Az élelmiszeripari KKV-k szerepe a vidékfejlesztésben Polereczki Zsolt Egyetemi tanársegéd KE-GTK, Marketing és Kereskedelem Tanszék Horvát – magyar együttműködések.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
A magyar vállalkozások üzleti helyzete területi metszetben és a válságra adott reakciók Czibik Ágnes (GVI) MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató.
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Akkreditációs Felhívás Tanácsadók részére Tapasztalatok.
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A tételek eljuttatása az iskolákba
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Településmarketing Értékaudit.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 17. Debrecen.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Tudástranszfer egyetemi városokban
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
B ÉRES G YÖRGY Gazdasági főigazgató Az egészségügy háttérszolgáltatásának és egyéb népgazdasági ágazatoknak a kapcsolata március 31.
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Minőség menedzsment 6.előadás
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
A Közép-Dunántúli Régió ipara
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-
Kapronczai István A magyar élelmiszeripar helyzete, az élelmiszeripari kis- és középvállalkozások lehetőségei Ágazati Párbeszéd Központ Élelmiszeripari.
Megjelentek az infokommunikációs pályázatok
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Előadás másolata:

Az élelmiszeripari KKV-k szerepe a vidékfejlesztésben Polereczki Zsolt Egyetemi tanársegéd KE-GTK, Marketing és Kereskedelem Tanszék Horvát – magyar együttműködések a vidékfejlesztésben workshop – vidékfejlesztés munkacsoport Beremend, november 23.

Az előadás felépítése A KKV-k regionális szerepét meghatározó tényezők, trendek Az innováció és piacorientáció kapcsolódása az élelmiszeripari KKV-k körében A kutatás célkitűzései, előrehaladottsága

A KKV-k és a vidékfejlesztés kapcsolata

KKV-k beszerzési vonzáskörzete (50 km) Beszerzési vonzáskörzetből származó rész meghaladja az 50%-ot Kisvállalkozások: átlag 51,9%, nagyüzem 69,4%, gazdálkodó 75,9%, TÉSZ-BÉSZ 70,0%, Középvállalkozások: átlag 57,9%: TÉSZ-BÉSZ 85,0%, nagyüzem 74,8%, gazdálkodó 56,9%, integrátor 50,0%, Hosszú távú beszerzési kapcsolatok szerepe a meghatározó (mindkét esetben 95%), Beszállító-vevő kapcsolatok: 40% esetében jobb a pozíció, 50% kölcsönös függőség, 10% kiszolgáltatott a beszállítóknak. Forrás: Lehota, 2010

Vonzáskörzeten (50 km) belüli értékesítés Kisvállalatok, 53,5%: közvetlen fogyasztás 87,3%, vendéglátóegységek 87,0%, független kiskereskedő 81,2%, magyar tulajdonú láncok 66,7%, diszkontok 66,7%, Középvállalkozások, 30,5%: közvetlen fogyasztás 80,2%, vendéglátóegységek 57,1%, független kiskereskedők 49,4%, magyar tulajdonú láncok 38,8%, más élelmiszer-feldolgozók 32,9%, külföldi hiper- és szupermarketláncok 31,3%, Vevőkkel való kapcsolat: 53,0% kiegyensúlyozott, 36,0% gyengébb alkuerő, 11,0% jobb alkuerő, Erősen diverzifikált értékesítés az arány és a vevők száma szerint egyaránt A KKV-k tevékenységének döntő hányada egy 50 km sugarú körön belül zajlik! Forrás: Lehota, 2010

A KKV-k szerepét meghatározó trend fordulók Regionalizáció és a lokalizáció várható megerősödése Az élelmiszermérföld-csökkentés kényszere (energiafelhasználás és káros anyag kibocsátás) A helyi lokális piacok szerepének felértékelődése: ENSZ Nemzetközi Mezőgazdasági Fejlesztési Alap szerint a világ szegényeinek és éhezőinek 75%-a mezőgazdasági kistermelő (Swinnen előadás), Nomura jelentés ( ) nominális és reál áremelkedési trend ( /1990, fundamentális tényezők, nemzeti piacok újra felértékelődése, food security) Forrás: Lehota, 2010

Élelmiszeripari KKV innovációs jövőkép hazánkban

Milyen területeken fejlesztenének a hazai KKV-k? Főbb sikertényező Magas (5) egyetértési szint aránya KülföldiHazai tulajdonú cégeknél Az ügyfelek igényeinek jobb kiszolgálása39,344,8 Új piacok meghódítása26,226,3 Nemzetközi minőségbiztosítás bevezetése31,124,3 Egyedi piacok kialakítása13,116,2 Új termék, szolgáltatás bevezetése21,315,1 A munkavállalók szakképzettségének növelése 9,813,7 Korszerű információs rendszer bevezetése13,112,9 Új technológia kifejlesztése 8,211,7 Kooperáció kiépítése13,111,5 Szolgáltatás nyújtása16,410,3 Exportpiacok feltárása11,5 8,1 Forrás: Nyers, Szabó, 2003

Milyen területeken fejlesztenének a hazai KKV-k? VálaszkategóriaA válaszok megoszlása Válaszadó% Partnerkör szélesítése4546,9 Termékfejlesztés a tömegtermékek piacán2627,1 Termékfejlesztés réspiaci termékek piacán2627,1 Marketing tevékenység fejlesztése1010,4 Horizontális integrációk kialakítása 5 5,2 Vertikális integrációk kialakítása 2 2,1 Egyéb 4 4,2 A jövőbeni lehetséges fejlődési irányok a megkérdezettek szerint (N=96)* *A válaszadók több választ is megadhattak VálaszkategóriaA válaszok megoszlása Válaszadó% Kapcsolati rendszer fejlesztése3637,5 Termékfejlesztés a réspiaci termékek piacán2728,1 Termékfejlesztés a tömegtermékek piacán2222,9 Marketingtevékenység fejlesztése1111,5 Horizontális együttműködés más feldolgozókkal1010,4 Márkanév alkalmazása 6 6,3 Vertikális együttműködések 3 3,1 Egyéb1010,4 A magasabb árszint elérésének eszközei a megkérdezettek szerint (N=96)*

Milyen eszközökkel segítenék ezt a fejlesztési folyamatot? A piaci eredményességben kiemelkedő szerep jut egy vállalkozás infrastrukturális ellátottságának. Egyetértés – 3,86 Milyen eredményeket hoz ez az innovációs megközelítés?

Az élelmiszeripari vállalatok innovációs tevékenységének jellemzői Forrás: Saját kutatás, 2010 Ez a jellegzetesség tetten érhető a termékportfólió alakulásában is!

A húsiparban működő KKV-k termékportfóliója A húsipari vállalkozások által előállított termékcsoportok Szívesen fejlesztenének réspiaci termékeket, de ez a termékportfólióban kevésbé jelenik meg ténylegesen. Az innováció egyik mozgatórugója, a piaci szívóhatás nem, vagy csökkent mértékben tud érvényesülni! Jellegzetességek: - Szűk információs bázison alapul - Túlzottan az technológiára összpontosít - Termék javítás orientált - Nem motiváló szabályozási környezet

Európai kitekintés

A fogyasztói magatartást meghatározó globális trendek és az élelmiszeripari innováció kapcsolata Földrajzi  Nyugatról keretre  Urbanizáció és migráció Életszakaszhoz köthető  Idősödő társadalom  Átalakuló háztartások  Zsúfolt/elfoglalt élet Életstílus  Az otthon ott van ahol vagy  Multitasking  Változó hatások  A jólét hajszolása  Mobil élet  Mindent akaró fogyasztó  Médiahasználat átalakulása  Szóbeszéd alapú kommunikáció Egyéni értékek  Ellenőrzött fogyasztás  Szórakoztató vásárlás  Biztonságos fogyasztás  Siker iránti igény  Autentikus forrás keresése Forrás: XTC World innovation, 2009 Az egyes élelmiszer fogyasztási trendek innovációban betöltött szerepe az EU-ban Forrás: GFK Roper consulting, 2007

Az élelmiszeripari KKV-k innovációs tevékenysége 3 év átlagában Forrás: SMES-NET Vision paper, 2005 Nagyobb termék és folyamat innováció Nagyobb termék innováció Nagyobb folyamat innováció Egyéb nagyobb innováció Tökéletesítés Nem végez innovációt Van-e K+F osztálya? % Van17,4 Nincs78,3 Az európai élelmiszeripari KKV-k innovatívnak tekinthetők, bár a klasszikus innovációt mérő mutatókkal nehezen követhetők nyomon.

A folyamat innováció eredményei az EU-ban - A fogyasztói igényekre való gyorsabb reagálás Forrás: Eurostat, 2007 A folyamat innováció eredményei az EU-ban – A szervezeti innováció vagy marketing iránt elkötelezett vállalkozások Jellegzetességek: - Fogyasztói információkon alapul - A fogyasztói értékre összpontosít - Érték innováció alapú - Erőforrás és bürokratikus korlátok

Két eltérő innovációs koncepció Technológiai, termék központú Fogyasztói érték alapú Erőteljesebb piacorientáció hatása: - A piacorientáció és az innovációs készség között pozitív korreláció - ROI pozitív változása - Javuló profittermelő képesség - Nemzetköziesedés mértékének javulása

Az alprojekt célkitűzései, feladatai

Célkitűzések A regionalizáció, mint élelmiszer- fogyasztói trend jelenlétének feltárása a két határ menti régióban Az élelmiszeripari KKV-k piacorientációjának vizsgálata ugyanezen földrajzi régióban

Kutatás feladatai és előrehaladottsága Mezőgazdasági és élelmiszeripari KKV piacorientáció vizsgálat (250 db) Magyarországon Fogyasztói etnocentrizmus vizsgálat (1000 fő) Magyarországon 1. fázis Alkalmazott kérdőívek fordítása horvát nyelvre 2. fázis Mezőgazdasági és élelmiszeripari KKV piacorientáció vizsgálat (100 db) Horvátországban Fogyasztói etnocentrizmus vizsgálat (600 fő) Horvátországban Kutatási eredmények értékelése, összevetése 3. fázis 4. fázis

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!