1 MÉRÉS, ÉRTÉKELÉS, ELSZÁMOLTATHATÓSÁG Kertesi Gábor Konferencia a közokatatás megújításáról Magyarországon 2007. szeptember 25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Egy innováció nyomában
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A tanári munka értékelése
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
„Ezt egy életen át kell játszani”
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Az országos mérések megújult rendszere
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Kompetencia- mérés Somogyi József Általános Iskola
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS ISKOLAI EREDMÉNYEI.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Ellenőrzés, visszacsatolás
A tanítási gyakorlat életkor szerinti különbségei nemzetközi összehasonlításban Hermann Zoltán MTA KTI Oktatás, foglalkoztatás, versenyképes gazdaság Magyarországon.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A feladatok szerepe Kaposi József.
Hatékonyság és eredményesség a közoktatásban
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Középpontban a fejlődés
. Magyar Termék Nagydíjjal ismerték el az Országos kompetenciamérést, mint szolgáltatást.
A Kt. 9. § (4) szerint országos mérések keretében rendszeresen kell mérni, értékelni a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenységet,
Tudásszintek, a PISA-mérések filozófiája VIZSGAANYAG ELTE PPK 2013
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
A mérési iskoláktól az iskolák méréséig - Szakértői tudás és politika kapcsolata az Országos Kompetenciamérés kialakulása során Berényi Eszter, ELTE TÁTK.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Mire jó a FIT elemző szoftver?
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Az országos mérések megújult rendszere
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Mérés-értékelés és elszámoltathatóság a közoktatásban Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes Oktatási és Kulturális Minisztérium.
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Új skála – új lehetőségek
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

1 MÉRÉS, ÉRTÉKELÉS, ELSZÁMOLTATHATÓSÁG Kertesi Gábor Konferencia a közokatatás megújításáról Magyarországon szeptember 25.

2 Vázlat  Az eredményszemléletű mérés fontossága  Milyen eredményváltozót válasszunk?  Hogyan mérjük meg az iskola hozzájárulását?  Elméleti és statisztikai bonyodalmak  Milyen ösztönzőrendszert válasszunk?  Hogyan kezeljük az elszámoltathatósági rendszer tipikus működési problémáit?  A mérési-értékelési rendszer célja  Javaslatok

3 Az eredményszemléletű mérés fontossága  Ráfordításelvű szemlélet versus hatékony működés (az erőforrások elpocsékolhatók)  Összefüggés a ráfordítások és eredmény között  Visszajelzés a szereplők számára. Cél: probléma- felismerés, tanulás, korrekció, korábbi gyakorlat megváltoztatása  Két szemlélet („profitmax” versus „költségmin”): - adott ráfordításokból mit lehet maximálisan kihozni? - adott eredményt hogyan lehet minimális ráfordítás- sal megvalósítani?

4 Milyen eredményváltozót válasszunk?  Hagyományos iskolai eredménymutatók? - olcsó, de nem jó intézményközi összehasonlításra  Munkaerőpiaci eredménymutatók? - Jól mér, de drága, zavaró tényezők kiszűrése bonyolult, az információk közvetlenül nem hasz- nosíthatók  Standardizált tesztek? - Legjobb. Univerzális mércék csatolhatók hozzá. Értelmes visszacsatolás. Általános készségek! - Problémák: kontrollváltozók! Egyéni mérés hibája nagy. Aggregálás OK, de instabil, ha kis esetszám.

5 Hogyan mérjük meg az iskola hozzájárulását? Az elmélet fontossága. Elmélet és modellalkotás nélkül értelmetlen a mérés. Kiindulópont: emberi tőke (tudás /készség-) „termelési”modell: S = készségszint / tudásszint (Skills) I = tudásszintnövelő ‘beruházások’ (Investments) S t = f t (S t-1, I t ) = f t [f t-1 (S t-2, I t-1 ), I t ] = … = F(S 0, I 1, I 2, …, I t-1, I t )

6 életkor T 13 teszteredmény T ΔT =T 14 - T 13 A készségszintet mérő egyéni teszteredmények életkor szerinti alakulása

7 S0S0 ∑CSR 0-13 ∑IR 4-13 T 14 T 13 EVT 13 EVT 14 = e CSR 14 = X IR 14 = z T = teszteredmény CSR = családi ráfordítások IR = iskolai ráfordítások S 0 =veleszületett képességek EVT = egyéni véletlen tényezők Alsó index = életkor T ij = X ij b + {a múltbeli ráfordítások és a „képességek” (S 0) hatása} + z j + e ij ahol ε ij a torzítatlan becslés maradéktagja, amely felbontható: ε ij = z j + e ij KERESZTMETSZETI (KM) MODELL

8 ΔT =T 14 - T 13 EVT 14 – EVT 13 = u CSR 14 = X IR 14 = z T = teszteredmény CSR = családi ráfordítások IR = iskolai ráfordítások S 0 =veleszületett képességek EVT = egyéni véletlen tényezők Alsó index = életkor ΔT ij = X ij β + (z j + u ij ) HOZZÁADOTT ÉRTÉK (HAÉ) MODELL

9 Elméleti és statisztikai bonyodalmak  A modell pontossága. Elméleti változók versus mérhető háttérváltozók. Kutatás!  Iskola hozzájárulása: reziduumelv (UFO) Hatásmechanizmusok? – a reziduum szét- bontása. Kutatás!  Kis elemszám-probléma (főként kis iskolák). A mérési eredmények instabilitása => 10. fólia! - véletlen tényezők - eredmények manipulálása, „hiányzások” - diákok intézményközi mobilitása - nagy iskola, alcsoportokkal: azonos probléma

10 zjzj zkzk Iskolai hatás teszt- eredményben mérve (z) (N k = 500) (N j = 5) Az iskolai fix hatások értelmezése és az eredmények stabilitása

11 Milyen ösztönzőrendszert válasszunk? Kiindulópont: világos célok (elérendő standardok):  Puha elszámoltathatóság (PE) - jelzés és publikus információ, és csakis az  Szigorú elszámoltathatóság (SZE) - jutalmak és szankciók is. Változatos formák  Magyar gyakorlat - a kontextus miatt (szabad iskolaválasztás + csökkenő gyerekszám) eleve (!!) SZE. - emellett fölöslegesen szigorú (ahhoz képest,h. alulfinanszirott és túl új => eléggé pontatlan; és a standardok is kidolgozatlanok).

12 Az elszámoltathatósági rendszerek tipikus problémái. => Mit tehetünk ellenük?  Néhány kiválasztott cél (standard) versus a pedagógia összetett célrendszere. Csőlátás? Tesztre tanítás? => nem procedurális tudás, hanem alapkészségek (pl. értő olvasás) + többféle kompetenciaterület egyensúlya  Elemszámproblémák: => teljes körű mérés + HAÉ-modell + több év átlagának használata  Csalás: => HAÉ-modell. Racsni-hatás.  Kis iskola eredménye eredendően instabilabb: kiugró javulás & kudarc esélye nagyobb. => rétegzett, méretfüggő standardok

13 A mérési-értékelési rendszer célja Az iskola átalakítása saját tevékenysége eredményére reflektáló, problémafeltáró, problémamegoldó szervezetté.

14 Az elszámoltathatóság értelme: ösztönzés és lehetőség a szervezeti megújulásra "Az ösztönzőrendszerek problémája nem abban áll, hogy miként lehet az embereket a helyes megoldások alkalmazására rászorítani, hanem abban, hogy miként lehet rászorítani őket arra, hogy keressék a megoldást, és maguktól rátaláljanak a helyes megoldásokra." (T.C. Schelling)

15 Javaslatok  Az érintett évfolyamokon (4, 6, 8,10) a mérést és az adatrögzítést teljes körűen kell lefolytatni (a permanens forráshiányt meg kell szüntetni.). Szilárd állami költség- vetési elkötelezettséget!  A tanulói azonosítóra támaszkodva, egyéni követésen alapuló mérésre kell áttérni. (Már most, 2007-ben gon- doskodni kell a évi követhetőségről.)  A méréseket néhány éven belül ki kell terjeszteni (a szövegértési, matematikai-logikai készségek mellett) más kompetenciaterületekre is.  A méréseket ki kell terjeszteni néhány éven belül az SNI tanulókra. (NCLB)

16  A méréseket (+ érettségit) elektronikus alapra kell helyezni. Számítástechnikai labort kell minden iskolában (a fizikailag külön levő telephelyeken is) biztosítani.  A mérési-értékelési eredmények elemzését szolgáló tudásbázist meg kell erősíteni.  A tanárképzés és -továbbképzés révén fel kell készíteni a tanárokat az értékelés szakszerű alkalmazására, az iskolába érkező visszajelzések szakszerű értelmezésére.  A tartósan alulteljesítő iskolák részére szakmai segítsé- get és esetenként extra erőforrásokat kell biztosítani.  Rendszeres hatásvizsgálatokkal kell elemezni az elszámoltathatósági rendszerre adott önkormányzati és iskolai válaszokat.