GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI BERENDEZÉSEI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
ContiSportContact 3. A gát illusztrálja a ContiSportContact 3 borda működését. Aszimmetria  Oldalsó merevítés  Pontos kormányzás Brief introduction.
Súroló H 402 Kézi használat. ERGONOMIKUS PROFESSZIONÁLIS SÚROLÓ SZÁRÍTÓGÉP.
Gyors megtérülés termál, vagy hulladékhő hasznosítással, utóbbi esetben a meglévő környezeti ártalmak csökkentésével!
A Forma-1–es autók felépítése
A gépjárművek fejlődéstörténete
ContiSportContact 3. A gát illusztrálja a ContiSportContact 3 borda működését. Aszimmetria  Oldalsó merevítés  Pontos kormányzás Brief introduction.
Áramlástani szivattyúk 1.
Váltóállítás egyedi inverterrel
SHAPE PREMIUM „A SZÖGLETES GÉNIUSZ”
Előzmények - Világ szerte évek óta rendeznek tésztahídépítő versenyeket, amelyek nagy hagyománnyal bírnak. - Magyarországon a 90-es évek elején rendeztek.
Tengely-méretezés fa.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM VILLAMOSMÉRNÖKI ÉS INFORMATIKAI KAR ELEKTRONIKAI TECHNOLÓGIA TANSZÉK HOGYAN KÉSZÜL A MOBILUNK? AVAGY A 21.
Motormechanika Hengerblokk A motor tömegének csökkentése 7,8 kg-mal
Kenés és tömítés Felsőmarók Készítette: Pásztor Péter.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Energiaellátás: Tárolás
Készítette: Glisics Sándor
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Termékmenedzsment és értékelemzés
Differenciálmű és tengelyhajtás
Sebességváltó Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
FAANYAGÚ TARTÓSZERKEZETEK
FA ÉPÜLETELEMEK GYÁRTÁSA
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Biztonságtechnikai Mérnöki Kar
Készítette: Dénes Karin (Ipolyság) és Patyi Gábor (Szabadka)
Dr. Spissák Lajos A PIRAMISOK.
Induktív típusú zárlati áramkorlátozók elmélete és alkalmazása
LED-ek fotometriája és színmérése ( Photometry and Colorimetry of LEDs) Csuti Péter Lux et Color Vesprimiensis Veszprém, VEAB – november 6.
RAID lemezek (Redundant Array of Independent or Inexpensive Disks)
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai kar Szobakerékpár Tervezése Gépészeti tervezés módszerei feladat Készítette: Pásztor Péter Pásztor.
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
NOx emisszió csökkentés
Gunkl Gábor – 2009 – BME Westinghouse AP1000. Áttekintés  Felépítés Konténment Primer köri jellemzők Turbogenerátor Névleges adatok  Biztonság Passzív.
Fékberendezések II Tárcsafékek
Frank György, Berzsenyi Dániel E. Gimnázium, Sopron
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Az elektrosztatikus mozgatás Székely Vladimír Mizsei.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306 Integrált mikrorendszerek:
Készítette: Palla Péter
Csapágyak-1 Csapágyakról általában Siklócsapágyak.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
METZELER ABRONCS.
Crossflow kerámia membrán szűrés fermentációnál a gyógyszeriparban
TASKI vento 8S/15S Sales prezentáció
Az elektromos autó, jövő a jelenben
Szén nanoszerkezetekkel erősített szilícium nitrid alapú kerámiák vizsgálata Berezvai Orsolya Témavezető Dr. Tapasztó Orsolya Vékonyréteg-fizika osztály.
HŐTAN 4. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
13.Szóbeli tétel Radányi Máté.
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Motor kiválasztás – feladat
Magasépítési acélszerkezetek kapcsolatok ellenőrzése
Készítette: Baricz Anita - Áprily Lajos Főgimnázium, Brassó Gréczi László – Andrássy Gyula Szakközépiskola, Miskolc Csoportvezetők:dr. Balázsi Katalin.
IV Előadás Emelőgépek elemei
Tengelykapcsoló Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Egyéb műszaki jellemzők
Szoftverek fajtái, rendszer- és felhasználói szoftverek
Kockázat és megbízhatóság Megbízhatóság alapú kapacitás- és költségtervezés Dr. Kövesi János.
Hegesztési folyamatok és jelenségek véges-elemes modellezése Pogonyi Tibor Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi.
Justin a DLR büszkesége
Rugalmas csapágyazás laprugóval
Készítette Ács Viktor Villamosmérnök hallgató
ZIU9B járműismeret és kezelés
Szivattyúk fajtái 1. Dugattyús szivattyú - nem egyenletesen szállít,
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI BERENDEZÉSEI BUDAPESTI MŰSZAKI FŐISKOLA Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI BERENDEZÉSEI PORSCHE CARRERRA GT KERÁMIA TENGELYKAPCSOLÓ PCCC - Porsche Ceramic Composite Clutch Pálffy Gábor KRFUMM

Porsche Carrerra GT általános adatai Hossz: 4,6 m Magasság: 1,16 m Szélesség: 1,92 m Tömeg: 1380 kg Motor: 5,7 liter V10 Max teljesítmény: 612 hp Max nyomaték: 590 Nm Gyorsulás 3,9 s/100 km/h 9,9 s/200 km/h Végsebesség 330 km/h Fogyasztás 12-28 l/100 km

Kezdeti lépések Az alapkoncepció az volt, hogy egy létező versenyautó alapjain elindulva kifejlesztenek egy utcai sportautót ami rendelkezik a vérbeli sportautók minden tulajdonságával, emellett alkalmas a mindennapi utcai használatra és a kis sorozatban való gyártásra. A sportosság egyik záloga a nagy teljesítményen és az alacsony össztömegen kívül a tömegközéppont megfelelő pozíciója. Ennek érdekében szakítottak a már hagyománynak számító farmotoros felépítéssel, és a boxer-motorral. A V10-es 5,7 literes motort illetve a váltót a hátsó tengely elé helyezték el (középmotor).

A legnagyobb stabilitás érdekében a motort a lehető legalacsonyabbra akarták beépíteni, aminek a legnagyobb akadálya a tengelykapcsoló kialakítása volt. Szükség volt egy olyan tengelykapcsolóra amely képes a nagy teljesítmény, az alacsony tömeg és a kis helyszükséglet igényeit kielégíteni. Ezelőtt ekkora teljesítményre egyedül a versenysportban alkalmazott elemi szénszálas tengelykapcsolók voltak alkalmasak.

Továbbá szükséges volt a minden-napi élet és a gazdaságosság igényeinek kielégítése, mint például a könnyű szervízelhetőség, a megfelelő szervizintervallum, a kívánt élettartam, vagy a vezetési komfort. A Porsche beszállítói nem tudtak alternatívát nyújtani a kérdésben, ezért a Porsche mérnökei több kiválasztott beszállítóval együttműködve megkezdték az igényeknek megfelelő tengely-kapcsoló kifejlesztését. A fejlesztés alatt felhasználhatták a szintén a GT-hez kifejlesztett kerámia kompozit fékrendszer a Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) tapasztalatait.

Tengelykapcsoló szerkezete A szénszálakkal erősített kerámia már a kerámia fék fejlesztésekor bebizonyította kivételes erejét, hőállóságát és tartósságát, így kézenfekvő volt alkalmazása a tengelykapcsoló fejlesztésénél is. Az első teszteknél hagyományos szerkezeteket szereltek fel kerámia betétekkel, de a hagyományos szerkezetek nem bírták a magas fordulatszám okozta mechanikai és a súrlódásból adódó hőterhelést. Teljesen új tengelykapcsoló szerkezetet kellett kifejleszteni. Tengelykapcsoló szerkezete

Tengelykapcsoló szerkezete A speciális kialakítás teszi lehetővé, hogy a elemi szénszálakkal erősített szilikon karbid tárcsa kibírja akár a 20.000 1/min –es fordulatszámot és az extreme hőmérsékletet. A tesztek során kiderült, hogy a tengelykapcsoló hőmérséklete a 800 oC-ot is meghaladta, ezért a szerkezet többi eleménél is igen fontos a megfelelő anyagválasztás. Az előzőek miatt a szerkezet többi elemét titánból készítik, és ez a választás kombinálja a nagy centrifugális erő és nagy hőmérséklet elleni védelmet a kis tömeggel. Tengelykapcsoló szerkezete

Ezzel a szerkezeti kialakítással, anyagválasztással, illetve a szerkezet méreteinek csökkentésével és a szárazkarteres kenési rendszer együttes alkalmazásával tették lehetővé, hogy a GT motorja a lehetséges legalacsonyabb pozícióba kerüljön, és így a tömegközéppont helyzete is lefelé tolódjon, tovább növelve ezzel a stabilitást. Az egyedi lemezeket nagynyomású vízsugárral vágják ki a kerámia lapokból.

A PCCC egy túlterheléses teszten a tesztpadon. Nagy kihívás volt a V10-es motor kivételes dinamizmusa és az alacsony össztömeg miatt a vezetési komfort megteremtése. A váltómű szinkronizálását és a tengelykapcsoló működtetését úgy oldották meg, hogy a váltáshoz igen kis erő is elegendő. Bár a költségei jelentősek, a hosszú távú tesztek megmutatták, hogy élettartama minimum akkora mint a hagyományos tengelykapcsolóknak. Technikai információk: két tárcsás száraz tengelykapcsoló Külső átmérő 192 mm Súly 3.5 kg Anyag Szén szálakkal erősített szilikon-karbid Max fordulatszám 20.000 1/min A PCCC egy túlterheléses teszten a tesztpadon.

VÉGE KÖSZÖNÖM A FIGYELMET