Az új levegőminőségi szabályozás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Levegőminőség. Terhelés minden olyan anyag és E, ami többletként adódik a természetes állapothoz Csoportosítás - méret/halmazállapot (ülepedő por, korom;
Advertisements

Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Levegővédelmi jogszabályi előírások alkalmazása a megújuló energiaforrás engedélyezése során, különös tekintettel a biogáz-, biofermentáló üzemekre és.
Az új épületenergetikai szabályozás
Levegőtisztaság-védelem 9. előadás
A levegővédelmi jogszabályok változásainak hatása a hatósági felügyeleti munkára.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A vízjog időszerű kérdései
Kibékíthető ellentétek? Környezetvédelmi osztályvezető
A nemdohányzók védelméről szóló törvény szigorításának hatása budapesti vendéglátóhelyek beltéri levegőminőségére *Országos Környezetegészségügyi Intézet.
A levegőtisztaság-védelmi szabályozás felülvizsgálata, az Országos Légszennyezettség Mérőhálózat és laboratóriumi háttér továbbfejlesztése dr. Orbán Hunor.
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Dunaújváros levegőminőségének monitorozása Nagy Attila
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
1 Hűtőközeg, hűtőberendezés ártalmatlanítás A kötelezettek teljesítési fegyelme KvVM workshop Zoltán Attila.
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
SZEKTOR EMISSZIÓ ÁLLAPOT HATÁS Ipar VOC Felszíni ózon Mezőgazd. termés Közlekedés Energia termelés Háztartás Mezőgazd. NO x NH 3 PM SO 2 PM koncentráció.
Állam munkavédelmi feladatai
Levegőtisztaság-védelem 5. előadás
Levegőtisztaság-védelem 9. előadás
Levegőtisztaság-védelem 13. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 13. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Bemutatkozás Ágosrton Csaba1 – Béres András2
2006 LAKOSZ Jáky Géza & Lanczki Miklós VOC előírások és költség hatékony technológiák a jármű javító fényezésben Május 19. Jáky Géza elnök Lakk Kereskedők.
SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
Felszín alatti vizek minősítése
Felszín alatti vizek minősítése
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Magyar jogszabály évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról Forrás:
EU szabályozás Légszennyezettség. EU szabályozás: Légszennyezettség A légszennyezettség csökkentésére számtalan európai rendelet és jogszabály létezik,
Levegőtisztaság védelme
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
A PM 10 Csökkentési Program Beszámoló OGY Fenntartható Fejlődés Bizottság szeptember 17. Dr. Dobi Bálint főosztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium,
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A hígtrágya tárolása, injektálás, tápanyagként történő hasznosítása
Tájékoztató A hígtrágya kijuttatásával és tápanyagként történő hasznosításával kapcsolatos talajvédelmi előírások betartásáról és az adatszolgáltatási.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Levegőminőség-védelem – hazai helyzet. Legfőbb szennyezőforrások Közlekedés (> 50%) Energia szektor ( 30%) Ipar (20%)
OKIR - LAIR Levegőtisztaság-védelmi Információs Rendszermodul
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
A kémiai biztonságról közérthetően
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Levegőtisztaság- védelem 6. A légszennyező anyagok kibocsátásának szabályozása.
VAL, VÉL adatlap változásai, önellenőrzés adatlapjai
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
TÁJÉKOZTATÁS TÁJÉKOZTATÁS A LEVEGŐTISZTASÁG - VÉDELEM ÚJ SZABÁLYOZÁSÁRÓL március 8. Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Előadás másolata:

Az új levegőminőségi szabályozás és az EU előírások OBH Bibók Zsuzsanna főovh. 2011

Tartalom Előzmény: Az EU levegőminőségi tematikus stratégiája A 2008/50/EK irányelv a környezeti levegő minőségéről; A magyar szabályozás lényeges új elemei

Bizonyított a légszennyezettség és a lakosság egészségi állapota közötti szoros összefüggés

A levegőtisztaság-védelem stratégiai célja az ország minden településén a levegő minősége feleljen meg az egészségügyi határértékeknek; a nem szennyezett területeken meg kell őrizni a levegő jó állapotát.

Az EU levegőminőségi tematikus stratégiája,szennyezőanyagok Az emberi egészség védelme szempontjából: részecskék (PM10, PM2,5), talajközeli ózon (VOC, nitrogén-oxidok): nincs egészségügyi kockázat nélküli határ; Az ökológiai rendszerek védelme szempontjából : nitrogén-oxidok, kéndioxid (savasodás), ammónia, nitrogén-oxidok (eutrofizáció), talajközeli ózon (fizikai károk, csökkenő növekedés, terméshozam): kritikus terhelési szintek

A stratégia megvalósítása A jelenlegi levegőminőségi jogszabályok korszerűsítése: a meglévő rendelkezések egységesítése; új levegőminőségi előírások bevezetése a PM2,5-re; A nemzeti összkibocsátási határértékekről szóló direktíva felülvizsgálata; A kibocsátás szabályozás szigorítása, kiterjesztése kistüzelő berendezések; meglévő gépjárműelőírások szigorítása; új közlekedési előírások (hajók, légi járművek);

A stratégia megvalósítása Levegőminőségi szempontok integrálása más szakpolitikákba Energiapolitika: hatékonyság növelése, energiatakarékosság, megújuló energiaforrások használata; Közlekedéspolitika: környezetkímélő közlekedési módok elterjesztése, fenntartható városi közlekedési rendszerek megvalósítása; Agrárpolitika: állattartás, műtrágya használat racionalizálása;

Az új levegőminőségről szóló irányelv 2008/50/EK A keretirányelv, három leányirányelv és egy tanácsi határozat egyesítése. a meglévő levegőminőségi határértékeket és kapcsolódó előírásokat változatlanul hagyja; egyszerűsíti az adatszolgáltatási kötelezettséget (jelenleg 10 féle levegőminőségi jelentés, adatszolgáltatás) módosítja a monitoring szabályokat; átlagos terhelés vizsgálata; városi háttér szennyezettség meghatározása;

Az új levegőminőségről szóló irányelv Új követelményként a szilárd részecskék (PM) szabályozását a PM2,5-re is kiterjeszti; 2010-től célérték 25 μg/m3; 2015-től határérték 25 μg/m3; és 2020-ig 20%-os terhelés csökkentési cél;

Az új levegőminőségről szóló irányelv PM10 probléma: Határérték nem tartható (napi: 50 μg/m3, éves 40 μg/m3) Új direktíva: ha „a kedvezőtlen időjárási viszonyok vagy az országhatárokon átterjedő jelleg” az ok, 3 év haladék Feltételek: intézkedési terv (új!), részletesen be kell mutatni, hogyan érjük el a szennyezettség csökkenését.

Az elutasított zónáknál további intézkedések szükségesek PM10 mentességi kérelem 8 zónára napi határértékre; 5 zónára éves határértékre; EU határozat: 4 zónára napi határérték alóli mentesség; 3 zónára éves határérték alóli mentesség; 2011.06. 10-ig Az elutasított zónáknál további intézkedések szükségesek

Az új levegőminőségről szóló irányelv 2010-től Lehetőség a határérték betartása alóli mentességre NO2 és benzol esetén max. 5 évre, ha bizonyítható, hogy a tagország minden lehetséges intézkedést megtett; intézkedési terv készítési kötelezettség, amely biztosítja a határérték új időpontra történő teljesítését; a túllépés nem lehet nagyobb, mint a jogszabályban megadott maximális tűréshatár;

A levegőtisztaság-védelmi szabályozás alapja 1995. évi LIII. Törvény a környezet védelmének általános szabályairól A törvény célja az ember és környezete harmonikus kapcsolatának kialakítása, a környezet elemeinek és folyamatainak védelme, a fenntartható fejlődés környezeti feltételeinek biztosítása

A hatályos levegőtisztaság-védelmi szabályozás elemei (1) 306/2010.(XII.23.) [21/20021.(II.14.)] Kormányrendelet a levegő védelméről, 4/2011.(I.14.)VM [14/2001. (V. 9.) Köm-EüM-FVM együttes] rendelet a levegőterheltségi szint és kibocsátási határértékekről, 6/2011.(I.14.)VM [7/2001.(VIII.3.)KöM] rendelet a légszennyezés és levegőterheltségi szint vizsgálatáról; 4/2002.(X.7.)KvVM rendelet a légszennyezettségi zónákról;

A levegőtisztaság-védelmi szabályozás további elemei(2) 3/2002.(II.22.) KöM rendelet a hulladékok égetéséről; 10/2001. (IV. 19.) KöM rendelet a VOC kibocsátás korlátozásáról; 10/2003. (VII. 11.) KvVM rendelet a nagy tüzelőberendezések működési feltételeiről; 23/2001.(XI.13.)KöM rendelet a kistüzelő berendezések kibocsátási határértékeiről; 7/2003.(V.16.)KvVM-GKM együttes rendelet az összkibocsátási határértékekről

A levegőtisztaság-védelmi szabályozás jelenlegi keretei(3) EU RENDELETEK Az Európai Parlament és Tanács 850/2004/EK Rendelete a környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagokról (POP); Az Európai Parlament és Tanács 2037/2000/EK Rendelete az ózonkárosító anyagokról;

A levegőtisztaság-védelmi szabályozás alapelvei Biztosítani kell a levegőminőségi határértékek megtartását; A kibocsátási határértékeket a technika mindenkori szintjének megfelelően kell megállapítani (BAT); A kibocsátási határértékkel nem szabályozható technológiáknak (diffúz források) a BAT az elérendő követelmény; Amennyiben a környezetvédelmi előírások nem teljesülnek, a környezetvédelmi hatóság a létesítmény működését nem engedélyezi.

A szabályozás eszközei légszennyezettségi határértékek, célértékek és küszöbértékek; kibocsátási határértékek; adatszolgáltatás, ellenőrzés; bírságok, díjak; szennyezettség csökkentési intézkedési tervek végrehajtása; légszennyezettség ellenőrzése, értékelése (visszacsatolás);

Legfontosabb új elemek: átlagexpozíció mutató; Új fogalmak Legfontosabb új elemek: átlagexpozíció mutató; nemzeti expozíciócsökkentési cél; városi hátterű helyszínek;

A levegőminőség vizsgálata: Monitoring szabályok A levegőminőség vizsgálata: kötelező helyhez kötött mérések száma helye változik; indikatív mérések; modellezés. Azoknál a zónáknál, ahol nincs meg a megfelelő számú fix mérési pont indikatív mérési programokkal kell kiegészíteni az adatokat. Jelenleg nincs modellezés, jövőbeni feladat ennek alkalmazása, OMSZ

Monitoring szabályok PM2,5 mérés általános monitorozási kötelezettség a célértéknek való megfelelés értékeléséhez; 0-249 ezer lakos: 2 mérési pont (PM2,5+PM10 felső vizsg. küszöb túllépés esetén) 1500-1999 ezer lakos: 7 mérési pont (PM2,5+PM10 felső vizsg. küszöb túllépés esetén)

PM2,5 átlagexpozíció mutató két (2009. és 2010) vagy három (2008., 2009., 2010 vagy 2009., 2010., 2011) naptári évre vonatkozó éves mozgó átlag alapján; Expoziciós csökkentési cél 20 % vonatkoztatási időszak: 2018., 2019., 2020. évek mozgó átlaga.

PM2,5 mérés expozició csökkentés értékeléséhez mintavételi pontok eloszlása és száma tükrözze a lakosság általános expozícióját; 100 000 lakost meghaladó agglomerációkban 1 mérőpont, 1 millió lakosonként további 1 mérőpont; a mérőpontok egybe eshetnek a normál monitoring mérőpontjaival,

Háttér szennyezettség mérési kötelezettség: nagy távolságról érkező szennyezés észlelése; városi szennyezettség modellezése; A mérés: koncentráció; PM2,5 esetén kémiai összetétel (ionok: szulfát, nitrát, ammónium, klorid, nátrium, kálium, magnézium, kálcium; továbbá elemi szén és szerves szén).

speciális zónák kijelölési lehetősége, ahol természetes forrásból származó PM határérték túllépés fordul elő; a zónakijelölés felülvizsgálata; a határérték túllépéses zónáknál átmeneti mentesség kéréséhez szükséges feltételek (intézkedési program); védelmi övezettel kapcsolatos jelenlegi előírások átalakítása; levegőminőségi adatszolgáltatások előírásai;

Adatszolgáltatás A fő szabályok, adatszolgáltatási forma nem változott Alapbejelentés (LAL) legkésőbb a forrás működési engedélykérelmének benyújtásakor, ennek hiányában a tevékenység megkezdése előtt; Adatszolgáltatás (LM): minden év március 31-ig Adatszolgáltatók: Engedélyköteles tevékenységek; 166/2006/EK (E-PRTR) rendelet alapján adatszolgáltatásra kötelezett pont és diffúz források;

az eseti légszennyezésre → levegővédelmi bírság; Szankciórendszer az eddigi rendszeres légszennyezési bírság forma megszűnt, nem működhet határérték feletti szennyezést okozó tevékenység; a határérték feletti szennyezést okozó tevékenység korlátozható, felfüggeszthető vagy megtiltható; az eseti légszennyezésre → levegővédelmi bírság;

Bűzzel járó tevékenységek szabályozása A bűz szaghatással járó légszennyező anyag, vagy anyagok keveréke, amely összetevőivel egyértelműen nem jellemezhető, az adott helyen környezetidegen, az érintett terület rendeltetésszerű használatát zavarja

Fő szabály: Tilos….a levegő lakosságot zavaró bűzzel való terhelése; A KH vagy EKHE engedélyköteles, bűz kibocsátással járó tevékenységek → védelmi övezet; Védelmi övezetben egyes emberi tartózkodásra szolgáló építmények tilalma;

Bűzzel járó tevékenységek szabályozása Bűzzel járó tevékenység → BAT alapján végezhető; Ha a BAT nem elegendő → szaghatás csökkentő berendezés használatának előírása, meglévő hatásfokának növelése; Amennyiben nem biztosítható a bűz megfelelő csökkentése, a tevékenység nem folytatható;

Szankció Engedélytől eltérő üzemeltetés; Előírt bűzcsökkentő technika nem megfelelő alkalmazása; A hatóság a bűzzel járó tevékenységet korlátozza, felfüggeszti vagy megtiltja; Bírságot szab ki;

Eljáró hatóságok Alapeset: Elsőfokú hatóság a felügyelőség Kivétel: A kistérségi körzetközponti feladatot ellátó települési, fővárosnál a kerületi önkormányzat jegyzője 500 kWth –nál kisebb háztartási és közintézményi tüzelőberendezés forrásai; 140 kWth –nál kisebb tüzelőberendezések; Háztartások okozta szennyezés; A nem gazdasági tevékenység okozta bűz vagy diffúz szennyezés;

Köszönöm megtisztelő figyelmüket