Horváth István, CFA K&H Befektetési Alapkezelő Zrt. Befektetői szemmel
hangsúlyeltolódás a finanszírozásban 2
tőkepiaci finanszírozás növekvő szerepe szigorú banki hitelezés 3
befektetői szempontok 4
lehetőségek kisebb cégekben 5
ugyanez Magyarországon 6
fehér foltok 7
növekedési fázisban lévő cégek trendnélküli piacon megjelenő befektetői érdeklődés a eredeti sztorik iránt elemzői lefedettség hiánya – gyakran kialakuló félreárazások nyugdíjalapokra vonatkozó devizamegfelelési szabályok buy-side elemzés növekvő szerepe: gyakran private equity-szerű befektetés növekvő érdeklődés 8
pénzügyi befektetők tipikus kérdései 9
menedzsment „értékelése” szakmai tapasztalat, iparágismeret ösztönzési rendszerek szervezeti struktúra (pl. helyettesíthetőség) hitelesség corporate governance minősége transzparencia (pl. befektetői kapcsolattartó, prezentációk) kultúraváltás (pl. információkezelés, kisebbségi befektetők jogai) puha tényezők 10
eladni vagy megtartani többségi tulajdon a menedzsment kezében marad – megmaradó motiváció, friss tőke magas free-float – intézményi befektetők – felvásárlási sztori puha tényezők 2. 11
kihívások az értékelésben értékelési benchmark hiánya, új iparág – kevés versenytárs nem nyilvános működés, rövid adatsorok alaptevékenységhez nem köthető eszközök értékelése negatív kezdeti cash-flow a magas CAPEX miatt maradványérték szerepe deal mérete közkézhányad mértéke tipikus alsó határ 100 millió EUR kvantitatív tényezők 12
egy kis vállalatértékelés 13
stratégiai iparági környezet üzleti modell pénzügyi jövedelmezőség likviditás tőkeszerkezet jogi adózás peres ügyek szabályozói kockázatok value driverek azonosítása 14
cash-flow alapú értékelés tőkeköltség (béta, risk-premium, tőkeszerkezet) növekedési lehetőségek (ROE, osztalékfizetési hányad) szorzószámos értékelés benchmarkhoz viszonyított – korrekciók historikus – idősorok eszközalapú értékelés opcióárazáson alapuló értékelés új projektek időzítési opciók értékelési modellek 15
a befektetők által elvárt hozam határozza meg a részvényekért fizetett árat, a nyitott, transzparens kommunikáció, tiszta üzleti modell stb. jobb árazást tesz lehetővé, egyszerű példa: kvalitatívból kvantitatív P = DIV k-g 16
Köszönöm a figyelmüket és várom kérdéseiket! 17