XI. Adójogi Konferencia április 21.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Készítette: Sallai Katalin
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
IX. Adójogi Konferencia, Tapolca, ápr Mihályi Péter A magyar járulékrendszer problémái.
Személyi jövedelemadó & Általános forgalmi adó Sándor Zoltán 2010/2011/2.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Adómegtakarítás - Off shore HASZON, szeptember 19.
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Sajtótájékoztató Társasági adó, SZJA és EVA bevallások tapasztalatai
Sajtótájékoztató Társasági adó, SZJA és EVA bevallások tapasztalatai
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
1 Elvégzett vagyonosodási vizsgálatok év vizsgálatok száma megállapítással zárult vizsgálatok megállapított nettó adókülönbözet átlagos megállapítás db.
Sajtótájékoztató Társasági adó, SZJA és EVA bevallások tapasztalatai Előadó: dr. Horváth Szabolcs, igazgató Győr, szeptember 19.
Az adórendszerek és az adóigazgatás fejlődésének tendenciái az OECD országokban, és az ezzel kapcsolatos hazai teendők (2005)
A negatív jövedelemadó?. Jóléti rendszerek elégtelenek Megaláztatás Jövedelemvizsgálat 100%-os adó.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Felsőfokú szakképzés Csorba László
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
ADÓZÁS © A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK 2008-TÓL dr. Laáb Ágnes BME Pénzügyek Tanszék egyetemi docens elérhetőség: telefon: ,
Gazdasági Informatika II. 2006/2007. tanév II. félév.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Szarvasné Vadászi Csilla
A rejtett foglalkoztatás kiterjedtsége és tényezői Magyarországon Tóth István János „A magyar munkaerőpiac jövője” Magyar Tudományos Akadémia – Kisterem.
Készítette: Ékes Ildikó és Cserháti Ilona
Adórendszer és feketegazdaság – évi intézkedések december 5-6. Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium.
A gazdaság kifehérítését célzó kormányzati intézkedések és a rejtett gazdaság: az EVA és az AM könyv hatásai c. prezentációhoz (szerzők: Semjén A., Tóth.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Kormányszóvivői tájékoztató. Öt éves adócsökkentés Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 19.
Béren kívüli juttatások Adókedvezmények Adóelőleg Ingatlan.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
© 2004 KPMG LLP, a UK limited liability partnership and the UK member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. The KPMG logo.
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
Válságkezelés eredményei, lehetőségek a válság után december 3. Dr. Oszkó Péter pénzügyminiszter.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
A évi (új) adópolitika: „NÖVEKVŐ KÖLTSÉGVETÉSI HIÁNY” „NÖVEKVŐ ÁLLAMADÓSSÁG” „NÖVEKVŐ ÍGÉRETEK” …mindent 2006-ért? …bármi áron?
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
ADÓ Adótörvény változások 2006/2007 Demetrovics Gergely, szenior menedzser február 2.
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Családbarát adórendszer Magyarországon Tamásné Czinege Csilla NAV Adószakmai Ügyekért Felelős Szakmai Helyettes július 5.
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
TAX EXPERT International AG  2014 TAX EXPERT International AG. All rights reserved. Bevezetés a svájci adórendszerbe Sebestyén Péter, TAX EXPERT International.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
PÉLDÁK.
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Készítette: Esenczki Fruzsina és Borbély Balázs RYBD2T, S7LJW9
Költségvetés bevételei Adórendszer
Előadás másolata:

XI. Adójogi Konferencia 2008. április 21. A magyar adóbázis szélesítésének lehetősége Kiindulási alapok és elméleti-gyakorlati megfontolások Szörfi Béla XI. Adójogi Konferencia 2008. április 21.

Tartalom A hazai adóterhek nemzetközi összehasonlításban Az adóbázis szélesítésének lehetőségei Új adónemek bevezetése Meglévő adófizetési kötelezettség kiterjesztése, adókedvezmények csökkentése Adóelkerülés csökkentése Nemzetközi tendenciák a fogyasztási és vállalati adóztatásban Az adócsalás, adóelkerülés csökkentésének elméleti megfontolásai Tapasztalatok az adóelkerülés csökkentésében

A magyarországi adóterhelés nemzetközi összehasonlításban

A magyarországi adóterhelés nemzetközi összehasonlításban

A magyarországi adóterhelés nemzetközi összehasonlításban

Új adók bevezetése Jelenleg is túl sok adófajta, inkább az adók számának csökkentése lenne kívánatos Új adó megjelenhet, ha ez több meglévő adó összevonásából keletkezik Ingatlanadó Két lehetőség: a) 0,25%-os kulcs a lakásokra, 0,5%-os kulcs az egyéb ingatlanokra; b) 0,5% ill. 1%-os kulcs Potenciális adóbevétel: 280 és 650 milliárd forint között Ha a tulajdonosi szerkezettel arányosan történik adókönnyítés, fenti bevételek az SzJA 5-13%-át és az iparűzési adó 30-80%-át válthatják ki

Meglévő adófizetési kötelezettség kiterjesztése: vállalatok A vállalatok több, mint harmada veszteséges. Ágazatok szerint viszonylag hasonló a veszteséges vállalatok aránya. A veszteséges vállalatok aránya a mikrovállalatok és alkalmazott nélküli vállalatok körében a legmagasabb. A legtöbb nyereséges vállalat a kis- és közepes vállalatok között található. A veszteségesek aránya legnagyobb a kizárólag belföldre, vagy a szinte kizárólag külföldre értékesítők között. A 100%-ban külföldi tulajdonú vállalatok 40%-a veszteséges, a többségi külföldi tulajdonúaknak viszont csak 18%-a.

Meglévő adófizetési kötelezettség kiterjesztése: vállalatok 2003-2005 között a vállalatok 10%-a mindhárom évben veszteséges, és csak 45%-a mindhárom évben nyereséges. A legtöbb folyamatosan veszteséges vállalat az építőiparban és a kereskedelemben tevékenykedik. Ezek többségében mikrovállalkozások, de a nagyvállalatok között is igen magas a folyamatosan veszteségesek aránya. Minél nagyobb a külföldi tőke aránya, annál nagyobb a tartósan veszteséges vállalatok aránya.

Meglévő adófizetési kötelezettség kiterjesztése: vállalatok A magyar vállalatok kimutatott profit-eredményei a legtöbb ágazatban jelentősen elmaradnak az EU átlagától. A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás 4,6%-os profitrátája negyede az uniós átlagnak! A termelékenységgel összevetve is szembetűnő az alacsony magyar profitráta.

Meglévő adófizetési kötelezettség kiterjesztése: vállalatok Elvárt adó: 2005-ben a vállalkozások 47%-a nem érte el minimális vállalkozási eredményt, ezek többnyire mikro és nagyvállalatok Kb. 25-30 milliárd forintos bevételi forrás EVA: az adóbevétel gyakorlatilag nulla EVA-s cégek számláját befogadó cég ÁFA-fizetési kötelezettsége csökken EVA-s cégek költségeinek más cégeknél való elszámolása

Meglévő adófizetési kötelezettség kiterjesztése: vállalatok Vállalati adókedvezmények 32-féle eredménynövelő tétel 44-féle eredménycsökkentő tétel 15-féle adókedvezmény A támogatások ¾-e nagyvállalatokhoz kapcsolódik A nagyvállalatoknak 2005-ben a számított adó 42,2%-át kellett tényleges befizetniük, a kis- és közepes vállalatoknál ez 95% felett volt.

A vállalati adózással kapcsolatos nemzetközi tendenciák Adóalapból levonható kedvezmények jelentős szűkítése Amortizációs kulcsok csökkentése Vállalati támogatások mérséklése Sok országban a kisvállalatok számára alacsonyabb társasági adókulcs, de pótlólagos adókulcs a magas nyereségre Vegyes gyakorlat a veszteségleírással kapcsolatban Megmaradtak, sőt bővültek a kutatás-fejlesztés ösztönzését szolgáló támogatások Megmaradtak az elmaradott régiókban történő befektetésekre érvényes adókedvezmények

Meglévő adófizetési kötelezettség kiterjesztése: lakossági jövedelmek A torz szabályozási rendszer torz – regisztrált – jövedelmi struktúrát okozott: az alkalmazottak jelentős része minimálbéren volt/van bejelentve. Ezt részben mérsékli az adójóváírás és kiegészítő adójóváírás befagyasztása 2007-től, illetve a minimálbér kétszerese után fizetendő járulék-elvárás bevezetése 2006-ban. Még mindig jelentős adókedvezmények – az adórendszer a szociális szempontokat nem külön támogatás keretében, hanem az SzjA-ba zsúfolva próbálja megoldani.

Nemzetközi tendenciák a személyi jövedelemadózásban Az adókulcsok mértékének csökkentése Ezzel párhuzamosan új kulcsok bevezetése a kimagasló jövedelmekre Adósávok számának csökkentése Adósávok automatikus indexálása az adórendszer kiszámíthatóságának érdekében Gyermek-kedvezmények növekedése Az országok többségében emelkedett az alsó (jellemzően adómentes) sáv határa Eltérő gyakorlat az adókedvezmények számának és mértékének tekintetében

Az adócsalás, adóelkerülés csökkentésének elméleti megfontolásai Allingham – Sandmo (1972) Az adófizetők a szerencsejátékhoz hasonlóan döntenek az adócsalás kockáztatásáról, és annak összegéről. Adócsalás optimális mértéke függ a tettenérés és a büntetés valószínűségétől, a büntetés mértékétől és az adócsaló kockázatvállalási hajlandóságától. Reingaum – Wilde (1985) Adóhatóság szabálya: a bevallott jövedelem egy bizonyos határértéke alatt minden bevallót 1 valószínűséggel ellenőriznek, a felett mindenkit kihagynak.

Az adócsalás, adóelkerülés csökkentésének elméleti megfontolásai Fekete/szürke munka Sandmo (2004). Ha egy munkaerőpiacon lehetőség van feketemunkára, akkor az adócsalás felderítésének magasabb valószínűsége és a magasabb büntetés továbbra is csökkenti az adócsalást. Pestieau – Possen (1991). A munkavállaló választhat: alkalmazott (nincs adócsalás) vagy egyéni vállalkozó (adót csalhat). Az adótörvények betartatásának szigorodásával csökken az egyéni vállalkozók relatív aránya.

Az adócsalás, adóelkerülés csökkentésének elméleti megfontolásai Vállalati adócsalás Marelli (1984); Sandmo (2002). Az indirekt (vállalati) adók fizetésének elkerülése megoldás, ha az adók nagy része a fogyasztást, a végső fogyasztói árat szabályozza. Crocker – Slemrod (2004). Vállalat és menedzser közti szerződés: a menedzsert vagy akkor jutalmazza a vállalat, ha kevés adót fizet, vagy ha a vállalat „hagyományos módon” sikeres. Javaslat: az adóelkerülés büntetése ne a tulajdonost, hanem a menedzsert sújtsa, mert így az a 2. szerződéstípust fogja választani.

Tapasztalatok az adócsalás, adóelkerülés csökkentésében Marginális adókulcsok Alm (1990), Dubin – Wilde (1988), Feinstein (1991). A magas marginális adókulcs ösztönzi az adócsalást, elkerülést. Clotfelter (1983), Joulfaian – Rider (1998). A magas marginális adóráta nem vezet adócsaláshoz, így a marginális adóráta csökkentése sem szorítja vissza az adócsalást/elkerülést. Ellenőrzés, büntetés Kamdar (1997). Az ellenőrzések gyakoriságának növekedése csökkenti a vállalati adócsalás mértékét. A büntetések összegének emelése viszont nem téríti el a vállalatokat.

Tapasztalatok az adócsalás, adóelkerülés csökkentésében Erkölcsösség; kormányzati szolgáltatások minősége Hanousek – Palda (2002). Felmérés Csehországban és Szlovákiában. A lakosság fele vásárol fekete vagy szürke árut és szolgáltatást. A lakosság fele aluljelenti a jövedelmét. Ezek családjának 80%-a egyetért cselekedetükkel, és több mint 80%-uk összeegyeztethetőnek tartja az erkölcsöt és az adócsalást. Annál nagyobb az adócsalásban való részvétel, minél elégedetlenebbek az adózók a kormányzat nyújtotta szolgáltatásokkal.

Összegzés: általános szempontok az adóbázis szélesítéséhez 1. Az adóbázis szélesítésének elkerülhetetlenül vannak vesztesei: akik eddig legálisan vagy illegálisan nem fizettek bizonyos adófajtákat. Ez akkor nem vezet további adóelkerüléshez, ha az ellenőrzések szigorodnak és javul az adómorál. 2. A fokozottabb ellenőrzés növeli az adóelkerülés kockázatát. Ennek azonban objektív költségkorlátai vannak: a társadalom széles rétegeit érintő és elaprózott ellenőrzés többe kerülhet, mint a pótlólagosan beszedett adó. 3. Az adómorál javításának feltétele a feladatait megfelelően ellátó, színvonalas szolgáltatásokat nyújtó, elfogulatlan és szakszerű, nem korrupt államigazgatás.

Összegzés: általános szempontok az adóbázis szélesítéséhez 4. Szemléletváltás a társadalom és gazdaság egyes csoportjainak adórendszeren keresztüli támogatását illetően. Kivételek és kedvezmények bonyolult rendszerének megszüntetése átláthatóbb és kiszámíthatóbb rendszert eredményez. 5. Szektorsemlegességre való törekvés, a vállalkozási szerződésekkel elkerült adó problémájának megoldása. 6. Az átlátható és egyszerű adórendszer mellett a rendszer hosszú távú kiszámíthatósága is fontos feltétele az adózási hajlandóság növelésének. 7. Az adórendszernek, különösen a magyar viszonyokra tekintettel, a foglalkoztatást kell támogatnia.

Köszönöm a figyelmet!