SZOCIOMETRIA, KAPCSOLATI HÁLÓ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 4.
Tehetségazonosítás gyakorlata
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
Szociális munka a börtönben
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
Hogyan tudjuk beépíteni a munkánkba a szociometria eredményeit?
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
OKTV feladatok megoldása C#-ban
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
TÁMOP /2/B PROJEKT Network-Együttműködés-Tudástár szakmai támogató hálózat kiépítése a Dél-Dunántúli Régióban Szénássy Gábor projektmenedzser 2010.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az osztályterem pedagógiája
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Kvalitatív kutatások módszertana
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A szociálpszichológia módszerei
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Közösségi weboldalak és az alumni szervezetek DPR Szakmai Klub I. Hain Ferenc - DPR Szakmai Klub http./
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Az iskolai csoportok sajátosságai
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Szociometria A szociometria szülőatyjának Jacob Lévy Morenót tekintik
ELEMÉR
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
A csoport.
Az EDUCOOP-projekt szakmai programja
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Példa egy ppt prezentációhoz
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Tapasztalatok az Együtt lépünk tovább szakmai műhely felméréséről TÁMOP
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

SZOCIOMETRIA, KAPCSOLATI HÁLÓ Kutatásmódszertan WJLF SZM Pecze Mariann

A szociometria szó a latin socius (társ) és metrum (felmérés) szavakból ered. Moreno leírása szerint „a szociometria az emberi csoportok létrejöttének és rendeződésének, valamint azokon belül a személyek elhelyezkedésének tanulmányozása”. Magyarországon Mérei Ferenc tette ismertté és fejlesztette tovább a módszert

Az atya Jacob Levy Moreno: “a hálózat a közvélemény boszorkánykonyhája; ennek csatornáin át befolyásolják, nevelik és pusztítják egymást az emberek” A spontán társulások hálózata az intézményes rendszer lappangó háttere A választások megfelelnek az érzelmi vezérlésű spontán kapcsolódásnak

Moreno szociomertiája Rokonszenvi-ellenszenvi választások rendszere Társadalmi értékek: Együttélés Együtt dolgozás Együttes társas élet Negatív kritériumok is szerepeltek benne Egyéni

Jakob Lévy Moreno (romániai születésű amerikai pszichiáter) nevéhez fűződik annak a módszernek a kidolgozása, amely szociometria néven vált ismertté és amely az informális (nem hivatalos, hanem személyes rokonszenv és kapcsoltatok alapján létrejött) csoportstruktúra feltárását szolgálja. Moreno alaptétele az volt, hogy a spontán társulások hálózata (a munkaközösségben kialakuló kapcsolatok) a státuszokból álló intézményes rendszerek (szervezetek, vállaltok, cégek, stb.) lappangó háttere. Véleménye szerint ugyanis az emberi kapcsolódások elsősorban érzelmiek, rokonszenviek. Célja az volt, hogy megpróbálja ezt a rejtett hálózatot a rokonszenvi választások módszerével feltárja. Az általa kidolgozott szociometriai módszer, mint vizsgálóeljárás olyan kérdéseket tartalmaz, hogy fontos élethelyzetekben az adott egyén kit választana társául. Moreno gondolatrendszere szerint ezek a választások ugyanis megfelelnek az érzelmi vezérlésű spontán kapcsolódásoknak, így az intézményi keretben kialakult lappangó kapcsolati hálózatrendszerről kaphatunk képet. Ezzel a módszerrel így kirajzolódnak a rokonszenvi kapcsolatok, az, hogy az adott munkaközösségben ki kit kedvel, kivel van közelebbi, bizalmasabb kapcsolatban, stb. A válaszok alapján a megkérdezett egyének közötti csoportos kapcsolatok is megmutatkoznak, valamint az egyes személyek helyzete és szorosabb kapcsolatai az adott közösségben. Ez grafikusan is megjeleníthető, felrajzolható.

A többszempontú szociometria Mérei Ferenc (1970, Közösségek rejtett hálózata) Célkitűzések: A közösségről és a kiscsoportokról is kapjunk képet ne csak a társas helyzetekről, egyénről Hierarchia, funkciók, kapcsolatok jelenjenek meg A választás motivációit tárjuk fel

Mérei Ferenc továbbdolgozta a morenoi módszert, ezt nevezzük többszempontú szociometriának, mely segítségével nemcsak az egyén helyét kapjuk meg a társas mezőben, a csoportban, hanem képet kaphatunk magáról a közösségről is, valamint az egyének csoporton belül betöltött különböző funkcióiról. Az eredmények alapján következtetni tudunk arra, hogy a közösség összetétele kedvez-e a kitűzött feladat megoldásának, hogy képes-e a csoport együttes erőfeszítést igénylő teljesítményre. Továbbá választ kaphatunk még olyan kérdésekre is, mint például olyan-e a közösség, hogy a tagok örömmel tartoznak bele, és ragaszkodnak hozzá, vannak-e elszigetelt, magányos egyének, akiknek nincsenek igazán kapcsolataik a közösségben, stb. A többszempontú szociometriai felmérés révén nemcsak a rokonszenvi választásokat, hanem funkció-jellegű választásokat is vizsgálhatunk. Ez utóbbihoz olyan kérdések tartoznak, melyek a közösségi rátermettséget, egyéni tulajdonságokat és készségeket, valamint szakmai hozzáértést vizsgálják. A kérdéseket valóságos helyzethez kötve vagy általánosságban szokás megfogalmazni. A kérdőív kitöltése során az adott csoport, közösség tagjai tulajdonképpen szavaznak arról, hogy az adott tulajdonság, képesség tekintetében kit tartanak a legjobbnak. Bővebben lásd: Lengyel Zsuzsanna (1997) Szociálpszichológia Osiris http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b104/index.html?highlight

Többszempontú szociometria A szociogramot, a kapcsolódások hálózatát Moreno mintájára a rokonszenvi választások (kikkel utazna egy fülkében, kinek mondaná el a titkát) kölcsönössége alapján rajzoljuk meg. De a választásokat kategóriánként is összegezzük. A választás ugyanis nemcsak páros kapcsolódást fejez ki, nemcsak azt mutatja meg, hogy kik tartoznak össze, ki kivel szeret együtt lenni, hanem azt is, hogy az adott közösségben kivel, hányan szeretnének együtt lenni, hány szavazatot kap egy-egy tag az egyes választási kategóriákban. Lényeges a többszempontúság elvének az érvényesítése. Ez azt jelenti, hogy a választási kritériumok különféle mérlegelési szempontoknak felelnek meg: 2-3 rokonszenvi kérdés mellett (kinek mondaná el a titkát, kivel jönne össze szívesen a hivatalon, az iskolán stb. kívül is) néhány közösségi funkcióra vonatkozó kérdés is van (vezető, bíró, képviselet magasabb szervek előtt); ezeket kiegészíthetik az egyéni képességekre, a készségekre, a fiziológiaik adottságokra, a népszerűségre, a sikerességre vonatkozó kérdések. Bővebben lásd: Lengyel Zsuzsanna (1997) Szociálpszichológia Osiris http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b104/index.html?highlight

Módszer vázlata Kérdések szerkesztése a csoporttagok választásairól, elutasításairól Kérdőív kitöltése Válaszok táblázatba rendezése, összesítése – rajz a csoport szerkezetéről Elemzés, esetleg megbeszélés

Elég akár 4-5 jól megfogalmazott kérdés! A kérdezés (Szociometriai felvétel a nyugati szakirodalomban teszt) Megkérdezzük a vizsgált csoport tagjait, hogy kül. helyzetekben kit választanának/utasítanának el a csoporttagok közül Érzelmi színezetű reakciót kell kiváltania Konkrét helyzetre vonatkoznak (ki a legnépszerűbb…) Reális kérdések (nem „lakatlan sziget”) Releváns kérdések (10. évf. szalagavató) Feltételes módban való kérdésfeltevés Elég akár 4-5 jól megfogalmazott kérdés!

Kérdéscsoportok Rokonszenvi kérdések Közösségi funkcióra vonatkozó kérdések Képességekre, készségekre, adottságokra vonatkozó kérdések Közösségi helyzetre, népszerűségre vonatkozó kérdések

A szociometria felvétele A csoport tevékenységének helyszínén célszerű A csoport minden tagja legyen jelen Lehet: kérdőív (célszerűbb) – strukturált interjú A kérdőív céljától függően 15-40 kérdésből állhat (de kevesebb is elég, ha jó!) Összeállításakor figyelembe kell venni az életkori sajátosságokat 9 éves kor felett írásban, lehetőleg minden csoporttag jelenlétében 3-5 személy jelölhető meg

A válaszok feldolgozása -Szociogram A szociogramon ábrázoljuk a kölcsönös rokonszenvi választások során megjelenő kapcsolatokat Táblázat készítése a választásokról (adatlaponként (nevenként) történik) szociomátrix összeállítása az egyéni lapokból Kölcsönösségi táblázat és egyoldalú választások egy hat fős csoportra

A válaszok feldolgozása II. Szociogram készítése a kölcsönös választások alapján sok gyakorlatot igényel! Ahány kölcsönös választás van, annyiszor kötjük össze a személyeket Jelöljük a nemeket is Egy főiskolai tanulmányi csoport szociogramja (n = 17 -♂ = 8, ♀ = 9)

Szociogram - elemzés Jellegzetes alakzatok (iskola): Kvantitatív módszerrel: sorrend a választások száma szerint - senki nem választotta: magányos tag - kimagasló: „sztár” vagy „zsarnok” Jó közösség: - több központ - Nincs magányos helyzetű - Mindenki része min. 1 kölcsönös választásnak Jellegzetes alakzatok (iskola): háromszög, zárt négyzet, csillag, lánc

A csoportszerkezet típusai halmaz: nincs zárt, sok magányos, társas tér nem strukturált laza: páros és láncszerű kapcsolatok egy központú, széles peremű: egy központ, sok magányos (páros, lánc) tömb: egy nagy tömb, kevés magányos, kicsi perem többközpontú: több mint 50% zárt alakzatban, legalább két zárt alakzat

Alternatív ábrázolások Szociomátrix (Evans): táblázat, amelyben alcsoportokat tüntetünk fel és az egyoldalú választások is számítanak Céltábla-szociogram (Northway): négy koncentrikus körben tünteti fel a struktúrát, középen állnak a legtöbb kapcsolattal rendelkező személyek Konstellációs szociogram (Maissonneuve): egy személy társas mezőjének feltérképezésére szolgál

Összesítés A kölcsönösségi és gyakorisági táblázat alapján végezzük A kölcsönösségi táblázatban a rokonszenvi választásokat összesítjük A gyakorisági táblázatot a kritériumok szerinti választások alapján állítjuk össze Ezek adataiból számoljuk a mutatókat

Mutatók csoportosítása Szerkezeti mutatók (a csoport alapstruktúráját mutatják meg) A csoportlégkör mutatója (a Lewin-féle társas klímára következtethetünk) Választási koincidenciák (az alakzat motivációs rendszerére következtethetünk) Tagolódási dimenziók mutatói (az alakzat hierarchiája, szerepszerű tagolódásának jellemzése)

Mutatók Eloszlási mutató: azt mutatja meg, hogy a csoportban a választások egy kritériumban mennyire egységesek CM: megmutatja a társas alakzat központjának és a peremhelyzetnek a viszonyát (központi alakzat-befolyás-perem 20-50-30) Kohéziós mutatók Kölcsönösségi index: hány %-nak van kölcsönös kapcsolata (85-90) Sűrűségi mutató: egy társas mezőben egy személyre hány kölcsönös kapcsolat jut (>1) Kohéziós index: a szocoimetriailag lehetséges kapcsolatok hány %-a realizálódott – teljesítmény

A szociometria alkalmazása Korlátai a csoport belső viszonyai gyorsan változnak (- ismételjük meg) Elképzelt válaszok elképzelt helyzetre Válaszadás racionális, választás nem! Jogi, etikai problémák (intim szféra sérülése) Csoport elé tárásnál figyelem! Tükör funkció szigorú etikai szabályok (titkosság, monogram v. számozás) Alkalmazási területek A vizsgált csoport szerkezetének feltérképezése, torzulás okai Ismétlésével: csoportfejlődés Konfliktusok feltárása Átszervezhetőség lehetősége Szervezetszociológiában, vállalati szférában mérőeszköz Csoportvezető munkájának értékelése, programértékelés Szoc.munkában: Közösségi szociális munka! (korlátokkal)

A Közösségek Tükörben: a KT program A Közösségek tükörben egy többlépcsõs pedagógiai célú közösségfejlesztõ program, amelyet az IKP, azaz Iskolai Közösségpszichológiai Mûhelybe tömörülõ iskolapszichológusok csoportkonfliktusok rendezésére alakítottak ki és alkalmaznak osztályokban és iskolai, illetve más szervezetek elsődleges csoportjaiban. A program célja, hogy 1. Feltárja a csoportok tekintélyi és szerephierarchiáját, valamint társas kapcsolatrendszerét a hierarchikus szociometria módszerével;  2. Visszacsatolva a szociometrikus információt a csoporthoz az un. osztálytükör formájában lehetõvé tegye a  feltárt helyzet és a problémák közös megbeszélését különbözõ foglalkozások keretében.  3.Elõsegítse a nehezebben beilleszkedõ tanulók befogadását. Az 1998-99 tanévben a Soros Alapítvány Jefferson Programjától elnyert támogatás révén megteremtõdtek a számítástechnikai - hardver és szoftver - feltételei annak, hogy a KT program hozzáférhetõvé váljék az Intereneten. KT program: együttmûködés a pedagógus és pszichológus között   A programot az iskolapszichológus és az osztályfõnök együtt irányítja. A folyamatban a két felnõtt tevékenysége egymást kiegészíti, mindketten a saját kompetenciájuknak megfelelõ részt végzik.Az elõkészítés során kölcsönösen tájékoztatják egymást a közösségrõl és a módszerrõl, együtt mérlegelik a program célszerűségét adott csoportban és elvégzik az eszköznek a konkrét helyzethez illeszkedõ profilírozását. Az adatok felvétele egyéni munka, közvetlenül a gépen zajlik, a felnõttek jelenléte arra szolgál, hogy követhessék a folyamatot és - ha kell - adjanak további információkat. Az instrukció korrekt megfogalmazása elsõdlegesen a pszichológus feladata,  kézi munkamód esetén  ő szavatolja az adatok bizalmas kezelését is. A csoportvezetõ-pszichológus végzi az értékelést, és készíti el az összefoglaló jellemzést az Osztálytükröt. A Tabló nyilvános ismerkedés az Osztálytükörrel, melyet együtt készítenek elõ. A pszichológus felel az információ szakszerû és az etikai követelményeknek megfelelõ közvetítésért, az osztályfõnök támogató, együtt érzõ módon rendelkezésre áll a gyakran heves érzelmekkel kísért élményfeldolgozás során.   A Nagyító típusú foglalkozáson a pszichológus irányítja a beszélgetést, a pedagógus nyitottan fogadja a gyerekektõl a  gondjaikról érkezõ új információkat és aktívan képviseli saját segítõ elgondolásait. A Mikroszkóp esetében az osztályfõnök már nem külsõ támogató megfigyelõ, hanem az õt közvetlenül érintõ konfliktusokat megtárgyaló partnerek egyike. Az egyéni profil megbeszélésekor az osztályfõnök figyelõ részvétele a diákok igénye szerint történik. A két szakértõ felnõtt a feltárás és a problémarendezés során végig fenntartják konzultatív elemzõ kapcsolatukat azzal a céllal, hogy kiemeljék a hosszabbtávú  pedagógiai stratégia kimunkálását igénylõ kulcsproblémákat. Forrás: http://www.radnoti-elte.sulinet.hu/#top

IWIW (WhoIsWho) 2002. április – Várady Zsolt Kapcsolatháló 3 dimenziós térképen vált megjeleníthetővé Önműködő weboldal – itt kialakult kapcsolatok realizálódnak

Zhoriben 2007.05.18. hivatalosan is elindult az iWiW egykori fejlesztőinek, vagyis a Virgónak az új nemzetközi szájtja, a Zhoriben (magyarul: "kapcsolat", ejtsd: "zsoriben"). Az alapvetően roma nyelvű közösségi szolgáltatás az iWiW social szoftverén fut, és az a célja, hogy a világ összes roma netezőjét hozza össze egyetlen virtuális közösségbe. A szolgáltatás számos európai nyelven is elérhető. Magyarul azonban nem, mivel az iWiW eladásakor a Virgo lemondott azon jogáról, hogy magyar nyelven készíthessen újabb közösségépítő szolgáltatást. Bár az iWiW-ben az "i" előtag a szolgáltatás nemzetközi jellegére utalt, valójában sohasem vált azzá. a fejlesztők most a cigány közösségi szájt elindításával tesznek egy újabb kísérletet arra, hogy egy valóban országhatárokon átívelő webes közösséget hozzanak létre.

Minta kérdőív NÉV EGYESÜLET Születési év . . . . . . . . . . . . . . . Sportág . . . . . . . . . . . . . . . .     KÉRDŐÍV 1. Ha a csapat klubdélutánt rendezne, ahová meghívnák barátaikat, ki lenne a legalkalmasabb ennek a megszervezésére? 2. Ha a csapat Dél-Amerikába utazna mérkőzésre és hajón tennék meg az utat, kivel utazna szívesen egy kabinban? 3. Ki a legnépszerűbb a csapatban, kit ismernek a legtöbben? 4. Ha a csapatból az egyik tagot ki kellene jelölni arra, hogy kisebb fegyelmi ügyekben döntsön, ki lenne erre a legalkalmasabb? 5. Ha abbahagyja a sportolást, kivel szeretne társai közül továbbra is kapcsolatban maradni? 6. A csapatban ki tudja lelkesedésével magával ragadni a többieket? 7. Ha az edzőjük megbetegedne, és a csapat egyik tagjának kellene helyettesítenie, ki lenne erre a legalkalmasabb? 8. A csapattagok közül kivel töltene együtt szívesen egy szabadnapot? 9. Unalmas estéken ki tudja jó bemondásaival a leginkább szórakoztatni a többieket? 10. A csapattagok közül ki képviselné legjobban a többieket a szakosztály vezetőségében? Forrás: Vidovics Attila (1999) Sportergonómia: képesség és teljesítménymérés letölthető: http://www.erg.bme.hu/emania/1999/vido0001/index.htm#ide

Minta kérdőívek Forrás: http://www.fovpi.hu/fipt/pszicho/szocmh.htm

Köszönöm a figyelmet! A diasorozat letölthető: www.peczemariann.extra.hu