Az ujjlenyomat genetikai hátterének vizsgálata ikerpárok segítségével

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

A HORVÁTH MIHÁLY GIMNÁZIUM ÉS SZAKKÉPZ Ő ISKOLA Vízilabda sportágra szakosodott osztálya.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Lekérdezések SQL-ben Relációs algebra A SELECT utasítás
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Kutyafajták tanulási képességének mérése
„az emberek hazudnak, de a bizonyítékok nem”
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Genetikai vizsgálatok jelentősége
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük
TIRISZTOROK SZERKEZETE
Felelősséggel a vállalkozókért! Vezető tisztségviselő felelősségbiztosítása, mint megoldás. Hány vezető beosztású embert kell bebiztosítani? Megnövekedett.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga
Az öntözés hazai szerepe, jelentősége
Megtermékenyítéstől a születésig
1 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Jelek frekvenciatartományban
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Bőrlécrendszer - Dermatoglyphia
Biológus MSc Részletes információ a felvételi jelentkezésről,
Játékelmélet Nash, dominancia.
Fedezetelemzés Schiberna Endre.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Query-Aware Compression of Join Results Christopher M. Mullins, Lipyeow Lim, Christian A. Lang feldolgozta: Ancsin Attila, Dananaj Pál, Horváth Viktor.
a feladat megfogalmazása megoldási módszerek
Horváth István Általános Iskola
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
A NYEK tapasztalatai a 2006/2007. tanévi iskolalátogatások tükrében.
Továbbtanulási terveim készítette: Roszik László
INDIGO Egy digitális gyűjtemény munkafolyamatai Pásztor Gyula OSZK-MEK Networkshop 2007, Eger.
Hurokszerkesztéses szimplex módszer
Rectum tumor > colon tumor
Műszaki anyagok Kirchfeld Mária
Az IKT-metria mérőeszköz
II.) Szekvenciális digitális áramkörök
Kutyaképzés klikkerrel
AZ ELLENANYAG SOKFÉLESÉG GENETIKAI HÁTTERE. AZ ELLENANYAGOK SZERKEZETE KOMPLEMENT AKTIVÁCIÓ SEJTHEZ KÖTŐDÉS LEBOMLÁS TRANSZPORT Könnyű lánc (L) Nehéz.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
A mennyiségi jellegeket génkölcsönhatások okozzák
1 A genetikai diszkrimináció megakadályozásának közpolitikai megközelítései Géntesztek és a Biztosítók: Tiltás vagy átláthatóság? Kakuk Péter, Tudományos.
Magyar Nephrologiai Társaság Peritoneális Dialízis Albizottság
Humánbiológia gyakorlat Anatómia I.
Ovuláció-szinkronizálás utáni, programozott termékenyítés szarvasmarha állományban Gábor György1 és Pintér Sándor2 1Állattenyésztési és Takarmányozási.
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
Fairprint 2007: Xerox Speciális Szoftverek
AZ INFORMATIKAI RENDSZER A PKSZK SZOLGÁLATÁBAN. Az informatikai rendszer felépítése és kapcsolatai Az informatikai rendszer fő elemei Az elkészült informatikai.
A Z ANOREXIA ÉS A BULIMIA NERVOSA KÖZÖTTI KAPCSOLAT MEGÉRTÉSE EGY SVÉD NEMZETKÖZI IKERMINTÁN Kovács Petra BME Kognitív pszichológia I. évfolyam Április.
Alapkérdések általában „... az erdő természetes fejlődési folyamatai …” „... a természetes és a gazdasági erdők szerkezete és működése közötti különbségek.
Áramlástan Áramlástani gépek
Alsóerdősori Ének-zene Tagozatos Általános Iskola és Gimnázium
Felekezeti statisztika Irányító tanár: Hasas Tünde Szerz ő k: Szabó Katalin Kertész Erika Veres Janka Eszter Szent László Római Katolikus Gimnázium Nagyvárad.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A Marfan-szindróma tünetei képekben
Táblázatkezelés KÉPLETEK.
Az államilag támogatott lakáshitel-rendszer ( )
QUAESTOR Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt.
Két élet védelme Két élet védelme (oxyologus speciális feladatai terhes nők ellátása során) Ács Gábor dr., Bányai Sándor dr., Furka Andrea oh., Lesznyák.
Készítette: Oravecz Ágnes Gödöllői Református Líceum 11. Osztály 2012.
FENG SHUI Tudod miért hordják a jegygyűrűt a negyedik ujjon?
1 Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Kémiai Informatika Csoport Számítástechnika Kari rendszergazda: Rippel Endre (Ch C2)
Készítette: Hundzsa Ferenc Jenei István Szombati Sándor Felkészítő tanár: Borbola Tímea Erkel Ferenc Gimnázium, Gyula.
TÁMOP F-14/1/KONV b. Pályaorientációs szolgáltatások alprogram Projektzáró rendezvény, Görög Márta.
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
Humángenetika Makó Katalin.
Az öröklés és a környezet szerepe a személyiségfejlődésben
Előadás másolata:

Az ujjlenyomat genetikai hátterének vizsgálata ikerpárok segítségével Kuruczleki Nóra Horváth Mihály Gimnázium, Szentes Felkészítő tanár: Gazsó István

Genetikai állomány egyezése Egypetéjű ikrek: 100% Kétpetéjű ikrek: 50% két petesejtből, melyeket két hímivarsejt termékenyít meg Tekinthetők nem iker testvéreknek is Nem iker testvérpárok: 50%

A kérdés Milyen mértékben befolyásolják az ujjlenyomat kialakulását öröklött tényezők?

Dermatoglífiai alapismeretek A mintázatok áttekintése Ujjbegyi mintázatok: 1. Ívrajzolat Ív: jelölése A (arch=ív) Tornyos ív: jelölése T (tented arch=sátras ív) Mindkettő esetében a bőrlécszám (RC) nulla.

Dermatoglífiai alapismeretek A mintázatok áttekintése Ujjbegyi mintázatok: 2. Hurokmintázat: Ulnáris hurok: jelölése LU, a hurok szája a kisujj felé néz Radiális hurok: jelölése LR, a hurok szája a hüvelykujj felé néz

Dermatoglífiai alapismeretek A mintázatok áttekintése Ujjbegyi mintázatok: 3. Örvényrajzolat Szimmetrikus örvény: jelölése WC Spirális örvény: jelölése WS Ikerhurok: jelölése WD Jellemző a két trirádiusz.

Mintavétel Grafitceruza Széles átlátszó ragasztószalag Szükséges eszközök: Grafitceruza Széles átlátszó ragasztószalag

Adatok rögzítése B5 B4 B3 B2 B1 J1 J2 J3 J4 J5 LU W 16 36 35 32 42 46 Ujj B5 B4 B3 B2 B1 J1 J2 J3 J4 J5 Mintázat-beli Számbe-li M. LU W egyezés RC 16 36 35 32 100% 30% 42 46 40 LR Egyezés 15 30 27 31 19 23 24 18 50% 20% T 17 12 22 11 A 0% 10% 7 4 5 10 13

Átlagosan…

Megállapítások Az egypetéjű ikreknél lényegesen nagyobb az egyezés, mint a kétpetéjű ikreknél illetve a nem iker testvérpároknál. Az ujjlenyomat mintázatának alakulását genetikai tényezők befolyásolják. A bőrlécek számát a genetikai tényezők nem befolyásolják olyan nagy mértékben, mint a mintázat kialakulását. A kétpetéjű ikrek ujjlenyomat-mintázatainak kialakulását esetleges méhen belüli tényezők alakíthatják.

Irodalom Farkas L. Gyula: Fejezetek a biológiai antropológiából 1, JATEPress, Szeged, 2000. http://www.humanbiologia.extra.hu/jegyzetek/dermatoglifia_nyomtatasra.pdf Furka Tünde: Dermatoglífia, 2007.

Köszönöm a figyelmet!