Mezőgazdasági alapismeretek érettségi követelményei és a mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettanterve (TERVEZETEK) Szaktanári továbbképzés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ 1074 Budapest Dohány utca 65.
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Aktualitások a szakképzésben
VM DASzK Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
1 Pályaválasztás 2010/2011-es tanév Fné T.K.. 2 BEISKOLÁZÁSI TERV A 2010/2011-ES TANÉVRE SZAKKÖZÉPISKOLA2 osztály Nyelvi előkészítő angol Nyelvi előkészítő.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Változások a kertészeti szakképzésekben TERVEZET!!!
Szent László ÁMK Szakközépiskolai Intézményegysége
Gubicza Zsanett képzési referens Budapest,
Műszaki és informatikai képzési terület jelentkezés és felvételi követelmények Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó OKM.
Tantervtípusok; NAT-ok
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A történetünk 1950-ben alapították (Állami Vas-Fém-Gépipari Gimnázium)
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
Nyugat-magyarországi Egyetem M M EZŐGAZDASÁG - és É LELMISZERTUDOMÁNYI K AR K É Alapképzési (BSc) szakok Alapképzési (BSc) szakok2010. Mosonmagyaróvár.
Nyugat-magyarországi Egyetem
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
1 AZ ÁTALAKULÓ SZAKKÉPZÉS FŐVÁROSI PEDADÓGIAI NAPOK 2OO4.november 15. Dr. Szenes György igazgató.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Alapozó tantervek Új alapozó tantervek valamennyi szakmacsoportban; informatikában is. Hozzászoktunk: Informatika tanár edzett! tanév, melyben mind a négy.
A szakmai program (helyi tanterv) készítése
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A kerettantervek fejlesztése
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Szakképzési dokumentumok
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
Beiskolázási tájékoztató
See-Reuse Tananyagok. P1. OKJ-s technikus tananyag Megújulóenergetikai technikus képzés szakmai tananyagának kidolgozása –Szakképesítés megnevezése: Megújulóenergetikai.
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
FM DASzK,Sellyei Mezőgazdasági Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Csonka János Műszaki Szakközépiskola és Szakiskola
Nyílt napok november óráig nyílt órák november óra január óra.
Gépgyártástechnológiai technikus
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
Szolnoki Szolgáltatási Szakközép- és Szakiskola SZOLGSZI.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Új tanulási módszerek az informatikában Lakosné Makár Erika 1
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Köszöntjük a pályaválasztási szülői értekezlet résztvevőit! Nyíregyháza, szeptember 29.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
PÁLYAVÁLASZTÁSI TÁJÉKOZTATÓ 2014/2O15. tanév
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Általános kerettantervű képzés emelt szintű biológia oktatással
moduláris szakképzési szerkezet
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István.
TÁJÉKOZTATÓ Soproni Szakképzési Centrum
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
Előadás másolata:

Mezőgazdasági alapismeretek érettségi követelményei és a mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettanterve (TERVEZETEK) Szaktanári továbbképzés 2008. október 16-17. Gödöllő Készítette: Király Csaba

Érettségi követelmények átdolgozásának okai Összevetés az új OKJ szerinti szakképesítések tartalmával A mezőgazdasági alapismeretek vizsga kiválthat-e követelménymodult a szakmai vizsgán? Az eddigi vizsgatapasztalatok beépítése

A szakképesítés megnevezése Az érettségire épülő szakképesítések csoportosítása meghatározó szakmai tartalmuk (OKJ tanulmányi területe) szerint Tanulmányi terület száma Megnevezése A szakképesítés megnevezése 621 Növénytermesztés és állattenyésztés Agrárkörnyezet-gazda Agrár-közgazdasági és áruforgalmazó technikus Agrármenedzser-asszisztens Agrártechnikus Agrártechnológus Állattenyésztő és állategészségügyi technikus Hobbiállat-tenyésztő és – forgalmazó Laborállat-tenyésztő és –gondozó Növénytermesztési, kertészeti és növényvédelmi technikus

A szakképesítés megnevezése Az érettségire épülő szakképesítések csoportosítása meghatározó szakmai tartalmuk (OKJ tanulmányi területe) szerint Tanulmányi terület száma Megnevezése A szakképesítés megnevezése 622 Kertészet Parképítő és – fenntartó technikus 623 Erdőgazdálkodás Erdésztechnikus 625 Vadgazdálkodás Vadgazdálkodási technikus 581 Építészet és várostervezés Földmérő, térképész és térinformatikai technikus 812 Utazásszervezés, turizmus és szórakoztatás Lovastúra-vezető

A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek összevetése a mezőgazdasági alapismeretek vizsgatantárgy jelenleg hatályos követelményeivel A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek figyelembevétele az átdolgozás során Témakör Téma Szerepel-e a központi programokban? Javaslat az átdolgozás során 2. A mezőgazdasági termelés főbb ökológiai tényezői 2.1 A mezőgazdasági termelés környezete nem beépítendő 2.2 Meteorológiai ismeretek igen aránycsökkentéssel beépítendő 2.3 Éghajlattani ismeretek

A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek összevetése a mezőgazdasági alapismeretek vizsgatantárgy jelenleg hatályos követelményeivel A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek figyelembevétele az átdolgozás során Témakör Téma Szerepel-e a központi programokban? Javaslat az átdolgozás során 2.4 Agromete-orológiai ismeretek igen beépítendő 2.5 Talajtan aránycsökkentéssel beépítendő 2.6 Talajjavítás és talajvédelem Beépítendő

A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek összevetése a mezőgazdasági alapismeretek vizsgatantárgy jelenleg hatályos követelményeivel A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek figyelembevétele az átdolgozás során Témakör Téma Szerepel-e a központi programokban? Javaslat az átdolgozás során 1.Állati eredetű nyersanyagok előállítási folyamata 1.1 Szaporítás igen Szerkezetében és tartalmában átdolgozva beépítendő (témakör megnevezésének módosítása) 1.2 Felnevelés 1.3 Takarmányozás 1.4 Elhelyezés

Eldöntendő kérdések voltak 3 önálló, csak kötelező témaköröket tartalmazó vizsgatárgy („Mezőgazdasági”; „Állattenyésztési”; „Kertészeti” alapismeretek) 1 érettségi vizsgatárgy (kötelező és választható témakörökkel) erdészeti, vadgazdálkodási, földmérési szakképesítések esetében csak külön-külön akkreditált előkészítő vizsgatárgy lehetséges

Javasolt témakörök (5 kötelező + 1 kötelezően választandó) A mezőgazdasági termelés jelentősége, főbb ágazatai A mezőgazdasági termelés főbb ökológiai tényezői Növénytermesztési alapismeretek Műszaki alapismeretek Gazdálkodási alapismeretek Kötelezően választandók Állattenyésztési alapismeretek Kertészeti alapismeretek

Változások a követelményekben A meteorológiai ismeretek témakör kimaradt A talajhasználat bekerült Mezőgazdasági erőgépek témakör bekerült Állattenyésztési alapismeretek megváltozott (élettani alapok, alapfogalmak, értékmérők, tenyésztés, szaporítás, elhelyezés) Kertészeti alapismeretek kiegészült (növények felépítése, életjelenségei, rendszertana, tárgyi feltételek)

Mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettantervi javaslata

Az átdolgozás indokai és szempontjai 1. A moduláris felépítésű, kompetencia elvű szakmai és vizsgáztatási követelményekkel történő össze-hangolás (új mg-i alapismeretek modul kialakítása) Az átdolgozott „Mezőgazdasági alapismeretek” érettségi vizsgakövetelményeivel történő össze-hangolás A beszámíthatóság nagyobb mértékének biztosítása (fenntartói nyomás: a 2 éves szakképesítések 1 szakképző évfolyamon megszerezhetők legyenek: 1/13. évfolyam anyagát a szakközépiskola 9-12 között tanítsa meg)

Az átdolgozás indokai és szempontjai 2. Mg-i alapismeretek érettségi vizsga beszámítása és megfeleltetése OKJ-s szakmai modullal NAT módosítás hatása (kulcskompetenciák és kiemelt fejlesztési feladatok beépítése) Egészséges életmódra, környezettudatos magatartásra nevelés beépítése Fogyasztóvédelmi ismeretek megjelenítése

Problémák A szakképesítés csoport összetett jellege (általános mezőgazdasági, növénytermesztési, állattenyésztés, kertészeti stb. szakképesítések-nek alapoz) A jelenlegi kerettanterv „pazarló” módon bánik az egyes témakörökre felhasználható óraszámokkal (lényegesen több órát használ fel a tanításra, mint amennyit a szakképzés központi programjai szánnak rá!)

A kerettanterv javasolt tartalma (elmélet) Évfolyam Téma 9. Bevezetés Agrometeorológiai és talajtani ismeretek Az állattenyésztés alapjai (általános állattenyésztés) Műszaki alapismeretek I. (anyagismeret) 10. A növénytermesztés alapjai I. Az állattenyésztés élettani alapjai Műszaki alapismeretek II. (gépelemek, motorok) .

A kerettanterv javasolt tartalma (elmélet) Évfolyam Téma 11. A növénytermesztés alapjai II. A kertészet alapjai A takarmányozás alapjai Műszaki alapismeretek III. (erőgépek) 12. A növénytermesztés alapjai III. (az általános növénytermesztési ismeretek alkalmazása egy adott növénycsoport termesztése során) Az általános állattenyésztési ismeretek alkalmazása egy adott állatfaj tenyésztése során Gazdálkodási ismeretek Tájékozódás a munkaerőpiacon .

Főbb tartalmi változások a témákon belül A meteorológiai ismeretek kimaradnak (a földrajz tanítja) Az általános állattenyésztés „komplett” lett Az általános növénytermesztés oktatása csak 2 évfolyamon történik (eddig 3 évfolyamon volt) (a talajhasználat bekerült)

Főbb tartalmi változások a témákon belül 2. A takarmányozás alapjai és a kertészeti alapismeretek oktatása csak 1 évfolya-mon történik (eddig 2 évfolyamon volt) A takarmánynövények és a gyep termesz-tésének megtanítása a 12. évfolyamon A lótenyésztés megtanítása a 12. évfolyamon

Befolyásoló A kerettanterv ajánlott Megfeleltetés: 2220-06 Kertészeti alapismeretek, 3112-08 Mezőgazdasági alapismeretek OKJ-s modul Szemléletváltás a 9-12. évfolyamok tanításában a szakmai alapozó ismeretek terén A takarmányozástan, lótenyésztés, takarmánynövények és a gyeptermesztés nem része az érettségi követelménynek A kertészet nem tananyaga az általános mezőgazdasági kimeneteknek Felkészítés a mg-i alapismeretek érettségi vizsgájára

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! VÁROM VÉLEMÉNYÜKET Elérhetőségeim:  (94)562-110; fax: (94)563-493 mobil: (20) 8244120 E-mail: csaba@teki.sulinet.hu