RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYÉBEN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
22. Minden, amit az Internet ELBIR… Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszer Célcsoportok: lakosság , önkormányzatok oktatási, és szabadidős.
Az iskolai szociálismunka
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
A közrend és közbiztonság helyzete, a Komárom - Esztergom Megyei Rendőr - főkapitányság évi tevékenysége.
Bátkai Miklós r. százados kiemelt főelőadó Békés Megyei RFK
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A háború és a modern fegyveres erő
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A TELEPÜLÉSEK BIZTONSÁGA országos főkapitány-helyettes
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
A Magyar Köztársaság Rendőrsége
Települési mediációs modellprojektek tapasztalatai Benedek László Június 19.
A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Mezőkövesd etnikai összetételének változásának vizsgálata
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Fiatal elkövetők és sértettek az ERÜBS tükrében
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A projekt általános szakmai célkitűzései
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
„Mindenről lehet beszélni” bűnmegelőzési modellprojekt 2010.
A három pillér elve (vertikális) az elkövetővé válás esélyének csökkentése + az áldozattá válás esélyének csökkentése + a bűnalkalmak kontrollja „Bűnmegelőzés.
A Magyar Köztársaság kormánya. REND ÉS BIZTONSÁG a rendteremés programja (elszámolás) Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter.
A projekt megvalósítását támogatja a Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa „A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM –
„ Kalandvágyból felelősség” Ismerjük meg az Ifjú Polgárőrt Dr. Christián László PhD tanszékvezető egy. docens NKE RTK.
„A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM – 15 – MI – 0092 projekt szakmai bemutatása Összeállította: Dr. Dobos László 3.KEMA Kuratórium.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
TATABÁNYAI RENDŐRKAPITÁNYSÁG SZÓBELI KIEGÉSZÍTÉS
A BŰNÜGYI HELYZET ÉRTÉKELÉSE
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYÉBEN 1. MEGYE - Z E M É L P N BORSOD Ú J A B O I C RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYÉBEN OBmB 2007. június 08.

RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS Borsod – Abaúj – Zemplén megyében 2. RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS Borsod – Abaúj – Zemplén megyében ______________________________________________ Dr. Kökényesi Antal r. vezérőrnagy megyei főkapitány

RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS Borsod – Abaúj – Zemplén megyében 3. RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS Borsod – Abaúj – Zemplén megyében ______________________________________________ A Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság az elmúlt években fokozatosan alakította ki a napjainkra már stratégiai célokat meghatározó bűnmegelőzési tevékenységét. A folyamat egyik fontos része volt a minőségügyi elemek rendőrségi munkába történő beépítése. Több éves előkészítő munka után 2003. évben a főkapitányság vezetése elvégeztette a Rendőrségi Kiválósági Modell (RKM) elnevezésű minőségbizosítási felmérést. Ennek egyik fontos részeként került sor kérdőíves felmérésre a lakosság, és a rendőrséggel kapcsolatban álló intézmények körében. A Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság az elmúlt években fokozatosan alakította ki a napjainkra már stratégiai célokat meghatározó bűnmegelőzési tevékenységét. A folyamat egyik fontos része volt a minőségügyi elemek rendőrségi munkába történő beépítése. Több éves előkészítő munka után 2003. évben a főkapitányság vezetése elvégeztette a Rendőrségi Kiválósági Modell (RKM) elnevezésű minőségbizosítási felmérést. Ennek egyik fontos részeként került sor kérdőíves felmérésre a lakosság, és a rendőrséggel kapcsolatban álló intézmények körében.

A RENDŐRSÉGI KIVÁLÓSÁGI MODELL KERETÉBEN VÉGZETT 4. A RENDŐRSÉGI KIVÁLÓSÁGI MODELL KERETÉBEN VÉGZETT MEGELÉGEDETTSÉGI FELMÉRÉSEK ADATAI (2003.) A felmérés adatai azt mutatják, hogy a lakossági megelégedettség mutatója az elérhető 200 pontból csak 111-et ért el. A társadalmi hatás, ami az együttműködő szervek véleményét tükrözi, az elérhető 60 pontból csak 39-et ért el. Ezek alapján azt a következtetést szűrtük le, hogy a lakosság szubjektív biztonságérzete alacsonyabb a vártnál. Elérhető pontszámok Blokkok A megye évek óta alacsony bűnügyi fertőzöttsége, és az ehhez párosuló jó bűnügyi ismeretlen tetteses felderítési mutató jobb lakossági megelégedettséget feltételezne, mint ami a felmérés eredményéből következik. A feltett kérdésekre adott válaszok alapján megfogalmazódott egy markáns lakossági igény. A megye évek óta alacsony bűnügyi fertőzöttsége, és az ehhez párosuló jó bűnügyi ismeretlen tetteses felderítési mutató jobb lakossági megelégedettséget feltételezne, mint ami a felmérés eredményéből következik.

A RENDŐRSÉGI KIVÁLÓSÁGI MODELL KERETÉBEN 5. A RENDŐRSÉGI KIVÁLÓSÁGI MODELL KERETÉBEN BEÉRKEZETT ÁLLAMPOLGÁRI ÉS INTÉZMÉNYI VÉLEMÉNYEK: A Rendőrség adjon rendszeres tájékoztatást a kiemelt bűncselekményekről, a védekezés módjáról. Az állampolgárok több bűn- és baleset-megelőzési információ és módszer ismertetését igénylik. A rendőrök érdeklődjenek az állampolgárok problémái iránt, bánjanak velük előzékenyen, gyakoroljanak empátiát. Igény fogalmazódott meg a helyi közösségek mindennapi életébe történő aktívabb részvételre, a hatékonyabb kommunikációra. A főkapitányi kinevezésemet követően a kapitányságok 2004. éves szakmai beszámolójára a térség valamennyi polgármesterét meghívattam. A létrejött találkozókon lehetőség nyílt a közös feladatok egyeztetésére, az önkormányzatok igényeinek megfogalmazására. Az önkormányzati elvárások szinte azonosak a lakosságéval. Ezzel együtt felmértem azokat a területeket ahol – bár az eredmények jók és dicséretesek – szemléletváltásra van szükség. Ezzel meghirdettem a megújulás folyamatát, ami a hagyományos rendőri munka és a meglévő eredmények mellett az állampolgárokhoz közelebb álló rendőrség létrehozását jelentette. Reagálva az igényekre: 2004.évi kapitánysági szakmai beszámolókra a térség valamennyi polgármestere meghívásra került.

MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A KOMMUNIKÁCIÓBAN ÉS A TÁRSADALMI KAPCSOLATOKBAN 6. MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A KOMMUNIKÁCIÓBAN ÉS A TÁRSADALMI KAPCSOLATOKBAN Kiemelkedő feladatomnak tekintettem az állampolgárok által létrehozott civil szervezetekkel való szorosabb kapcsolattartást. A már meglévő együttműködési megállapodásokat felülvizsgáltattam és ahol kellett azokat új tartalommal töltöttük ki. A megállapodások kiterjednek : a megyei, a regionális és a helyi polgárőr szervezetekre, a nyugdíjasok, a mozgássérültek és egyéb okból veszélyeztetettek) egyesületeire (Pl.: Siketek és nagyothallók) , a kisebbségi roma szervezetekre. Ezzel egyidőben iroda szinten a sajtó és kommunikációs tevékenységet egy szervezetbe integráltuk, így a kommunikáció megújulásának szervezeti elemeit biztosítottuk. A lakossági megállapodásokhoz hasonlóan felülvizsgáltuk a társintézményekkel kötött szakmai együttműködéseket is. Ahol szükséges volt aktualizáltuk azokat, valamint tartalmilag a bűnmegelőzési feladatok beiktatásával azokat kiegészítettük. Jelenleg 131 szervezettel van együttműködési megállapodása a Megyei Rendőr-főkapitányságnak, ebből 65, kisebbségi szervezetekkel kötött megállapodás. 2004. évig az együttműködési megállapodások száma 85 volt. 131 szervezettel együttműködés: Polgárőr szervezetek, nyugdíjasok, mozgássérültek szervezetei Kisebbségi szervezetek Intézményi emü.-k felülvizsgálata (Pl.: Határőrség, Posta, Vagyonőri Kamara) Belső kommunikáció javítására hírlevél kiadása

MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A BŰNMEGELŐZÉSBEN 7. MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A BŰNMEGELŐZÉSBEN A bűnmegelőzés a főkapitányságon korábban is jó színvonalú, stratégiai célokat is megfogalmazó tevékenységnek számított. Feladatként jelentkezett, hogy a bűn, és baleset-megelőzési tevékenység megyei és kapitánysági szinten épüljön be a napi munkavégzésbe. Ezen kívül a Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiájának elvárásai szerint a bűnmegelőzésben érintett intézményekkel, önkormányzatokkal közös szakmai tevékenységek végzése. A szervezetet képesnek tartottam a meglévő bűnmegelőzési programok megújítására és további, az elvárásoknak megfelelő, az állampolgárokat közvetlen érintő projektek kialakítására. Feladatként jelentkezett, hogy a stratégiai célokat is megfogalmazó főkapitánysági bűnmegelőzés munka mellett a tevékenység épüljön be kapitánysági szinten is a napi munkavégzésbe. A Modellprojekt ismertetése a későbbiekben történik.

MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A BALESET-MEGELŐZÉSBEN 8. MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A BALESET-MEGELŐZÉSBEN Ahogy megállapítható a bűnözés, és az ehhez párosuló bűnügyi és bűnmegelőzési tevékenység összhangja, úgy kellett ezt a feltételrendszert megteremteni a baleset - megelőzésben. A megye baleseti statisztikája, elsősorban a halásos kimenetelű eseteknél nagyon szomorú képet mutatott. Ennek megfelelően a szakterületen teljes körű megújulást vártam el, és új alapokra helyzettettem a baleset-megelőzési tevékenységet. Ennek részleteit a „Sokkoló” közlekedésbiztonsági programnál ismertetem. Részletesen a „Sokkoló” közlekedésbiztonsági programnál kerül ismertetésre.

„AZ ÉV KÖZÖSSÉGE” díj A szemléletváltás elősegítése a közösségeknél. 9. A szemléletváltás elősegítése a közösségeknél. Az „ÉV KÖZÖSSÉGE” díj kiírása 2006. évben Innovatív tevékenység elősegítése, helyi megvalósítású programok kialakítása és végzése. Felhívásra 12 jelentkezés érkezett. I.: Szerencsi RK – balesetmegelőzés. II. Encsi RK – bűnmegelőzés. A szemléletváltást nem csak a vezetők, hanem valamennyi dolgozó körében el kívántuk érni, ezért 2006-ra pályázatot írtam ki az „ÉV KÖZÖSSÉGE” címen. Ennek lényege, hogy megyénk bármely olyan rendőri mikroközössége, amely úgy érezte, hogy a tud azonosulni a minőségfejlesztési célkitűzésekkel, pályázhatott a díjra. A kiírás elérte célját, több bűn- és baleset-megelőzési projekt is indult a pályázaton.

10. A Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt célrendszere (A Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiája alapján) A bűnmegelőzés intézményrendszerének erősítése, önkormányzati szerepvállalás fokozása. A magas bűnelkövetői kör utánpótlásának csökkentése, fiatalkori bűnelkövetővé válás elkerülésének segítése. A bűnmegelőzés kommunikációjának megújulása, közvetlen lakossági és intézményi tájékoztatás. A veszélyeztetett, önhibáján kívül magatehetetlen, kiszolgáltatott csoportok, korosztályok bűnözéstől való megvédése. A lakosság minden rétegét érintő bűnözési helyzetek felismertetése, áldozattá válás elkerülésének segítése. A társadalmasítás és a célok megvalósítása érdekében bűnmegelőzési oktatás megszervezése. A Megyei Rendőr-főkapitányságon 1990. áprilisában alakult meg az önálló bűnmegelőzési egység. Jelenleg osztályként működik a bűnügyi igazgatóság szervezetén belül. A szakmai prevenciós munkát 7 fő hivatásos és egy fő közalkalmazott látja el. A Bűnmegelőzési Osztály 1993.-2007. év között 17 bűnmegelőzési célzatú önálló kiadványt szerkesztett és jelentetett meg, valamint több szakmai programot indított el. Továbblépést jelentett a minőségbiztosítási elemek szakmai munkába történő beépítése. A 90’-ben megalakult bűnmegelőzési egység az elmúlt 15 évben 17 bűnmegelőzési célzatú önálló kiadványt szerkesztett és jelentetett meg, valamint több szakmai programot indított el. Tevékenységükbe ma már a minőségbiztosítási elemeket is beépítik.

SHIIBA FÉLE 7 LÉPÉS PDCA ciklus 11. 1. Téma-meghatározás 2. Adatgyűjtés 3. Adatelemzés 4. Ok-elemzés 5. Megoldás tervezése 6. Visszamérés 7. Szabványosítás Ennek folyamataként készítette el a Bűnmegelőzési Osztály - a főkapitányság minőségbiztosítási szakembereivel együttműködve - pályázati szakmai anyagát, a Megyei Bűnmegelőzési Modellprojektet, -„csoport” kategóriában a IIASA-Shiba Minőségbiztosítási Díjra. A benyújtott jelentkezéssel szembeni alapvető elvárás volt a tevékenység egész folyamatának bemutatása, a világhírű japán professzor által kidolgozott Shiba-féle 7 lépés alapján. A bűnmegelőzési célrendszer alapján a Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt kidolgozása minőségbiztosítási alapon történt meg, figyelembe véve a Shiba - féle 7 lépés folyamatát.

IIASA-SHIBA DÍJ ÁTVÉTELE 2006. november 6. 12. A bemutatkozó anyagot a Nemzeti Minőségfejlesztési Központ kijelölt munkatársai elemezték, majd helyszíni szemlén győződtek meg valódiságáról. Ezt követően került sor a bizottság előtti prezentációs előadás megtartására, és annak megvédésére. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya „kiemelkedő minőségfejlesztő munkájáért” IIASA-Shiba Díjban részesült. Az elismeréssel járó plakettet és oklevelet személyesen az alapító dr. Shoji Shiba professzortól, a Parlamentben, 2006. november 6.-án megtartott X. Nemzetközi Minőségbiztosítási Konferencián vehettem át.

Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt Koncepció kidolgozása 13. B-A-Z. Megyei Rendőr- főkapitányság Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata B-A-Z. Megyei Önkormányzat A koncepcióval szembeni kritérium a működőképesség és a biztos megvalósíthatóság: Nincsenek nagy létszámú bizottságok. Gyors eredmények elérése érdekében szakterületek kiválasztása. Kialakított együttműködések továbbfejlesztése. A Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt első lépéseként Miskolc Megyei Jogú Város és a B-A-Z. Megyei Rendőr-főkapitányság, a Megyei Önkormányzat közreműködésével bűnmegelőzési koncepciót alkotott. A koncepció kialakításánál fontos kritérium volt, hogy működőképes, illetve megvalósítható legyen. Ennek megfelelően: Kiválasztásra kerültek azok a területeket, ahol gyors eredményt lehet elérni és a megvalósítás folyamata mozgatórúgója lesz további közös bűnmegelőzési jellegű összefogásnak. Nincs jelen a rendszerben nagy létszámú bizottság, ami tapasztalatok szerint működésben akadályozó tényező.

Helyzetelemzés - a megye földrajzi jellemzői 14. Helyzetelemzés - a megye földrajzi jellemzői B-A-Z megye az ország második legnagyobb területű és egyik legsűrűbben lakott megyéje. Terület: 7.247 km2 Lélekszám: 732.000 fő Népsűrűség: 101 fő / km2 A települések száma 357, a megyék közül itt a legtöbb. A települések 15 kistérségben helyezkednek el, 10 kapitányság felügyelete alatt. A városok száma jelenleg 24, a lakosság több mint fele városokban él. A települések 61%-a (218) 1.000 fő alatti népességű, mindössze 15 község éri el a 3.000 fős lélekszámot. Ez a városokkal együtt 38 település (10,6 %.) 136 községben a népesség száma nem éri el az 500 főt. A koncepció alapja a helyzetértékelés. A megyei rendőr-főkapitányság rendelkezik azokkal a modern bűnelemzési rendszerekkel, módszerekkel, melyek segítségével bűncselekményeknél az azonosságok, a fontosabb összefüggések gyorsan összesíthetők és kiértékelhetők. Települési bűnözési térképet és részletes elemzést készítettünk megyénk aktuális bűnügyi helyzetéről. Most csak a lényegesebb, a megyére különösen jellemző adatokat, megállapításokat ismertetem. A földrajzi adottságokról pár megállapítást a kivetítőn láthattak. A főkapitányság rendelkezik azokkal a modern bűnelemzési rendszerekkel, módszerekkel, melyek segítségével bűncselekményeknél az azonosságok, a fontosabb összefüggések gyorsan összesíthetők és kiértékelhetők. Települési bűnözési térképet és részletes elemzést készítettünk megyénk aktuális bűnügyi helyzetéről.

A megyei szociográfiai helyzete Többszörösen hátrányos helyzet 15. A megyei szociográfiai helyzete Többszörösen hátrányos helyzet A lakosság 7,4%-a nyilvántartott munkanélküli, a munkanélküliségi ráta 18,0% A fiatalkorúak száma kb. 41.000, míg a gyermekkorúaké közel 172.000 fő. Megyénkben a gyámhatóság 2006. évben közel 25.000 veszélyeztetett kiskorút tartott nyilván és az érintett családok száma 11.000 volt. A gyámhatóság 2100 kiskorú védelembevételét rendelte el. Ezek az adatok mutatják, hogy illetékességi területünkön a bűnözés, illetve a bűnözővé válás lehetősége nagy, az országos átlag felett van. A foglalkoztatottsági problémák halmozottan jelentkeznek, hiszen a munkanélküliek többségét több mint egy éve regisztrálták, jövedelempótló támogatásból, jóval a minimálbér alatti összegből élnek. A foglalkoztatottsági problémák halmozottan jelentkeznek, hiszen a munkanélküliek többségét több mint egy éve regisztrálták, jövedelempótló támogatásból, jóval a minimálbér alatti összegből élnek. Hazánkban 13 honosodott kisebbség él, közülük legnépesebb a roma népcsoport. Megyénkben jelenleg több mint 100.000 fővel számolunk.

Megyénk bűnözési adatai 16. Megyénk bűnözési adatai Bűnügyi fertőzöttség A 100.000 lakosra jutó bűncselekmények országos átlaga az elmúlt 5 évet vizsgálva 4.179 volt. Területünkön ez a mutató mindössze 3.638 volt és elmondható, hogy ebben az összehasonlításban az ország egyik legkevésbé fertőzött megyéje vagyunk. A 100.000 lakosra jutó bűnelkövetők számának országos átlaga az elmúlt évet vizsgálva 1232 volt. Területünkön ez a mutató 1477 volt, ebben az összehasonlításban az ország második legfertőzöttebb megyéje vagyunk. Megyénk kriminalitását a 100 ezer lakosra jutó bűnelkövetői és bűncselekményi mutatók ellentétes tendenciája jellemzi. Amíg az elkövetői kör szempontjából országos összehasonlításában évek óta a fertőzött megyék közé tartozunk, addig a bűncselekményeknek a lakosság számához viszonyított aránya a legjobbak között szerepel. Ez a kettősség arra utal, hogy megyénkben nem az egy-egy elkövetőhöz társuló sorozat-bűncselekmények jellemzők, hanem az alulkvalifikált, hátrányos helyzetű réteg úgyszólván „tömeges”, főleg kis-kárértékű vagyon elleni deliktumai a meghatározók. Ez a kettősség arra utal, hogy megyénkben nem az egy-egy elkövetőhöz társuló sorozat-bűncselekmények jellemzők, hanem az alulkvalifikált, hátrányos helyzetű réteg úgyszólván „tömeges”, főleg kis-kárértékű vagyon elleni bűncselekményei a meghatározóak..

A rendőri munka eredményessége Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 17. Komoly eredmény, hogy a megye ismeretlen tetteses felderítési mutatója 2006. évben 64,3 % volt, ami a növekvő bűncselekményszám ellenére 5,2 százalékponttal magasabb az előző évi értéknél. Az elmúlt 5 évet vizsgálva megállapítható, hogy az ITE mutató folyamatosan emelkedett. A felderítési és nyomozati eredményességi mutatók értékei, magas színvonalú egyenletes bűnügyi tevékenységet feltételeznek. Az előadásomban továbbiakban a bűnmegelőzési modellprojekt fontosabb elemeit ismertetem, valamint bemutatom a legjelentősebb koncepcionális baleset-megelőzési programot is. ITE eredményesség 2006. évben 64,3 %, első a megyék rangsorában

Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt bemutatásra kerülő részei 18. „Beccaria” iskolai nevelési-oktatási bűnmegelőzési program. „Együtt a bűnözés ellen” bűnmegelőzési szakemberképzési program. „Totál-kár” vagyon és áldozatvédelmi program. „ELBIR” Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszer”. „Sokkoló” közlekedésbiztonsági program A Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt első lépéseként Miskolc Megyei Jogú Város és a B-A-Z. Megyei Rendőr-főkapitányság, a Megyei Önkormányzat közreműködésével bűnmegelőzési koncepciót alkotott. A koncepció kialakításánál fontos kritérium volt, hogy működőképes, illetve megvalósítható legyen. Ennek megfelelően: Kiválasztásra kerültek azok a területeket, ahol gyors eredményt lehet elérni és a megvalósítás folyamata mozgatórúgója lesz további közös bűnmegelőzési jellegű összefogásnak. Nincs jelen a rendszerben nagy létszámú bizottság, ami tapasztalatok szerint működésben akadályozó tényező. A programok társadalmi összefogással valósulnak meg.

„BECCARIA” BŰNMEGELŐZÉSI PROGRAM 19. „BECCARIA” BŰNMEGELŐZÉSI PROGRAM Törvényi háttér: A Társadalmi Bűnmegelőzési Nemzeti Stratégia a 7.1. fejezetében foglalkozik a gyermek és fiatalkori bűnözés megelőzésére és csökkentésére vonatkozó ajánlásokkal. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya korábbi meglévő 1-10. évfolyamig terjedő iskolai programjait pedagógiai szakértők bevonásával kiegészítette: „Bűn küszöbén” „Bűn hálójában” program a bűnelkövetővé válás elkerülésére az áldozattá válás elkerülésére iskolai nevelési program vonatkozó program Egyesítve: Az új komplex iskolai bűnmegelőzési nevelési program „Beccaria” néven. . Az iskolák pedagógiai programja tartalmazza a bűnmegelőzésre vonatkozó nevelési feladatokat. Az eddig is tudatosan kialakított bűnmegelőzési módszerek és a hozzájuk tartozó kiadványok egységes szerkezetű programba történő egyesítése a legszínvonalasabban a „BECCARIA” iskolai bűnmegelőzési oktatási programban testesül meg. A program kiemelten kezeli az 1-10 osztályos tanulók erkölcsi fejlődését, a pozitív irányú érték- és a normarendszer kialakítását, az írott és íratlan szabályok tiszteletben tartását. Előtérbe került az áldozatvédelem, a jogkövető életmód bemutatása, és a szenvedélybetegség-mentes életvitel kialakítása.

„Beccaria” bűnmegelőzési program 20. „Értéke, hogy ötvözi az élményszerű tapasztalatot, a tanulást az elemző értelmezéssel és az állásfoglalás kényszerével.” Dr. Gönczöl Katalin IM. Miniszteri Biztos (2006.) Célja, hogy a bűnmegelőzés gyakorlatát és a bűnmegelőzési ismeretek közvetítését bevigye az iskola falai közé és a gyermekek szocializációjának részévé tegye azt. A program a felnövekvő nemzedék egészséges, drogmentes, törvénytisztelő állampolgárrá való nevelését célozza meg. Önálló, más tantervcsaládhoz nem tartozó módszertani anyag, amely többek között tartalmazza a biztonság kérdéskörét, a helyes erkölcsi ítéletek kialakítását, a bűncselekmények egyes típusait, a szankció mértékét, a szenvedélybetegségek és a kábítószer-fogyasztás szervezetre gyakorolt hatásait. A program 2005. évi bevezetését hatalmas társadalmi és intézményi összefogás előzte meg. A konzorciumot a Megyei Rendőr-főkapitányság, a Megyei Önkormányzat, Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata, valamint 10 megyei Közoktatási Ellátási Társulás (kistérségi pedagógiai intézet) hozta létre. A lebonyolítást és a szakmai felügyeletet a Megyei Pedagógiai Szakmai és Szakszolgálati Intézet végzi. Az induló anyagi háttér jelentős része (30 millió Ft) az Országos Bűnmegelőzési Bizottság makro pályázatából ered. A program bevezetését a megyei rendőr-főkapitányság kistérségenként 2005. évben megtartott „Szebb Jövőért” rendezvénysorozattal egészítette ki. Ennek anyagi hátterét szintén pályázati alapból az Országos Bűnmegelőzési Központ biztosította. Létrehozó: Miskolci, és megyei önkormányzat, MRFK, 10 Kistérségi Közoktatási Központ Megvalósítás 2005. évben az OBmB támogatásával (30 millió Ft) A lebonyolító: Megyei Pedagógiai Intézet

„BECCARIA” bűnmegelőzési iskolai nevelési – oktatási program 21. „BECCARIA” bűnmegelőzési iskolai nevelési – oktatási program Az oktatás és a pedagógusok felkészítése a bűnmegelőzési osztály által készített szakmai kiadványok segítségével történt. Ezek alkalmasak arra, hogy a rendészeti dolgozók, a pedagógusok és egyéb szakemberek mind egyéni-, mind pedig csoportos felkészítést nyújtsanak a diákok pozitív irányú attitűd változásához. A szakmai kiadványok 10 ezres nagyságrendben készültek, 130.000 diák részesül az oktatásban a megyében. Az országban kb.: 3.000 iskola alkalmazza. A szakmai kiadványok 10 ezres nagyságrendben kerültek ki az iskolákba, és ott ma is tartósan, könyvtárszinten megtalálhatóak. A pedagógiai intézet a szakmai anyagokat CD-n megjelentette és megküldte az ország valamennyi oktatási intézményének. A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló kormányrendelet az iskolai pedagógiai programokba kötelező jelleggel rendeli belefoglalni a társadalmi bűnmegelőzéssel és áldozattá válással kapcsolatos feladatokat. Ennek következménye is, hogy a „BECCARIA” iskolai bűnmegelőzési programot ma, a gesztor pedagógiai Intézet adatai szerint kb. 3000 iskola alkalmazza az országban.

„BECCARIA” bűnmegelőzési program Eredmények, távlati célok 22. A program vizsgálatát 2005. évben egy független vezetőképző és tanácsadó iroda végezte el. A feldolgozott kérdőívek alapján választ kaptunk arra, hogy a program milyen széles körben terjedt el a megyében, a résztvevő diákok és tanárok hogyan vélekednek a megvalósítás eredményességéről, hasznosságáról. A résztvevőknek a programmal való globális elégedettsége(1-5): Pedagógusok: 4,3 Diákok: 3,85 A programok eredményességét bizonyítja, hogy amíg az ismertté vált bűnelkövetők száma 2005-ben több mint 10 %-kal nőtt, addig a fiatalkorú elkövetők száma stagnált, a gyermekkorú elkövetők száma pedig 10,4 %-kal csökkent. A „Beccaria” programot bemutató CD-t az ország összes általános- és középiskolája megkapta. További feladatok: tankönyvvé-nyilvánítás, folytathatóság biztosítása, kiadványok korszerűsítése, A monitoring vizsgálatból és az intézményi véleményekből megállapítható és egyértelműen kimutatható az iskolák és a tanulók részéről is a pozitív irányú fogadtatás. A program pozitívumai a felmérés szerint: Fontos, új ismeretek átadása, megtanulása. Gazdag módszertani megvalósítás. Tanórai és tanórán kívüli programok széles választéka, magas színvonala. A programban lévő hasznos segédanyagok, kiadványok. Negatívumként a pedagógusok a viszonylag szűkös időkeretet határozták meg.

„Együtt a bűnözés ellen” program alapjai 23. Regionális Bűnmegelőzési Oktatási Központ (BMA-ÉRBOK) létrehozása Észak-Magyarország területén, a Miskolci Egyetem bázisán. Alapítók: Miskolci Egyetem, Rendőrtiszti Főiskola, Bűnmegelőzési Akadémia, B.-A.-Z. Megyei Rendőr-főkapitányság, B.-A.-Z. Megyei Közgyűlés, és Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata A képzések jelentős részét a felnőttoktatásról szóló 2001. év CI. tv., valamint az ehhez kapcsolódó rendeletek alapján a Felnőttképzési Akkreditációs Testülettel (FAT) akkreditálta. Jelenleg az országban bűnmegelőzés szakterületen nincs más akkreditáció. Az „Együtt a bűnözés ellen” program a bűnmegelőzési oktatási feladatokat fogja össze. A Miskolci Egyetem, a Megyei Rendőr-főkapitányság és a Bűnmegelőzési Akadémia szakmai alapjain 2004. május 27.-én jött létre az Egyetem Felnőttképzési Központjában az Észak-magyarországi Regionális Bűnmegelőzési Oktatási Központ. Az alapítók között voltak még a Rendőrtiszti Főiskola, BM Országos Bűnmegelőzési Központ, miskolci és a megyei önkormányzat. Az oktatás Miskolcon, Sárospatakon, Egerben és Salgótarjánban történik. A szervezést az Egyetem és a Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya közösen végzi. A képzés példaértékű, az Európai Unió „Kézikönyv az európai egyetemek élethosszig tartó tanulás gyakorlatához” című kiadványa 2006. évben Magyarországról ennek a képzésnek a leírását adta közre, mint a partneri együttműködésen alapuló társadalmi bűnmegelőzés „miskolci modelljét.”

„Együtt a bűnözés ellen” program képzései 24. A képzések típusai: Bűnmegelőzési referens képzés Bűnmegelőzési Szabadegyetem Kreditpontos egyetemi alapképzés „Aranyhíd” időskorúak képzése Szociális munkások képzése Fiatalkori drog-prevenciós kortársképzés Bűnmegelőzési alapismeretek gyermekotthoni nevelők, gyermekfelügyelők részére Fiatalkorú kortárssegítők drogprevenciós komplex képzése Drogprevenció alapvető kérdései – Gyermekotthonokban dolgozó szakemberek képzése BMA-ERBOK oktatási programban összesen 931 fő, a mentor és kortársképzésekben további 200 fő vett részt eredményesen. Az oktatási tevékenységeket 2 kritérium szerint szervezzük és végezzük: A tapasztalatok azt mutatják, ha a pedagógusok, az önkormányzatok és az intézményeik szakemberei olyan problémával állnak szemben, amelyhez megfelelő megoldási módszerrel nem rendelkeznek, akkor a hatékony intézkedés elmarad. Ennek megfelelően kell kezelni a felnőtt és felsőoktatási képzésen belül a bűnmegelőzés alapjainak és szakterületeinek oktatását. A bűnmegelőzési ismeretek átadása az érintett célcsoportoknak, korosztályoknak akkor válik hatékonnyá ha a tájékoztatás saját korosztályos társuk véleményeként jelenik meg. Ez a fajta mentor és kortársképzés egyaránt vonatkozik a kiskorúakra és az idősekre is.

Szakemberek képzése és felkészítése „Együtt a bűnözés ellen” Szakemberek képzése és felkészítése 25. Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya elvégezte. Elsőként módszertani útmutatót jelentettek meg „Bűnmegelőzési ismeretek” címmel. A közel 400 oldalas könyv témái között szerepel a bűnelkövetővé, szenvedélybeteggé és áldozattá válás elkerülésének viselkedésmintái, és a már bevált programok leírása. A „Bűnmegelőzési kódex” elnevezésű multimédiás CD az elmúlt évben került ki a szakmai műhelyből. Az anyagot biztosítottuk valamennyi megyei települési szakintézmény részére. Az oktatások hatékonyságának mérhető eredménye, hogy a képzésben résztvevő szakember saját szakterületére vonatkozóan záródolgozatot készít. Ennek keretében településének sajátosságai szerint bűnmegelőzési célzatú megoldási lehetőségeket, koncepciókat alakít ki, melyet visszatérve munkahelyére meg is valósíthat. Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya elvégezte. Elsőként módszertani útmutatót jelentettek meg „Bűnmegelőzési ismeretek” címmel. A közel 400 oldalas könyv témái között szerepel a bűnelkövetővé, szenvedélybeteggé és áldozattá válás elkerülésének viselkedésmintái, és a már bevált programok leírása. A „Bűnmegelőzési kódex” elnevezésű multimédiás CD az elmúlt évben került ki a szakmai műhelyből. Az anyagot biztosítottuk valamennyi megyei települési szakintézmény részére. Az oktatások hatékonyságának mérhető eredménye, hogy a képzésben résztvevő szakember saját szakterületére vonatkozóan záródolgozatot készít. Ennek keretében településének sajátosságai szerint bűnmegelőzési célzatú megoldási lehetőségeket, koncepciókat alakít ki, melyet visszatérve munkahelyére meg is valósíthat.

„TOTÁL-KÁR” vagyonvédelmi, áldozatvédelmi program 26. A bűncselekmények közel 2/3 része vagyon ellen irányul. E bűncselekmény kategórián belül legjelentősebb a lopások aránya (kb. fele) és a betöréses lopásoké (kb. negyede). A bűncselekmények kb. 20-25 %-ánál kerül közvetlen kapcsolatba az elkövető a sértettel. Itt is elsősorban az anyagi haszonszerzés az elsődleges, de az erőszak érzékelhetően megjelenik (rablás, nyereségvágyból elkövetett emberölés). Az állampolgárok egy része speciálisan veszélyeztetettebb helyzetbe kerül (nők, idősek és gyermekek). Az esetek egy részénél a sértett viselkedése, szokásai, esetleg figyelmetlensége alapján nagyobb mértékben van kitéve az áldozattá válásnak. A „Totál-kár” elnevezésű program egységes rendszerbe foglalt, az áldozattá válás elkerülésére tett kísérlet. Az alkalmazható praktikák bemutatása elsősorban a bűnözés konkrétságától elvonatkoztatva a védekezési mechanizmusok kialakításával történnek meg. Alapja a felnőtt korosztály felkészítése, hogy a bűnözéssel együtt kell élnie, de az áldozattá válás lehetősége megfelelő magatartási formákkal jelentősen csökkenthető. A B-A-Z. Megyei Rendőr-főkapitányság önálló programja

„TOTÁL-KÁR”vagyonvédelmi, áldozatvédelmi program 27. „TOTÁL-KÁR”vagyonvédelmi, áldozatvédelmi program Betöréses lopás megelőzése Kis településeken Korszerű, de elérhető árú zárak, mechanikai védelmi eszközözök bemutatása. Eszközök helyi vásárlása. Vagyonvédelmi tanácsadás. A megye településeinek közel 2/3 –a 1000 fő alatti lakosú kistelepülés. Itt nincsenek olyan kiskereskedelmi egységek, amelyekben korszerű, de olcsó mechanikai eszközök megvásárolhatóak. A módszer lényege, hogy a városoktól távol elhelyezkedő kistelepüléseket keresik fel szakembereink, egy erre szakosodott vagyonvédelmi vállalkozással együttműködve. Egyszerűen felszerelhető, de modern mechanikai, és elektronikai biztonságtechnikai eszközöket szállítanak a helyszínre, melyek megvásárolhatóak. Városoktól távoli településeken infrastruktúra hiányában az állampolgároknak nincs lehetősége elérhető árú, de jó minőségű mechanikai védelmi eszközök beszerzésére (zárak, lakatok).

Vagyonvédelmi, áldozatvédelmi program 28. „TOTÁL-KÁR” Vagyonvédelmi, áldozatvédelmi program Idősek védelme Törekszünk arra, hogy az idős korosztály számára hiteles tájékoztatást adjunk az őket fenyegető veszélyhelyzetekről, illetve ezek elhárítási lehetőségekről, ezzel is javítva szubjektív biztonságérzetüket. Ennek érdekében rendszeresen részt veszünk a megyei és városi nyugdíjas szövetségek által szervezett értekezleteken, konferenciákon. A hatékonyabb együttműködés érdekében a tagszervezetek összejövetelein, igény szerint felvilágosító előadásokat, konzultációkat tartanak szakembereink a jellemzően időskorúak sérelmére elkövetett bűncselekmények megelőzéséről. S.O.S. Szomszédhívó. Szomszédhoz telepített riasztó (csengő), az idős személynél lévő hívógombbal. Az elsősorban éjszakai erőszakos bűncselekmények megelőzésére való készülék elérhető áron. Trükkös lopások megelőzése készített tájékoztató füzet. Az időseket otthonukban kifosztó bűnelkövetők által alkalmazott bűnözési módszerek bemutatása, ismertetése.

Vagyonvédelmi, áldozatvédelmi program Alkalmi lopások megelőzése 29. „TOTÁL-KÁR” Vagyonvédelmi, áldozatvédelmi program Alkalmi lopások megelőzése Cirkáló csoport létrehozása a zseblopások ellen. Tömegközlekedési eszközökön matricák. Reklámfilm készítése és helyközi autóbuszokon vetítése. A zseblopások visszaszorítására „Cirkáló” néven a miskolci rendőrkapitányságon nyomozócsoportot hoztam létre. A csoport az elkövetési módszerek tanulmányozását, és az elkövetői kör feltérképezését követően alakította ki nyomozati módszereit. Az országban általában elért kb. 20-30 %-os ismeretlen tetteses felderítési eredményességet a csoport jelentősen felülmúlta, a bűncselekmények 50 %-ban az elkövetőt felderítik. A csoport működése mellett aktív kommunikációs tevékenységet is folytatunk, melyből a bűnmegelőzési osztály is kiveszi a részét. Például a távolsági autóbuszjáratokon LCD kijelzőn vetítik többek között a zseblopással kapcsolatos tájékoztató filmet. A miskolci pályaudvarra érve az állampolgár már hasznosítható információkkal rendelkezik. Megyénkben 30, az országban kb. 120 autóbusz van felszerelve jelenleg ilyen reklámcélú kijelzővel. A zseblopások felderítési mutatója megyénkben 2005. évben 19,4 %, 2006.évben 56,3 %!! volt. Országos átlag 9-11 %.

vagyonvédelmi, áldozatvédelmi program „TOTÁL-KÁR” vagyonvédelmi, áldozatvédelmi program 30. Gépjárművek védelme Bűnözési térkép adatai alapján felmérésre került megyénk városainak veszélyeztetett parkolói, lakóövezetei, ahol leggyakoribbak a gépkocsi feltörések. Ide közterületi figyelemfelhívó táblákat helyeztetünk ki. A megyeszékhelyen és más nagyobb településeken üzemelő parkoló-automatákra öntapadós matricát kerültek kihelyezésre. Ezek szintén a gépjármű-tulajdonosokat figyelmeztetik, az autóban hagyott értéktárgyak eltulajdonításának veszélyeire. A korábban kísérleti jelleggel Miskolcon bevezetett módszer segítségével az alkalmazott területen kb. 30 %-kal csökkent a gépkocsi feltörések száma. Parkolókban bejáratnál tábla, automatáknál matrica elhelyezése. Miskolcon kísérletképpen bevezetve az adott parkolóban 30 %-kal csökkent a gépkocsi feltörések száma.

31. Minden, amit az Internet ELBIR… Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszer Célcsoportok: lakosság , önkormányzatok oktatási, és szabadidős intézmények egészségügyi központok, takarékszövetkezetek Kommunikációs igény Beavatkozás Bevezetés Internetes visszacsatolás Hírlevelek A lakosság, az intézmények és az önkormányzatok felé reális tájékoztatást, felvilágosítást kell adni, felhasználva a meggyőzés eszközeit. Vezetői döntésem alapján a Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányságon merőben újszerű és hatékonyabb bűnmegelőzési módszerek alkalmazására, elsősorban a lakosság felé történő közvetlenebb kommunikáció megvalósítására program került kidolgozásra. Az Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszert („ELBIR”) 2005. júliusában indítottuk el. A rendszer felvázolt folyamatábrája a minőségbiztosításon nyugvó szakmai tevékenységet mutatja be. 2005. július 8-án a rendszer indítása. Az első gombnyomással 310 önkormányzathoz jutott el az információ. Célcsoportok Információ-áramlás Visszajelzés

Minden, amit az Internet ELBIR… A rendszer alapja 32. Az Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszer (ELBIR) lényege, hogy az Internet segítségével, elektronikus levelezéssel (E-mail) az adott önkormányzatok és szakintézményeik részére az információkat hírlevél formájában folyamatosan megküldjük. Az intézmények saját kommunikációs csatornáikon keresztül továbbítják a lakosság, valamint a társadalmi szervezetek, egyesületek felé a tájékoztató anyagot. Csatolva megküldjük azokat az aktuális ismereteket is, melyek a polgármesternek, a háziorvosnak, az ő szakmai segítőinek, vagy az iskola nevelőtestületének szakmai tevékenységéhez szükségesek. A program bevezetésének folyamata: 2004. év végén levélben megkerestem a megye valamennyi polgármesterét, felkértem őket az újonnan induló bűnmegelőzési programban történő részvételre. A pozitív visszajelzések, valamint a kapcsolattartásra alkalmas E-mail címek nagy része beérkezett a főkapitányságra. Mindezek után a rendőrkapitányságok pótlólagosan egyeztetést, pontosítást végeztek annak érdekében, hogy a megye valamennyi települése a rendszerbe bekerüljön. Ahol nem volt Internet-hozzáférés ott kerestünk magánszemélyt, falusi turizmusra szakosodott vállalkozót. Ahol ilyen lehetőség sem volt (kb. 30 település) ott a körjegyzőségek központja papír alapon továbbítja a hírleveleket. 2004. év végén személyes hangvételű levélben megkeresve a megye valamennyi polgármestere, felkérve őket az újonnan induló bűnmegelőzési programban történő részvételre.

Minden, amit az Internet ELBIR… 33. LAKOSSÁGI HÍRLEVÉL POLGÁRMESTERI HÍRLEVÉL OKTATÁSI HÍRLEVÉL EGÉSZSÉGÜGYI HÍRLEVÉL TAKARÉKSZÖVETKEZETI HÍRLEVÉL A tájékoztatás alapját adó Bűnmegelőzési Hírlevelek kiadásával célunk, hogy a partnerségi együttműködésre hivatott állami, önkormányzati és civil szféra részére gyűjteményesen elérhetővé tegyük a témához tartozó legújabb információkat. A rendőrség elemzi a bűncselekmények elkövetési módszereit. Amennyiben olyan adat merül fel, amely az egyes bűncselekményfajták elszaporodását mutatja, vagy speciális elkövetési mód jelenik meg, akkor az erről való tájékoztatást és figyelemfelhívást a rendszeren keresztül megküldjük. Természetesen a legfontosabb az, hogy az aktuális helyzetről, védekezési mechanizmusokról a lakosság tájékoztatást kapjon. Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszer

„ELBIR” FEJLESZTÉSI CÉLOK (Elektronikus kommunikáció) 34. „ELBIR” FEJLESZTÉSI CÉLOK (Elektronikus kommunikáció) Új intézmények bekapcsolása a rendszerbe (takarékszövetkezetek, ANTSZ, szociális intézmények, postahivatalok) Új internetes WEB-lap kialakítása (www.bunmegelozes.eu,) Elektronikus e-mail kapcsolat biztosítása (azonnalos tájékoztatás, bűnmegelőzési tanácsadás) Ma a rendszerben jelen van 330 önkormányzat, 500 közoktatási intézmény, 100 szakmai szervezet és 13 takarékszövetkezet 150 fiókkal, valamint a helyi média. Összesen: 450 végpont, kb. 1000 intézmény 2005. július 8.-án a rendszer 310 közvetlen eléréssel rendelkező önkormányzat felé indult el. Ma a rendszerben jelen van: 330 önkormányzat (Mind a 357 képviseletében) 12 Kistérségi Közoktatási Társulás ( Ezen keresztül a megyében 500 általános és középiskola) 100 szakmai intézmény, valamint a megyében található írott és elektronikus média. 13 takarékszövetkezet 150 fiókkal. Összesen 450 végpont, kb. 1000 intézmény A közigazgatási eljárási törvényben előírt elektronikus ügyintézés települési kiépülésével együtt képessé válunk a lakosság közvetlen elérésére.

„Sokkoló” közlekedésbiztonsági program 35. „Sokkoló” közlekedésbiztonsági program 2001-től folyamatos balesetszám növekedés volt tapasztalható összességében 24 % . Halálos kimenetelű balesetek száma az időszak végére 74 %-kal növekedett. 2003.-2004. években drasztikusan 57 – ről 80 – ra emelkedett. A súlyos sérüléssel járó közlekedési balesetek alakulásában is negatív tendenciák jelentkeztek, a könnyű sérüléses balesetek a vizsgált időszakban folyamatos emelkedést mutatnak. A látható baleseti helyzetre történő rendőri intézkedéseként vezettetem be a „Sokkoló” közlekedésbiztonsági programot. A folyamatosan romló közlekedésbiztonsági helyzet javítása érdekében 2005. év elején Főkapitányi Intézkedést készítettem meghatározva azokat a feladatokat, melyek segítségével a kialakult kedvezőtlen helyzet kezelhető és a tendenciák megfordíthatóak.

„Sokkoló” közlekedésbiztonsági program 36. „Sokkoló” közlekedésbiztonsági program A kampány első szakaszában 2005. január hónapban Miskolc belterületén három, közlekedési balesetben megsérült autó került kihelyezésre. A második szakaszban február és március hónapban ezeket a látványelemeket a megye többi rendőrkapitányságának illetékességi területén állítottuk ki. A sérült autók mellett egy jelképes fejfán a 2004. évben közútjainkon életüket vesztett személyek számát jól láthatóan, figyelemfelhívó módon tüntettük fel. A visszajelzések alapján a közlekedők többségéből érzelmi reakciót váltottak ki a kihelyezett látványelemek. Sokkoló látványelemek kihelyezése forgalmasabb helyekre.

„Sokkoló” közlekedésbiztonsági program 37. „Sokkoló” közlekedésbiztonsági program Az elmúlt években a baleset-megelőzési tömegkommunikációt is megújítottuk. Az írott és elektronikus sajtó intenzívebben bekapcsolódott tevékenységünkbe, rendezvényeinkről, programjainkról, az aktuális baleseti helyzetről folyamatos tájékoztatást adott a lakosság részére. A helyi tv-csatornák, kábeltévék megyeszerte rendszeresen jelentkeztek balesetmegelőzési híradásokkal és kisfilmekkel, melyek elkészítéséhez nagyban hozzájárult a közlekedésrendészeti állomány. A megye városainak internetes portáljait egyre több rendőrkapitányságunk látja el rendszeres közlekedési információkkal, ezzel elősegítve az on-line tájékozódást. Sokkoló látványelemek mellett passzív biztonsági elemek használatára történő felhívás.

„Sokkoló” közlekedésbiztonsági program eredményei 38. „Sokkoló” közlekedésbiztonsági program eredményei Megyénk kedvezőtlen közlekedésbiztonsági helyzetét a 2005-ben bevezetett radikális intézkedések és intenzívebb baleset-megelőzési propaganda tevékenység hatására sikerült megállítani. Az országos baleseti adatok ismeretében még sikeresebbnek mondható a program, hiszen míg országosan 0,7 %-os a csökkenés, addig megyénkben 7 %-os mérséklődés mutatható ki. Ezt az eredményt annak ellenére tudtuk elérni, hogy megyénkben is évről évre nő a gépjárműpark és a vezetői engedéllyel rendelkezők száma. Célunk az elért javuló közlekedésbiztonsági helyzet megtartása, a közlekedési morál további javítása, a kiemelt szabálysértések elkövetőinek fokozott kiszűrése. A 2005.-2006. évi eredmények a „Sokkoló” közlekedésbiztonsági program bevezetésének helyességét, és a folyamat fenntartásának szükségességét támasztják alá. Közútjainkon 2006. évben 1.096 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt, mely 14,5 %-kal kevesebb 2004. évhez képest. A balesetek súlyossági foka is kedvezően alakult, hiszen a 2006. évben 68 halálos kimenetelű közlekedési baleset következett be.

RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS Borsod – Abaúj – Zemplén megyében 39. RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS Borsod – Abaúj – Zemplén megyében További feladatunk a megyében a bűnmegelőzésben érintett intézmények, szervezetek teljeskörű bevonásával az aktuális bűnügyi helyzetnek megfelelően programok kialakítása: HEFOP pályázat segítségével a veszélyeztetett hátrányos helyzetűekkel foglalkozó szociális munkások bűnmegelőzési képzése (20 millió Ft-elbírálva). OBmB makro pályázat segítségével „Peremen billegő fiatalok” címmel fiatalok beilleszkedésének elősegítése (12 millió Ft-pályáztatás alatt). IRM pályázat alapján az állampolgárokat legjobban veszélyeztető vagyon elleni, valamint közterületen elkövetett bűncselekmények visszaszorítása, megelőzése (10 +1,3 millió Ft-elbírálva). Norvég Alap pályázati lehetőség kihasználásával Miskolc és körzetében a rendőri tevékenység megerősítése, hatékonyságának növelése (540 millió Ft-elbírálás alatt). Az előadásban bemutatott tevékenységeket ma már az érintett szervezetek, intézmények teljes együttműködésben valósítják meg. Alkalmazkodunk az aktuális bűnügyi helyzethez, a pályázati lehetőségekhez.

RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS Borsod – Abaúj – Zemplén megyében 40. RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS Borsod – Abaúj – Zemplén megyében ______________________________________________ Köszönöm a figyelmüket!