A projektpedagógia lehetőségei a felsőoktatásban Arató Ferenc PTE BTK NTI Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék április 12.
Mi a projektpedagógia? Definíciók „A tanulónak a projektoktatásban valós feladattal kell szembesülnie, amelyben maga dolgozza ki részvételének egyéni tervét és annak az útnak minden részletét is, amely e terv megvalósításához vezet. Koránt sem kielégítő, ha a tanulóknak csupán munkautasításokat kell követniük.” (Richards 1900) 2Arató Ferenc
Definíciók „A projekt egy cél által meghatározott tapasztalatgyűtés, céltudatos cselekvés, amelynél az uralkodó szándék (cél elérése) mint belső hajtóerő meghatározza a cselekvés célját, szabályozza annak lefolyását, motivációjához erőt ad.” (Kilpatrick 1918) 3Arató Ferenc
Definíciók „ A pedagógiai projekt valamely összetett, komplex, gyakran a mindennapi életből származó téma; a témafeldolgozáshoz kapcsolódó célok, feladatok meghatározása, a munkamenet és az eredmények megtervezése; az eredmények prezentálása. (…) A téma felvetése és a vele való foglalkozás a gyerekek valódi önállóságán alapul, a pedagógusok, szakértők szerepe ennek az önállóságnak a segítése. Az egyes témák projektként való feldolgozása a mindenkori pedagógiai folyamatnak alárendelten egyedi jegyeket mutat.” (M. Nádasi 2003:16) 4Arató Ferenc
Definíciók „A tanulók érdeklődésére, a tanárok és diákok közös tevékenységére építő módszer, amely a megismerési folyamatot projektek sorozataként szervezi meg” (Hegedűs 2002) 5Arató Ferenc
Definíciók „A projekt egy sajátos tanulási egység, amelynek a középpontjában egy probléma áll. A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása vagy megválasztása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásnak és összefüggésnek a feltárása, amely a való világban az adott problémához organikusan kapcsolódik.” (Hortobágyi 1991) 6Arató Ferenc
Lényeges alkotóelemek Résztvevők érdeklődése (probléma, téma, kíváncsiság, szükséglet, igény, előismeret) mentén történő célkitűzések és/vagy vereségmentes konfliktus-kezelés, érdekérvényesítés: a résztvevők érdekei mentén történő célkitűzések Projekt – projekció: probléma-kép/vision-cél/aims- objectives-ötlet/idea-küldetés/mission- terv/plan,design-tevékenység/activity-interaction- produktum/products,outputs, outcomes 7Arató Ferenc
Lényeges alkotóelemek Mikro-csoportok (2-6 fő) Vegyes életkor (BA, MA, doktorandusz, PhD) Multi-, inter- és transzdiszciplináris Közös tervezés (Projekttervek) Egyéni feladatok egymásra épülnek (Egyéni portfólió) 8Arató Ferenc
Lényeges alkotóelemek Megoldás és produktum-orientált (Projektindikátorok és termékek) együttműködés Aktív részvétel, szubszidiaritás, nyilvánosság (belső és külső-társadalmi környezet) Mérés-értékelés, visszacsatolás (egyetemi szintű minőségbiztosítás) Reality projektek (Freinet, Waldorf, közösségi iskolák, szakképzési projektek… stb.) – (K+F+K+GY projektek) Arató Ferenc
Dewey vereség mentes konfliktus- kezelés Érdekprobléma artikulálása Alternatívák gyűjtése Vétó Döntés Tervezés és felelősség Értékelés 10Arató Ferenc
Rogers kreativitás feltételei Pszichológiai szabadság Ajánlások, források Környezet Lényeges probléma Én-aktualizáló tendencia Feltétel nélküli elfogadás Kongruencia Kifejezett empátia Pozitív hozzáállás 11Arató Ferenc
Social interdependence theory Lewin: dynamic theory of personality (1935): interdependence theory Deutsch: positive interdependence (cooperation) and negative interdependence (competition) 1949,1962, 2005 Aronson, Johnson – Johnson, Kagan: cooperative learning based on positive interdependence and more (1971,1978, 1984, 1989,1992, 1994, 2000, 2005, 2009) Arató-Varga: constructive and encouraging interdependence in cooperative learning(2005, 2006, 2008) Structrural-poststructural approach of schooling and education (Aronson 1971, Cohen in the eighties, Kagan 1990, 1994, Arató – Vagra 2005, 2006) 12Arató Ferenc
Kooperatív tanulásszervezés Strukturális megközelítés Dekonstruktív modellek Egyszerű, kevés alapelv 40 éve kutatott struktúrák Hatékonyabb, eredményesebb, méltányosabb Strukturális garancia az individualizációra, kooperációra, autentikus visszajelzésre, gondolkodási képességek széles repertoárjára 13Arató Ferenc
Kooperatív Alapelvek Mindenkire személyesen kiterjedő párhuzamos interakciók Építő és ösztönző egymásrautaltság Személyes felelősségvállalás és egyéni számonkérhetőség Egyenlő részvétel és hozzáférés Lépésről lépésre biztosított nyilvánosság Arató Ferenc
Köszönöm a figyelmet! Arató Ferenc