Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely
European Education, vol. 40, no. 1, Spring 2008, pp. 51– Tartalma: Európai oktatás átalakításának fontossága Versenyképességi tényezők nemzetközi színtéren Kkk Llll Debreceni Egyetem az Európai Unió oktatási rendszerében
Miért fontos az európai egyetemeknek, hogy megjelenjenek a nemzetközi színtéren? Bolognai folyamat célja: 1. Egységesítse az Európai Unióban a felsőoktatást 2. Versenyképesség váljon a nemzetközi hallgatói toborzásban Versenyezzenek a legjobb „agyakért” és nemzetközileg elismert egyetemi profil kialakítása Bevétel növelése, melyből az egyetem részlegeit és tagjait támogatják Kialakítsanak hosszú távú nemzetközi kapcsolatokat
Befolyásolható tényezőkNem befolyásolható tényezők Elismertség munkáltatók és intézmények felől Egyértelmű információk közvetítése a jövőbeli hallgatók felé Hallgató barát szolgáltatások nyújtása Európai tudás terjesztése, mint termék pl. könyvek, kutatások Állami támogatások Kétoldalú megállapodások külföldi partner intézményekkel Piaci erők (pl. munkaerő kereslet) Intézmény, mint szervezet szerepelése (nemzetközi szabványok ajánlások alkalmazása, szakmai csoport elkötelezettsége, egyetemi oktatás minősége)
Egyre növekvő számú hallgató végez külföldön egyetemet Fontos a külföldiekhez való viszony és velük szemben az elfogadás Nem szabad, hogy nehézségekbe ütközzenek a külföldiek az ügyek intézése közben Segítenie kell mindenkinek a beilleszkedést: Döntéshozóknak Tanároknak Diákoknak Ügyintézőknek
4 stratégia lehetséges: Folyamatosan támogatjuk a külföldieket Előmozdítjuk az interakciót és a kapcsolatokat a helyi és a külföldi hallgatók között Támogatjuk a kapcsolatot a helyi közösségek és a külföldi hallgatók között Szervezett kereteket kell biztosítani, hogy a külföldiek „hallathassák a hangjukat”