Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Elérhető támogatások vállalkozásoknak
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Határon átnyúló vállalkozásfejlesztési kapcsolatok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
EURÓPAI DUNA STRATÉGIA Parkoló pálya vagy gyorsítósáv – Napi Gazdaság Logisztikai konferencia 2010 április 27 Budapest Dr.Doór Zoltán Elnök Magyar Logisztikai.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Előadó: Rigó Zoltán logisztikai szakértő Záhony Kereskedelem-logisztikai központ SWOT elemzés.
A Regionális Fejlesztési ZRt. szerepe, tevékenysége Záhony és térsége fejlesztésében Dr. Vajdáné dr. Horváth Piroska vezérigazgató.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
1 Szellemi tőke szerepe a tudástársadalom korszakában
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
Gazdaságfejlesztés a határ menti térségben
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Innovatív gazdaságfejlesztési központ Hargita megyében – Hargita Business Center – Vállalkozói inkubátorház.
 Római szerződés: 1957március 25.  Európai Ipar fejlődése  1973 olajválság  es évek legnagyobb problémája  80 – s években Amerika és Japán.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
A Közép-Dunántúli Régió ipara
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Merre tovább, magyar gazdaság? június 20. Miklóssy Ferenc Elnök Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A helyzetfeltárás ágazathoz kapcsolódó következtetései és az előzetes célrendszer bemutatása: Vállalkozási környezet Bujdosó Zoltán – Molnár Ernő – Patkós.
A CEPO projekt bemutatása a Bécsi Állatorvos-tudományi Egyetem, Baromfiklinika kutatási stratégiájának összefüggésében Michael Hess.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Zalaegerszeg, 21st February 2018
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat Sopron, március 17.

A magyar gazdaság „Duális gazdaság”, dübörgő multik, túlélésért küzdő kkv „Duális gazdaság”, dübörgő multik, túlélésért küzdő kkv Alacsony hazai hozzáadott érték Alacsony hazai hozzáadott érték Export teljesítmény Export teljesítmény Az exportáló TOP 15 adja az export 40 %-át (TOP 25: 50%)Az exportáló TOP 15 adja az export 40 %-át (TOP 25: 50%) 80 % - multinacionális cégek80 % - multinacionális cégek KKV szektor a közvetlen térségben kereskedikKKV szektor a közvetlen térségben kereskedik

A kis és középvállalkozások szerepe és helyzete Mikro-vállalkozásokról nem is beszélünk... Mikro-vállalkozásokról nem is beszélünk... A kkv-k részesedése A kkv-k részesedése A foglalkoztatásban 60 %A foglalkoztatásban 60 % A bruttó hozzáadott értékben (GDP) 40 %A bruttó hozzáadott értékben (GDP) 40 % Exportban 20 %Exportban 20 % Növekvő elvonások Növekvő elvonások Romló likviditás Romló likviditás A gazdaság tőkéjének mindössze 1/3-a fölött rendelkeznekA gazdaság tőkéjének mindössze 1/3-a fölött rendelkeznek Csökken a hitelfelvevők hányada (2004: 13,9 %, 2005: 9,6 %, 2006: 6,5 %)Csökken a hitelfelvevők hányada (2004: 13,9 %, 2005: 9,6 %, 2006: 6,5 %) Nő a hitelezési kockázatNő a hitelezési kockázat

...több főváros vonzásában

Határmenti programok tartalma Prioritások az Európai Területi Együttműködésben Prioritások az Európai Területi Együttműködésben Ausztria-Magyarország határon átnyúló együttműködési program Ausztria-Magyarország határon átnyúló együttműködési program Cél: osztrák-magyar határ mentén gazdasági, társadalmi, kulturális és ökológiai kapcsolatok elmélyítése és ezáltal a regionális versenyképesség erősítése és az egyenlőtlenségek enyhítése. Cél: osztrák-magyar határ mentén gazdasági, társadalmi, kulturális és ökológiai kapcsolatok elmélyítése és ezáltal a regionális versenyképesség erősítése és az egyenlőtlenségek enyhítése. 1.) prioritás - innováció, integráció, versenyképesség 1.) prioritás - innováció, integráció, versenyképesség 2.) prioritás - fenntartható fejlődés, elérhetőség 2.) prioritás - fenntartható fejlődés, elérhetőség

Miért fontosak a határon átnyúló programok? Indítékok: KKV-k ösztönzik, széleskörű szolgáltatások igénybevétele, nagy és kisvállalkozások kölcsönös egymásra találása, befektetés –ösztönzés és működő-tőke bevonás elősegítése, infrastruktúra fejlesztés Indítékok: KKV-k ösztönzik, széleskörű szolgáltatások igénybevétele, nagy és kisvállalkozások kölcsönös egymásra találása, befektetés –ösztönzés és működő-tőke bevonás elősegítése, infrastruktúra fejlesztés Racionális, regionális adottságok: vállalatsűrűség, népsűrűség, közös nyelv, közös kultúra, közös piaci megjelenés lehetősége, szűk piaci látótér, szűkös tőkeellátottság, szűkös eszközök, hasonló szakmai felkészültség Racionális, regionális adottságok: vállalatsűrűség, népsűrűség, közös nyelv, közös kultúra, közös piaci megjelenés lehetősége, szűk piaci látótér, szűkös tőkeellátottság, szűkös eszközök, hasonló szakmai felkészültség

A határon átnyúló programok jelentősége Magyarországon határmenti megyékben él a lakosság 82%-a. Magyarországon határmenti megyékben él a lakosság 82%-a. KKV-nak erősítő tényező: KKV-nak erősítő tényező: gazdasági tényezők: erőforrások összegzése, vállalkozói szakértelem összeadódik, versenyképesség növelése, költségek csökkentése, üzleti forgalom növekedése, piaci pozíció stabilizálódás gazdasági tényezők: erőforrások összegzése, vállalkozói szakértelem összeadódik, versenyképesség növelése, költségek csökkentése, üzleti forgalom növekedése, piaci pozíció stabilizálódás vállalkozónak nem egyedül kell a programban részt venni, partnerség elve vállalkozónak nem egyedül kell a programban részt venni, partnerség elve sikertényezők: innováció, kutatás fejlesztés, nemzetközi piac sikertényezők: innováció, kutatás fejlesztés, nemzetközi piac együttműködési formák: hálózati kooperáció, klaszter, ipari park, logisztikai központ, inkubátorház. együttműködési formák: hálózati kooperáció, klaszter, ipari park, logisztikai központ, inkubátorház.

Kivételes közlekedés-földrajzi helyzet Európai korridorok találkozási területe a megye Európai korridorok találkozási területe a megye Túlterhelt határátkelők és főutak Túlterhelt határátkelők és főutak A magas teherforgalom az EU csatlakozás után drasztikusan tovább emelkedett A magas teherforgalom az EU csatlakozás után drasztikusan tovább emelkedett

Győr- Gönyű Kikötő Rt. (a Duna-Majna-Rajna viziút „közepén”, félúton a két tenger között)

GYŐR-PÉR REPÜLŐTÉR JELENE ÉS JÖVŐJE

Optimális esetben a magyar-osztrák államhatárt - Győr-Moson-Sopron megyében - összesen 27 helyen lehet közúton átlépni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat 9021 Győr Árpád u