Nagy Gábor Zsolt nagygzs@gmail.com Dr.Vig Zoltán vig.zoltan@gmail.com A Moodle és Mahara rendszerek implementációja és integrációja az ETR-rel az Általános Vállalkozási Főiskolán Nagy Gábor Zsolt nagygzs@gmail.com Dr.Vig Zoltán vig.zoltan@gmail.com
Informatikai környezet Nagyrészt Windows alapú rendszerek az ÁVF-en: MS AD (felhasználói hitelesítés) ETR, MS SQL (tanulmányi rendszer) MS Windows hálózati szolgáltatások (fájlmegosztás, nyomtatás, web) Géppark: Kb. 350 oktatói és hallgatói gép Kb. 15 szerver (Fujitsu RX sorozat, virtualizáció nélkül) Kb. 3000 aktív felhasználó
Az elektronikus oktatástámogatás korábbi megoldásai a főiskolán Egyedi fejlesztésű, a weboldalba integrált fájlmegosztási rendszer, amely a hallgatók képzéséhez kapcsolódó fájlok letöltését biztosította Tantárgyi, oktatói honlapok Claroline rendszer (-ek) elsősorban a Marketing tanszék tantárgyaihoz, egyéni hitelesítési adatok ETR rendszer üzenetküldési funkciója (hallgatói tájékoztatások) Oktatói e-mail támogatás
Problémák az elektronikus oktatástámogatás korábbi rendszereivel Az egyedi fejlesztésű rendszer nem támogatja a hallgatói interakciót (csak letöltés) és nem tette lehetővé a fájlokon kívül más információ közzétételét. A főiskola honlapjába való integráltsága miatt a rendszer hibái működési kockázatot jelentettek a web szolgáltatásban. Az egyedi fejlesztés miatt a rendszer fejleszthetősége, átláthatósága korlátozott, biztonsága kevéssé szavatolt volt. Az oktatástámogatás párhuzamos megoldásai miatt a hallgatók nem tudták melyik tárgynál melyik forrásból tájékozódjanak. Word count portfólió leadásnál, ami például overload-ot okozott Tákolt rendszer szétesett, fejlesztő támogatás hiánya Sok helyen sok tartalom, nem tudni melyik tárgy hol?
A fejlesztési projekt kerete, céljai Pályázati forrás: „TÁMOP 4.1.1-08/2/KMR-2009-0009 VALID - A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, az Általános Vállalkozási Főiskola közös fejlesztése hallgatóink munkaerő-piaci elhelyezkedése érdekében” A projekt keretében a főiskola vállalta, hogy elektronikus alumni felületet biztosít a volt hallgatók részére. Az alumni felület létrehozása igényelte az ETR integrációt, így az elektronikus oktatástámogatás fejlesztését ezzel egy időben célszerű volt megtenni, amelyet a Főiskola saját forrásból valósított meg. A projektben résztvevő másik intézmény a CooSpaceXtra szolgáltatás bevezetése mellett döntöttek. Pályázati pénz a fejlesztést biztosította, de a licencdíjat nem. 50-150 Ft/hallgató/hónap az ETR-be
Az e–learning és alumni rendszer minimális specifikációs követelményei Integráció a főiskolán használt hitelesítés (MS AD), az ETR-ben használt név és jelszó használata a rendszerhez. Tantárgyak felhasználó-hozzárendeléseinek importja az ETR-ből Felhasználói csoportok használata, végzett hallgatók esetén is Elektronikus portfolió- és dokumentumkezelés, CV A korábbi rendszerek alapfunkcióinak egységes keretben történő megvalósítása; tananyag letöltés, üzenetküldés Egyszeri költséget jelentsen, licencdíj(-ak) nélkül Az ár a felhasználószámtól független legyen Standardnek tekinthető, széles körben fejlesztett és támogatott rendszerelemekből épüljön fel
A fejlesztés főbb lépései 2010 ősz Kísérleti MOODLE 1.9.x rendszer, informatikai tesztkurzusok 2011 február részletes specifikáció, integrációs audit, szerződéskötés 2011 március rendszerek telepítése (szerver operációs rendszer, szolgáltatások, Mahara, MOODLE), AD hitelesítés megvalósítása 2011 április felhasználói adatimport, végzett és aktuális hallgatók felvitele 2011 május arculati elemek véglegesítése, tesztelés, tesztüzem 2011 augusztus teszteredmények értékelése, hibajavítások, tantárgyak feltöltése, éles üzem előkészítése 2011 szeptember éles üzem indítása, felhasználói segédletek elkészítése és a ezen csoportok oktatása (oktató, adminisztrátor, hallgató)
Első lépés: a vas telepítése A vas: Fujitsu RX 400 8 mag 8GB memória 2x500 GB tárhely RAID1 2 hálókártya Telepített szoftverek: Ubuntu 10.10 jelenleg 11.10 Apache 2.2.16 jelenleg 2.2.20 PostgreSQL 8.4.3 jelenleg 8.4.9 PHP 5.3.3 jelenleg 5.3.6
Második lépés: a MOODLE és MAHARA telepítése 2011. március: 2.0.2+ 2011. október: 2.1.1 2012. január: 2.2.1+ MAHARA 2011. március: 1.3.3, 1.4.0
3. lépés: Intézményi implementáció Közreműködő kollegák: Jámbor Richárd és Szecsányi László Hitelesítés Microsoft Active Directory ~12000 felhasználó Vezetéknév + keresztnév Paging És amihez már hétmérföldes csizma kellett…
Intézményi implementáció… Beiratkoztatás Előfeltétel a kurzusok megléte Félévente ~1000 kurzus Bulk course upload portolni PostgreSQL-re ETR MSSQL vs. MOODLE PostgreSQL Hallgatói és Oktatói nézetek a MSSQL-ben Félévet kell azonosítani EHA kód – ETR kód (személykód, tantárgykód) Szinkronizáció Flat file beiratkozási segédprogram ID cseréje tényleges azonosítókra (username, course shorname) Kézi beiratkozások figyelése Félévek figyelése
MOODLE egyedi fejlesztések Arculat Kurzuskategória oldalon lapozás felülre alulra EHA kód kereshetőség Helység, ország mezők eltávolítása a listákból Navigációs menü Egységesítve lett az arculat, forráshiány miatt nem lett minden fejlesztés elkészítve, de az arculatot megkapta a Főiskola weblapja is
Félévkezdés - kurzusok Régi kategóriák archiválása Új kurzuskategóriák létrehozása 2011-2012 tavaszi félév Tanszékek Összevont kurzusok Tanszéki adminisztrátorok (kurzusszervezők) hozzárendelése a tanszéki kategóriákhoz Kurzusok tömeges felvitele ~1000 Kurzusok összevonása Kurzusok egyesített kapcsolása fullname,shortname,category,format INTEGRÁLT VÁLLALATIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK,MOIVIR00GN,28,topics
Félévkezdés - felhasználók Szinkronizáló program konfigurációjának megváltoztatása Kategóriák felsorolása Félév kódjának Szinkronizáció futtatása tanárok és tanuló felhasználókra Kézzel beiratkoztatott felhasználók nem kerülnek szinkronizálásra
MAHARA egyedi fejlesztések Arculat Europass Keresztnév, vezetéknév csere Magyarítás
Első tapasztalatok Az implementáció során nagyrészt várt és bekövetkezett problémákkal találkoztunk: Moodle verzióváltás 1.9 >>2.0 Az AD/ETR strukturális hiányosságai, helytelen adatcsere Az AD/ETR tartalmi problémái Pl.: több kóddal szerepel ugyanaz a felhasználó, neveket nem tartalmazza az AD, új hallgatók felvitele nem automatikus stb… ETR kurzus != Moodle kurzus Hallgatói aktivitás, oktatói passzivitás Segédletek olvasása helyett személyes támogatás igénye Az átállás a régi rendszerekről a kezdeti időszakban zavart jelent A hallgatók ráéreztek, hogy mennyire kényelmes a rendszer, de egyes tanárok, ezt „nyűgnek” érezték. 20% előre rohanó, 20% nyűg, 60% elfogadó Iskolaújság, facebook, honlap, segédanyagok, használat, Több kód, de igazából egy tantárgy egy időben egy teremben
ÁVF honlap forgalma a Moodle előtt és után Az ÁVF honlap forgalma közel 30%-kal visszaesett mivel az oktatástámogatás más szerverre került. Így a szolgáltatásbiztonság mindkét területen javult. Összehasonlítás: 2010 és 2011 őszi féléve
ÁVF portál látogatottsága Az második félév látogatószáma a szorgalmi időszakban kis mértékben elmarad a bevezetést követő félévtől. Ennek oka a megváltozott informatikai támogatás a főiskolán. A második félévben a vizsgaidőszakban intenzívebb használatot mértünk. Ennek okai a következők lehetnek: A hallgatók rutinosabban használják a rendszert a vizsgákra történő felkészüléshez Néhány informatikai tárgyból megjelent az elektronikus vizsga A főiskola egy tanszéke csak a tavaszi félévben tért át a MOODLE használatára , ezzel nagyszámú portfólió feladat leadását generálva. Az egy oldalon töltött idő, az egy látogatáskor letöltött oldalak száma lecsökkent >> rutinosabb, célorientáltabb rendszerhasználat A látogatások időtartama érdemben nem változott , két ellentétes hatás eredményeként: csökkenti – rutinosabb használat, növeli online órák és vizsgáztatás Összehasonlítás: 2011/2012 őszi és tavaszi félév
Nagy Gábor Zsolt nagygzs@gmail.com Dr.Vig Zoltán vig.zoltan@gmail.com Köszönjük a figyelmet! Nagy Gábor Zsolt nagygzs@gmail.com Dr.Vig Zoltán vig.zoltan@gmail.com