UML Diagramok ábrázolása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kun Béla.  Operációs rendszernek nevezzük a számítástechnikában a számítógépeknek azt az alapprogramját, mely közvetlenül kezeli a hardvert,
Advertisements

Az operációs rendszer felépítése I.
A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/17 Java programozási nyelv 8. rész – Grafikus felhasználói felület Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki.
Grafikus felhasználó felületek Linux-on
4. Előadás: A mohó algoritmus
Programozás III KOLLEKCIÓK 2..
1Objektumorientált elemzés és tervezés – Dinamikus modellezés Gyurkó György Objektumorientált elemzés és tervezés Dinamikus modellezés.
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 1 12-es Kurzus OMT modellek és diagramok OMT metodológia OMT (Object Modelling Technique)
Állapotgépek (state machines)
Adatbányászati technikák (VISZM185)
© Kozsik Tamás Tömbök, kollekciók és egyéb alaposztályok.
© Kozsik Tamás Beágyazott osztályok A blokkstrukturáltság támogatása –Eddig: egymásba ágyazható blokk utasítások Osztálydefiníciók is egymásba.
OBJEKTUMORIENTÁLT PROGRAM
Bevezetés a Java programozásba
Bevezetés a Java programozásba
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök
Abstract osztályok és interface-ek Beolvasás és kiíratás 7. gyakorlat.
Programozás II. 3. Gyakorlat C++ alapok.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás II. 6. Gyakorlat const, static, dinamikus 2D.

Fejlett Programozási Technológiák II. Világos Zsolt 12. gyakorlat.
Az operációs rendszerek
A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/17 Java programozási nyelv 4. rész – Osztályok II. Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai.
Java programozási nyelv 3. rész – Osztályok I.
Java programozási nyelv 5. rész – Osztályok III.
A JAVA TECHNOLÓGIA LÉNYEGE Többlépcsős fordítás A JAVA TECHNOLÓGIA LÉNYEGE Platformfüggetlenség.
ISZAM III.évf. részére Bunkóczi László
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
WEB MES (webes gyártásirányító rendszer) Kiss Miklós (G-5S8)
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
V 1.0 ÓE-NIK, Programozás I. A Microsoft Visual Studio 2010 használata.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Szoftvertechnológia alapjai Java előadások Förhécz András, doktorandusz tárgy honlap:
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT
Készítette: Csíki Gyula
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Objektumorientált programozás
UML Unified Modelling Language Szabványos jelölésrendszer elemeivel írja le diagramok formájában a rendszer működését a különböző modell-nézetek szempontjából.
V 1.0 Szabó Zsolt, Óbudai Egyetem, Programozási Paradigmák és Technikák Programozási eszközök Interfészek Generikus.
V 1.0 Szabó Zsolt, Óbudai Egyetem, Programozási Paradigmák és Technikák Programozási eszközök Interfészek Generikus.
Java programozási nyelv Metódusok
Összetevő- és telepítési diagram
Objektum orientált programozás
Objektumvezérelt rendszerek tervezése
Programozás III KIVÉTEL – CSOMAG. CSOMAGOK Az összetartozó osztályok és interfészek egy csomagba (package) kerülnek. A Java is csomagok halmaza: csomagokban.
Adamkó Attila UML2 Adamkó Attila
A Visual Basic nyelvi elemei
6-os Kurzus (UML) Visszatekintés: ”történelmi szempontok”
Török Katalin és Marosi Nóra 11/c. Pascal: Az es években megjelent magas szintű programozási nyelv, közel áll az emberi gondolkodáshoz. Nevét.
Programozás III CSOMAG. CSOMAGOK Az összetartozó osztályok és interfészek egy csomagba (package) kerülnek. A Java is csomagok halmaza: csomagokban van.
1 Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Kémiai Informatika Csoport Számítástechnika Kari rendszergazda: Rippel Endre (Ch C2)
Algoritmizálás, adatmodellezés
Gyurkó György. Az OO programozás és tervezés története 1960-as évek: SIMULA (véletlen folyamatokat szimuláló programok írása) az OO nyelvek őse 1970-es.
1Objektumorientált elemzés és tervezés – Dinamikus modellezés Gyurkó György Objektumorientált elemzés és tervezés Dinamikus modellezés.
Programozás I. 3. gyakorlat.
2. Operációs rendszerek.
Grafikus programozás Készítette: Csernok László
1Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai KarAntal Gábor Programozás I. 6. gyakorlat.
TÁMOP /1-2F JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam Osztályok, objektumok definiálása és alkalmazása. Saját.
Grafikus felhasználói felületek Linux alatt. Grafikus Interface A grafikus felhasználói felület (angolul graphical user interface, röviden GUI) olyan,
A szoftver mint komplex rendszer: objektumorientált megközelítés.
UML használata a fejlesztésben, illetve a Visual Studio 2010-ben
Operációs rendszerek.
Az operációs rendszer  Minden jog fenntartva.
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
Előadás másolata:

UML Diagramok ábrázolása Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT IRT 8-ik Kurzus UML Diagramok ábrázolása A) Strukturális diagramok-folytatás B) Viselkedési diagramok

Strukturális diagramok : Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT Strukturális diagramok : A1) Osztálydiagram ( Osztályok, Interfészek, Együttműködések) A2) Objektumdiagram A3) Komponensdiagram A4) Környezeti diagram (telepítési diagram) A5) Csomagdiagram

B) Viselkedési diagramok: Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT B) Viselkedési diagramok: B1) Use Case diagram (Használati esetek diagramja) B2) Aktivitási diagram B3) Állapotdiagram-állapotgép diagram UML Diagramok Abrazolasa A) Sztrukturálási diagramok: B) Kornyezeti diagramok

A1) Osztálydiagram , A2) Objektumdiagram Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT A1) Osztálydiagram , A2) Objektumdiagram Osztály/objektum Társaság 1..* 1..* Részleg (osztály) Attribútumok Módszerek Felelősségek Irodák Interfész Attribútumok, módszerek láthatósága Publikus +,Protected #, privát -

Osztálydiagram

objektumdiagram

Egy-sok kapcsolat megvalósítása. A konténer Angster Erzsébet, Objektumorientált tervezés és programozás, Akadémiai Nyomda Martonvásár, 2003 pp. 96

A konténer osztály metódusai size():int a konténer méretét adja vissza add(anObj:Object) objektum hozzaadása a konténerhez first(): Object a tárolás szerinti első objektum referenciája next(anObj:Object):Object az anObj-hoz képest a következő objektum visszaadása prev(anObj:Object):Object az anObj-hoz képest az előző objektum visszaadása remove(anObj:Object) az anObj objektumot törli a konténerből clear() az összes objektumot törli a konténerből

Felhasználói felület Graphical User Interface(GUI) Def: egy berendezés azon elemeinek összessége, amelyek a felhasználóval való kommunikációért felelősek, és a berendezés vagy program irányítását, vezérlését teszik lehetővé. Belső vezérlésű gépeknél (szoftveres irányításnál) Parancssoros felhasználói felület (CLI) a parancsbevitel billentyűzettel történik, üzenetkijelzés monitoron szöveges formában Szöveges felhasználói felület (TUI) a monitoron szöveges feliratú karaktercellák helyettesítik a nyomógombokat és egyéb grafikus elemeket Grafikus felhasználói felület (GUI) a képernyőn szöveges és grafikus elemek együttesen jelennek meg

Interfész (pl. Java) Interfész a Java nyelvben egy absztrakt típus, amelyet arra használunk, hogy részletezze egy specifikus használatát azon interfésznek, amelyiket implementálni kell. Az interface kulcsszóval deklaráljuk és tartalmaz: művelet aláírást konstans deklarációkat változók deklarációja csak (static and final) típusúak lehetnek

Interfész (pl. Java) Def: Az interfész (interface) a műveletek deklarációjának egy olyan csoportja, amely egy osztály vagy komponens szolgáltatásait fejezi ki, leírja az elem kívülről látható viselkedését. (de NEM valósítja meg ) A komponens a rendszer fizikailag is megjelenő, működőképes, más komponensekkel helyettesíthető eleme, amely logikai elemek (osztályok, együttműködés, interfészek) fizikai reprezentációja [RM]

Egy létező interfészről Egy rendezési algoritmus – elvárja, hogy összehasonlítható objektumok listáját (vektorát) adjuk meg. Ezt a Comparator interfésszel adjuk meg int compareTo(Object O1, Object O2) metódus visszatérő értékei Negatív egész – ez az objektum kisebb, mint a hasonlított objektum Zéró - az objektum egyenlő a hasonlított objektummal Pozitív egész – az objektum nagyobb, mint a hasonlított objektum

Comparable interfész public class compareSzakasz implements java.util.Comparator{ public compareSzakasz() { } public int compare(Object OB, Object OB2){ double elso=((szakasz)OB).mennyiaHossza(); double masodik=((szakasz)OB2).mennyiaHossza(); if(elso-masodik>0){return 1;} else if(elso==masodik){return 0;} else{return -1;}

A szakasz, pont és összehasonlítás osztálydiagramja

Architektúraterv implementáció és működtetés Hogy működő szoftverrendszert kapjunk, a modellelemeket további absztrakciós lépéseket alkalmazva le kell képezni a fizikai megvalósítás szintjére A fizikai tervezés feladata a különböző komponensek kapcsolatának és struktúrájának a működés mechanizmusának valamint a működtető környezetnek a meghatározása. “KOMPONENSek: a rendszer újrafelhasználható elemei, amelyek egy fizikailag is létező gyűjteményt képeznek és amelyekből logikai tervek megvalósításakor építkezni lehet. A komponensek különböző készültségi fokon vannak jelen a rendszerben: fordításidejű, szerkesztésidejű és futtatható komp.”

A3) Komponensdiagram (logikai) Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT A3) Komponensdiagram (logikai) Interfész 2 Osztaly 3 Osztaly 1 Osztaly

A komponens diagramja a szakasznak

A termékek (artifacts) a szoftverfejlesztési folyamat egyes állomásainak fizikailag is létező eredményei, olyanok,amelyek valamilyen fizikai elemen (hardver, csomópont) ténylegesen megvalósíthatók. Ezek a termékek lehetnek modelldokumen-tumok, forrásfájlok, scriptek és végrehajtó állományok. Erőforrások: Fizikai egységek meghatározása Kommunikációs útvonalak (communication paths) rögzítése (összeköttetések, protokollok) A végrehajtási környezet előírása. Az architektúratervezési munkában két diagramot használunk: Komponensdiagram Telepítési/működtetési diagram

Komponensmodellezés UML szemantikájában komponens minden olyan fizikai dolog, melynek alapvető rendeltetése a rendszer működésének bizto-sítása, az interfészek megvalósítása, a rendszer működéséhez szükséges, illetve az eredményként keletkező elemek (adattáblák, dokumentumok, fájlok) implementálása. Komponens a szoftverrendszer autonóm, önállóan is működőké-pes, interfészeket igénylő és interfészeket megvalósító eleme, amely objektumokegy összetartozó csoportjának állapotát és viselkedését fejezi ki. A komponens rejtett tartalommal rendelkezik és helyettesíthető minden más objektummal, amely azonos funkcionalitással rendelkezik.

A4) Környezeti (Telepítési) diagram (fizikai) Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT A4) Környezeti (Telepítési) diagram (fizikai) Csomópont Komponensek

Könyvtári alkalmazás telepítési diagramja

Telepítési diagram Forrás: http://www.visual-paradigm.com/VPGallery/diagrams/Deployment.html

Forrás: http://www.agilemodeling.com/artifacts/deploymentDiagram.htm

B1) Use Case (Használati esetek) diagram Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT B1) Use Case (Használati esetek) diagram Aktorok Használati esetek

Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT B4) Állapotdiagram Kezdeti állapot Akciók Szekvenciális elágazás Elágazás (Concurrent fork) Összefolyás (Concurrent join) Végállapot

Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT Aktivitási diagram Időben függőleges, térben vízszintes Példa: 1. Részleg 2. Részleg 3. Részleg I D Ő T Ė R