Kamionról vasútra A Levegő Munkacsoport sajtótájékoztatója BILK, 2008. április 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

Globalizáció Globalizáció:
A kamionforgalomról Lukács András Levegő Munkacsoport Budapest, december 15.
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Magyar Fuvarozói Fórum dr. Vereczkey Zoltán – elnök.
Javaslatok a zöld államháztartási reformra Lukács András Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszüntetésük.
A fuvarozási ágak díjazása
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
1 Megaprofil 2 Termékeink 3 Projekt, – beépített termékek 4 Sikertényezők.
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÓ FUVARDÍJ POLITIKÁJA
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
2009 Tehergépjárműves balesetek- Egy tanulmány tanulságai Pausz Ferenc Pausz Ferenc 2009.Október 20. Tököl 2009.Október 20. Tököl „Erős Pillérek-Javuló.
Dr. Hinfner Miklós Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Budapest, december 15.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Over The Rainbow Hungary - Kecskemét.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Birgit Reiter-Braunwieser ABA-Invest in Austria Sopron, Februar.
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
A magyar gazdaság várható helyzete
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
Környezetvédelmi szempontból káros támogatások a közlekedés terén Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és.
Javaslatok a környezetvédelmi adóreformra Lukács András – Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „Adózás a fenntartható fejlődésért” Budapest, május 9.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
Varga Mihály március március 27. Egyensúly és felzárkózás.
Olcsóbb és több demokrácia II. A Fidesz- Magyar Polgári Szövetség javaslatai a választások állami költségeinek csökkentésére.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Az energiapolitika és a közlekedési szektor Lukács András Levegő Munkacsoport Energia[forradalom]: A fenntartható energiagazdálkodás lehetőségei.
Fejlett országokban megvalósított atomerőművi beruházások várható megtérülése Kaderják Péter, Mezősi András, Kerekes Lajos Regionális Energiagazdasági.
Közmeghallgatás december 2. Költségvetési beszámoló.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Magyarország a globális világgazdaságban
UDOVECZ GÁBOR Balkán: együttműködés vagy verseny a mezőgazdaságban?
Közlekedésbiztonságra fordítható források
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A magyar biztosítási piac helyzete Pandurics Anett MABISZ Konferencia október 14.
XVII. Nemzetközi Közlekedési XVII. Nemzetközi KözlekedésiKonferencia Szeged, Gondolatok a magyarországi fuvarozó vállalkozások helyzetéről,
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
Globalizáció.
Előadás másolata:

Kamionról vasútra A Levegő Munkacsoport sajtótájékoztatója BILK, április 3.

A vasúti árufuvarozás aránya Németországban 2001 óta folyamatosan növekszik Mehr Bahn wagen - Praxisbeispiele von Unternehmen, die auf die Schiene setzen BME-Kongress A vasúti teherszállítás piaci részesedése (tonnakilométerben mért aránya a teljes fuvarozási teljesítményen belül – beleértve: vasút, közút, folyami hajózás, csővezetékes szállítás)

A vasúti árufuvarozás a közútinál gyorsabban növekszik Németországban Mehr Bahn wagen - Praxisbeispiele von Unternehmen, die auf die Schiene setzenBME-Kongress A tonnakilométerben mért fuvarozási teljesítmény növekedése az előző évhez képest

A fuvarok kilométer szerinti megoszlása a közúti áruszállításban az Európai Unióban Forrás: Európai Bizottság, Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatóság, 2006

Kamionról vasútra – 13 gyakorlati példa Az utóbbi években Németországban 13 cég (nemzetközi nagyvállalatok és középvállatok) állította át szállítását kamionról vasútra. Vajon miért? 5

Miért érte meg például egy teljesen felhagyott vasútvonalat is újjáéleszteni? A Raubach–Selters vonal az újjáélesztés előtt és után

A cég neveTermékVonalhossz (km) Kiváltott kamionok száma évente BASF AGvegyipari termékek17 új vonal Berentzen Gruppe AGszeszesital Danone Waters Deutschland GmbHásványvíz Dickie Tamiya Modellbau GmbH & Co. KGjáték Felix Schoeller Holding GmbH & Co. KGcellulóz Fritz Winter Eisengießerei GmbH & Co. KGkohászati adalékok Fromm Plastics GmbHműanyag termékek40 / Josera Erbacher GmbH & Co. Betriebs KGkalciumkarbonát Dr. Ing. h.c. F. Porsche AGjárműalkatrész759 / Schütz GmbH & Co. KGaAacéltekercsek12,9 / Compagnie de St.-Gobainüvegipari alapanyag Warsteiner Brauerei Haus Cramer KGsör és alapanyagai Deutsche Woolworth GmbH & Co. OHGtextíliák cég, amely kamionról vasútra váltott

Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 1.A vasút egyre többször kínál költséghatékonyabb megoldást. A legtöbb vállalatnál a tehergépkocsik útdíjának bevezetése döntő tényező volt. Az üzemanyagadók infláció feletti emelkedése is hatásosnak befolyásolta a döntést. 8

Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 2.A vasút logisztikai előnyöket nyújt. Még olyan esetekben, amikor a vasút költségesebb, ha csak a szállítási költséget nézzük, a logisztikai folyamatokban jelentkező, számszerűsíthető előnyök számos esetben a vasút javára szóltak. 9

Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 3. Hosszú viszonylatokon megbízhatóbb a vasút. A dugók miatt a közúti fuvarozás egyre kiszámíthatatlanabb. 10

Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 4.A vasút jobban kíméli a környezetet. A szállítási módozatnak összhangban kell legyen a cég illetve a termék arculatával. 11

Készült az Európai Bizottság PHARE Access programja és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával. A kutatás vezetője: Dr. Kiss Károly (Budapesti Corvinus Egyetem)

Útépítés és útfenntartás210 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11 Elvonás vasúti árufuvarozástól100 ÖSSZESEN ≈2530 A tehergépkocsikkal összefüggő állami kiadások 2004-ben (milliárd Ft) Autópálya-építések áfamentessége27

Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 ÖSSZESEN81 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)

TEHERGÉPKOCSIK KIADÁSOK ÉS BEVÉTELEK EGYENLEGE: – ≈ –2400 milliárd Ft

A nemzetközi tehergépkocsi-forgalom A Magyarországra belépő külföldi tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100) A Magyarországról kilépő belföldi tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100)

A tehergépkocsik útdíja bevezetésének hatása a járműkilométerekre Svájcban (bevezetés 2001-ben, emelés 2005-ben) millió járműkm

Svájc azóta is a világ egyik legversenyképesebb állama Forrás: World Competitiveness Yearbook, 2007

A tehergépkocsik útdíja javítaná Magyarország versenyképességét és csökkentené az inflációt! 1.A díj jelentős részét külföldiek fizetik. 2.Csökkenthetők a munkabért terhelő adók. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészkárosodás. 4.Kevésbé mennek tönkre az utak, épületek, közművek. 5.Kevésbé rongálódik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kisebb lesz az ország energiaszámlája. 7.Visszaszorulnak a jogsértések, a fekete és szürke gazdaság. 8.Versenyképesebbé válik a vasút. 9.Kevesebb lesz az értelmetlen fuvar. 10.Ésszerűsödik az áruszállítás.

Az üres fuvarok arányának alakulása a németországi közúti áruszállításban Megjegyzés: Az útdíjjal érintett utakon a javulás az átlagosnál nagyobb mértékű. Forrás: Statistische Mitteilungen des Bundesamtes für Güterverkehr und des Kraftfahrt-Bundesamtes, Reihe 8

Köszönöm a figyelmüket!