Készítette: Horváth László holaci@inf.elte.hu Képi kompozíció Készítette: Horváth László holaci@inf.elte.hu
Miért fontos? A képi elemek kölcsönhatásban vannak Unalom, monotónia elkerülése Kommunikációs eszköz Nincsenek receptek, de általános elvek megfogalmazhatók
Témák Háttér és alak Térhatás érzékeltetése Arányok Kontraszt Kompozíciós elvek
Háttér és alak Gyors felismerés Térbeliség
Térhatás érzékeltetése két dimenzióban Takarás
Térhatás érzékeltetése két dimenzióban Takarás Perspektivikus csökkenés
Térhatás érzékeltetése két dimenzióban Takarás Perspektivikus csökkenés Ismert tárgyak mérete
Térhatás érzékeltetése két dimenzióban Takarás Perspektivikus csökkenés Ismert tárgyak mérete Konvergáló egyenesek
Térhatás érzékeltetése két dimenzióban Takarás Perspektivikus csökkenés Ismert tárgyak mérete Konvergáló egyenesek Árnyékolás
Kontraszt Cél: Valamely elem(ek) kiemelése a képből Eszközök: Csoportosítás Bekeretezés Aláhúzás Kontraszt (a többi elemtől eltérő tulajdonság)
Kontraszt fajták Formakontraszt (egyenesek – ívelt forma) Méretkontraszt Iránykontraszt (legjobb a merőleges) Tónuskontraszt (sötét - világos) Színkontraszt (szürkés környezet - telített) Mintakontraszt (eltérő szín, lépték, méret)
Kompozíciós elvek Komponálás céljai: Szemlélő figyelmének irányítása Szemlélés nehézségeinek csökkentése Harmónia megteremtése (rend a változatosságban)
Formakompozíciós elvek A szem azt a formacsoportot ragadja meg leghamarabb ami a többitől elkülönül! A zártság igénye nagyon erős => képek kiegészítése! Az összetartozó elemek legyenek közel egymáshoz, így könnyen elkülöníthetőek!
Kép kiegészítése
Csoportosítás
Azonosság – Hasonlóság -Különbözőség Összefüggést látunk egy képen az elemek között ha azok valamely tulajdonságukban megegyeznek (forma,tónus,szín,mintázat). Ha a különbség nem ér el egy szintet akkor „elrontott azonosságról beszélünk”.
Ritmus „Azonos vizuális elemek szabályos ismétlődése” Időbeliség érzékeltetése Kiemelési eszköz (nagyobb alakzat – ismétlődő alakzat)
Ritmus Egyszerű ritmus Színritmus Összetett ritmus Osztott összetett ritmus Sztroboszkópikus ritmus => mozgás
Arány Egész – rész arány Bennfoglaló keret szerepe Mértani eszközök, szemmérték Aranymetszés: a : b = b : (a + b)
Szimmetria „Bizonyos formacsoport tükrözése egy esetleg több tengelyre” Forgási szimmetria (kör alakzatokhoz használatos, pl.: emblémák) Kétoldali szimmetria (természetben gyakori, általunk is harmonikusnak tartott forma)
Asszimetria Nincs tükrözés Feszültség az elemek között Dinamikus hatás érhető el vele
Dinamika - Statika Egyszerű képek egyenrangú alakzatok Nyugodt benyomás Unalmassá válhat Kiemelés Képnek centruma van, ami felé az elemek irányulnak Aszimmetrikus elrendezés Feszültség keltés Zsúfoltság, inkoherencia
Színkompozíciós elvek Pszichológiai, pszichofizikai szempontból fontos Legalább két szín alkalmazása Színkontraszt - színharmónia
Színkontraszt Színhatás csökkentés – növelés Környezetnek nagy szerepe van Színkontrasztok a három színérzet paraméterhez köthető Színezetkontraszt Világosságkontraszt Telítettségkontraszt
Színérzet kontraszt Komplementer szín párok szerepe Színeltolódás jelensége (pl.: zöld kör narancs háttéren kéke, kék háttéren sárgás)
Világosságkontraszt Az emberi szem a fényerősségre a legérzékenyebb Alapeset a fekete – fehér Sötét – világos háttér hatására világosabbnak, illetve sötétebbnek tűnik ugyanaz a szín
Telítettségkontraszt Tiszta szín és semleges tónus kerül egymás mellé (fehér, fekete, szürke) Különös hatás érhető el (pl.: szürke szín kékeszöld, illetve vörös alapon)
Színharmónia Kettőnél több szín Kevés szín esetén legyen kontraszt Sok szín esetén használjuk a harmonikus sor színszerkesztést (nem feltétlenül kellemes hatás a cél) Két szín harmonikus ha van színsor amibe beleillenek Szomszédos színpontok között azonos legyen a különbség
Vége