciális igények” fejezethez készültek

Ha cigány gyerekeket és nem cigány gyerekeket közösen, egy osztályban tanítanak, az Ön szerint …, % Nagyon jó Inkább jó Inkább rossz Nagyon rossz A cigány gyerek számára 8,1 53,9 28,0 10,0 A nem cigány gyerek számára 4,1 31,1 44,4 20,4

… a cigány gyerekek számára, Iskolai végzettség szerinti megoszlás, % nagyon jó + inkább jó nagyon rossz + inkább rossz Max. 8. ált. 57,3 42,6 Szakmunkás 62,2 37,8 Érettségizett 65,7 34,3 Diplomás 67,9 32,1

nagyon rossz + inkább rossz … a nem cigány gyerekek számára, iskolai végzettség szerinti megoszlás, % nagyon jó + inkább jó nagyon rossz + inkább rossz Max. 8. ált. 32,2 67,8 Szakmunkás 33,9 66,1 Érettségizett 35,5 64,5 Diplomás 44,8 55,2

… a cigány gyerekek számára, településtípus szerinti megoszlás, % nagyon jó + inkább jó nagyon rossz + inkább rossz Budapest 59,4 40,5 Megyei jogú város 61,6 38,4 Egyéb város 66,0 34,0 Község 60,8 39,2

… a nem cigány gyerekek számára, településtípus szerinti megoszlás, % nagyon jó + inkább jó nagyon rossz + inkább rossz Budapest 34,3 65,7 Megyei jogú város 39,4 60,5 Egyéb város 31,6 68,5 Község 36,3 63,7

… a cigány gyerekek számára, egyes lakossági csoportok válaszai, % nagyon jó + inkább jó nagyon rossz + inkább rossz Romák válasza 53,6 46,4 Nem romák válasza, akik környezetében élnek romák 74,9 25,1 Nem romák válasza, akik környezetében nem élnek romák 59,2 40,8

… a nem cigány gyerekek számára, egyes lakossági csoportok válaszai, % nagyon jó + inkább jó nagyon rossz + inkább rossz Romák válasza 35,0 65,0 Nem romák válasza, akik környezetében élnek romák 39,2 60,8 Nem romák válasza, akik környezetében nem élnek romák 34,4 65,6

Ha cigány gyerekeket és nem cigány gyerekeket közösen, egy osztályban tanítanak, az Ön szerint …, cellaszázalékok A nem cigány gyerek számára Inkább jó + nagyon jó Inkább rossz + nagyon rossz A cigány gyerek számára 33,2 29,2 2,5 35,2

Ha szegény és gazdag családban élő gyerekeket közösen, egy osztályban tanítanak, az Ön szerint …, cellaszázalékok A gazdag gyerek számára Inkább jó + nagyon jó Inkább rossz + nagyon rossz A szegény gyerek számára 26,2 7,9 33,5 32,3

Ha gyenge képességű és tehetséges gyerekeket közösen, egy osztályban tanítanak, az Ön szerint …, cellaszázalékok A tehetséges gyerek számára Inkább jó + nagyon jó Inkább rossz + nagyon rossz A gyenge képességű gyerek számára 26,5 33,6 11,1 28,6

Ha fogyatékos és nem fogyatékos gyerekeket közösen, egy osztályban tanítanak, az Ön szerint …, cellaszázalékok A nem fogyatékos gyerek számára Inkább jó + nagyon jó Inkább rossz + nagyon rossz A fogyatékos gyerek számára 33,4 6,0 12,2 48,5

Ha nagyon rosszul tanuló, az iskolából korán kimaradó fiatalok oktatására több pénzt költene az ország, akkor a jövőben… Inkább egyetért Inkább nem ért egyet Semmi sem változna Többen találnának munkát 45,5 34,7 19,8 Kevesebb lenne a bűnözés 46,0 34,5 19,5 Gyorsabban fejlődne a gazdaság 31,9 46,7 21,4 Igazságosabb lenne az ország 33,4 43,1 23,4

Pedagógus vélemények Liskó Ilona és Fehérvári Anikó hatásvizsgálata a HEFOP által támogatott integrációs program keretében szervezett pedagógus-továbbképzésekről (2.1.5, 2.1.7 és 2.1.8) A pedagógus válaszok az integrációs képzéseken résztvevőket reprezentálják (tehát nem az összes pedagógust)

Vélemény az etnikai szegregációról, % A szegregáció… Továbbképzés előtt Továbbképzés után …mindenkinek jobb 7,7 6,1 …a romáknak jobb 3,3 2,8 …a nem romáknak jobb 16,3 14,7 …senkinek se jó 72,7 76,4

Az integrált oktatás következményei, % Továbbképzés előtt Továbbképzés után Szociális integráció Etnikai integráció Csak előny 30,6 35,3 40,4 Előny és hátrány is 51,8 54,1 46,2 Csak hátrány 10,7 6,0 7,8 Egyik sem 6,9 4,6 5,6

Néhány konklúzió I. A helyi megoldások fontossága (ne csak a rendszer egészével törődjünk…) A szegregált megoldásokra fordított kiadás sokszor kidobott pénz, a lelkiismeret-furdalás tompítása a fő haszna Kulcskérdés a tanári minőség minden iskolában. Méltányossági és beruházási szempontok egyaránt a minőségi tanárok alkalmazása mellett szólnak az alacsonyabb presztízsű képzésekben is.

Néhány konklúzió II. Az integrációhoz és szegregációhoz való viszony valamennyi társadalmi rétegben rendkívül ellentmondásos, életkortól, településtől, lakóhelyi környezettől és etnikai hovatartozástól alig függően. Politikusoknak, médiának, közigazgatásnak, iskolának, civileknek egyaránt fontos szerepe lenne ezen változtatni. Az integrációt időnként olyan iskolai/társadalmi környezetben próbáljuk előrevinni, ahol a szereplők – nyíltan vagy rejtetten – bizalmatlanok az integrációval szemben, kevéssé hisznek annak sikerében. A tanártovábbképzés csak minimálisan változtat az előítéleteken, attitűdökön, nem lehet a változást alapvetően erre alapozni.

Mártonfi György martonfi.gyorgy@ofi.hu Köszönöm a figyelmet! Mártonfi György martonfi.gyorgy@ofi.hu