A projektpedagógia lehetőségei a felsőoktatásban Arató Ferenc PTE BTK NTI Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék 2011. április 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
A projekttanulásról A prezentáció Pethőné Nagy Csilla, Petkes Csaba
Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Újszerű oktatásszervezési eljárások projektoktatás, témahét
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Morvai Edit, Rádai Péter 2007
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Projektmunka.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Az együttgondolkodás ereje A horizontális tanulás szerepe az intézményfejlesztésben Arató Ferenc, PTE BTK Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék Barcs,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Helen Parkhurst Dalton-terve Gömöry Zsuzsa Ilse Mayer mellékleteivel.
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
PROJEKT OKTATÁS.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tervezési folyamat.
VITA A PROJEKTEK TERVEZÉSÉRŐL, ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL „Tudnod kell, melyik kikötő felé tartasz, mielőtt be akarod fogni a jó szelet, mely odarepít” (Seneca)
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A projektpedagógia lehetőségei a felsőoktatásban Arató Ferenc PTE BTK NTI Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék április 12.

Mi a projektpedagógia? Definíciók „A tanulónak a projektoktatásban valós feladattal kell szembesülnie, amelyben maga dolgozza ki részvételének egyéni tervét és annak az útnak minden részletét is, amely e terv megvalósításához vezet. Koránt sem kielégítő, ha a tanulóknak csupán munkautasításokat kell követniük.” (Richards 1900) 2Arató Ferenc

Definíciók „A projekt egy cél által meghatározott tapasztalatgyűtés, céltudatos cselekvés, amelynél az uralkodó szándék (cél elérése) mint belső hajtóerő meghatározza a cselekvés célját, szabályozza annak lefolyását, motivációjához erőt ad.” (Kilpatrick 1918) 3Arató Ferenc

Definíciók „ A pedagógiai projekt valamely összetett, komplex, gyakran a mindennapi életből származó téma; a témafeldolgozáshoz kapcsolódó célok, feladatok meghatározása, a munkamenet és az eredmények megtervezése; az eredmények prezentálása. (…) A téma felvetése és a vele való foglalkozás a gyerekek valódi önállóságán alapul, a pedagógusok, szakértők szerepe ennek az önállóságnak a segítése. Az egyes témák projektként való feldolgozása a mindenkori pedagógiai folyamatnak alárendelten egyedi jegyeket mutat.” (M. Nádasi 2003:16) 4Arató Ferenc

Definíciók „A tanulók érdeklődésére, a tanárok és diákok közös tevékenységére építő módszer, amely a megismerési folyamatot projektek sorozataként szervezi meg” (Hegedűs 2002) 5Arató Ferenc

Definíciók „A projekt egy sajátos tanulási egység, amelynek a középpontjában egy probléma áll. A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása vagy megválasztása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásnak és összefüggésnek a feltárása, amely a való világban az adott problémához organikusan kapcsolódik.” (Hortobágyi 1991) 6Arató Ferenc

Lényeges alkotóelemek Résztvevők érdeklődése (probléma, téma, kíváncsiság, szükséglet, igény, előismeret) mentén történő célkitűzések és/vagy vereségmentes konfliktus-kezelés, érdekérvényesítés: a résztvevők érdekei mentén történő célkitűzések Projekt – projekció: probléma-kép/vision-cél/aims- objectives-ötlet/idea-küldetés/mission- terv/plan,design-tevékenység/activity-interaction- produktum/products,outputs, outcomes 7Arató Ferenc

Lényeges alkotóelemek Mikro-csoportok (2-6 fő) Vegyes életkor (BA, MA, doktorandusz, PhD) Multi-, inter- és transzdiszciplináris Közös tervezés (Projekttervek) Egyéni feladatok egymásra épülnek (Egyéni portfólió) 8Arató Ferenc

Lényeges alkotóelemek Megoldás és produktum-orientált (Projektindikátorok és termékek) együttműködés Aktív részvétel, szubszidiaritás, nyilvánosság (belső és külső-társadalmi környezet) Mérés-értékelés, visszacsatolás (egyetemi szintű minőségbiztosítás) Reality projektek (Freinet, Waldorf, közösségi iskolák, szakképzési projektek… stb.) – (K+F+K+GY projektek) Arató Ferenc

Dewey vereség mentes konfliktus- kezelés Érdekprobléma artikulálása Alternatívák gyűjtése Vétó Döntés Tervezés és felelősség Értékelés 10Arató Ferenc

Rogers kreativitás feltételei Pszichológiai szabadság Ajánlások, források Környezet Lényeges probléma Én-aktualizáló tendencia Feltétel nélküli elfogadás Kongruencia Kifejezett empátia Pozitív hozzáállás 11Arató Ferenc

Social interdependence theory Lewin: dynamic theory of personality (1935): interdependence theory Deutsch: positive interdependence (cooperation) and negative interdependence (competition) 1949,1962, 2005 Aronson, Johnson – Johnson, Kagan: cooperative learning based on positive interdependence and more (1971,1978, 1984, 1989,1992, 1994, 2000, 2005, 2009) Arató-Varga: constructive and encouraging interdependence in cooperative learning(2005, 2006, 2008) Structrural-poststructural approach of schooling and education (Aronson 1971, Cohen in the eighties, Kagan 1990, 1994, Arató – Vagra 2005, 2006) 12Arató Ferenc

Kooperatív tanulásszervezés Strukturális megközelítés Dekonstruktív modellek Egyszerű, kevés alapelv 40 éve kutatott struktúrák Hatékonyabb, eredményesebb, méltányosabb Strukturális garancia az individualizációra, kooperációra, autentikus visszajelzésre, gondolkodási képességek széles repertoárjára 13Arató Ferenc

Kooperatív Alapelvek Mindenkire személyesen kiterjedő párhuzamos interakciók Építő és ösztönző egymásrautaltság Személyes felelősségvállalás és egyéni számonkérhetőség Egyenlő részvétel és hozzáférés Lépésről lépésre biztosított nyilvánosság Arató Ferenc

Köszönöm a figyelmet! Arató Ferenc