Tehetségpontok hálózati együttműködése Miskolc 2010. Október 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

Készítette: Fülöp Szabina Veres Anita
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Borsod-Abaúj Zemplén Megyei Tehetségsegítő Tanács június 04.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Tehetségpont létrehozása
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Eger, november 10.
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
TÁMOP-3.4.4/B-08/1  Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében regionális tehetségsegítő hálózat, a tehetségsegítés terén szakmai együttműködési rendszer kialakítása.
 Tehetségsegítő Tanács:  A Tehetségsegítő Tanács helyi vagy térségi kezdeményezésre létrejött szerveződés, amely a tehetségek felkutatását, fejlesztését.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
A vidéki tér sikertényezői
Tanuló szervezet.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Miért érdemes az eMagyarország hálózathoz tartozni? Az eMagyarország hálózat működése kézzelfogható eredményekkel járul hozzá a társadalom és a gazdaság.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
TEHETSÉGPONTOK HÁLÓZATA SZÉKELYFÖLDÖN Székelyföldi Tehetségnap Szeptember 27., Marosvásárhely 1.
„Civil ABC Eger térségében”
Biztos Kezdet Gyerekházak
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
ADNI ÉS KAPNI A TEHETSÉGSEGÍTŐ TANÁCSOK MŰKÖDÉSÉNEK TAPASZTALATAI Kormos Dénes Kárpát – medencei Tehetségsegítő Tanácsok Kollégiumának elnöke CSÍKSZEREDA.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS A tehetséggondozás nemzetközi kontextusa Török Balázs.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Győri helyi közösség Helyi közösségi fejlesztési stratégia
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

Tehetségpontok hálózati együttműködése Miskolc Október 28.

Hálózatelméleti bevezető Karinthy Frigyes 1929: Láncszemek „Hat lépésnyi távolság” Hálózatelmélet

A skálafüggetlen hálózatok - Paradigmaváltás Barabási Albert-László: weboldalak kapcsoltsága Meglepő eredmény: véletlenszerű helyett skálafüggetlen eloszlás Egyes elemeknél kevés, míg másoknál nagyon sok kapcsolat van A hálózatban megkülönböztethetünk központi és periférikus elemeket Véletlenszerű és önszerveződő hálózatok

Erős és gyenge kötések - paradigmaváltás Önszerveződés – emergencia - komplex hálózatok: csomópontok Nemcsak az Internet skálafüggetlen, hanem minden komplex hálózat A hálózatok a véletlen meghibásodásokkal szemben ellenállók: robusztusak Pareto-szabály: Célzott támadásokkal szemben a skálafüggetlen hálózatok védtelenek Granovetter (1973) és Csermely (2005): gyenge kapcsolatok nélkül a hálózat egyben marad, ám kiszámíthatatlanná válik Tehetséggondozás: nemcsak a szakmai kapcsolatokat kell erősíteni, hanem az előre nem látható hasznosságú (informális) kapcsolódásokat is

Vertikális hálózatok a társadalmi hierarchia struktúráját követik: formális Horizontális network – mellérendelt kapcsolatok sokasága: informális Informális hálózat: az a társadalmi kötelék, amelyben a rendszeres személyközi kommunikációt nem határozza meg intézményi hierarchia jelentette kultúra A tehetséggondozás szerepe többek között a tehetségek eligazítása az informális – formális, illetve horizontális – vertikális dichotómiák mentén Horizontális és vertikális kapcsolódások

A hálózatosodás záloga a bizalom A hálózat természeténél fogva segíti a szelekciót, azaz a bizalomra érdemtelen elemek kiválasztódását (pl. ajánlások gyakorlata) A tehetségpontok hálózata mesterséges hálózat A fenntartásukhoz szükséges erőforrásokat a szereplőknek fenntartható módon kell biztosítaniuk. Ilyen alapvető mozgatók: 1.a résztvevők közti kölcsönös bizalom, mint a hálózat alapja 2.a motiváció a működésre és együttműködésre egyaránt 3.a társadalmi utánpótlás (mind a tehetségek, mind a tehetségsegítők irányába) 4.közös nyelv és fenntarthatóan működő kommunikációs csatornák 5.folyamatos tudásmegosztás A hálózatok mozgatói

Minden hálózatnak megvan a kapcsolódó egyéb hálózatok által kijelölt kontextusa Az önszerveződő hálózatok mindig olyan értéket képviselnek, amelyeket nem szabad figyelmen kívül hagyni – tudatos kezelés, fittnesz Mesterséges hálózat a legritkább esetekben lehet életképes a természetes hálózatokkal való szoros együttműködés nélkül Egymásba ágyazottság

1. Meglévő (horizontális, vertikális, formális és informális, lokális és szakmai) kapcsolatoknak a tehetséggondozáshoz is kapcsolható relevanciája 2.A még létre nem hozott, de kapcsolódás esetén erős tehetséggondozási lehetőséget hordozó kapcsolatok A magas aktualitású információk gyorsabban jelennek meg informális csatornákban A helyi értékek (tehetséges fiatalok, mentorok, eljárások, gyakorlatok, kezdeményezések) is gyorsabban lesznek ismertek a horizontális kapcsolódásban, ha a Tehetségpontok egymás közötti személyes és intenzív kapcsolattartása erősödik. A Tehetségpontok hálózatosodási potenciáljának forrásai

Minden Tehetségpont formális és informális kapcsolathálók része Ez olyan forrás, amit hatékonyan és optimalizálva érdemes hasznosítani A hasznosításnak feltétele a meglévő hálózati kapcsolódások tudatosítása. A Tehetségpont munkatársai ideális esetben maguk is hálózati csomópontok A hálózatosodás tudatosításával a Tehetségpontok anyagi eszközökkel csak részben megszerezhető javakhoz juthatnak: az együttműködés költségeinek csökkentése a szakmai ismeretek támogatása kooperációval időmenedzsment A hálózatosodás tudatosítása

Településközi kapcsolathálózatok, csomópontok Rejtett forrás a lokális csomópont befolyása, presztízse A Tehetségpont érdeke: tartósan és sokféleképp beágyazódni a lokális hálózatba. A lokalitásban való erős, intenzív és valódi érdeklődést mutató részvétel a tehetségazonosításban is magas aktualitású információkhoz való hozzáférést biztosít 1.melyik gyerekről derül ki, hogy valamiben tehetséges 2.melyik felnőttről, hogy civil, munkahelyi vagy egyéb keretek között bevonható a tehetségfejlesztés folyamatába. Lokális hálózatok

A horizontális kapcsolatok erősödését leginkább a szakmai tartalmak mentén lehet ösztönözni Ez a kapcsolatrendszer akkor eredményes, ha minél függetlenebb a hierarchiától, a vertikális szálaktól. Cél, hogy a Tehetségpontok által érintett területeken minden tehetséggondozó legfeljebb két lépésben eljusson egy-egy téma koronázatlan csomópontjához A Tehetségpontok szerepe a szakmai hálózatokban: facilitálás Szakmai hálózatok

A Tehetségpontoknak a hálózatosodáshoz hálózati szemléletre, valamint naprakész szakmai, hálózati adatokra, ismeretekre van szüksége Strukturált, egyben készségekre bontott tudásra a kapcsolatépítésről és a hálózatosodásról (ezt információáramlással és képzéssel lehet fejleszteni), friss adatokra a Tehetségpontok horizontális hálózatainak főszereplőiről, a téma-hálózatok csomópontjairól: a mesterekről, tehetséggondozókról. Hálózatosodás a többi Tehetségponttal

Területi szerepek és kompetenciák: a kisvárosok jelentősége Kistérségi vs informális kistérségi központ A hálózatosodásban nagy szerep hárul azokra a kisvárosokra, melyek a kisebb települések és a nagyobb városok között közvetítenek, régi és beágyazott informális hálózatokkal A kisvárosok rejtett informális hálózatai nagyobb létszámot fednek le, mint a falvak esetében, és beágyazottabbak, robusztusabbak, mint a nagyvárosi hálózatok. Itt idő is volt a hálózatok kialakulására (ez a falvak esetében igaz, a nagyvárosok esetében nem), és tér (a falvak hálózatai kisebbek, kevésbé heterogének) Triangulizálhatnak falvak és nagyvárosok tehetséggondozói között A háromszög nagy stabilitást ad a hálózatnak

Tudásmegosztás Cél: megtalálni - elsősorban a Tehetségpontok vezetői között - a tudatos hálózatosodókat, a reflexív csomópontokat Ők különleges tudásuk átadásával leendő hálózati csomópontokban ébreszthetik fel a kedvet Továbbá fejleszthetik bennük a hálózatok építésére és fejlesztésére vonatkozó képességet Országos Tehetségpont feladata: – platformokat adni a tudásmegosztáshoz (rendszeres konferencia, hírlevél, intranet stb. biztosítása)

Hálózatosodás a tehetségek feltárásában és gondozásában A településeken sok a kiaknázatlan hálózati potenciál (szellemi, anyagi stb.) Az informális hálózatokat is be kell vonni a tehetséggondozásba. A tehetséggondozónak érdemes rendszeresen ápolnia a kapcsolatot környezete, települése, régiója hálózati csomópontjaival Tehetségfeltárás: kezdeti és bejáratott állapot - két szerepkör

A Tehetség-hálózat hub-típusai 1.Lokális csomópont: A település előremeneteléért, fejlődéért, hírnevéért elkötelezett helyi szereplő, aki a Tehetségpont küldetését is a magáénak tudja érezni. Elsődleges funkciója a tehetség feltárása (ideális esetben a Tehetségpont vezetője is ilyen) 2.Tehetség-csomópont: a Tehetségpont hubja: az intézmény vezetője, vagy azon képviselője, aki fejlesztésre alkalmas hálózattal, és az erre szolgáló képességekkel rendelkezik. Feladata az intézmény hálózatosodásának fejlesztése, támogatása. 3.Téma-csomópont: az egyes területek hubja: a kiemelkedő alkotók, gondolkodók, mesterek. Nem biztos, hogy erős hálózódási attitűddel bírnak, de az biztos, hogy a szakma hubként figyeli és tartja számon őket. 4.Témahálózatok csomópontjai: A szakmai, tematikus országos vagy még kiterjedtebb hálózatok csomópontjai: nem a legnagyobb mesterek, de intenzív hálózatosodással dolgozó, a hálózatért tevékenykedő szakemberek. 5.Komplex csomópont: Többféle területen tevékenykedő, országos jelentőségű kapcsolathálózattal bíró alkotók, mesterek, művészek stb. Átfedések: liminális kódváltók Alumni: visszacsatolás és reputáció

Éltető diverzitás A horizontális kapcsolatok heterogén jellegének kiaknázása A kapcsolódás: szakmai érdeklődés, hasonlóságok, különbségek A sokféleség megismerése növeli a Tehetségpontok alkalmazkodóképességét is és a közös érdekképviselet hatékonyságát A network-kommunikáció alapja a stakeholderek – érintettek – érdekazonosság vagy problémakör hasonlóság mentén kialakuló kapcsolatrendszerek mint információterjesztésre alkalmas hálózatok tudatos és tervezett használata.

A hálózatosodás perspektívái A hálózat térben és időben is alakul, fenntarthatósága kalkulálható A hálózatfejlesztés hosszú távú befektetés Nem az a cél, hogy mindenki mindenkivel kapcsolatokat építsen! A különböző networkökből érkező keresztreferenciák felerősítik egymás hatását Magyarországon a társadalmi hálózatok maximum három lépésre állnak egymástól: a bizalmi tőke „egyszer használatos” Ha „elfogynak” a csomópontok, csak évek múlva „termelődnek” újabbak Esély: a kapcsolati lehetőségek feltárásával, létrehozásával és megerősítésével a Tehetségpont beágyazódjon a lokális környezetbe – a beágyazottság mértékétől és minőségétől függően nyerhet energiát a működéshez

A helyi Tehetségpont vertikális kapcsolatai

A Tehetségpontok horizontális kapcsolatai A tehetségekkel közvetlenül foglalkozó munkatársak – pedagógusok, pszichológusok, stb. – látják el napi tehetségsegítő munkájuk keretében. A Tehetségpont-hálózaton kívüli horizontális kapcsolatok a tehetségek kibontakoztatását segítő többlet lehetőségek használatát célozza. A horizontális kapcsolatok a helyi szellemi, közösségi, akár gazdasági erőforrásokból merítenek A nem feltétlen helyi, hanem a szakirányt képviselő csomópontok felé mutató hálózatosodás is idetartozik Helyi véleményformálók

Köszönjük a figyelmet Szvetelszky Zsuzsanna Faust Anita Kürti Kristóf