A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
A romantika A romantika a klasszicizmust követő stílusirányzat, az utolsó egységes korstílus, mely több művészeti-és tudományágban együttesen éreztette hatását. A szó jelentése: roman = regény (francia) és romantic (regényes) angol Szakaszai: a 18. század vége – preromantika a 19. század első fele – virágkor A 19. század második fele –késő romantika - együtt él a későbarokk, a rokokó, a klasszicista, a realista, a naturalista irányzatokkal. A romantika végét Eugéne Delacroix halálának időpontjával azonosítják. (1863)
Jellemzői Tudatos szembefordulás Eredetiség a klasszicista mértéktartással Kiábrándulás, illúzióvesztés Eredetiség Múlt felé fordulás Egzotikum A népi kultúra felfedezése Az antikvitás helyett a középkor – a gótika felelevenítése
Eszmei háttere A felvilágosodás A liberalizmus A nacionalizmus A korai szocializmus
IRODALOM
A romantika irodalmának általános jellemzői A romantika először a irodalomban jelentkezett a klasszicizmussal együtt, azzal kölcsönhatásban. A romantika irodalmának egyik fő ismérve a klasszicizmus-ellenesség. Központi témái: a szabadság, az egyén, az önkifejezés Reményvesztettség < – > felfokozott életöröm Eszményítés Szövevényes cselekmény Patetikus hang – irónia Műfajok Vezető műfaj a regény (történelmi,- kaland és detektívregény) Drámai költemény, dal, elégia
A német romantikus irodalom A romantika filozófiájának megalapozói: Fichte és Schelling A romantika előfutárai: Hölderlin, Novalis Német romantikus írók, költők: Hoffmann, Kleist, Grimm testvérek, Hauff, Heine Hölderlin Novalis Grimm testvérek Kleist Hoffmann Heine
Az angol romantikus irodalom John Keats Charlotte, Emily és Anne Brontë Preromantika: William Blake Első generáció: Wordsworth, Taylor, Coleridge Második generáció: Byron, Walter Scott, Shelley, Mary Shelley, John Keats Romantika és realizmus határán: Brontë nővérek Mary Shelley Walter Scott William Blake
A francia romantikus irodalom Madame de Stäel Victor Hugo Lamartine Victor Hugo Madame de Stäel Lamartine
Az orosz romantikus irodalom Puskin Lermontov Puskin Lermontov
ÉPÍTÉSZET
STRAWBERRY HILL Horace Walpole Stawberry Hill nevű kastélya - a romantikus építészet első nagy alkotása. .
KIRÁLYI NYARALÓ, BRIGHTON
LONDON, PARLAMENT
TOWER BRIDGE, LONDON
CRYSTAL PALACE, LONDON
EIFFEL TORONY, PÁRIZS
FESTÉSZET
Festészet Egyéni alkotói kifejezésmód A természet és az érzelmek változékonysága Menekülés a múltba Emberábrázolás: a barokk kifejezésmódokhoz közelítenek: újra megjelenik az átlós elrendezés, a színesség, és a világos-sötét kontraszt.
Kaspar David Friedrich (1774-1840) Mészsziklák a Rügenenen, 1818
Théodore Gericault (1791-1824) A Medusa tutaja (1818)
diadalra vezeti a népet (1830) Eugène Delacroix (1798-1863) A szabadság géniusza diadalra vezeti a népet (1830)
John Constable (1776-1837) Beach and sailing ships in Brighton, 1824
William Turner (1775-1851) The Grand Canal, Venice 1834
SZOBRÁSZAT
Bartholdi (1834-1904)
François Rude (1784-1855) Marsiellaise
ZENE
Zene Korai romantika (1800 – 1830) Schubert dalai Weber (a nemzeti opera ) Rossini operái A romantika virágkora (1830 – 1850) Mendelssohn első nagy operái Késői romantika (1850 – 1890) Mahler, Puccini, R. Strauss Debussy Rossini Puccini