Kamionról vasútra A Levegő Munkacsoport sajtótájékoztatója BILK, április 3.
A vasúti árufuvarozás aránya Németországban 2001 óta folyamatosan növekszik Mehr Bahn wagen - Praxisbeispiele von Unternehmen, die auf die Schiene setzen BME-Kongress A vasúti teherszállítás piaci részesedése (tonnakilométerben mért aránya a teljes fuvarozási teljesítményen belül – beleértve: vasút, közút, folyami hajózás, csővezetékes szállítás)
A vasúti árufuvarozás a közútinál gyorsabban növekszik Németországban Mehr Bahn wagen - Praxisbeispiele von Unternehmen, die auf die Schiene setzenBME-Kongress A tonnakilométerben mért fuvarozási teljesítmény növekedése az előző évhez képest
A fuvarok kilométer szerinti megoszlása a közúti áruszállításban az Európai Unióban Forrás: Európai Bizottság, Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatóság, 2006
Kamionról vasútra – 13 gyakorlati példa Az utóbbi években Németországban 13 cég (nemzetközi nagyvállalatok és középvállatok) állította át szállítását kamionról vasútra. Vajon miért? 5
Miért érte meg például egy teljesen felhagyott vasútvonalat is újjáéleszteni? A Raubach–Selters vonal az újjáélesztés előtt és után
A cég neveTermékVonalhossz (km) Kiváltott kamionok száma évente BASF AGvegyipari termékek17 új vonal Berentzen Gruppe AGszeszesital Danone Waters Deutschland GmbHásványvíz Dickie Tamiya Modellbau GmbH & Co. KGjáték Felix Schoeller Holding GmbH & Co. KGcellulóz Fritz Winter Eisengießerei GmbH & Co. KGkohászati adalékok Fromm Plastics GmbHműanyag termékek40 / Josera Erbacher GmbH & Co. Betriebs KGkalciumkarbonát Dr. Ing. h.c. F. Porsche AGjárműalkatrész759 / Schütz GmbH & Co. KGaAacéltekercsek12,9 / Compagnie de St.-Gobainüvegipari alapanyag Warsteiner Brauerei Haus Cramer KGsör és alapanyagai Deutsche Woolworth GmbH & Co. OHGtextíliák cég, amely kamionról vasútra váltott
Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 1.A vasút egyre többször kínál költséghatékonyabb megoldást. A legtöbb vállalatnál a tehergépkocsik útdíjának bevezetése döntő tényező volt. Az üzemanyagadók infláció feletti emelkedése is hatásosnak befolyásolta a döntést. 8
Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 2.A vasút logisztikai előnyöket nyújt. Még olyan esetekben, amikor a vasút költségesebb, ha csak a szállítási költséget nézzük, a logisztikai folyamatokban jelentkező, számszerűsíthető előnyök számos esetben a vasút javára szóltak. 9
Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 3. Hosszú viszonylatokon megbízhatóbb a vasút. A dugók miatt a közúti fuvarozás egyre kiszámíthatatlanabb. 10
Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 4.A vasút jobban kíméli a környezetet. A szállítási módozatnak összhangban kell legyen a cég illetve a termék arculatával. 11
Készült az Európai Bizottság PHARE Access programja és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával. A kutatás vezetője: Dr. Kiss Károly (Budapesti Corvinus Egyetem)
Útépítés és útfenntartás210 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11 Elvonás vasúti árufuvarozástól100 ÖSSZESEN ≈2530 A tehergépkocsikkal összefüggő állami kiadások 2004-ben (milliárd Ft) Autópálya-építések áfamentessége27
Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 ÖSSZESEN81 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)
TEHERGÉPKOCSIK KIADÁSOK ÉS BEVÉTELEK EGYENLEGE: – ≈ –2400 milliárd Ft
A nemzetközi tehergépkocsi-forgalom A Magyarországra belépő külföldi tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100) A Magyarországról kilépő belföldi tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100)
A tehergépkocsik útdíja bevezetésének hatása a járműkilométerekre Svájcban (bevezetés 2001-ben, emelés 2005-ben) millió járműkm
Svájc azóta is a világ egyik legversenyképesebb állama Forrás: World Competitiveness Yearbook, 2007
A tehergépkocsik útdíja javítaná Magyarország versenyképességét és csökkentené az inflációt! 1.A díj jelentős részét külföldiek fizetik. 2.Csökkenthetők a munkabért terhelő adók. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészkárosodás. 4.Kevésbé mennek tönkre az utak, épületek, közművek. 5.Kevésbé rongálódik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kisebb lesz az ország energiaszámlája. 7.Visszaszorulnak a jogsértések, a fekete és szürke gazdaság. 8.Versenyképesebbé válik a vasút. 9.Kevesebb lesz az értelmetlen fuvar. 10.Ésszerűsödik az áruszállítás.
Az üres fuvarok arányának alakulása a németországi közúti áruszállításban Megjegyzés: Az útdíjjal érintett utakon a javulás az átlagosnál nagyobb mértékű. Forrás: Statistische Mitteilungen des Bundesamtes für Güterverkehr und des Kraftfahrt-Bundesamtes, Reihe 8
Köszönöm a figyelmüket!