“Új Dimenziók” mentorképzési program A program kidolgozói: Artemisszió Alapítvány EcPec Alapítvány Göllesz Viktor Speciális Szakiskola MATISZ MH Líceum Alapítvány Akkreditáló intézmény: Független Pedagógiai Intézet
Kiindulási helyzet Sokféle, egymással rivalizáló mentorfogalom Általánosító, nem a helyzetre szabott képzések A szervezeti környezet kevés figyelmet kap Nincs áttekinthető folyamat: mi a cél, és honnan akarunk eljutni oda? Nincs továbbfejlődési kimenet, csak kész programok
Mi lehet a megoldás? Egységes, de rugalmas értelmezési keret biztosítása A helyzethez szabható, választható modulokból álló program A szervezet egészének bevonása és megjelenítése a képzés során A cél-állapot meghatározása, és ehhez képest a “hol tartunk” felmérése A tanulási helyzetek felismerése és kiaknázása, a szervezeten belüli kapcsolatrendszer tudatosítása Értelmezési keret: A mentorálás spektrumfogalma
A spektrumfogalom dimenziói A probléma jellege Kinek fontos? A segítő kapcsolat alapját nyújtó értékrend A segítségnyújtás jellege Szervezeti környezet Formalizáltság Professzionalizáltság
A sikeres képzés alapfeltételei Intézményre/helyzetre szabott A szervezet egészének bevonása Visszacsatolási pontok Gyakorlatorientáltság Képzett tréner Értékalapú megközelítés Nem egy alkalomra szól! Folyamatos szakmai támogatás
A képzés felépítése Előkészítés: egyeztetés a fogadó szervezet képviselőjével: mintázat felvétele, a program összeállítása, jóváhagyatása Elméleti képzés (16-18 óra) Gyakorlati terepmunka folyamatos konzultáció mellett (10 óra) Zárótanulmány elkészítése Zárókör: a tanulmányok kiértékelése, tréneri visszajelzések (2-4 óra), tanúsítás
A tréner feladata - Interjú a megrendelővel, mintázat felvétele - A célállapot és a kiindulási állapot meghatározása - A képzési anyag összeállítása a mintázat alapján - A kész anyag jóváhagyatása a megrendelővel - A képzés megtartása - visszajelzés, tükrözés
Elméleti képzés A spektrumfogalom dimenzióin alapul rendszerszemléletű gondolkodást igényel A résztvevők saját eseteit dolgozza fel és értelmezi Eszköztárat kínál (pl: konfliktuskezelésre, fejlesztési terv kidolgozására, kapcsolatépítésre) Erőforrások, saját határok tudatosítása Cél-állapot meghatározása, a kiindulási helyzet reális értékelése
Gyakorlati terepmunka Saját terepen Esetfeldolgozás más szemmel Célok meghatározása Munkafolyamat tudatos végigkövetése Munkanapló + zárótanulmány (2-3 oldal)
Zárókör A dolgozatok nyilvános bemutatása Minden dolgozatot 2 opponens értékel Kérdések A tréner visszajelez: hol tart most a csapat, mi lehet a következő lépés? Kompetencia-alapú tanúsítványok átadása Utánkövetés: a történtek közös kiértékelése az intézményvezetőjével, további folyamatos konzultációs lehetőségek
Tapasztalatok A rendszerszemléletű megközelítés könnyen adaptálható, egységes fogalmi kereteket ad Mindenki személyesen érintetté válik A cél, az alaphelyzet és a fejlesztési terv meghatározása tiszta helyzetet teremt tudatosabb működés Kapcsolatépítési lehetőségek Fontos a továbbiakban: trénerképzés, szakmai irányítás Minőségbiztosítás: új, értékalapú megközelítés szükséges