A pedagógusok mindennapi küzdelmei Zalaegerszeg, 2011. 04. 06. Bíróné Bondor Katalin szaktanácsadó
Pedagógiai optimizmus Tevékenységek végzésével, hosszabb- rövidebb gyakorlással az általános szintre mindenki eljuthat És ha nem ??? Pedagógiai optimizmus
A tanóra Módszerek: módszerválasztás problémák amire figyelni kell Osztálytermi tevékenységek amivel segíthetjük a tanulási folyamatot, a megértést A tanóra
Tudatos módszerválasztás Tanuló-tevékenység Tanár-feladat Ettől válik hitelessé az óra Feltételei: rendelkezünk egy módszertani repertoárral, a módszerek az adott szituációhoz alkalmazkodjanak Befolyásolja: Kit? Mit? Milyen körülmények között? Mikor? Ki? Tudatos módszerválasztás
Prezentációs stratégiák előadás kérdezés szemléltetés tanulók kiselőadásai Prezentációs stratégiák
Előadás felkészültség felépítettség előzetes terv hasonlatok, analógiák ismétlések:összegző, ritmikus, sulykoló személyesség és humor kontaktus Előadás
Kérdezés reproduktív kreatív: látens tudást felidéző gondolkodtató, problémamegoldó anticipáló: mi lehet a folytatás véleményt firtató nyitott, zárt Kérdezés
Szemléltetés Amit meg lehet mutatni… vizuális szemléltetés: fogalmi gondolkodás a vizualitásra épül egyoldalú verbális oktatás hátrány média növekvő szerepe auditív szemléltetés Szemléltetés
Szemléltetés
Szófelhő készítése www.wordle.net Create Go Print Bullzip PDF Printer Java Szófelhő készítése
A tanulók kiselőadásai idővel való gazdálkodás a „minőség biztosítása” hallgatóság motivációja a tanár feladata az integrálás a tananyagba A tanulók kiselőadásai
Prezentációs hátrányok Rejtettek a tanulási folyamatok Kevés visszajelzés az előrehaladásról Nincs együttműködés Idegen tudás-átélhetetlen, megjegyezhetetlen hosszú távon Elválasztja az elméletet a gyakorlattól Különböző (átjárhatatlan) sémákban Domináns kultúra Média hatását nem veszi figyelembe Figyelmen kívül hagyja az ismeretszerzés folyamatát Idegen az információs társadalom követelményeitől Prezentációs hátrányok
Osztálytermi tevékenységek Hasonlóságok és különbségek felismerése Információk gyűjtése és kiválogatása Megerősítés és elismerés Otthoni munka és gyakorlat Nonverbális bemutatás (szemléltetés) Kooperatív tanulás Célok kitűzése és visszacsatolás Hipotézisek felállítása és tesztelése Az előzetes ismeretek aktivizálása Osztálytermi tevékenységek
Célok funkciója tervező szervező dokumentumai tantervek tantárgyi programok megfogalmazásának alapfogalmai ismeret jártasság készség képesség
Ismeret Kognitív értelmi szint Az ismereteknek struktúrában kell elrendeződni Fontosabb, hogy egy megfelelő struktúrában el tudjam helyezni, mint sok-sok ismeretre szert tenni Ismeret
Valamilyen tevékenységben való gyakorlottságot jelent Csak tevékenységek végzésével lehet eljutni Autóvezetés Jártasság, készség
Képesség Velünk született adottságokból fejlődnek ki Csak tevékenységek végzésével lehet fejleszteni Szintjei: általános, rátermettség, tehetség, virtuozitás, lángelme Képesség
Előzetes ismeretek aktivizálása Explicit tanári kijelentések Kérdések Az előzetes szervező Háromlépcsős tábla Grafikus szervező Előzetes ismeretek aktivizálása
Hasonlóságok és különbségek felismerése a tanár által irányított összehasonlítás a diák által irányított összehasonlítás Venn-diagram összehasonlító mátrix osztályba sorolás tanári irányítással a tanár által irányított metafora kidolgozása a diák által irányított metafora kidolgozása analógiák (hasonlatok) Hasonlóságok és különbségek felismerése
A tanár egyre kevésbé tudja, hogy mi van a gyerek fejében Ha nem találjuk meg a kapcsolódási pontokat, akkor egyre kevésbé leszünk hatékonyak Gyerek- tárgyiasult világ Tanulási kultúra
Mentális tényezők fejlesztése Figyelemjavító feladatok Koncentrációs gyakorlatok Problémamegoldó, kombinációs készséget fejlesztő logikai feladatok Rétallérné dr. Görbe Éva: TANULÁS FELSŐFOKON TANULÁSMÓDSZERTAN Mentális tényezők fejlesztése
Minősítés Jutalmazás formái: közvetlen közvetett (tárgyi) (verbális, szociális) Büntetés: fájdalom és félelem keltése, hogy legátolja a büntetett viselkedést, vagy kiváltsa a kívánt viselkedést hatása: behódolás, félelem, szorongás Minősítés
A „jó” büntetés Mérsékelten késleltetett (feszültség növelése) A cselekvés és a büntetés időben összekapcsolódjon Ne a tanulót, a tevékenységet (viselkedést) bíráljuk Legyen a tett nagyságánál kisebb Kísérje magas információtartalmú magyarázat a normaszegés formájáról A „jó” büntetés
Hatékony tanítás alapelvei 1. Támogató tanítási légkör 2. Tanulási lehetőség 3. Összehangolt tananyag 4. A tanulás irányának meghatározása 5. Összefüggések feltárása 6. Átgondolt eszmecsere 7. Gyakorlás és alkalmazás 8. A feladatok megoldásának elősegítése 9. Módszertanítás 10. Együttműködő tanulás 12. Teljesítményelvárás 11. Célorientált értékelés Forrás: Nyissunk be a tanterembe!. http://www.sulinovadatbank.hu/index.php?akt_menu=4849
Fogyasztói gondolkodás a közoktatásban M A J N E Mi a Jó Nekem Ebben? A legfontosabb szabály: Derítsd ki, mi kell neki és add is meg neki! Fogyasztói gondolkodás a közoktatásban
Köszönöm a figyelmet! Bíróné Bondor Katalin deakig@sojtor.eu