HIDEG ÉVA A JÖVŐKUTATÁS OKTATÁSA MAGYARORSZÁGON

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Advertisements

A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Magyar Tudományos Akadémia IX. Osztály
Stratégiák jövőkutatási megalapozása
Intézményfejlesztési Terv
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
MTA Távközlő Rendszerek Bizottság tevékenysége Sallai Gyula, elnök Imre Sándor, titkár.
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Az MTA Közlekedéstudományi Bizottság Logisztikai Albizottság tevékenysége Dr. Kulcsár Béla tanszékvezető egyetemi tanár BME Közlekedésmérnöki Kar Építőgépek,
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
50 éves a szegedi informatika
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Műszaki Tanárképző Tanszék
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Tehetséggondozás a pszichológiában TÁMOP / Járai Róbert, PhD PTE BTK Pszichológiai Intézet.
TÁMOP-4.1.2/08/1/B Pedagógiai szolgáltató és kutató hálózat kialakítása a pedagógus- képzésben, a nyugat-dunántúli régióban.
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR K+F PÁLYÁZATI RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS DÉKÁN Nemzetközi.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Tóthné Szita Klára MTÜ nov. 18. Budapest
Kommunikáció az egyetemen
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben Ráckeve, március Pannon Egyetem (Veszprémi Egyetem, 1949) Bölcsészettudományi Kar Gazdaságtudományi.
1 Miskolci Egyetem. 2 Matematikai Intézet – Analízis Tsz., Számítástechnika Tsz., Számítóközpont – Analízis Tsz., Alkalmazott Matematikai.
Perjésiné Hámori Ildikó
A Számvitel Didaktikája
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
Szakfordító és tolmácsképzések Csillebérc augusztus 29. Dr. Sárvári Judit OKM Felsőoktatási Főosztály
Herdon Miklós – Pető Károly - Várallyai László - Szilágyi Róbert
Szent István Egyetem. Az egyetem létrejötte Az évi LII. Törvény alapján, január 1-i hatállyal, a jogelőd intézményeiket is figyelembe véve,
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Az ELTE Informatikai Kar és a FÖMI Távérzékelési Központ kapcsolata : Műhold-felvétel kiértékelő rendszer komponenseinek kifejlesztése (tervezés.
Tudománykommunikáció: helyzetkép Magyarországon 2006/2007 Dr. Fábri György PhD kommunikációs igazgató MTA.
Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
HIDEG ÉVA JÖVŐKUTATÁS A HAZAI FELSŐOKTATÁSBAN ÉS NEMZETKÖZI KITEKINTÉS MTA IX. Osztály Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottságának nyilvános.
Sándorné Kriszt Éva Az MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottság nyílt ülése Lillafüred, október MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
Közösségszervezés BA.
a vállalati tervezésben
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
Nappali mesterszakjaink
Dr. Kovács Géza a hazai jövőkutatás mestere 90. születésnapjára
Előadás másolata:

HIDEG ÉVA A JÖVŐKUTATÁS OKTATÁSA MAGYARORSZÁGON A Magyar Tudomány Ünnepe 2013 MTA IX. Osztály Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottságának nyilvános tudományos ülése 2013. november 18.

Az indulás évei Oktatása a felsőoktatásban a témakör kutatásával párhuzamosan kezdődött az 1960-as évek végétől: Szakszeminárium (Nagy távlatok és a tervezés): Kovács Géza egyetemi tanár, MKKE Népgazdaság Tervezése Tanszék, 1968, majd önálló tantárgy 1971-től ( Futurológia majd Nagy távlatú jövőkutatás) és 1975-től Jövőkutatás MKKE más műhelyei az 1970-es évektől: - Külker. Gazdaságtana Tanszék, Gazdasági prognosztika tantárgy, Korán Imre - Statisztika Tanszék, Üzleti prognosztika és kvantitatív előrejelzési módszerek, Besenyei Lajos Jövőkutatás - speciális kollégium: Fodor Judit, BME Filozófia Tanszék, 1972, majd az 1980-as évektől Tóth Attiláné Gidai Erzsébet, SOTE Társadalomtudományi Tanszék, 1972 Vállalati prognosztika tantárgy, Sipos Béla, JPTE Közgazdaságtudományi Kar, 1978

A terjeszkedés évei (1): az oktatás tömegessé válása Miskolci Egyetem Gazdálkodástudományi Kar, 1987 - Vállalati gazdaságtan keretében Szervezetprognosztika, Czabán János - Üzleti Statisztikai és Előrejelzési Intézeti Tanszék, Üzleti prognosztika és Világmodellek tárgy, Besenyei Lajos, 1999-től Soproni Egyetem Gazdálkodástudományi Kar, 1996-tól Jövőkutatás 2 féléves tantárgy, majd Marketing és prognosztika új szaktárgy közgazdász hallgatók számára, Gidai Erzsébet dékán Szent István Egyetem – Pitlik László és kollégái: mesterséges intelligencia alapú prognosztikai modulok fejlesztése a Gazdasági informatika tantárgy keretében 1996-tól (Gazdasági Informatikai Tanszék, jelenleg TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet) A BKE-n önálló Jövőkutatás Tanszék alakult Nováky Erzsébet egyetemi tanár vezetésével, 1992 – a Tanszék a BKE oktatásának teljes vertikumában megjelent jövőkutatási tantárgyakkal (proszemináriumok, választható törzstárgyak, választható és kötelező szaktárgyak, Jövőkutatás, előrejelzés mellékszakirány, majd szak, posztgraduális képzés választható tárgyai)

A terjeszkedés évei (2): igazodás az intézményi reformokhoz BCE Jövőkutatás Tanszék átkerül a Gazdálkodástudományi Karba a Környezetgazdálkodási Intézet tanszéke lesz (2000-től) – fokozódott a jkut expanziója -TDK önálló jövőkutatási szekció, választható tárgyak a Gazdasági és a Társadalmi előrejelzés és szakdolgozati téma a posztgrad. képzésben) BMGE Innovációmenedzsment és Technikatörténet Tanszék 2000-2007: Előrejelzések, jövőképek: Tóth Attiláné, Galántai Zoltán (a távoli jövő kutatása) Építészet és urbanisztika c. tárgy keretében tanít Vidor Ferenc jövőkutatást 2004 óta a BMGE-n Kiss Endre: Globalizáció tantárgy: ELTE, NyME, Kodolányi Jónos Főiskola, BCE Gazdinfo. Doktori Iskola stb. kb. 10 éve NyME: Előrejelzések, jövőképek, Tóth Attiláné, választható tárgy grad. és posztgraduális képzésben 2000 – 2006 között

Részvétel a Bolognai folyamatban (1) BCE Jövőkutatás Tanszék: Jövőkutatás a BSc és az MSc képzésben választható tárgyak, Alternatív jövőképek MSc választható tárgy, Nováky E. és Hideg É. Szakképzéshez igazodás: Vállalkozásfejlesztés MSc szak: Társadalmi és gazdasági előrejelzés, 1 féléves kötelező alkalmazott jövőkutatás tárgy Nappalin és levelezőn akkreditált képzés ÁVF, BCE, DE, KJF, KRF, ME, NyME, OE – BCE-n 2008-tól Hideg É. és Nováky E., majd Hideg É. tanítják, de máshol kik tanítják???? Regionális és környezetgazdaságtan MSc szak: Területi és környezeti elemzési módszerek kötelező tárgyon belül előrejelzési módszerek oktatása a BCE-n, Nováky E.

Részvétel a Bolognai folyamatban (2) Találmányok és érdekességek 1 féléves BSc választható tantárgy keretében, Galántai Zoltán, BMGE Pénzügyek Tanszék, 2008 Wekerle Sándor Üzleti Főiskola, Jövőkutatás, Tóth Attiláné, BSc, (levelezősöknek, egy féléves tárgy), 2008-tól Koncz Gábor: más tárgyak keretében tanít jövőkutatást és kulturális előrejelzést Edutus Főiskola (és jogelődjei): kulturális menedzser szakirányú továbbképzés kötelező tárgyai részeként: Tanulási, kutatási, pályaorientációs módszertani ismeretek, Művelődés-gazdaságtan, Rendezvénytan – 10 éve Sárospataki Teológiai Akadémia: SRTA református közösségszervező BA szak kötelező tárgyai: Tanulási, kutatási, pályaorientációs módszertani ismeretek, Kultúra és médiagazdaságtan, Rendezvénymenedzsment – 4 éve

Részvétel PhD képzésben Miskolci Egyetem, Vállalkozáselmélet és gyakorlat Doktori Iskola 1994-től – Üzleti statisztika és Világmodellek választható tárgy, Besenyei Lajos és kollégái JPTE/PTE Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola 1996-tól - Jövőkutatás önálló tantárgy, Sipos Béla és Nováky Erzsébet A BME Szakképzés-Pedagógiai Doktori Iskola (1995 – 2003) keretében a Jövőkutatás önálló választható tantárgy volt, Nováky Erzsébet és Hideg Éva BCE Gazdaságinformatikai Doktori Iskola keretében a Jövőkutatás önálló alprogram, Nováky E. Hideg É., Kiss E., Vág A. stb., 2009-től

Bekapcsolódás a jövőkutatás nemzetközi oktatásába Vidor Ferenc: 1965 és 1968 között: Techniques in Urban Planning és Introduction to City Planning tárgyak keretében az ankarai Middle East University Urbanisztikai tagozatán, majd 1974 és 1976 között a bagdadi egyetem Centre of Urban and Regional Planning intézetének ENSZ igazgatójaként oktatott prognosztikus gondolkodást Budapest Futures Courses, Summer Course of the World Futures Studies Federation, 1999-2005, tematikus jövőkutatás kurzusok szervezése kétévente és részvétel a kurzusok foglalkozásaiban (Nováky E. és a BKÁE Jövőkutatás Tanszék tagjai) A Business Futures Studies c. tárgy a BCE CEMS keretében 2006-tól (Gáspár T. majd Tyukodi G.) How can we explore the futures? Nemzetközi távoktatási kurzus,Turku FFRC (Várnagy R., Veigl V., Monda E.) és Futures Methods (Szél B.) 2005-től APF nemzetközi jkut. verseny, BSc, MSc, PhD dolg., egyéni+csop. 2008-tól, magyar nyertes 2008, 2009, 2010, 2012

Fontosabb tananyagok, jegyzetek Futurológia olvasókönyv. I-IV. k. MKKE, 1971. Besenyei Lajos: A gazdasági folyamatok előrejelzésének (prognosztizálásának) statisztikai módszerei. Tankönyvkiadó, Budapest, 1975. Nováky E.: Jövőkutatási metodikák. Tankönyvkiadó, Budapest, 1976. Besenyei L., Gidai E., Nováky E: Jövőkutatás, előrejelzés a gyakorlatban. KJK, Budapest, 1977. Korán Imre: Gazdasági prognosztika. Tankönyvkiadó, Budapest, 1978. Sipos Béla: Iparvállalati prognosztika. KG-INFORMATIK, Pécs, 1981. Besenyei L., Gidai E., Nováky E: Előrejelzés – megbízhatóság – valóság. KJK, Budapest, 1982. Hideg É., Kovács G., Korompai A., Nováky E. (Nováky E. szerk.): Jövőkutatás. BKE, Budapest, 1992. Czabán J., Nováky E.: Vállalati prognosztika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1993. Hoós János: Konjunktúrakutatás. BKE, Budapest, 1996. Besenyei Lajos: Üzleti prognosztika. ME, Miskolc, 1999. Gidai Erzsébet, Tóth Attiláné: Bevezetés a jövőkutatás elméleti és módszertani kérdéseibe. Arisztotelész Stúdium Bt. 2001. Jövőtanulmányok sorozat (Hideg É. szerk.) 1996-tól – 26 db Jövőelméletek sorozat (Hideg É. szerk.) 1998-tól – 19 db Hideg Éva: Jövőkutatási paradigmák. Aula Kiadó, Budapest, 2012. Hideg É., Nováky E. (szerk.): Jövőkutatás – interaktívan. Aula Kiadó, Budapest, 2012.

A jövőkutatás oktatásának főbb jellemzői Igazodás a felsőoktatási intézmény jellegéhez A terjeszkedés nem volt mindenütt sikeres: megszűnt a jövőkut. oktatása pl. a SOTE-n, a NyME-en, a BMGE-n A jövőkut oktatására is a tömegesedés vált jellemzővé Jövőkutatás tanszék csak a BCE-n jött létre: ez a tanszék a jövőkutatás hazai oktatásának centruma – létszáma nagyon ingadozó, 2012 óta viszont már csak társtanszék A Bolognai folyamat eredményeként a képzési szintekhez és a szakokhoz igazodó tárgyak formájában folyik a jkut. oktatása – gyakorlatorientálttá vált az oktatás Jövőkutatás PhD program nagy eredménye a hazai jövőkutatás oktatásának Jövőkutató szakképzést még nem sikerült elindítani

Javaslat oktatásmenedzselési feladatokra az MTA Jövőkutatási Tudományos Albizottsága számára Folyamatosan nyomon követendők a változások és a jövőkutatási tantárgyakat érintő akkreditációk a felsőoktatásban A jelenlegi változó felsőoktatásban meg kell őrizni a jövőkutatás színvonalas és hozzáértők általi oktatását Fórum teremtése a jövőkutatás oktatási kérdéseinek megtárgyalására, stratégia kidolgozása a jövőkutatás felsőoktatási pozíciójára vonatkozóan A jövőkutatási PhD képzésben résztvevők számának növelése és külföldi hallgatók beszervezésének segítése A jövőkutató szakképzés elindításának megtárgyalása - MSc szak akkreditálásának szervezése egyetemközi együttműködés keretében Nyitni a középiskolák felé