Veszprémi Viktor Wigner Fizikai Kutatóközpont OTKA NK81447

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEVEGŐ.
Advertisements

A Föld helye a Világegyetemben. A Naprendszer
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Nukleáris Technika Tanszék 1/27 Óriás kísérleti eszközök Gyorsítók és detektorok Középiskolai Fizikatanári.
Radioaktivitás Természetes radioaktív sugárzások
Az optikai sugárzás Fogalom meghatározások
Energia a középpontban
Elektron hullámtermészete
2010. augusztus 16.Hungarian Teacher Program, CERN1 Gyorsítók Veszprémi Viktor ATOMKI, Debrecen Supported by OTKA MB
Gigamikroszkópok Eszközök az anyag legkisebb alkotórészeinek megismeréshez Trócsányi Zoltán.
2. Kölcsönhatások.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Nukleáris Technika Tanszék 1/27 Óriás kísérleti eszközök Gyorsítók és detektorok Középiskolai Fizikatanári.
1. Anyagvizsgálat Feladat Tervezés számára információt nyújtani.
EM sugárzások kölcsönhatásai
Szilárd anyagok elektronszerkezete
A mikrorészecskék fizikája
A mikrorészecskék fizikája 2. A kvarkanyag
Orvosi képfeldolgozás
Tartalom Az atom fogalma, felépítése Az atom elektronszerkezete
12. előadás Elektrosztatikus és mágneses mezők Elektronfizika
TRANSZMISSZIÓS ELEKTRONMIKROSZKÓP (TEM)
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Sugárzás-anyag kölcsönhatások
Dr. Csurgai József Sugárzástan 1. Dr. Csurgai József
Az anyagok alkotórészei
Ezt a frekvenciát elektron plazmafrekvenciának nevezzük.
2. Kölcsönhatások Milyen „kölcsönhatásokra” utalnak a képen látható jól ismert események? A nagyon „tudományos” elnevezésük: Gravitációs Elekromágneses.
Természetföldrajz 1. A Föld, mint a Világegyetem része.
Tartalom Az atom felépítése Az atom elektronszerkezete
Energia Energia: Munkavégző képesség Különböző energiafajták átalakulhatnak Energiamegmaradás: zárt rendszer energiája állandó (energia nem vész el csak.
Mit tudunk már az anyagok elektromos tulajdonságairól
Veszprémi Viktor ATOMKI, Debrecen Supported by OTKA MB
Hőtan.
Nukleáris képalkotás - detektorok, módszerek és rendszerek
Rutherford kísérletei
Az atom szerkezete Készítette: Balázs Zoltán BMF. KVK. MTI.
2. Kölcsönhatások.
ALAPVETŐ KÖLCSÖNHATÁSOK
Radioaktivitás II. Bomlási sorok.
Az antianyag. Hungarian Teacher Program, CERN, 2006 augusztus 25. Debreczeni Gergely, CERN IT/Grid Deployment Group 2 Miről szól ez az előadás ? Mi az.
Anyagtudományi vizsgálati módszerek
Az anyagszerkezet alapjai
A világegyetem kialakulása
A geometria optika világába nem illeszkedő jelenségek
Elektronmikroszkópia
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében
Az atom sugárzásának kiváltó oka
Az ősrobbanás Szebenyi Benő.
A radioaktivitás és a mikrorészecskék felfedezése
A negyedik halmazállapot: A Plazma halmazállapot
A fény kettős természete. Az elektron hullámtermészete.
Villamosságtan 1. rész Induktiv úton a Maxwell egyenletekig
Elemi részecskék, kölcsönhatások
Az atommag alapvető tulajdonságai
Spektroszkópia Analitikai kémiai vizsgálatok célja: a vizsgálati
Úton az elemi részecskék felé
Máté: Orvosi képfeldolgozás1. előadás1 A leképezés tárgya Leképezés Képfeldolgozás Felismerés Leletezés Diagnosztizálás Terápia Orvosi képfeldolgozás Minden.
HŐTAN 7. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Összefoglalás.
Általános kémia előadás Gyógyszertári asszisztens képzés
Környezetünk gázkeverékeinek tulajdonságai és szétválasztása.
GÁZOK, FOLYADÉKOK, SZILÁRD ANYAGOK
Gyorsítók Veszprémi Viktor ATOMKI, Debrecen
AZ ATOM FELÉPÍTÉSE.
Optikai mérések műszeres analitikusok számára
Magerők.
Optikai mérések műszeres analitikusok számára
RASZTERES ADATFORRÁSOK A távérzékelés alapjai
3. óra Belépés a részecskék birodalmába
Belépés a részecskék birodalmába
Hőtan.
Előadás másolata:

Veszprémi Viktor Wigner Fizikai Kutatóközpont OTKA NK81447 Gyorsítók Veszprémi Viktor Wigner Fizikai Kutatóközpont OTKA NK81447 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

A részecskefizika alapkérdései Hogyan alakult ki a Világegyetem? Miből áll? Mi tartja össze? Minden alkotóelemről számot tudunk adni? Az ismert, megfigyelhető anyag a VE ~5%-át alkotja A maradék 95% eredete nem ismert! 2013. augusztus 12.

Hungarian Teacher Program, CERN Hogyan alakult ki? Az Univerzum korábbi állapotaiban Kisebb méret -- nagyobb hőmérséklet Más-más jellemző fizikai törvények A tágulás során az anyag „kifagyott” Új struktúra jelent meg, újfajta fizikai tulajdonságokkal 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Miből áll, mi tartja össze? Az anyagi részek szubatomi távolságon a makroszkopikus világban nem tapasztalt módon hatnak kölcsön szilárdtest, folyadék EM, gravitáció molekula Elektromágneses atom Erős maradék, gyenge atommag A részecskefizikában mi ezeket a kölcsönhatásokat szeretnénk tanulmányozni a benne résztvevő részecskék megfigyelésével Rövidebb távolság feloldásához több energiát kell egy pontba összpontosítanunk hadron, mezon Erős Részecskefizika kvark, lepton Erős, gyenge, elektromágneses 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hányféle alkotóelemből áll? Föld Levegő Tűz Víz Higany Kén, Só Kémiai elemek Elektron Proton Kvarkok Leptonok Magfizikai részecskék A különbözőféle összetevők száma Az anyag vizsgálatának technikai lehetőségei időben fejlődnek 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Makroszkopikus tárgyak vizsgálata Kölcsön kell velük hatnunk, például világítsuk meg őket: A megismerés kezdeti módszere az elektromágneses kölcsönhatás Látható fény felbontása mikroszkópban ~1 mikron. Ez a látható fény hullámhosszától függ, amit annak energiája egyértelműen meghatároz 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Nagyobb felbontás kisebb hullámhosszal A részecskék hullám tulajdonsága, De Broglie - egyenlet: és ahol (1 eV = egy elektron potenciális energiája 1 V feszültségen) Nyugalmi tömeggel rendelkező részecskék hullámhossza rövidebb! Egy 40.000 eV kinetikus energiájú (KE) de 511.000 eV nyugalmi tömegű (m0c2) elektron De Broglie hullámhossza ~0,004 nm! 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Az elektronmikroszkóp Hangyafej, forrás: Wikipedia Pásztázó mikroszkóp ~40 keV kinetikus energia ~0,1 nm felbontás (leginkább a lencsék miatt) Kb. atomi méret! Transzmissziós elektronmikroszkóp a Wigner FK-ban 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

„Képalkotás” az atomfizikában Rutherford kísérlet az atommag felfedezése Alfa részecskékkel (hélium) bombázott arany fóliát http://sun.menloschool.org/~dspence/chemistry/atomic/ Ha a fólia homogén lenne, az alfa részecskék csak előre szóródnának Sajnos a szóró részecskék tömege azonban tovább nem növelhető! Növeljük a kinetikus energiát! 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

A természet nagyenergiás sugárzó forrásai Radioaktív források Alfa (hélium atom) <5 MeV Béta (elektron) <3 MeV Kozmikus sugárzás ~90% proton, ~10% alfa részecske Max. energia 3*1020 eV A légkör felső részéből müonok Hátrányuk nem jól meghatározott (néha nem elég) energiával nem a megfelelő helyen jelennek meg és túl alacsony számban Megoldás: gyorsítsunk részecskéket Kozmikus sugárzás fluxusa az energia függvényében. Forrás: Wikipedia 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN A lineáris gyorsító Alvarez lineáris gyorsító vákuum kamrákból épült fel (eredeti ötlet 1928-ból) Egyre hosszabb kamrákra van szükség, ahogy az ionok sebessége nő A gyorsított ionok sebessége még nem relativisztikus Az előállított nyaláb energiáját a kamrák mérete, illetve az oszcillátorral előállítható frekvencia és amplitúdó felső határa szabja meg 10 cm-es hézag mellett, már ~ GHz-es frekvenciára van szükség 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Még több gyorsítás kör alakban: a ciklotron Ismét segítségül hívjuk a Lorentz-erőt: Ebből a sugarat kifejezve mivel A szögsebesség, , konstans mágneses mező esetén állandó! Gyorsítás a két „D” közötti hézagban Az elektromos tér váltakozásának frekvenciája konstans Phys. Rev. 40, 19 (1932) 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Ciklotron és egyéb gyorsítók Az első ciklotron Ciklotron és egyéb gyorsítók 1 TeV Tevatron, Fermilab, USA 500 MeV proton ciklotron (legnagyobb méretű) TRIUMF, Kanada 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

A ciklotronok korlátai 1. probléma: Ciklotron energiáját a mágneses tér, vagyis a „D” mérete korlátozza A mágneses tér a részecske pályájának az oszcillációja miatt homogén sem lehet 2. probléma: A mozgás egyenlete átírható így: Ebből következik, hogy relativisztikus sebességeknél a körsebesség csökken, a részecske fázisa eltolódik! A tömegnövekedés miatt, a maximálisan elérhető energia ~10 MeV Megoldás: az RF forrás frekvencia (szinkrociklotron) és/vagy a mágneses tér hangolása 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN A szinkrotron A szinkrotronban a frekvencia és a mágneses tér változtatásával a részecske körpályán tartható A gyorsítás a fázis-stabilizáció elvén működik: a stacionárius pályához képes hamar érkező részecskék energiája nő – tehát lassulnak, a később érkezők energiája csökken, tehát gyorsulnak. Oszcilláció az egyensúlyi pálya körül. A részecskék energiája fokozatosan növelhető a frekvencia modulációjával, a részecskék mindig az aktuális energiának megfelelő pályára állnak be A gyorsító csövén kívül nincs szükség mágneses térre! 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hogyan tartsuk pályán a részecskéket? http://education.web.cern.ch/education/Chapter2/Teaching/games/LHCGame/ 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Részecske-nyaláb instabilitásai Több részecskét keringetünk egyszerre Azonos töltések taszítják egymást Párhuzamos áramok vonzóak Instabil nyaláb, fókuszálni kell. Megoldás: további mágnesek Az y-ban Fókuszáló mágnes x-ben Defókuszálóként működik, és viszont x z y B D F 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Fókuszálás kvadrupól mágnessel http://education.web.cern.ch/education/Chapter2/Teaching/games/LHCGame/ 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

RF gyorsítók: üregrezonátor Egy RF „antennát” egy speciális „fánk” alakú, zárt vezető vesz körül A bemenő rádiófrekvenciás jel változó elektromos teret hoz létre (képen vízszintesen), amelynek hatására áram jár körbe a „fánk” kör alakú metszete mentén Az áram egy tórusz alakú mágneses teret indukál, ami a tórusz szimmetria-tengelyével párhuzamosan, az elektromos tér változásával ellentétes irányú teret kelt. Tehát ez egy oszcilláló rendszer! Megfelelő gerjesztéssel meghatározott frekvencián változó elektromos tér jön létre Gyorsítja a jó fázisban érkező részecskéket A bejövő nyalábot, koherens „csomagokra” bontja RF 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Modern lineáris gyorsító Több rezonáló egység a csomag részecskéit tovább gyorsítja, így egy csomagokból álló, gyorsított részecskenyalábokat kibocsátó „ágyút” kapunk Pl. a CLIC 30 GHz-es rezonátorral működne a tervek szerint 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Összefoglalva: részecskegyorsítók kellékei Töltött részecskék forrása RF gyorsító egységek Hangolható terű dipolmágnesek kör alakba rendezve Hangolható fókuszáló és defókuszáló kvadrupol mágnesek 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN A Világ gyorsítói 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

A Nagy Hadronütköztető (LHC) 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Az LHC elemeinek elrendezése 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN Az LHC alagút 27 km kerületű, 50 – 127 méter mélyen, 3.8 méter átmérőjű alagút Proton (7 TeV) vagy nehézion (2.75 TeV/n) ütközések 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Az LHC négy gyorsító moduljának egyike Négy-négy üregből épül fel, és összesen 8 MeV gyorsításra képes 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

A mágnesek leengedése az alagútba 14.3 méter hosszú, 35 tonna 1232 darab, darabonként félmillió svájci frank 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN A mágnesek szerkezete 8.4 T mágneses tér, 11700 A árammal Szupravezető mágnesek 1.9 K folyékony héliumban 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN A dipólmágnesek tere 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN Az LHC nyalábjai 7x1012 eV Nyaláb energia 1034 cm-2 s-1 Luminozitás 2835 Csomagok száma nyalábonkent 1011 Protonok száma csomagonként 7.5 m (25 ns) 7 TeV Proton Proton Csomagok keresztezése 4x107 Hz Proton-ütközések 109 Hz A vizsgálandó céltárgy azonos a próbanyalábbal Részecske-ütközések Új részecskék megjelenése 105 Hz (Higgs, SUSY, ....) 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Az LHC egy korai feltöltésének lépései Alacsony intenzitású tesztnyaláb belövése <Gyorsító üzemmódja>: <folyamat állapota> LHC feltöltése nagy intenzitáson Nyalábenergia növelése 3.5 TeV-re 50ns_1380b+1small_1318_39_1296_144bpi Nyaláb fókuszálása ütköztetéshez A nyalábok lépésekben töltődnek fel, egy lépés kb. 2*1013 proton Stabil nyaláb („alacsony” sugárzás) Nyalábenergia: 3500 GeV Áram (körönként): 1.85 * 1014 p Nyalábok kitöltési módja: csomagok távolsága 50 ns 1380 csomag, tehát 13.4*1010 p csomagonként 1318 ütközés a CMS-ben lépésenként 144 csomag, tehát 1930*1010 p került betöltésre Miért pont így töltődik fel az LHC? 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Az LHC gyorsító-komplexuma 450 GeV→ 7 TeV 26 GeV → 450 GeV 1.4 GeV → 26 GeV 50 MeV → 1.4 GeV Érdekes összefoglaló angolul: http://www.youtube.com/watch?v=qQNpucos9wc 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN A Linac 2 proton forrás Felhasználó:LHC Célállomás:PSB Proton forrás Linac 2 Linac 2 látja el a PS Boostert (és másokat is) 50 MeV-es protonokkal 1 Hz-es frekvenciával A zöld oszlopok mutatják az impulzusok áramerősségét 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN PS Booster Használt gyűrűk Kimenő protonok Felhasználó: LHC Cél:PS A PS Booster 4 gyűrűből áll Gyűrűnként két csomag vonható ki két lépésben A protonok energiája 1.4 GeV Látható, hogy a PS Boster 4+2 gyűrűjéből továbbítódik 6 csomagban kb. 550*1010 proton (371+187) a PS-be Összesen 4 ilyen adag van, tehát 24 csomagban kb. 2200*1010 proton távozik nagyjából egy időben 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN A Proton Synchrotron A PS minden adag minden csomagját először szétválasztja 3 részre, felgyorsítja 26 GeV-re, majd kettéválasztja Az SPS négy adagban összesen 4*36=144 csomagot kap, amely 2200*1010 protont tartalmaz 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Super Proton Synchrotron Az SPS a beérkező 144 csomagot 450 GeV-re gyorsítja A jobboldali képernyő a protonok veszteségét mutatja Végül 1930*1010 proton 144 csomagban injektálódik az LHC-be 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Nyalábok keresztezése Vékony nyalábban, max. ~3000 csomag sorakozhat Csomag: ~130 milliárd proton, 16 mikron átmérő, néhány cm hosszú 25 ns időközökben kereszteződnek, több tucat ütközést keltve ~1 milliárd proton-proton ütközés másodpercenként 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN Egy „esemény” képe 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN Összefoglalás A részecskefizika részecskék kis távolságból történő szóródását tanulmányozza, ebből a részecskék közötti kölcsönhatásokra modelleket alkot Ennek a módszernek jelenleg elengedhetetlen eszközei a gyorsítók Az LHC beindulása óta az eddigi legnagyobb energián produkált ütközéseket A létrejött eseményekben új fizikai jelenségek, a felfedezett Higgs bozonon túl, további részecskék megjelenését várjuk. 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Hungarian Teacher Program, CERN 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Gyorsítós fizika néhány eredménye Különböző típusú gyorsítók különböző célokra alkalmasak e+e-: az ütközés energiája pontosan állítható, de alacsonyabb; „tisztább” végállapotok →precíziós mérésre alkalmasabb p+p-: nagyobb energia érhető el, végállapotok sokszínűbbek → felfedezésre alkalmasabb Eredmények (a lista természetesen nem teljes): SPS (CERN): p+p- ütközés, a W/Z-bozonok felfedezése LEP (CERN): e+e- ütközés, a Z-bozon precíziós mérése Tevatron (Fermilab): p+p- ütközés, felfedezte a top (legnehezebb) kvarkot HERA (DESY): e-p+ ütközés, erős kölcsönhatás, proton struktúrája RHIC (Brookhaven): Au-Au ütközés, a kvark-glüon plazma megfigyelése 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN

Alternatív megoldás: a betatron Elektronoknál szinte minden sebesség relativisztikus Az elektrongyorsító (betatron) eredeti ötlete is az 1920-as évekből származik Az elektron körszimmetrikus mágneses térben, B(r), R sugarú pályán kering A mágnes tér hangolható, az elektron gyorsítását a változó mágneses fluxus által keltett örvényes elektromos tér végzi Alapfeltétel: a mágneses fluxus és B(R) arányosan nő, és a fluxus kétszer akkora, mint egy B(R) homogén mágneses téré lenne (Wideröe után) Az ötletet Kerst tette működőképessé (1940) meghatározva a stabil pályához szükséges B(r) alakját 2013. augusztus 12. Hungarian Teacher Program, CERN