Párniczky Gábor 1925-1992 a Professzor, a Kutató, a Szakember „A múlt előtt emeld meg a kalapodat. A jövő előtt gyűrd fel az ingedet” angol mondás (Kozma.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ahol találkozik a valóság és a fantázia!. A múlt és a jövő  Antológiaként indul 1972-ben 1985-ben havi magazinná alakul 175 alkalommal jelenik meg 1995.
Advertisements

Budapesti Corvinus Egyetem Entz Ferenc Könyvtár és Levéltár
A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
Gazdasági Informatika Tanszék
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
Bodó Zalán – MFKI Félvezető Kutatás MTA MFA, 2005 december.
ELTE, matematika alapszak
ELTE, matematika alapszak
Visszaemlékezés Szabó Gábor professzor oktatói, kutatói, intézetigazgatói és közéleti tevékenységére Biró Sándor.
A Számítástudományi → Számítógéptudományi Tanszék első harminc éve
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
MTA Regionális Kutatások Központja Településracionalizálás, falupolitika és falurombolás Romániában és Magyarországon az államszocializmus időszakában.
ÁLLATORVOSI AGRÁRGAZDASÁGTAN
Kapcsolat Név: Jancsó Gábor, az MTA Doktora, tudományos tanácsadó
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Széchenyi István Egyetem, Győr
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem doktori iskolái MAB akkreditációjának számszerű adatai és eredményei Prof. dr. Solymosi József DSc a Katonai Műszaki.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Kommunikáció az egyetemen
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben Ráckeve, március Pannon Egyetem (Veszprémi Egyetem, 1949) Bölcsészettudományi Kar Gazdaságtudományi.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
CSAPODY VERA március 29. – Budapest, november 6. "Az én hivatásom, hogy másoljam le a természet szépségeit. Mindegyiket, amennyire csak lehetséges."
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Nagyné Horváth Emília.
A Külső Tagok Fóruma Tudománytámogatás: Rézler Gyula, az MTA külső tagjának példája Tóth Pál Péter, az MTA doktora, KSH Népességtudományi Kutatóintézet.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság kiadványai
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Dr. Tóth Péter (PhD), egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Regionális-tudományi és Közpolitikai Tanszék A magyar társadalom kiemelt csoportjai között.
Készítette: Nagy Fruzsina,Czinege Ágnes,Habuczki Milán
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
Sonnevend Péter Új munka indult:
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
ELTE informatikus vegyész szak
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények 2017 ősz
AP1 - SPORTTUDOMÁNYI KÉPZÉS ÉS TARTALOMFEJLESZTÉS
A kezdetektől…. …”napjainkig” ( )
Horváth Róbert és a gazdaságstatisztika
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Tantárgyi követelmények szeptember 8.
Professzor Ujvárosi Miklós életútja és munkásságának hatása
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Szervezeti Felépítése
„HAGYOMÁNY ÉS INNOVÁCIÓ”
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Jövő Internet Nemzeti Technológiai Platform Záróülés
egy kiváló tudós gazdag életművéről
Turcsányi Károly: (Minőségszemléletű) barangolások a hadtudományban
Előadás másolata:

Párniczky Gábor a Professzor, a Kutató, a Szakember „A múlt előtt emeld meg a kalapodat. A jövő előtt gyűrd fel az ingedet” angol mondás (Kozma Ferenc)

ÉLETÚT

Iskolai tanulmányok Érseki Gimnázium, érettségi 1943 József nádor Műszaki és Gazdaságtudományi (később Agrártudományi) Egyetem,mezőgazdasági szak (1943 – 1948) Valószínűségszámítási tanulmányok az ELTE-n

Munkahelyek, munkaviszonyok Agrártudományi Egyetem Statisztika Tanszéke mellett működő Dunavölgyi Agrártudományos Intézet ( ) Szövosz, vezető statisztikus ( ) Országos Tervhivatal, vezető statisztikus ( ) Közgazdaságtudományi Egyetem Statisztika Tanszék (1953 – 1990) adjunktus 1953 docens 1972 egyetemi tanár 1978

Tudományos fokozatok egyetemi doktori cím 1958 közgazdasági tudományok kandidátusa 1966 közgazdaságtudományok doktora 1978 Egyetemi feladatok vezető oktató tanszékvezető ( )

Tartós külszolgálat ENSZ szakértő Ghana ( ) ENSZ Világkereskedelmi és Fejlesztési Szervezet (UNCTAD) Statisztikai Osztály vezetője ( ) ENSZ statisztikai feladatok ( ) ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) Statisztikai Elemző Szolgálat vezetője ( )

Szakmai szervezetekben tagság Nemzetközi Statisztikai Intézet (ISI) Szerkesztő Bizottsági tag: Statisztikai Szemle Acta Oeconomika Magyar ENSZ Társaság Intéző Bizottságának tagja MTA Magyar Statisztikai Bizottságának tagja MST választmányának tagja

Kitüntetés Fényes Elek Emlékérem 1990 Hobbi Tenisz, evezés, síelés

PÁRNICZKY GÁBOR a PROFESSZOR Közgazdaságtudományi Egyetem Statisztika Tanszék ( )

Új statisztikai tárgyak kialakítása, fejlesztése Szakstatisztikák belkereskedelmi statisztika külkereskedelmi statisztika mezőgazdasági statisztika Alapstatisztika általános statisztika

Tankönyv 1. A korábban használt tankönyvhöz képest teljesen új tematika. Valószínűség számítási fejezetet is tartalmazott o.

Tankönyv 2. Jelentősen bővült a reprezentatív megfigyelés, a korrelációszámítás, idősorok elemzése. Új témakörök a becslés és hipotézisek ellenőrzése, közgazdasági és analóg demográfiai modellek, gyakorló feladatok. Theiss Ede: „végre a magyar statisztika olyasmit produkált, ami a külföldi színvonalát nagyon megközelíti.” MKT/Statisztika Szakosztály és MTA /Statisztikai Bizottság 1974.november 4-én rendezett vita Köves Pál által készített emlékeztetője o.

Tankönyv 3. Az egyes fejezetek tartalma, sorrendje változott, új fejezet a statisztikai információrendszer. Kitekintő jelleggel további többváltozós módszerek bekerültek. Mátyás Antal: „Köves Pál – Párniczky Gábor statisztika tankönyve teljesen megfelelt a fejlett nyugati egyetemek követelményeinek.” Mátyás Antal (2001) Tények és visszaemlékezések. Aula Kiadó o o.

Oktatása Előadásai példaértékűek. Világos, jól követhető magyarázatai, színes példái, humora, kiváló orgánuma az egyetem legjobb előadói közé emelték. A Tanszék fiatal és kevésbé fiatal oktatói is látogatták előadásait.

Tanszékvezetői tevékenysége A Tanszék egyetemen belüli helyzetét, a tantervi súlyát stabilizálta. Kiváló vezetői adottságai, széles körű szakmai tudása, nemzetközi tapasztalatai révén ideális tanszékvezető volt. Munkatársait nagyban segítette. Jó szakmai kapcsolatot tartott a KSH-val.

PÁRNICZKY GÁBOR a TUDÓS

Matematikai-statisztika módszerek előtérbe hozása Csepinszky Andor - Párniczky Gábor: A reprezentatív megfigyelés a gazdasági statisztikában. Közg. és Jogi Könyvkiadó Trendszámítás. In Korreláció és trendszámítás. (Szerk. Theiss Ede). Közg. és Jogi Könyvkiadó 1958.

Kiemelt kutatási területek Árstatisztika Minőségi változások kezelése, hedonikus módszer, kísérleti számítások. Szűkebb és tágabb termékspecifikáció, összehasonlíthatóság. Reprezentatív megfigyelés Alkalmazásának szorgalmazása elsősorban a mezőgazdaságban és a kereskedelemben. Gazdasági hatékonyságának vizsgálata Összekapcsolása a teljes körű adatfelvétellel, hányados becslés. Mintavételi torzítások értelmezése, okai, ellenőrzési módszerei, csökkentési lehetőségei. Átlagos négyzetes hiba, konfidencia intervallum számítása mintavételi torzítás mellett. Automatikus osztályozás A statisztikai informatika alapjai. Az osztályozás szerepe a statisztikai információ rendszerben. Integrált statisztikai információ rendszer kialakítása. A statisztikai osztályozásnak és a nomenklatúra szerkesztésnek az információ rendszerrel való kapcsolata.

PÁRNICZKY GÁBOR a SZAKEMBER

Külszolgálat (18 év) Vezető, szakértő, tanácsadó. Különböző statisztikai feladatokkal való megbízások. (Ghanaban az ottani statisztikai hivatalban szakértő a reprezentatív adatfelvétel tervezésénél, szervezésénél, Ugandában a kampalai egyetemen a Statisztikai és Közgazdasági Intézet megszervezése. Az afrikai térségben a mezőgazdasági termelés becslési módszerei, aggregálása, a GDP-ben való szerepeltetése módszertanának kidolgozásához való hozzájárulás. A statisztikusok alapképzésének fejlesztése.)

Központi Statisztikai Hivataltól kapott feladatok Mintavételek tervezése. Új becslési módszerek kidolgozása, kísérleti számítások készítése. Külkereskedelem árszínvonalának vizsgálata. Átlagárindex alkalmazása.

PÁRNICZKY GÁBOR JELENTŐSÉGE

Tevékenységében a főbb eredmények szerzőtársával, Köves Pállal készített tankönyvek kiváló statisztika előadásai példaértékű tanszékvezetése a statisztika tudomány fejlődéséhez való hozzájárulás a gyakorlat számára fontossággal bíró, kutatási témák választása a tudományos eredmények gyakorlatba való átültetése a hosszú eredményes külszolgálati tevékenysége a nemzetközi tapasztalatok közvetítése tekintélyt vívott ki a magyar statisztikusoknak szakmai tanácskozásokon tanúsított kritikus, de segítőkész vitakultúrája.

ÉRTÉKELÉS Nagy formátumú, tudású és széles műveltségű, eredményesen dolgozó statisztikus. A tankönyvírásba is bedolgozó munkatársa, későbbi tanszékvezető, Vita László összegező értékelése : „ Párniczky Gábor minden bizonnyal a XX. század egyik legnagyobb magyar statisztikusa volt, aki mind a statisztika elméletében, mind annak egyetemi oktatásában, mind a gyakorlati statisztikai tevékenységben maradandót alkotott.”

Köszönöm a figyelmet!