MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN
Göllesz Viktor Speciális Szakiskola és Általános Iskola bemutatása enyhe fokban értelmi fogyatékos fiatalok nevelése-oktatása bemenet szabályozott, szegregált intézmény alap- és középfokú oktatás, képzés városi ill. megyei beiskolázással középfokú képzés: ABC eladó, sütőipari munkás, dísznövénytermelő szobafestő-mázoló szakmák (OKJ) gyermeklétszám összesen: 294 fő - ebből szakiskola: 181 fő hátrányos helyzetű tanulóink száma: 119 fő - halmozottan hátrányos helyzetű tanulók száma: 83 fő
Helyzetelemzés KSH által készített munkanélküliségi ráta: OrszágosBudapestSz-Sz-B. megye március 7,8% 3,1% 22% Hátrányos helyzetű csoportok között megjelennek: - fogyatékossággal élők EQUAL projekt célja: munkaerő-piac szempontjából hátrányos helyzetű enyhe fokban értelmi fogyatékos fiatalok nyílt munkaerő-piacra való belépésének segítése Partnerek: Tulipa Kft. Nyíregyházi Kenyérgyár Kft.
Hátráltató tényezők: Mi az oka annak, hogy a csoport tagjai sokkal kisebb eséllyel indulnak a nyílt munkaerő-piacon? alacsony iskolai végzettség nem piacképes szakmák munkaerő-piacon igényelt készségek, képességek hiánya (team-munka, kommunikációs készség, kapcsolatteremtő készség, terhelhetőség, rugalmasság, kreativitás, felelősségtudat, tanulási készség, megbízhatóság, pontosság, előnyös megjelenés, alkalmazkodó képesség…) előítéletesség (társas érintkezéssel, szakszerű munkavégzéssel, egészségügyi állapottal és biztonsággal kapcsolatos fenntartások) személyes, egyéni megsegítési formák hiánya
Következtetés: Szakképzés - igazodás a tanulók egyéni képességeihez, a munkaerő-piaci igényekhez - munkaerő-piaci elvárásokhoz igazodó képességek célirányos fejlesztése - tapasztalatszerzés valódi munkakörülmények között Csak a képzési lehetőségek és feltételek fejlesztésével nem orvosolhatók a problémák A szolgáltatások körének fejlesztése elengedhetetlen: - rugalmas reagálás, alkalmazkodás a célcsoport szükségleteihez, aktuális munkaerő-piaci igényekhez - a szakképzés és a foglalkoztatás szorosabb összekapcsolása
Szolgáltatási elemek a speciális szakiskolában: Célcsoport komplex megsegítése: - mentori - munkaasszisztensi - pszichoszociális - szociálpedagógiai - pszichológiai - orvosi - információs tanácsadás - pályaválasztási tanácsadás - Információs és Rehabilitációs Klub } megsegítés
MENTOR MENTÁLHIGIÉNIKUS PSZICHOLÓGUS GYERMEK-IDEGGYÓGYÁSZ MUNKAASSZISZTENS SZOCIÁLPEDAGÓGUS A TEAM résztvevői:
Mentori feladatok: mentálhigiénés szakember: megfelelő önismeret, önbizalom, pozitív jövőkép kialakítása, egészséges életmódra és önálló életvitelre nevelés szociálpedagógus: lemorzsolódás megelőzése, család bevonása, szükség esetén komplex megsegítés más segítő szervezetekkel, intézményekkel munkaasszisztens : fogyatékkal élő fiatalok gyakorlati képzésének, nyílt munkaerő-piaci foglalkoztatásának segítése
Mentori megsegítés a szakiskola szakképző évfolyamain: kapcsolatfelvétel, folyamatos kapcsolattartás a mentoráltakkal egyéni képességek, szocializációs szint, lehetőségek felmérése egyéni stratégia, cselekvési terv kidolgozása motiválás, „képessé tevés” szakemberek bevonásával lemorzsolódás megelőzése személyes segítségnyújtás életvezetési és hivatalos ügyintézésekben, krízishelyzetekben álláskeresési technikák megismertetése munkahelyi gyakorlat lehetőségeinek bővítése
Mentori megsegítés végzős ill. végzett diákok esetében: elhelyezkedési lehetőségek feltárása kapcsolatfelvétel munkáltatókkal kapcsolati-, kommunikációs háló kialakítása (munkaadók, szakemberek) információs rendszer működtetése, információk nyújtása (mentoráltak) beilleszkedés segítése, közvetítés, kapcsolattartás, mediátori feladatok végzett diákok tanácsadó szintű támogatása (Álláskeresők Napja)
Eredmények: Végzett tanulók foglalkoztatási helyzete Nyílt munkaerő-piaci foglalkoztatás ÉvVégzett tanulók száma (fő) Pályázat keretében (fő) Pályázaton kívül (fő) Második szakképesítés (fő) Elhelyezkedettek aránya (%) % %
A mentorálás jövője a Göllesz Viktor Speciális Szakiskolában: fejlesztések beépítése az intézmény Pedagógiai Programjába szakképző intézmény „szociális szolgáltatásainak” bővítése humán erőforrás fejlesztése: mentorképzés – egyéni támogatási modell rendszer átalakítása szemléletváltás
Köszönöm a figyelmet!