Mezőgazdasági alapismeretek érettségi követelményei és a mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettanterve (TERVEZETEK) Szaktanári továbbképzés 2008. október 16-17. Gödöllő Készítette: Király Csaba
Érettségi követelmények átdolgozásának okai Összevetés az új OKJ szerinti szakképesítések tartalmával A mezőgazdasági alapismeretek vizsga kiválthat-e követelménymodult a szakmai vizsgán? Az eddigi vizsgatapasztalatok beépítése
A szakképesítés megnevezése Az érettségire épülő szakképesítések csoportosítása meghatározó szakmai tartalmuk (OKJ tanulmányi területe) szerint Tanulmányi terület száma Megnevezése A szakképesítés megnevezése 621 Növénytermesztés és állattenyésztés Agrárkörnyezet-gazda Agrár-közgazdasági és áruforgalmazó technikus Agrármenedzser-asszisztens Agrártechnikus Agrártechnológus Állattenyésztő és állategészségügyi technikus Hobbiállat-tenyésztő és – forgalmazó Laborállat-tenyésztő és –gondozó Növénytermesztési, kertészeti és növényvédelmi technikus
A szakképesítés megnevezése Az érettségire épülő szakképesítések csoportosítása meghatározó szakmai tartalmuk (OKJ tanulmányi területe) szerint Tanulmányi terület száma Megnevezése A szakképesítés megnevezése 622 Kertészet Parképítő és – fenntartó technikus 623 Erdőgazdálkodás Erdésztechnikus 625 Vadgazdálkodás Vadgazdálkodási technikus 581 Építészet és várostervezés Földmérő, térképész és térinformatikai technikus 812 Utazásszervezés, turizmus és szórakoztatás Lovastúra-vezető
A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek összevetése a mezőgazdasági alapismeretek vizsgatantárgy jelenleg hatályos követelményeivel A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek figyelembevétele az átdolgozás során Témakör Téma Szerepel-e a központi programokban? Javaslat az átdolgozás során 2. A mezőgazdasági termelés főbb ökológiai tényezői 2.1 A mezőgazdasági termelés környezete nem beépítendő 2.2 Meteorológiai ismeretek igen aránycsökkentéssel beépítendő 2.3 Éghajlattani ismeretek
A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek összevetése a mezőgazdasági alapismeretek vizsgatantárgy jelenleg hatályos követelményeivel A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek figyelembevétele az átdolgozás során Témakör Téma Szerepel-e a központi programokban? Javaslat az átdolgozás során 2.4 Agromete-orológiai ismeretek igen beépítendő 2.5 Talajtan aránycsökkentéssel beépítendő 2.6 Talajjavítás és talajvédelem Beépítendő
A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek összevetése a mezőgazdasági alapismeretek vizsgatantárgy jelenleg hatályos követelményeivel A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek figyelembevétele az átdolgozás során Témakör Téma Szerepel-e a központi programokban? Javaslat az átdolgozás során 1.Állati eredetű nyersanyagok előállítási folyamata 1.1 Szaporítás igen Szerkezetében és tartalmában átdolgozva beépítendő (témakör megnevezésének módosítása) 1.2 Felnevelés 1.3 Takarmányozás 1.4 Elhelyezés
Eldöntendő kérdések voltak 3 önálló, csak kötelező témaköröket tartalmazó vizsgatárgy („Mezőgazdasági”; „Állattenyésztési”; „Kertészeti” alapismeretek) 1 érettségi vizsgatárgy (kötelező és választható témakörökkel) erdészeti, vadgazdálkodási, földmérési szakképesítések esetében csak külön-külön akkreditált előkészítő vizsgatárgy lehetséges
Javasolt témakörök (5 kötelező + 1 kötelezően választandó) A mezőgazdasági termelés jelentősége, főbb ágazatai A mezőgazdasági termelés főbb ökológiai tényezői Növénytermesztési alapismeretek Műszaki alapismeretek Gazdálkodási alapismeretek Kötelezően választandók Állattenyésztési alapismeretek Kertészeti alapismeretek
Változások a követelményekben A meteorológiai ismeretek témakör kimaradt A talajhasználat bekerült Mezőgazdasági erőgépek témakör bekerült Állattenyésztési alapismeretek megváltozott (élettani alapok, alapfogalmak, értékmérők, tenyésztés, szaporítás, elhelyezés) Kertészeti alapismeretek kiegészült (növények felépítése, életjelenségei, rendszertana, tárgyi feltételek)
Mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettantervi javaslata
Az átdolgozás indokai és szempontjai 1. A moduláris felépítésű, kompetencia elvű szakmai és vizsgáztatási követelményekkel történő össze-hangolás (új mg-i alapismeretek modul kialakítása) Az átdolgozott „Mezőgazdasági alapismeretek” érettségi vizsgakövetelményeivel történő össze-hangolás A beszámíthatóság nagyobb mértékének biztosítása (fenntartói nyomás: a 2 éves szakképesítések 1 szakképző évfolyamon megszerezhetők legyenek: 1/13. évfolyam anyagát a szakközépiskola 9-12 között tanítsa meg)
Az átdolgozás indokai és szempontjai 2. Mg-i alapismeretek érettségi vizsga beszámítása és megfeleltetése OKJ-s szakmai modullal NAT módosítás hatása (kulcskompetenciák és kiemelt fejlesztési feladatok beépítése) Egészséges életmódra, környezettudatos magatartásra nevelés beépítése Fogyasztóvédelmi ismeretek megjelenítése
Problémák A szakképesítés csoport összetett jellege (általános mezőgazdasági, növénytermesztési, állattenyésztés, kertészeti stb. szakképesítések-nek alapoz) A jelenlegi kerettanterv „pazarló” módon bánik az egyes témakörökre felhasználható óraszámokkal (lényegesen több órát használ fel a tanításra, mint amennyit a szakképzés központi programjai szánnak rá!)
A kerettanterv javasolt tartalma (elmélet) Évfolyam Téma 9. Bevezetés Agrometeorológiai és talajtani ismeretek Az állattenyésztés alapjai (általános állattenyésztés) Műszaki alapismeretek I. (anyagismeret) 10. A növénytermesztés alapjai I. Az állattenyésztés élettani alapjai Műszaki alapismeretek II. (gépelemek, motorok) .
A kerettanterv javasolt tartalma (elmélet) Évfolyam Téma 11. A növénytermesztés alapjai II. A kertészet alapjai A takarmányozás alapjai Műszaki alapismeretek III. (erőgépek) 12. A növénytermesztés alapjai III. (az általános növénytermesztési ismeretek alkalmazása egy adott növénycsoport termesztése során) Az általános állattenyésztési ismeretek alkalmazása egy adott állatfaj tenyésztése során Gazdálkodási ismeretek Tájékozódás a munkaerőpiacon .
Főbb tartalmi változások a témákon belül A meteorológiai ismeretek kimaradnak (a földrajz tanítja) Az általános állattenyésztés „komplett” lett Az általános növénytermesztés oktatása csak 2 évfolyamon történik (eddig 3 évfolyamon volt) (a talajhasználat bekerült)
Főbb tartalmi változások a témákon belül 2. A takarmányozás alapjai és a kertészeti alapismeretek oktatása csak 1 évfolya-mon történik (eddig 2 évfolyamon volt) A takarmánynövények és a gyep termesz-tésének megtanítása a 12. évfolyamon A lótenyésztés megtanítása a 12. évfolyamon
Befolyásoló A kerettanterv ajánlott Megfeleltetés: 2220-06 Kertészeti alapismeretek, 3112-08 Mezőgazdasági alapismeretek OKJ-s modul Szemléletváltás a 9-12. évfolyamok tanításában a szakmai alapozó ismeretek terén A takarmányozástan, lótenyésztés, takarmánynövények és a gyeptermesztés nem része az érettségi követelménynek A kertészet nem tananyaga az általános mezőgazdasági kimeneteknek Felkészítés a mg-i alapismeretek érettségi vizsgájára
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! VÁROM VÉLEMÉNYÜKET Elérhetőségeim: (94)562-110; fax: (94)563-493 mobil: (20) 8244120 E-mail: csaba@teki.sulinet.hu