Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Női viselet.
Advertisements

Életbölcsességek a szeretetről, boldog életről és a lélekről, lelkiismeretről.
A házasság még nem a mennyország
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Folyamodjatok az Úrhoz,
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Krisztus uralma alatt élni 2. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
TURIYAM  A belső műhely A testhez a testről: Részletek Knolmár Marica írásából június Téma: A hála.
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (1-2.)
Tűnödtem… wondered: " Kik az én számítógépes barátaim ? "
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
Ottlik Géza Iskola a határon.
Örkény István és a groteszk
A nagy mesemondó Készítette: Kamenszki Zita.
„Fiam, adja ide az ellenőrzőjét!”
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Az iskola a XIX.-XX. században, a szépirodalom tükrében
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Közösségi portálok használata (etikett,veszélyei)
Pozitív gondolatok "Megígérem magamnak... Automatikus.
Tanári beírások – szülői válaszok
A regényműfaj nagy alkotói
Expresszionizmus 31/A.
Több nézőpont: Velazquez: Las Meninas Ottlik: Iskola a határon
Képversek 30/A.
Miért ünnepeljük még ma is a reformációt?
103. zsoltár („A Dávidé.”) Szent Biblia alapján (Károli fordítás)
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Mesék bűvöletében Az állatmese
" Valami érthetetlen kapcsolat van a barátság és a csillag között.
Az Élet Igéje július.
Összeállította: Dóber Valéria
Resztoratív módszerek az iskolában
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
Programozás Imagine Logo.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
”Ne szégyelld te azt, hogy szereted az állatokat. Ne röstelled, ha egy kutya közelebb van a lelkedhez, mint a legtöbb ember akit személyesen ismersz."
Vicces, hogy milyen könnyű levegőnek nézni Istent, és csodálkozni, hogy a világ pokollá válik.
2014. szeptember Az Élet Igéje „Fogadjátok el egymást, amint Krisztus is elfogadott titeket Isten dicsőségére.” (Róm 15,7)
Barát Müller Péter.
Az élet igéje július.
Az alapvető kommunikáció
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Csabai László.
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
Új hálaének áldja Istent
Nem én voltam! Mennyivel jobb amit apuék isznak!
Margotzy Barátság, szeretet.
Nyelvet öltünk! Nyelv-történet Nyelv-újítás Nyelv-járás
Mikszáth Kálmán (1847. jan. 16. – máj. 28.) író, újságíró, nagymestere a magyar kritikai realista prózának, az MTA tagja Már gyermekkorában közvetlen.
Amit szívünk esdve kér, Földi kincsnél többet ér
Csitáry-Hock Tamás*************Szeretettel Aliz
Mit jelent önmagunk és mások szeretete?
Jób könyve 1.. Játék Helyezzük Istent középpontba a tanulmányozás során Jeremiás 29:11-13 Zsoltárok 33:4-7,,Mert amit Isten kimond, az élő beszéd, erőteljes.
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
Szabó Magda : Abigél.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
vasárnapi istentisztelet. Énekek Olyan békét, mint a folyó Olyan békét, mint a folyó, Olyan békét kaptam Tőled lelkembe. (2X)
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Út a Vadonba CHRIS MCCANDLES.
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
Előadás másolata:

Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon

1. Egy világ – tízezer olvasat Két elbeszélői nézőpont idézi fel a történetet: tizenéves fiúk túlélése egy szadista kisebbség terrorja alatt a kőszegi katonaiskolában Az elbeszélő visszaemlékezik Ugyanazt felidézi barátja rá hagyott emlékirataiból is (másként) „Nekem tízezer lelkem van” – fogalmazódik meg a fiúban: nem vagyunk ilyenek vagy olyanok, hanem tarkabarka személyiségek Mohács-paradoxon: vesztesek voltunk, de itt vagyunk Las Meninas: Velazquez képe mindennek a szimbóluma

2. Mi beszéljük a nyelvet, vagy a nyelv beszél minket? Néma gyereknek…: az emlékirat szerzője képtelen anyjának megfogalmazni, mi a baja Többszöri nekifutás: az elbeszélő bizonyos jeleneteket többször elmond, pontosít, ezzel emlékművet állít a nyelv elégtelenségének (az írásról ír) Szavak nélkül: a fiúk kialakuló barátsága arról ismerszik meg, hogy szavak nélkül is értik egymást (egy felmordulás, egy sapkaigazító mozdulat) Saját kódrendszer: menedékük a színházasdi, ahol egy másik jelrendszerre váltanak át

3. Intertextualitás: szövegek párbeszéde Nem azé, aki fut: a regény többször idézi Szent Páltól (fejezetcím, felirat egy kőszegi ház falán) – az idézet átértelmeződik, a két fiú kétféle magatartásává Esterházy Péter, kortárs írónk egyetlen lapra másolta kézírással a regény egész szövegét Előképek: Robert Musil: Törless iskolaévei; Golding: Legyek ura A cím többértelműsége: a felnőttkor határa, a felnőtté válás iskolája

4. A történet visszatér Ebben a tekintetben a regény átmenet modernség és posztmodern közt Bizonyos részeiben azt mutatja, mennyire egyhangú volt az iskolai lét, mennyire nem történt semmi Ennek a világürességnek az ábrázolása modern vonás Másutt azonban eseménydús: ez már a posztmodern jele

Milyen nézőpontokból ismerjük meg a történetet?

A Velazquez-képen hányféle nézőpont keveredik?

Mi a regény tanítása a vereségről?

Milyen szövegekkel folytat „párbeszédet” a regény?