VÖRÖSISZAP KATASZTRÓFA előzmények, védekezés, helyreállítás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
MHT Országos Vándorgyűlés
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Somogy megyei projektek
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
BM OKF Országos Iparbiztonsági Főfelügyelőség
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Várpalota elkerülő építése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
„Tapolca-patak revitalizációja”
KIEMELT INFRASTUKTÚRA- NAGYBIZTONSÁGÚ ÜZEM- VÉDELME.
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Bauxit Alumínium Székely Géza Imre.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Pápai Tűzoltóság 11. B.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A települési önkormányzatok állategészségüggyel és élelmiszerlánc-felügyelettel kapcsolatos feladatai Dr. Bakos Pál Igazgató-helyettes főállatorvos Békés.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A vörösiszap katasztrófa: a KKB Operatív Törzs szerepe, tapasztalatai
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Vasútszabályozási Osztály
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
A Balaton Régió környezeti állapotának értékelése
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
Szennyvíztelepi döbbenet
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Környezetvédelmi helyzetkép – különös tekintettel a felszíni vizek védelmére Környezetvédelmi helyzetkép – különös tekintettel a felszíni vizek védelmére.
Stratégiai kérdések az energetikában Kecskeméten, a TERMOSTAR Kft. szemszögéből.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
Köszöntöm a települési önmentő képesség fejlesztő felkészítésen résztvevőket Előadó: Lóki Richárd okl. tű. őrgy.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Vörösiszap katasztrófa!!!
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Korintus Balázs vezérigazgató BD Park Ingatlanfejlesztő Zrt.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
(L)áss a mélyére.
Előadás másolata:

VÖRÖSISZAP KATASZTRÓFA előzmények, védekezés, helyreállítás Kirendeltség-vezetők konferenciája Balatonföldvár 2011. Március 16-18. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

A Kirendeltség térképe Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Általános jellemzők 3 HVB körzet- 4 Kistérség (94 település) 13 jegyzőség, 30 körjegyzőség (5 város) Lakosság: 115 e fő (Megyer-29 fő, Ajka-32 e fő) Létszámunk: 5 fő Elhelyezés: Ajka- Tűzoltóság Tapolca és Sümeg- Polgármesteri Hivatal Szolgálati autó: Ajka-Ajka HÖT-é (közös használat) Tapolca- Lada Níva Sümeg- nincs Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Illetékességi- Működési területek Tűzoltóságok: 4 HÖT, 3 Ökt Rendőrség: 3 Rkp Mentőszolgálat: 5 mentőállomás 3 kórház, 2 ÁNTSZ 2 „állami” közútkezelő üzemmérnökség (plussz városi fenntartó cégek) Somló Volán (93 település) 3 vasúti fővonal; 8-as, 84-es, 71-es főút Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka „Közműgazdák” Gáz: 2 szolgáltató (8 területgazda) Villamos energia: Eon (7 területgazda) Víz-szennyvíz: 3 szolgáltató (5 üzemvezetőség) Vízfolyáskezelők: Vízügyi Ig.- Vizitársulatok „Körzethatárok- NEM illeszkednek” Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Kirendeltségünk veszélyeztetettsége Veszélyes árú közúti, vasúti szállítása -Felsőküszöbös üzem: Gógánfa (propán, bután, metanol) -Egyéb veszélyes üzemek: MAL Zrt. Ajka Kristály Kft. Szennyvíztelepek Bakonyi Erőmű Zrt. Szigetelőanyag-gyártók -Bányászati tevékenység (Bauxit, szén) -Tél -Ár- belvíz -Vízbázisok szennyeződése -Tömegrendezvények (Völgynapok, Balaton átúszás) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Az elmúlt évek eseményei Bányaterületek feletti területkiszakadások Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Ár- és belvíz: 2010. május közepe, Június, augusztus és szeptember 1-1 nap Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Jégverés: 23 település, közel 900 kárbejelentés, főként gépkocsikban- háztetőkben kár (kb. 720 m Ft) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Hófúvás (útlezárások-8-as sz. főút, Ajkán egyidőben 160 kamion elhelyezése) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Egyéb események Gyanús küldemények („levél” polgármesternek, országgyűlési képviselőnek) Bombariadó: Ajka városháza Lőszer, robbanószer feltalálás: Ajka belváros, többszintes ház tetőcseréje, Tízemeletes tűz Szigetelőanyag-gyár teljes leégése Homokbánya- falomlás (3 kisgyerek meghalt) Hálózat-kidőlések- több napos téli áramszünet, stb. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Ifjúsági versenyek (8 közép-,29 ált. iskola) Kék Lámpák napja Szakkörök Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Kiemelten veszélyeztetett településeink Ajka II. Devecser III. Kolontár III. Gógánfa I. Ukk II. Tapolca III. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Ajka ipartörténete Ajka fejlődését az ipar alapozza meg. Már 1836-ban kiderült, hogy Csingervölgyben szén is van. Pásztor ember akadt rá, miután tüzet rakott, és az nem akart kihunyni. Ugyanis tüzet fogott az alatta lévő föld, illetve a szénkibúvás. A kutatást azonban csak 1865-ben kezdeti meg a birtok tulajdonosa, Puzdor Gyula. A kitermelés 1869-ben kezdődik. A szénre és a vasútra alapozva Neumann Bernát 1878-ban üveggyárat alapít. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Ajka ipartörténete Bródy Imre szabadalma alapján 1937-ben Ajkacsingervölgyben felépül a világ első kriptongyára, amely az elektromos izzókhoz szükséges gázt állította elő. A környéken felfedezett nagyobb mennyiségű bauxit lázba hozza a tőkét. (A XX. Sz. elején Taliándörögd, Halimba, Szőc térségében) Csak 1943-ban kezdődik el a külfejtés. Az 1960-as évektől aktív vízvédelem: a karsztvízszint alatti bányászat fokozott vízkiemelés mellett történik. 1989. kormányzati döntés alapján, elsősorban Hévíz védelme érdekében, a vízkiemeléssel járó bányászat megszűnt! Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Ajka ipartörténete A feldolgozáshoz timföldgyárat, alumíniumkohót, és a jórészt ezeket kiszolgáló erőművet építenek 1941-1942-ben. A helykiválasztásban újra döntő szerepe van a szénnek és a vasútnak. Várossá válás évtizedei: 1959-től város (15 e fő) 1971-ben Ajka járási székhely lesz. 1978-ban Ajkára költözik a bíróság és az ügyészség. 1987.- Hild érem. A rendszerváltozás megroppantja Ajkát, a város iparát is. Az üzemek szerkezetváltása is jó eredményeket hoz. Csökkent a környezetszennyezés. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Ajka ipartörténete Az ajkai Hőerőmű első egységeit 1943-ban helyezték üzembe, a helyi szénvagyonra alapozva. Az erőmű feladata eredetileg a szomszédos Timföldgyár hőenergiával való ellátása volt. Az 1960-as évektől kiegészült a városi távfűtési célú hőenergia ellátásával. A szoros kapcsolat a timföldgyárral a továbbiakban is megmaradt, az ajkai Erőmű későbbi fejlesztéseit is a Timföldgyári hőigények növekedése indokolta. Az Erőmű a kezdetektől a hőigények kielégítése mellett kapcsoltan villamos energiát is termelt. Az 1990-es évek elején- átállás hibrid-fluid tüzelésre. 2003. őszén biomassza tüzelésre átállás, a keletkezett szürkeiszap cementálódó képessége változik. Tájékoztatásul a szén 150 e tonna, a tüzifa-faapríték felhasználás 550 e tonna, közel négyszeres Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

A SZÜRKE ISZAP (a kazetta építés anyaga) Az erőmű működése során a szilárd tüzelőanyagot felhasználó erőművek melléktermékeként keletkezik szilárd halmazállapotú tüzelési maradék (ágysalak és a porleválasztó pernye): elhelyezése hulladéktárolóban történik. Hígzagyos technológiával kerül kijuttatásra. Az elégetett ajkai szén salakjából és pernyéjéből készült kazetta rendkívül nagy szilárdsággal és vízzáró képességgel bír. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Zagybelövő Zagykazetta Víznyelő Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A zagykazetta építése Zagyvíz Zagy (salak + pernye + zagyvíz) A hígzagy fogadása a kijelölt területen. A hígzagy ülepítése a kijelölt területen. Az ülepítés utáni zagyvíz visszaforgatása (visszajuttatása) az erőműbe Az ülepedés utáni gátépítés munkagép segítségével. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A zagykazetta építése Belőtt zagy „terülése” Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A Timföldgyár A közelben feltárt bauxit vagyonra 1941-43. között timföldgyárat és alumíniumkohót építenek. (20e tonna/év- timföld és 10e tonna/év alumínium) 1959-től elindul a gallium gyártás. 1967-73. Megépül a Timföldgyár 2 gyáregység (375e tonna/év timföld, alumíniumkohó- 22e tonna/év) 1970. Megkezdődik az alumínium formaöntvény gyártás (1996-tól francia tulajdon). 1981. Nagynyomású öntöde üzembehelyezése 1986. Szárított és őrölt aluminíum-hidroxid termékek gyártása indul. 1989. A Timföldgyár termelése eléri a 490e tonna/év értéket. 1990. Szintetikus zeolit gyártása indul. 1991. Megszűnik a kohászati tevékenység. 1992. Leállítják a Timföldgyár 1-et. 1995. Elindul a gyártás a zeolitüzemben. 1996. Valamennyi termékelőállító egységben tanúsított minőségbiztosítási rendszer működik. 1999. KIR és MEB rendszerek tanúsítása. 2003. Precipitált hidrát gyártás indul. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A VÖRÖSISZAP A vörösiszap többféle fémvegyület elegye, a timföld (alumínium-oxid) gyártásának mellékterméke. A timföldet bauxitból állítják elő. A nyersanyagot porrá őrlik, majd nátrium-hidroxiddal (erős lúg) nagy nyomáson, 150–180°C-on főzik. A gőz elengedése után a vizes szuszpenziót vízzel kétszeresére hígítják, majd ülepítőbe töltik. A vizes oldatot a kikeverő medencébe juttatják. A vízoldható nátrium-aluminátot vízzel elhidrolizálják alumínium-hidroxiddá, a keletkező nátrium-hidroxidot újra felhasználják. Egy tonna timföld előállításakor 1,5-2 tonna vörösiszap keletkezik. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A VÖRÖSISZAP Minden, a vízben nem oldódó komponens visszamarad. Mivel a vas-oxid (ferri-oxid) vörösesbarna, erősen színező anyag, ezért nevezik a visszamaradó, vízben nem oldható zagyot vörösiszapnak. Ezt ülepítő berendezésben választják le, majd eltávolítják. Mosóvízzel lehetőleg minél több nátrium-hidroxidot öblítenek ki belőle, hogy a visszanyert lúgot újra felhasználhassák. Eredeti nedvességtartalma 40–45%; ebben az állapotában még szivattyúzható; így locsolják ki a tározó részmedencéibe (az ún. kazettákba) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A vörösiszap-lerakás Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A vörösiszap-lerakás Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

A Magyarországon lerakott vörösiszap Almásfüzítő I-VIII kazetták közel 200 ha területen, 1952-1996 között 20.500.000 tonna Mosonmagyaróvár- I-V kazetták kb 65 ha területen 1934-2002. között 8.200.000 tonna Ajka – Kolontár I-X kazetták 174,3 ha területen 1943-, között 35.000.000t Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

A lerakóhelyek környezetvédelmi rendszerei monitoring rendszerek (figyelőkutak, pH figyelés) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Létesítési és Üzemeltetési engedélyek Már az 1980-as évek közepén (alapvetően lakossági felháborodás és félelem miatt) ún. VÖRÖSISZAP BIZOTTSÁG alakult Ajkán (a szürke-vörösiszap elhelyezés és a tervezett beépítések felülvizsgálata, a magasítások előzetes vizsgálata). A Kolontáron tapasztalható ivóvíz-kutak fertőzöttsége miatt anyagilag is hozzájárult a Timföldgyár (kb. 16 millió Ft) az ivóvízhálózat kiépítéséhez. A város vezetése és a Timföldgyár között folyamatos egyeztetések voltak, hiszen a leendő elhelyezések kialakítása égetően szükséges volt a vállalat részére, amely a város életének meghatározó szereplője volt (munkahelyek, gazdasági szempontok). Az újabb tárolóhelyek kialakításának előkészítése céljából a kazetta-sorok között húzódó vasútvonal és a Torna patak medre áthelyezésre került a kazettákon kívüli déli oldalra. (1984-88) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

A VI-X kazetták területe és a lerakott mennyiség VI-VII. 4.5 millió m3 (7.1 m t) -38 ha- 1967-1974. VIII. 6.5 millió m3 (8.25 m t) -41 ha- 1971-1997. IX. 7.1 millió m3 (11.2 m t) -49 ha- 1980-2008. X. 4.2 millió m3 (6.2 m t) -26 ha- 1998- X/a. 0.4 millió m3 (0.6 m t) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A X. kazetta engedélyei 1993. vízjogi létesítési engedély I. ütem (205,0 mBf) (terv alapján-műszaki jellemzők leírása, paraméterek, felhasználandó anyag-igény) 1996. vízjogi létesítési engedély II. ütem (216 mBf) 2002. vízjogi üzemeltetési engedély –III. felügyeleti kategória (ellenőrzést 5 évente Vízig ellenőrzi) „A megépített vízilétesítményt fenntartsa és vörösiszap tárolásra használja.” Engedélyes köteles: -az engedélyben előírtak betartására -a hatósági ellenőrzés lehetőségének biztosítására -az üzemeltetett vizilétesítmény állagmegóvásáról, karbantartásáról rendszeresen gondoskodni 2001.a VI-X. kazetták környezetvédelmi rendszerének (függőleges résfallal lezárás- körbeépítés 1999-200-ben befejeződött, teljes hossz:7,4 km) vízjogi üzemeltetési engedélye. (Szakhatóság volt a Felügyelőség) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A X. kazetta engedélyei 1998. környezetvédelmi működési engedély 2002. teljes körű környezetvédelmi felülvizsgálat VI-X. kazettákra (22/2001. KöM rendelet szerint) 2004. egyedi hulladékgazdálkodási terv jóváhagyása Felügyelőség részéről 2006. egységes környezethasználati engedély (környezetvédelmi tervezői jogosultsággal rendelkező szakcég által elvégzett teljes körű környezetvédelmi felülvizsgálatról készített dokumentáció alapján) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Egységes környezethasználati engedély Előírások: -jóváhagyott egyedi hulladékgazdálkodási terv -jóváhagyott üzemeltetési terv a vörösiszap kazettára, mint nem veszélyes hulladéklerakóra -környezetterhelés csökkentése érdekében az elérhető legjobb technika alkalmazása -vörösiszap 01 03 09 EWC kóddal, 700.000 tonna/év lerakással -a vörösiszap lerakás technológiája, az üzemelő kazettán lerakható anyagok paraméterei -monitoring kutak üzemeltetése (I-V. kazettáknál 13 db., VI-X. kazettáknál 153 db.) -a hulladéklerakón végzett ellenőrzésekről, megfigyelésekről éves jelentés benyújtása (a hulladéklerakó állapotleírása, szintjének süllyedési adatai, stb) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Egységes környezethasználati engedély módosítások IX-es kazetta üzemeltetésének meghosszabbítása 2009. - Az egységes környezethasználati engedély módosítása: A vörösiszap lerakására szolgáló VIII-as és IX-es kazetta gátmagasításának megvalósítására vonatkozó létesítési engedély. A tervezett kapacitásbővítés a gátkorona kiegyenlítésével és magasításával összesen 4 millió m3 (6.5 millió tonna) vörösiszap elhelyezést tett volna lehetővé (max. 7 m gátmagasítás). 2011. új Egységes környezethasználati engedély 2011-től a bauxit feldolgozása során keletkező vörösiszap bányászati hulladék. (hatáskörök az építéssel kapcsolatban a bányafelügyeletnél) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Tervek Az engedélyezett vörösiszap lerakók üzemeltetéséhez 2, egymástól tartalmilag nem különböző, az üzem által jóváhagyott terv kapcsolható: Vízminőség-védelmi kárelhárítási terv „Vörösiszaptérség katasztrófa megelőzési és elhárítási terve” Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Vízminőség-védelmi kárelhárítási terv A 21/1999. (VII. 22.) KHVM-KöM sz. együttes rendelet – Vízminőség-védelmi kárelhárítási terv (1-1 példány: VIZIG; Felügyelőség, 5 évente felülvizsgálat) A MAL Zrt. 2000-ben készíttette: vörösiszap lerakás, rendkívüli események kezelése (személyi, technikai feltételek) folyamatos, 24 órás figyelőhálózat, (vörösiszap kazetták gátjának állapotellenőrzése, a szivárgás, vagy átszakadás figyelése, szükséges esetben azonnali jelzés adása (minimum 8 óránként)) Felülvizsgálat és módosítás jóváhagyva: 2005. november 2009. január (a 90/2007. (IV. 26.) Korm. Rendelet szerint) Rendszeres aktualizálás: kibocsátott mennyiségek, a termelési adatok, ill. a személyi állomány összetétele. A módosított, felülvizsgált tervben továbbra is 200-300 em3 folyadék valamint a vízfelszín közeléből 50-100 em3 vörösiszap kifolyásával számolnak. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Üzemi veszélyelhárítási terv A MAL Timföld Kft. „Vörösiszaptérség katasztrófa megelőzési és elhárítási terve” (vörösiszap szállítóvezetékek, kazetták és a retúrvíz rendszer leírását, a meghibásodási lehetőségeket és a kármegelőző intézkedéseket, a riasztási rendszert) - 1999 a veszélyeztetés értékelése is: „A vörösiszap kazetták gátszakadása csak külső hatásra következhet be: -nagy erősségű földrengés -terrorcselekmény (rongálás, robbanás) -háborús bombatámadás” (kijutó anyag: 200-300 em3 lúgos víz és 50-100 em3 vörösiszap) -a terv 2002. 10. 01-ével került módosításra (Második kiadás) -veszélyelhárítási terv tartalmazza azt is, hogy az üzem részéről a megfigyelés 8 óránként történik -pontosítás évente legalább kétszer Utolsó pontosítás: 2010. szeptember 20., (MAL levele) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Lakosságvédelmi tervek Kolontár: a településtől 800 m-re lévő vörösiszap tároló sérülése miatt a szennyezett víztől a település É-i része árvíz jellegű katasztrófát szenvedhet (veszélyeztetett településrész: Malom u., Kossuth u., a tervezett kimenekítendő létszám: 80 fő) Devecser: a településtől 4,8 km-re lévő vörösiszap tározó sérülése a Torna-patak melletti területeken árvíz jellegű katasztrófát okozhat (veszélyeztetett városrész: Árpád u., Pék köz, Bocskai u., Vadvirág u., Esze T. u., Kinizsi u., Szent Imre u., Patak u., Dankó telep, Füzes u., Móricz u., Batthyány u., Iskola u., Béke u., Pápai u., Táncsics u., Hunyadi u., Vasút u., a tervezett kimenekítendő létszám: 719 fő) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Balesetek a világban Korzika, 1972., 2500 t vörösiszap a Földközi-tengerbe Buffalo Creek, 1972., 500e m3, szükreiszaptározó gátja szakadt át, 125 ember halt meg Spanyolország, 1998., Aználcollar bánya, 5 millió m3 iszap-sár került egy közeli folyóba Kentucky, 2000., szürkeiszapülepítő kilyukadt, 1millió m3 iszap Tennessee, 2008., 4millió m3 szürkeiszap Kanada, 2007., majd 2008., vörösiszap Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A Katasztrófa Az elmúlt évben lehullott csapadék a területünkön 1100- 1300 mm volt az addigi éves 660 mm-es átlaghoz képest. Ebből a május közepén 4 nap alatt több mint 300 mm esett le. 2010. nyarán a X-es kazettán (hulladéklerakón) gátkiegyenlítési munkák végzésére került sor. A leginkább érintett három településen a katasztrófát megelőző napon megtartott önkormányzati választás során Devecserben új polgármester került megválasztásra. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A riasztás 12.29 - telefonon hívott a kolontári polgármester Hívtam a MAL műszaki igazgatót és az Ajkán lévő kollégákat Ajkai HÖT-től információkérés Igazgató-helyettesnek jelentettem Érdeklődés vízügyesektől Ajka polgármesterének tájékoztatása Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Az áradás Az iszap 3-6 perccel a gátszakadást követően öntötte el a 750 m-re lévő első kolontári lakóházakat, 14 órára átvonult a településen, s 13.20 órakor érkezett meg Devecserbe. Somlóvásárhelyen 15 órakor jelent meg (a patak gyakorlatilag fél órával előbb ért oda, mielőtt az elöntések megjelentek- Devecserben és Somlóvásárhelyen már volt egy kis idő a reagálásra) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka AZ ELSŐ PERCEK Tájékozódás, információgyűjtés főként a sérültekről (több mint 150 fő), eltűntekről. Nagy gondot jelentett az „ismeretlen hatású” anyag. Mentés háztetőkről..,, VFCS-k alkalmazása, később az eltűntek keresése a speciális mentők bevonásával Érintett közművek és a vasúti forgalom leállítása Az érintett településeken lévő irányítás közti kapcsolat megteremtése (Kolontáron szinte nem volt térerő, EDR nehézségek) Felettes felé jelentés A lakosság, a média és az érdeklődök tájékoztatása (pánik elkerülése) Takarítás (útmosás) megkezdése, elsődleges kárbecslés, az érintettek elhelyezési feltételeinek előkészítése, megteremtése A vízszennyeződés terjedésének megállítása a Marcalnál. (gipszezés) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka HVB, MVB ülések megtett intézkedések és a kialakult helyzet értékelése (előzetes károk, személyi sérülések, beavatkozó erők tevékenysége) a lúg tovább folyik az élővízre (12,4-es pH), semlegesítés gipsszel Duna szennyeződését meg kell előzni, nemzetközi problémákat okozhat- folyamatos mérések szükségesek házak tisztításának megoldása (por formában veszélyesebb az anyag) talajcsere kérdése veszélyhelyzet kihirdetésének kezdeményezése finanszírozás vis maior keretből elhullott állatok, gázpalackok mielőbbi összegyűjtése vagyonvédelem- folyamatos rendőri jelenlét Fosztogatás megelőzése) Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Másnap Az operatív törzs munkafeltételeinek megteremtése, összeköttetés kiépítése. Polgári védelmi kollégák helyszínre vezénylésére Nagyszámú önkéntes – takarítás megkezdése (ellátás, felszerelés) MAL: gát körüli elsődleges helyreállítás Tudományos élet bekapcsolódása NEO PVIR beüzemelése, Folyamatos figyelőszolgálat a gáton, mentesítő állomások Riasztóeszközök, EDR erősítő telepítése MVB ülések (híd építés, MAL kötelezés, hatósági intézkedések) Segélyszervezetek megjelenése Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Harmadnap Veszélyhelyzet kihirdetése Fokozott rendőri jelenlét Lakosság-tájékoztatás (levegő szennyezettség, magatartási szabályok, ivóvízadatok, stb.) Első gyorssegélyek osztása Lakossági fórumok Sajtó mozgásának korlátozása az érintett területen Marcal- fenékgát építés, semlegesítés- csökkenő pH VIII-as kazettára szállítása, IX. kazetta leeresztése KKB Veszélyhelyzeti Központ teljes alkalmazási készenlét Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Negyedik nap Kolontári híd elkészítése Állattetemek folyamatos összegyűjtése Légtérzár Vakriasztás újabb gátszakadásról Az eltűnt személyek felkutatása nagy erőkkel folytatódik (sajnos nincs remény velük kapcsolatban…) Folyamatos takarítás, gát-figyelés, semlegesítés Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Ötödik nap Az érintett települések lezárása Újabb 3 fő áldozatot találnak Késő éjszaka döntés születik Kolontár kitelepítéséről Ajkára (MVB döntés) Devecser teljes kitelepítésének tervezése A kiszakadt kazetta előtt folyamatosan épülnek a védművek Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A következő hét Elkészül a gát – 1 hét múlva visszatelepülés Torna-patak melletti települések kitelepítésének tervezése Belterületek takarítása, Kolontáron az első bontások A 8. és 9. áldozatot is megtalálják, már csak 1 fő állapota életveszélyes A civil szervezetek és az egyházak jelentős segítséget nyújtanak a károsultak és a védekezésben résztvevők ellátásában, elhelyezésében MAL állami felügyelet alá kerül (2010. 10. 12.) Oktatás a szomszédos településeken X/a kazettába töltik a vörösiszapot, VII-es kazettára beszállítások Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Október második fele Az operatív csoport Devecserbe teszi át a székhelyét Október közepére elkészülnek az elsődleges kárfelmérések kárbecslések alapján elindul az ÚKKK jogi munkacsoportjának tevékenysége Kármentőbizottság (Kármentő Alap felhasználására) Megrongált vasút helyreállítása (2010. 11. 06.) Folyamatos légszennyezettség mérés Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Külterületek mentesítése 2010. október végén megtörténik a külterületek mentesítését végző vállalkozó kiválasztása az előzetes felmérések alapján keretszerződéssel Kisebb vastagságban lerakott iszappal szennyezett területek mentesítését a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal szervezi a falugazdász hálózattal Vízfolyásokban lerakódott anyagtól mentesítés, Vízügy szervezésével Kastélypark mentesítése önkormányzati megbízás alapján Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka Újjáépítés Az egyeztetések alapján megszületnek a településeken az új lakóterületek kialakításával kapcsolatos döntések. (rendezési terv, területvásárlás) Az érintett településeken 315 ingatlan szenvedett kárt (Kolontáron 38, Devecserben 275, Somlóvásárhelyen 2, ezenkívül mintegy 50 belterületi ingatlanban keletkezett egyéb kár) Megtörténik a generál kivitelező kiválasztása (építés és bontás) A devecseri lakóparkban 101, a kolontáriban 21 telek került kialakításra Vállakozói szektorban keletkezett károk felmérése Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A civil szervezetek Már a katasztrófa bekövetkezésének napján elindul a gyűjtés a károsultak megsegítésére, 100-asával érkeznek a felajánlások. Az első időszakban komoly gondot jelent a tárolásuk. A civil szervezetek nagy segítséget nyújtanak a védekezésben résztvevők ellátásában, a károsultak ellátásában, segélyezésében, lakhatási feltételeik megteremtésében. A civil szervezetek által történő adományázás összehangolására egyeztetői fórum alakul, azonban a segélyező szervezetek együttműködése nem felhőtlen. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Biztonság növelése a kazettáknál Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka A Kirendeltség állományából a MAL felügyelethez került vezénylésre 1 fő (a mai napig is ott van) az ügyviteli feladatokat ellátó kolléganő október 14-től. Nem könnyítette a helyzetemet az sem, hogy a másik kollégám közel két hónapot volt táppénzen december közepéig. A két irodavezető felváltva vezénylésre került az operatív csoporthoz, illetve az ÚKKK-ba. A „szolgálati autó”, melyet a tűzoltósággal szerződés alapján közösen használtunk előzetes egyeztetéssel, az ő feladataik ellátása miatt számunkra elérhetetlen volt. (két hétig volt egy Lada Nivám november végén) Mindezek jelentősen nehezítettek a területen történő mozgást, feladatellátást. Mindezek mellett természetesen a kirendeltségen keletkező, határidős tevékenységeket is el kellett látni. Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka

Köszönöm a figyelmet és a türelmet! Polgári Védelmi Kirendeltség Ajka