Gépjárműroncsok feldolgozásának szempontjai Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Logisztikai és Gyártástechnikai Intézete Miskolc István Zsolt osztályvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nemzeti Közlekedési Hatóság
Advertisements

Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Sajó-Bódva regionális hulladékgazdálkodási program
Sajó-Bódva Völgyi Hulladékgazdálkodási ISPA program PR kampányának ismertetése István Zsolt osztályvezető Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Logisztikai.
A november 18-i workshop napirendje
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
II. Országos Környezet- és Természetvédelmi Filmfesztivál és Konferencia 2. szekció Környezetvédelmi tudatformálás szerepe az oktatási nevelési intézményekben.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Eger november 17. Építőipari ásványi- és másodnyersanyagok (Az EU „SARMA” projekt.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Szombathely május 3-5. A hulladékgazdálkodás szabályozása hasznosítási irányok.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Rusznák András – ügyvezető, GOE
Zalaegerszeg december 13.
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
A HULLADÉKKÁ VÁLT GÉPJÁRMŰVEK KEZELÉSE AZ ALCUFER KFT.-NÉL
Az ALCUFER Kft. hulladékkezelési fejlesztései
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Járműfenntartás I. I. előadás
„A legjobb és legolcsóbb hulladék az, amelyet meg sem termelünk!”
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Környezeti kontrolling
Az IKTA/ számú pályázat alapján: Ügyfélbarát ügyintézést támogató informatikai rendszer prototípusának kialakítása (Elektronikus Polgármesteri.
Dr. Farkas Hilda Főtanácsos KvVM
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
1 Az EMC témaköre, EMC Irányelv Zavarok frekvencia tartomány szerinti elhelyezkedése Az EMC megvalósításának módszere.
2006 LAKOSZ Jáky Géza & Lanczki Miklós VOC előírások és költség hatékony technológiák a jármű javító fényezésben Május 19. Jáky Géza elnök Lakk Kereskedők.
Balatonalmádi 2006 május GÉMOSZ Országos Közgyűlés Ivanics Lajos Szerviz Bizottság.
Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Központi Közlekedési Felügyelet Közúti Jármű Felügyelet Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Mihalek Miklós.
A hulladékká vált gépjárművek kezelésének egyes kérdései A hulladékká vált gépjárművek kezelésére több magyar jogszabály is vonatkozik, amelyek az Európai.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
Innovatív Magyarország
Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány A projektgenerálás egy eszköze az EFOG elektronikus projektgerátor.
Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Logisztikai és Gyártástechnikai Intézet István Zsolt osztályvezető „Folyadékkristályos kijelzők újrahasználata.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
A gyártói felelősség kérdése, avagy miért nem működik a roncsautók visszavétele (Szubjektív vélemény) Kelemen József Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Az autóroncsok egy jelentős része feltételezhetően nem a legális rendszerbe kerül ezer db éves becsült keletkező roncsmennyiség vs db.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Az NKP II. ( ) hulladékgazdálkodási céljainak megvalósulása Markó Csaba Környezetgazdasági Főosztály.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Az elektronikai hulladékok hasznosítása
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Seite Az újrahasználat jogi keretfeltételei Ausztriában.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Változások a hulladékgazdálkodás szabályozásban Kolozsiné dr. Ringelhann Ágnes Főosztályvezető Tokaj,2011.
A kémiai biztonságról közérthetően
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány
Életciklus elemzés (LCA)
E – Ügyintéző Bt. Küldetésünk: - Környezetvédelmi termékdíj és jövedéki szaktanácsadás, szakértés és ügyintézés.
A járási rendszer megújítása
Járműfenntartás I. I. előadás
Az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer fejlesztése – változások az adatszolgáltatás területén Kertész-Káldosi Zsuzsanna Hulladékgazdálkodási.
a logger-használat kérdései
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Előadás másolata:

Gépjárműroncsok feldolgozásának szempontjai Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Logisztikai és Gyártástechnikai Intézete Miskolc István Zsolt osztályvezető

Bay Zoltán

Újrahasznosítással kapcsolatos projektek hűtőgépek újrahasznosítása elektronikai termékek újrahasznosítása gépjárművek, autóroncsok hasznosítása műanyagok gyűjtése, hasznosítása hulladékgazdálkodási rendszerek (ISPA) előkészítése szakértői anyagok minisztériumok számára törvény-előkészítés

Roncsautó-kezelés Magyarországon,... …és Németországban.

Személygépkocsi állomány változása (ezer db) Átlagos életkor 2001-ben: 11,8 év

Személygépkocsik átlagos életkorának megoszlása Forrás: MGE

Személygépkocsi állomány változása márkák szerint (ezer db) - KSH 2002

Személygépkocsik átlagos életkora márkák szerint (év) Forrás: KSH 2002

Az autóroncsok anyagösszetétele Évente ezer tonna hulladék keletkezik

Az autóroncsokra vonatkozó 2000/53/EK direktíva Az EU tagállamoknak biztosítaniuk kell többek között:  A gépjármű roncsok tárolási és/vagy kezelési lehetőségeinek megteremtését a környezet és a belsőpiacok működésének veszélyeztetése nélkül.  Hulladékkezelési eljárások hierarchiájának felállításának elősegítését.  Az újrafelhasználás és újrahasznosítása preferenciája egyéb energia visszanyerési eljárásokkal szemben.  január 1. előtt minden egyes elhasználódott gépjárműre, az újrafelhasználást és megújítást minimálisan a gépjármű súlyának 85%- ára kell növelni. Ezalatt az idő alatt az újrafelhasználási és hasznosítási határt minimum a gépjármű súlyának 80%-ára kell növelni.  január 1. előtt minden egyes elhasználódott gépjárműre, az újrafelhasználást és megújítást minimálisan a gépjármű súlyának 95%-ára kell növelni. Ezalatt az idő alatt az újrafelhasználási és hasznosítási határt minimum a gépjármű súlyának 85%-ára kell növelni.

Szétszerelési és újrahasznosítási koncepciók figyelembe vétele a tervezéskor (design-for- disassembly, design-for-recycling), A gépjárműgyártók számára a rendelet előírja az ún. “bontási információk” kézikönyvek a bontóüzemek részére történő rendelkezésre bocsátását, Az ún. “selejtezési jegyzőkönyv” (“certificate of destruction”) bevezetése, A gyártók információszolgáltatási kötelezettsége, az újrafelhasználás, újrahasznosítás és visszanyerési eljárások területén, a megelőző évben elért eredményekről. A rendelet definiálja a roncsok tárolására, valamint a bontóüzemek területi kialakítására vonatkozó minimális műszaki követelményeket, a roncsjárművek szennyezés mentesítésére szolgáló, illetve az újrafeldolgozást elősegítő kezelési műveleteket.

Autóroncsok szabadtéri tárolása „Szárazra fektetés” eljárása

Szétszerelést követő karosszéria préselés A kiszerelt alkatrészek korszerű raktározási rendszer

Kb. 300 bontóüzem tevékenykedik ezen a szakterületen (a mai működési paramétereik alapján – további engedélyek beszerzése és jelentős mértékű befektetések nélkül egyetlen bontó sem tudja a jövőbeli elvárásokat teljesíteni) - A bontóüzemek mintegy 30 résztvevővel 2003.április 4.-én érdekszövetséget hoztak létre vezetésével - 2 folyamatosan működő shredderüzem (mindkettő Budapesten) - ERECO, Müller-Guttenbrunn - egy shredder immáron két éve összeszerelésre vár Ózdon - egy shredder felállítását tervezik Székesfehérváron (ALCUFER) - Az import az idei évben visszaállított életkorhatárnak köszönhetően újra visszaszorulóban van - Több mint korábbi szocialista jármű található a forgalomban, ezekből még mindig százezres nagyságrendű a kétütemű jármű kontingens A gépjármű újrahasznosítás aktuális helyzete Magyarországon

Törvényalkotás óta létezik a Környezetvédelmi Törvény ben született meg a Hulladékgazdálkodási Törvény (Hgt.) - A Hgt. felhatalmazása alapján készülnek az egyes hulladékféleségekre vonatkozó végrehajtási utasítások, ez alapozza meg a roncsautók kezelését szabályozó Miniszteri Rendelet elkészítését - Tárcaközi egyeztető bizottság alakult (KvVM, GKM, BM, PM), amely feladata a megalapozó Kormányrendelet megalkotása, az egyes tárcák kompetenciájába tartozó feladatok feltárása - A KvVM jogalkotási tervében júniusára van előirányozva a Miniszteri rendelet kihirdetési, eddigi tapasztalatok alapján ebből legkorábban év végi megjelentetésre számítunk - a Kormányrendelet kihirdetésének nincs konkrét ütemezése

A jogszabályoknak köszönhető várható változások a rendszerben - Csak valamennyi engedéllyel és megfelelően kialakított átvételi pontok, bontó- és shredderüzemek, valamint hasznosítók vehetnek részt a rendszer működésében - A roncskocsik leadásakor az utolsó üzembentartó kézhez kapja az ún. „Selejtezési jegyzőkönyv”-et, amely bemutatásával tudja járművét a forgalomból kivonatni (csak így szűnik meg az adó- és biztosításfizetési kötelezettsége) - A BM kezdeményezésével egységes Járműnyilvántartási Rendszer bevezetése várható, amely érinti a jelenlegi nyilvántartást, és az eredetiségvizsgáló rendszert - A bontóüzemek vonatkozásában elvárás lesz a naprakész nyilvántartás megkövetelése (főegységek, illetve szerkezeti anyagok tekintetében) - A résztvevő ipari létesítmények vonatkozásában az 53/2000/EK Direktíva I. sz. mellékletének „Minimális műszaki feltételrendszerre” vonatkozó, a magyar szabályozásban harmonizáltan megjelenő utasításai az irányadóak - ebben az egyik legfontosabb elvárás az üzemanyagok eltávolításának elkülönített helyszíne

Gépjárműroncsok környezetbarát szétszerelése és újrahasznosítása, Industrieplan Kft, OM Környezeti Műszaki Fejlesztési Pályázat, Résztvevők: BAY-LOGI, BMGE Gépjárművek Tsz. Cél: demonstrációs autóbontó üzem létrehozása EU IST BEATRICE-SME nemzetközi projekt lengyel, német, ír, holland és magyar partnerekkel MTA-SZTAKI, Industrieplan Kft., Cél: integrált informatikai rendszer kiépítése bontóhálózatokra Projektek, együttműködési lehetőségek