„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, 2008. november 24. 1/34 Problémák és megoldások:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
Az első házasság felbomlása
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Alkoholizmus.
Gyermekkori depresszió
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
1 Tanpálya Munkavédelmi mutatók 3 4 A számok kedvezőek, de tanulni kell a múlt hibáiból !! A tevékenység megkezdése előtt mindig vegyük számba.
Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozat
(A balesetmegelőzés fontossága)
2008. március 12. A FIATAL GÉPJÁRMŰVEZETŐK OKTATÁSÁNAK FELÜLVIZSGÁLATA Különös tekintettel a többszintű képzésre Kedves Miklós tudományos segédmunkatárs.
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
A közúti ellenőrzés gyakorlata az Európai Unióban „Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” konferencia Budapest, Október 20. Gégény István ORFK.
Óberling József r. ezredes
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A munkahelyi biztonság és egészségvédelem mindenkit érint. Jó Önnek. Jó a vállalkozásoknak. Együtt a kockázatok megelőzéséért Egészséges munkahelyek kampány.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
SZIMULÁCIÓ A BIZTONSÁGÉRT
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
KÖBE. Ahol a balesetmegelőzés is KÖTELEZŐ. Tudatos Vezetők Klubja.
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
BECSATOLJAM A BIZTONSÁGI ÖVET?
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek alakulása Magyarországon
Személysérüléses közúti balesetek I-VI. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,98% Halálos kimenetelű balesetek.
Személysérüléses közúti balesetek I-V. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,74% Halálos áldozatok száma:+7,80%
Közúti balesetek augusztus havi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:1 570 baleset (1 549 baleset) Közúti halálos.
Közúti balesetek I-VII. havi évi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:8 945 baleset (8 722 baleset) Közúti halálos.
Berta Tamás, k özpontvezető Tóth Viktória, projektkoordinátor Közlekedésbiztonsági Központ KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. A közlekedési.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
Közúti balesetek I-X. havi alakulásának előzetes adatai
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a I-V. havi megfelelő adatok)
(Zárójelben a I-VI. havi megfelelő adatok)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,8%
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,2%
(Zárójelben a év megfelelő adatai)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a januári megfelelő adatok)
Előadás másolata:

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 1/34 Problémák és megoldások: fiatal, kezdő gépjármű-vezetők kiemelkedő baleseti kockázata Prof. Dr. Holló Péter az MTA doktora, a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. tagozatvezetője, a Széchenyi István Egyetem tanára

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 2/34 Vázlat 1.)A jelenség (a probléma) 2.)Nemzetközi és hazai kutatási eredmények 3.)A jelenség okai 4.)Lehetséges megoldások

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 3/34 1. A jelenség /1 A éves fiatalok körében messze a közúti balesetek követelik a legtöbb halálos áldozatot. Az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) tagországaiban évente ilyen korú fiatal veszti életét közúti baleset következtében. Számos országban a halálos kimenetelű közúti balesetek 20-30%-a fiatal gépjárművezetők részvételével történik. Minden halálos sérülést szenvedett fiatal gépjárművezetővel egyidőben átlagosan további egy- két személy is életét veszti.

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 4/34 1. A jelenség /2 A fiatal gépjárművezetők nagyobb kockázatot jelentenek saját maguk, utasaik és a többi közlekedő számára, mint az idősebbek. Ez a jelenség (probléma) a személyes tragédiákon túlmenően hatalmas anyagi veszteségeket jelent az egyének, családok, társadalmak számára is. Az előadás – külföldi és hazai kutatási eredmények alapján – áttekinti, elemzi a jelenséget, bemutatja az elsődleges okokat és a megelőzés lehetséges eszközeit, módszereit.

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 5/34 1. A jelenség /3 A fiatal gépjárművezetők kiemelkedő baleseti kockázata döntően tapasztalatlanságukra és az életkorukból, szemléletükből adódó fokozott kockázatvállalásra vezethető vissza. Ez a kimagasló baleseti kockázat elsősorban a fiatal férfi gépjárművezetőkre jellemző. Nincs általános recept, egyedül üdvözítő megoldás a probléma megoldására. Csak az ún. átfogó, komplex „terápia”, segíthet, ennek elemeit is áttekinti az előadás.

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 6/34 2. Nemzetközi és hazai kutatási eredmények /1 Halálozási okok korcsoportonként az OECD tagországaiban (Forrás: OECD, ECMT Joint Transport Research Centre: Young drivers: the road to safety)

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 7/34 2. Nemzetközi és hazai kutatási eredmények /2 Fiatalok (25 év alattiak) részaránya a népességen és a közúti balesetek halálos áldozatainak számán belül (OECD tagországok, 2004) (Forrás: OECD, ECMT Joint Transport Research Centre: Young drivers: the road to safety)

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 8/34 2. Nemzetközi és hazai kutatási eredmények /3 Különböző korcsoportok közúti baleseti halálozási kockázata (meghalt/10 6 lakos) az OECD tagországaiban 2003-ban. (Forrás: OECD, ECMT Joint Transport Research Centre: Young drivers: the road to safety)

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 9/34 2. Nemzetközi és hazai kutatási eredmények /4 Az életkor, gyakorlat és nem szerepe a baleseti kockázat alakulásában (Forrás: OECD, ECMT Joint Transport Research Centre: Young drivers: the road to safety)

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 Különböző korú és nemű gépjárművezetők baleseti halálozási kockázata (halott/10 9 jkm) az USA-ban 2000 és 2002 között. (Forrás: Leonard Evans, Traffic Safety, 2006) 2. Nemzetközi és hazai kutatási eredmények /5

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 2. Nemzetközi és hazai kutatási eredmények / éves gépjárművezetők által 2006-ban okozott személysérüléses közúti balesetek számának megoszlása baleseti típuscsoportok szerint lakott területen belül és kívül (Forrás: Holló: Fiatal gépjárművezetők balesetei, Tanulóvezető, 2008/3)

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 3. A jelenség okai /1 Tapasztalatlanság A gyakorlat növekedésével a vezetés technikai része (sebességváltás, tükörhasználat, kormányzás, helyzetek megfelelő felmérése, a helyes reakciók kialakítása, stb.) automatikussá válik. Kezdők esetén mindez még figyelmet igényel, növeli a szellemi munkaterhelést, elterelheti a vezető figyelmét az útról és a forgalomról.

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 3. A jelenség okai /2 Életkor Az önálló vezetői engedély megszerzéséhez szükséges életkor növekedésével a baleseti kockázat csökken. A fizikai és érzelmi éretlenség, a fiatalok életstílusa növelheti a baleset kockázatát és súlyosságát. A gyors érés folyamata a kötöttségek (határok) feszegetésével, önállóságra való törekvéssel jár. (Gyakran aktívak hétvégi éjszakákon, csopor-tokban, olykor alkohol és drogok hatása alatt. Erős az azonos korú társak befolyása. A vezetés számukra nem csupán közlekedés, az erő és ügyesség demonstrálása, egyfajta kihívás.)

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 3. A jelenség okai /3 Nem A fiatal férfiak többet vezetnek, mint a fiatal nők, a lefutott kilométerek számára eső halálos baleseteik száma is nagyobb. Hajlamosabbak a kockázat- vállalásra, élménykeresésre, a gyorshajtásra és az antiszociális viselkedésre, mint női kortársaik. Gyakrabban túlértékelik saját vezetői képességeiket, barátaik jobban befolyásolhatják őket. A problémát nehezíti, hogy nem minden fiatal, kezdő vezetőre jellemző a kiugró baleseti kockázat. Bizonyos személyiségtípusok esetén e három tényező kedvezőtlen kombinációja alakulhat ki.

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 4.)Lehetséges megoldások /1 Összehangolt és koncentrált erőfeszítésekre van szükség a következő területeken: Életkor Az első, korlátozás nélküli önálló vezetéshez szükséges korhatár döntő jelentőségű. (Minél alacsonyabb, annál nagyobb a baleseti kockázat, különösen 18 év alatt. Csökkentése veszélyes, növelése javítja a biztonságot.) A kétkerekű motoros járművekhez szükséges vezetői engedély megszerzésének feltételei sem lehetnek enyhébbek, mert akkor a fiatal kezdők kevésbé biztonságos járművön kapcsolódnak be a forgalomba.

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 4.)Lehetséges megoldások /2 Képzés A hivatalos képzés mai rendszere nem igazán hatékony a fiatal kezdők baleseti kockázatának csökkentése szempontjából. Nem csupán a vezetés (járműkezelés) technikai részleteire kell koncentrálni, hanem a helyes önértékelésre, a baleseti kockázatot adott körülmények között növelő tényezők alapos megismerésére.

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 4.)Lehetséges megoldások /3 Nagyobb gyakorlat a vezetői engedély meg- szerzése előtt Alapvető fontosságú, hogy a fiatal kezdők megfelelő gyakorlatra tegyenek szert biztonságos körülmények között mielőtt önállóan, korlátozás nélkül vezethetnek. A kísérővel történő vezetés nagyon sikeresnek bizonyult e tekintetben. (Legalább 50 óra előzetes gyakorlat ajánlott, de a gyakorlat azt mutatja, hogy az órák számának növelése kedvezően hat a baleseti kockázat alakulására.)

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 4.)Lehetséges megoldások /4 A vezetői engedély megszerzését követő védő- intézkedések A legnagyobb baleseti kockázat az önálló vezetés megkezdését követő első évben tapasztalható. Ezért fiatal, kezdő vezetők számára olyan országokban is szigorúbb követelményeket támasztanak az alkohol- fogyasztással szemben, ahol nincs abszolút alkoholtartalom (0,0, vagy 0,2% v.a.k.) megtiltják számukra fiatal (azonos korú) utasok szállítását és/vagy az éjszakai gépjárművezetést Ezek az intézkedések tudatosítják, hogy az alkohol, az azonos korú társak jelenléte, és az éjszakai vezetés jelentős kockázatnövelő tényező.

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 4.)Lehetséges megoldások /5 Ellenőrzés, szankcionálás A felsorolt intézkedések csak szigorú ellenőrzés esetén tartathatók be. A fiatal kezdő gépjárművezetők engedélye próbaidőre szól, amely alatt elveszíthetik engedélyüket, vagy továbbképzésben kell részesülniük, ha nem tartják be az előírásokat. (Pl. a pontrendszerben alacsonyabb küszöbértéket állapíthatnak meg számukra, így adott esetben korábban kerülhet sor beavatkozásra.) Az ellenőrzésnek a fiatal férfi gépjárművezetőket fenye- gető fő kockázati tényezőkre kell összpontosítania. (alkohol, sebesség, drog, biztonsági öv mellőzése, olyan helyek és időpontok, ahol és amikor előfordulásuk gyakori).

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 4.)Lehetséges megoldások /6 Új technológiák Számos műszaki megoldás segítheti az előírások betartását, növelve ezzel valamennyi közlekedő – köztük a fiatal kezdők – biztonságát. Pl.: Alco-lock, ISA (Intelligent Speed Adaptation), ESC (Electronic Stability Control), stb. Kommunikáció és nevelés Az ellenőrzést és szankcionálást intenzív tudatformáló kampányoknak kell kísérniük. A szükséges célcsoportok: tapasztalatlan vezetők, kockázatvállaló magatartású csoportok, fiatal férfiak. Fontos a szülők és más, modell értékű felnőttek hatása. (Híres sportolók, színészek, stb.)

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 4.)Lehetséges megoldások /7 Nem közlekedésbiztonsági intézkedések A fiatal, kezdő gépjárművezetők közlekedés- biztonságára olyan – nem közlekedésbiztonsági – tényezők is hatást gyakorolnak, mint: –a tömegközlekedés és diákszállítás költsége és hozzáférhetősége, –a jármű-üzemeltetési költségek, –az alkohol fiatalok számára való elérhetősége, –a fiatalok szórakozóhelyeinek területi eloszlása.

„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november /34 Köszönöm figyelmüket!