Pedagógusok a fenntartóváltás után

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
A tanári munka értékelése
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Készítette: Grolyóné Szabó Éva május10.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Megyék és megyeszékhelyek gyakorlójáték
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
2009. év rendezvényeinek összefoglalója február 8-16.
A L É V A Y J Ó Z S E F REFORMÁTUS GIMNÁZIUM ÉS DIÁKOTTHON egész közössége nevében szeretettel köszöntjük a Felső-magyarországi református intézmények.
Pusztai Gabriella –Kovács Klára Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) MSZT-konferencia,
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Fiatal elkövetők és sértettek az ERÜBS tükrében
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Szektorok közötti együttműködések
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
2. Az egészségközpontú gyógyítás programja
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Kereszténység - nevelés
,,Önértékelés –Tanfelügyelet – Minősítés”
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
A magyarországi K+F politika
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
A helyettes szülői ellátás működése
Az invazív meningococcus-betegség járványügyi helyzete Magyarországon,
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Speciális szóródás: Koncentráció
2018/2019 tanév.
Készítette: Koleszár Gábor
Együtt a változásokért
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Készítette: Csaba bácsi
Előadás másolata:

Pedagógusok a fenntartóváltás után Egyházi iskolává válással kapcsolatos pedagógus-továbbképzések Borsod-Abaúj-Zemplén megyében MSZT 2013. évi konferenciája, Budapest Készítette: Morvai Laura Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Az előadás az Institutional effects on student achievement in higher education c. kutatás, a  RH/6885/2013 számú pályázati projekt, keretében a Debreceni Egyetem támogatásával jelent meg.

„Egy hasonlattal élve, mindegyik intézményünk egy-egy hajó, amelynek értékes rakománya van, amelyet segíteni szeretnénk abban, hogy lehorgonyozhassanak az egyházi „öböl” nyugalmában” (katolikus iskolafenntartó képviselője)

Problémafelvetés 2010 LXIII. tv.  önkormányzati iskolák kerültek egyházi fenntartásba Társadalmi igény vagy anyagi megfontolás? Táblacserés iskolák? Médiavisszhang  szülők véleménye DE: pedagógusok???

Szakirodalmi háttér – egyházi oktatás A rendszerváltás után a felekezeti szektor (újra) alakulásával kapcsolatban Felekezeti iskolák tanulóinak társadalmi hátterét, eredményességét, továbbtanulással kapcsolatos terveit (Pusztai 2004) Felekezeti iskolák statisztikai mutatóit, hozzáadott értékmutatóit, identitását, etc. (Neuwirth 2005, Imre 2005, Kopp 2005) Felekezeti iskolák tanárainak összetételét, nevelési értékeit (Bacskai 2008, Molnár 2008) A 2010 utáni iskolaátvételek vizsgálata: Csejoszki (2012)

Egyházi oktatás számadatainak növekedése (KSH 2013) Időszak (tanév) Feladat ellátási helyek száma (db) Pedagógusok száma (fő) Tanulók, gyermekek száma a nappali képzésben (fő) 2005/2006 443 8 926 91 468 2006/2007 461 9 000 93 043 2007/2008 495 9 192 96 968 2008/2009 543 9 608 101 430 2009/2010 569 10 048 105 624 2010/2011 598 10 256 108 300 2011/2012 729 12 144 130 083 + 42 % Átlag évente 5-10 % + 65 % Átlag évente2-5 % + 36 % Átlag évente2-5 % + 17% + 18% + 20%

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól az Emberi Erőforrások Miniszterének döntése alapján egyházi fenntartásba kerülő intézmények száma fenntartónként (Klebersberg Intézményfenntartó Központ 2013)

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól az Emberi Erőforrások Miniszterének döntése alapján egyházi fenntartásba kerülő intézmények száma megyénként (Klebersberg Intézményfenntartó Központ 2013) Baranya 1 iskola Békés Borsod-Abaúj-Zemplén 8 iskola Csongrád Hajdú Bihar Heves 5 iskola Jász-Nagykun-Szolnok Pest Somogy Szabolcs-Szatmár-Bereg 2 iskola

Kutatás A kutatás során vizsgáltuk az iskolák átvételének okait, körülményeit, a pedagógusok megváltozott helyzetét az ehhez kapcsolódó továbbképzéseket A kutatás elsősorban Borsod-Abaúj-Zemplén megye területére irányult, de a fenntartók érdekeltségi területe miatt Heves megyére is átnyúlt

Empirikus kutatás Egri Főegyházmegye Fenntartói interjú (1 db) Interjú igazgatókkal (5 db) Tiszáninneni Református Egyházkerület Miskolci Apostoli Exarchátus

Kutatási kérdések Mit vár-e el az egyházi fenntartó a pedagógusoktól? Eltérnek az elvárásaik attól, amit korábban az állami fenntartó várt el? Hogyan és milyen formában jelennek meg a vallásgyakorláshoz fűződő elemek a pedagógusok munkájában? Milyen továbbképzési lehetőségeik vannak a pedagógusoknak a fenntartóváltás óta? A pedagógusok a fenntartói elvárásoknak megfelelő továbbképzésben részesülnek-e? A formális továbbképzések témájukban mutatnak-e egyházi kötődést? A továbbképzések gyakorlatának tekintetében, van-e eltérés a különböző felekezetek között?

Mit vár-e el az egyházi fenntartó a pedagógusoktól Mit vár-e el az egyházi fenntartó a pedagógusoktól? Eltérnek az elvárásaik attól amit korábban az állami fenntartó várt el? Ideológiai dimenzió (vallásos hit)  Rituális dimenzió (vallásgyakorlat) Tapasztalat dimenzió (vallásos élmény, érzés) Intellektuális dimenzió (vallásos tudás) Következmény dimenzió (vallásos hatások) Glock és Stark által kidolgozott ötdimenziós vallásosság modell (1965):

Fenntartói elvárások: Glock és Stark által kidolgozott ötdimenziós vallásosság modell (1965): Fenntartói elvárások: Ideológiai dimenzió (vallásos hit)  Újonnan belépő pedagógusoknál elvárás Rituális dimenzió  (vallásgyakorlat) Iskolai hitéleti tevékenységek: „napkezdő-, napzáró imák”, reggeli igeolvasás, „hétfő reggeli istentiszteletek”/ diákmisék, lelkigyakorlatok, „csendesnapok” Tapasztalat dimenzió  (vallásos élmény, érzés) Nem elvárás, hanem hatás Intellektuális dimenzió  (vallásos tudás) Továbbképzések, bibliaórák keretében Következmény dimenzió  (vallásos hatások) Részben elvárás, részben hatás: Professzió gyakorlásában: nevelési értékek:személyes odafordulás, szélesebb tehetség-koncepció (Pusztai 2011, Morvai 2013) Személyes életben (lelki nyugalom, harmónia, erkölcsi szabályok betartása)

Hogyan és milyen formában jelennek meg a vallásgyakorláshoz/vallásos világképhez fűződő elemek a pedagógusok munkájában? – interjúk alapján Napi vallásgyakorlás az osztályteremben Ünnepek, „csendesnapok” Iskolai élethez kötődő misék/istentiszteletek Bibliaórák, lelkigyakorlatok a pedagógusok számára Tanórákon - szaktantárgyi anyagoknál vallásos világképnek megfelelő tananyag átadás Tanórákon kívül – példamutató magatartás, kötelező és szabadon tervezhető foglalkozások

„Gondot jelentett az, hogy nem tudtam igazán, hogy egy egyházi iskolában milyen hagyományokat lehet megteremteni annak érdekében, hogy valóban katolikus iskola legyünk” (iskolavezető, katolikus iskola)

Milyen továbbképzési lehetőségeik vannak a pedagógusoknak a fenntartóváltás óta? KPSZTI RPI Egyházi fenntartású felsőoktatási intézmények képzései/pedagógus-továbbképzései Lelkigyakorlatok Konferenciák Tantestületi értekezletek Előadások „A keresztyén pedagógia esszenciája” Tréningek

A továbbképzések gyakorlatának tekintetében, van-e eltérés a különböző felekezetek között?

A református fenntartó pedagógus-továbbképzési rendszere Az állami rendszer nyújtotta szakmai, módszertani, pedagógiai továbbképzések Református Pedagógiai Intézet Felső Magyarországi Református Pedagógus Műhely Egyházkerület Intézményi szint: nevelési értekezletre előadók meghívása Keresztény Iskolák Nemzetközi Szövetsége TERV  szakmai fórum az egyházkerület azonos szakos pedagógusai számára + pedagógustalálkozók

A pedagógusok a fenntartói elvárásoknak megfelelő továbbképzésben részesülnek-e? A formális továbbképzések témájukban mutatnak-e egyházi kötődést? a lelki nevelés a törvényi változások egyházi nevelés, oktatás főbb alapelvei egyházi megemlékezések egyháztörténet szaktantárgyak egyházi vonatkozású lehetőségei integrációt segítő képzések az egyházi intézmények működése, az iskolavezetés és a gazdálkodás a pedagógusok megváltozott lehetőségei

Köszönöm a figyelmet! morvailaura@gmail.com Az előadás az Institutional effects on student achievement in higher education c. kutatás, a  RH/6885/2013 számú pályázati projekt, keretében a Debreceni Egyetem támogatásával jelent meg.