Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása Németh Ágnes 1, Aszmann Anna 1, Kovacsics Leila 2, Kökönyei Gyöngyi 1, Örkényi Ágota 1, Páll Gabriella 1, Sebestyén.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

A munkanélküliség lehetséges egészségügyi hatásai
Iskolai agresszió és pszichoaktív szerhasználat a HBSC 2010 adatai alapján Arnold Petra , Zsiros Emese , Költő András, Huhn Zsófia , Németh Ágnes  
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Az első házasság felbomlása
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az iskolai szociálismunka
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Pszichoszociális tényezők: depresszió és szorongás
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
Nemzetközi gazdaságstatisztika
Az életminőség mérése Kelemen Rita
Serdülőkorúak egészsége
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Eldöntendő Az egészség egy prioritás, ami marginalizálódott? Vagy
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Pszichoaktív szerhasználat a HBSC 2010 módszertani háttere és paraméterei tükrében Arnold Petra, Németh Ágnes, Zsiros Emese, Költő András   Magyar Addiktológiai.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Gyermekbalesetek indikátorai
A közoktatás személyiségfejlesztő hatásai a serdülőkorban, különös tekintettel az egészséges életmódra Borsos Anita Neveléstudományi Doktori Iskola – Nevelésszociológia.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
Élsportoló fiatalok vizsgálata szociológiai kontextusban
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Gábor Edina főigazgató Országos Egészségfejlesztési Intézet május 12. Elköteleződés az egészségért.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Országos Gyermekegészségügyi Intézet
SERDÜLŐK RIZIKÓMAGATARTÁSA
Rizikómagatartás és reziliencia 2006-os HBSC adatok tükrében
Dr. Bödecs Tamás Pécsi Tudomány Egyetem ETK
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Kamaszok kapcsolatai: Pszichoszociális tényezők szerepe a magyar serdülők életmódjában az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása (HBSC) nemzetközi.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Az Országos Alapellátási Intézet sajtótájékoztatója a magyar egészségügyi helyzet javításáról július 15.
Előítélet a Visegrádi Négyek országaiban - Egy nemzetközi empirikus család-életmód kutatás eredményei ( ) Dr. Tarkó Klára, Dr. habil. Benkő Zsuzsanna,
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Az iskola világa I. A tanulók világa. Demográfia Életmód Iskolázottság.
Ráckeresztúri Drogterápiás Otthon
Magyarország lakosságának életmódja és egészségi állapota
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
Egészség-egyenlőtlenségek Magyarországon Vitrai József PhD Országos Egészségfejlesztési Intézet.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Dr. Felvinczi Katalin Nemzeti Drogmegelőzési Intézet
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása Németh Ágnes 1, Aszmann Anna 1, Kovacsics Leila 2, Kökönyei Gyöngyi 1, Örkényi Ágota 1, Páll Gabriella 1, Sebestyén Edit 2, Várnai Dóra 1, Zakariás Ildikó 1 1 Országos Gyermekegészségügyi Intézet 2 Nemzeti Drogmegelőzési Intézet

Nemzetközi WHO-kollaboratív kutatás Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)

Résztvevő országok 2005/2006

A kutatás elméleti háttere I.  Életmód/stílus-kutatás: a viselkedésnek, szokásoknak, attitűdöknek és értékeknek azok a relatíve stabil mintázatai, melyek tipikusak arra a csoportra nézve, melyhez a személy tartozik vagy tartozni szeretne a viselkedésnek, szokásoknak, attitűdöknek és értékeknek azok a relatíve stabil mintázatai, melyek tipikusak arra a csoportra nézve, melyhez a személy tartozik vagy tartozni szeretne (egészséggel kapcsolatos aspektusok vizsgálata) (egészséggel kapcsolatos aspektusok vizsgálata)

 Szociálpszichológiai megközelítés: az egészség és életmód vizsgálata a szocializációs közegek (settings) hatásmechanizmusa szempontjából, az egyéni jellemzőkkel összefüggésben  Népegészségügyi megközelítés: egészség és életmód monitorozása  Makrotársadalmi kontextus: a társadalmi- gazdasági helyzet, egészségpolitika, törvények, GDP, stb. bevonása az elemzésbe A kutatás elméleti háttere II.

Célkitűzések  Információgyűjtés, nemzetközi adatbank létesítés: a fiatalok önminősített egészségi állapotának, jól- létének (közérzetének) és egészségmagatartásának monitorozása (életstílus, életmód)  Az ezzel összefüggő háttértényezők feltérképezése (demográfiai, gazdasági-társadalmi, egyéni, társas)  A résztvevő országok kutatási potenciáljának növelése: nemzetközi együttműködés  Az eredmények és tapasztalatok publikálása a felhasználók számára (döntéshozók, egészségügyi szakemberek, pedagógusok, szülők és a fiatalok)

Fő témakörök  DEMOGRÁFIAI: kor, nem, háztartás összetétele, szülők foglalkozása, iskolázottsága, anyagi háttér  EGÉSZSÉGMAGATARTÁS: dohányzás, alkohol- fogyasztás, kábítószer-használat, fizikai aktivitás, szabadidős tevékenység, szexuális magatartás, táplálkozási szokások és szájhigiéné  EGÉSZSÉG-PERCEPCIÓ: egészséggel és élettel való elégedettség, testi-lelki panaszok és tünetek, krónikus betegségek  EGYÉNI ÉS TÁRSAS ERŐFORRÁSOK: depresszió és önértékelés, testkép, biológiai érés, családi kapcsolatok és támogatás, kortárskapcsolatok és támogatás, iskola és tanárok percepciója

Adatbevitel Adatbevitel és elemzés Adatfelvétel PublikációkMegvitatás Próbafelvétel Továbbfejlesztés A 4 éves ciklus menete Magyarország: között 6 országos felmérés

Mintaválasztás (17) éves korosztály Reprezentatív, többlépcsős, rétegzett (régiók, településtípus, iskolatípus) Adatfelvétel Anonym, önkitöltéses, felkészített kérdezőbiztosokkal (Magyarország : 1986: 5087 fő, 1990: 5816 fő, 1993: 5746 fő, 1997: 5800 fő, 2002: 5986 fő) Adatfeldolgozás SPSS-PC, egy- és többváltozós, többdimenziós módszerek (leíró statisztika és összefüggés-elemzések) Nemzetközi összehasonlíthatóság Közös protokoll, tesztelt itemek, törzskérdések, független fordítás Anyag és módszer

Az adatok prezentálása  Leíró adatok (gyakoriságok)  Trendvizsgálat: időbeli változások az egészségmagatartásban  Faktorok és prediktorok: azonosítani az egészséggel és egészség- magatartással kapcsolatos tényezőket és azok összefüggéseit

 Egészséggel összefüggést mutató tényezők (életkörülmények, anyagi helyzet, szociális kapcsolatok, stb.) nagy része nem az egészségügy területére tartozik: széleskörű összefogás szükséges Beavatkozás különböző szinteken: nemzetközitől a helyi közösségekig Beavatkozás különböző szinteken: nemzetközitől a helyi közösségekig Az érintettek (gyerekek, serdülők) bevonása Az érintettek (gyerekek, serdülők) bevonása  Országok közötti különbségek: mit tanulhatunk egymástól?  Konkrét beavatkozások  Egészségfejlesztési programok hatásvizsgálata Kutatás és egészségfejlesztés Kutatás és egészségfejlesztés

Háttértényezők I. Anyagi-társadalmi háttér  Szocio-ökonómiai státusz (SES): szülők iskolai végzettsége és foglalkozása alapján ötfokozatú skála (1. fokozat: legalacsonyabb státusz, 5. fokozat: legmagasabb státusz)  Családi Jómódúság Skála (CSJS): család autóinak és számítógépeinek száma, van-e a tanulónak saját szobája, hányszor volt nyaralni a család az elmúlt évben kérdések alapján háromfokozatú skála (1. fokozat: „rossz” anyagi helyzet, 3. fokozat: „jó” anyagi helyzet)  Szubjektív Jómódúság Skála (SZJS): a tanuló hogyan ítéli meg családja anyagi helyzetét kérdés alapján háromfokozatú skála (1. fokozat: nem jómódú, 3. fokozat: jómódú)

Az apai és anyai SES megoszlása  Inaktívak: apák 11,1%-a, anyák 26,2%-a  Nem besorolhatók: apák 7,1%-a, anyák 4,6%-a  Nincs szülő / nem találkozik vele a tanuló: apák esetében 4,7%, anyák esetében 1,5% anyák esetében 1,5%

A CSJS és az SZJS megoszlása  A tanulók 13,1%-a tartotta nagyon jómódúnak és 1,6%-a tartotta egyáltalán nem jómódúnak a családját tartotta egyáltalán nem jómódúnak a családját  A szubjektív megítélésben nemi és életkori különbségek mutatkoznak: a fiúk és a fiatalabbak kedvezőbbnek ítélik mutatkoznak: a fiúk és a fiatalabbak kedvezőbbnek ítélik családjuk anyagi helyzetét családjuk anyagi helyzetét

Háttértényezők II. Családszerkezet  Kikkel él a tanuló egy háztartásban: SzülőkSzülők NevelőszülőkNevelőszülők NagyszülőkNagyszülők TestvérekTestvérek MásvalakiMásvalaki gyermekotthonban élgyermekotthonban él  Hány testvére van a tanulónak

Családszerkezet – szülők és testvérek  A fiatalok 2,3%-a nem él együtt egyik édes szülőjével sem  Egyszülős családban él 18,3% (csak anyával: 15,5%, csak apával: 2,8%) 2,8%)  A tanulók 13,7%-a nagymamájával, 7,0%-a nagypapájával együtt él  A kisebb településeken élőkre nagyobb arányban jellemző, hogy három vagy több gyereket nevelő családban élnek három vagy több gyereket nevelő családban élnek

Köszönöm figyelmüket!