Szignifikancia számolások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 groupement national interprofessionnel des semences et plants Vetőmagpiac forgalom az Európai Unióban Az EU vetőmag súlya a világ vetőmag termesztésében.
Advertisements

Folie 1 C-QUADRAT ARTS Best Momentum >> Értékfejlödés 1 éven keresztül Termékinformáció >> C-QUADRAT ARTS Best Momentum Összhozam Maximális veszteség Best.
EURÓPAI VESZÉLYESÁRU BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK SZAKMAI TALÁLKOZÓJA BONN / GGVD – NÉMETORSZÁG (2) BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK NEMZETKÖZI SZAKMAI EGYESÜLETE – BTE.
Kutyafajták Készítette: Hajduhegyi János (HAJRABI.ELTE)
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Allél és génkölcsönhatások
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Havonta új katalógussal jelentkezünk!
A Kempelen Farkas Gimnázium fás szárú növényei
Városlakó állatok.
Alkalmas kísérleti objektumot választott Körültekintően tervezte meg a kísérleteit Sok adatot gyűjtött Matematikailag értékelte az adatait.
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Klasszikus genetika és evolúciógenetika
A tételek eljuttatása az iskolákba
Fodrostollú magyar lúd
Mendel és a cicusok.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
A Mendel-i öröklődés Falus András
Fejezetek a genetikából Perczel Tamás
A TERMÉSZETTUDOMÁNYOK ALAPJAI 1. Matematika
A nemzetközi konkurencia árának feléért ajánljuk ugyanazt a minőséget! Vegye fel velünk a kapcsolatot még ma! Monor, Ipar utca.
A Fibonacci-féle sorozat
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
A sejtmagon kívüli genom
A mendeli analízis kiterjesztése.
Mendeli genetika Allél Monohibrid -Dihibrid Autoszóma – alloszóma
Kvantitatív módszerek
Színes világban élünk.
Az élőlények rendszerezése
1 Változás. Válság. Váltás.Hu A Magyar Szociológiai Társaság éves konferenciája és közgyűlése. Laki Ildikó: Esélyek és hátrányok a fogyatékosok életében.
Ivari kromoszómás jellegek és humángenetika
NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ Panoráma sorozat
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az öröklődés - Dedičnosť
A nyílméregbéka.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Az ember egyszerű mendeli genetikája
A genetika születése: Mendel kísérletei-1865 újrafelfedezése-1900
A genetika (örökléstan) tárgya
Domináns episztázis – lovak
Öröklésmenetek Egygénes (monohibrid) öröklésmenet
A mennyiségi jellegeket génkölcsönhatások okozzák
A Drosophila szemszín öröklődése
7. Házi feladat megoldása
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Klasszikus genetika és evolúciógenetika
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Elektronikus tananyag
Valószínűségszámítás - Statisztika. P Két kockával dobunk, összeadjuk az értékeket Mindegyik.
ŐRSÉG NÖVÉNYVILÁGA Kitti, Anett BIOLÓGIA.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Emberi tulajdonságok genetikai háttere
Genetika összefoglalás. Genetika: Öröklődés: Változékonyság: Molekuláris genetika: Genetikai kódrendszer egységei a szervesbázis hármasok jellemzői: Centrális.
leckék Az öröklődés alaptörvényei A domináns-recesszív öröklésmenet Az intermedier és kodomináns öröklésmenet.
Nemi kromoszómák és nemhez kötött öröklődés
Minőségi és mennyiségi jellegek öröklődése
Gének egymástól független öröklődése Mendel második törvénye
2012 November Katalógus.
Géntérképezés.
Egygénes öröklődés Mendel első törvénye
FOGALMAK DNSasfehérje (szabályozó/szerkezeti)
Geometria 9. évfolyam Ismétlés.
Előadás másolata:

Szignifikancia számolások Mesterképzés 2010.November 4.

Kerek és szögletes magvú növények keresztezése során 1024 esetben keletkeztek kerek és 1128-ban szögletes magvú növények. Jellemezze az öröklésmenetet! Követi ez az eset a klasszikus mendeli szabályokat? Domináns-recesszív öröklődésmenet Domináns: kerek (AA, Aa) Recesszív: szögletes (aa) 1:1 arány, vagyis a szülők: Aa x aa Szabadságfokok száma: 1 5,0 >3,84 Nem követi a mendeli szabályokat A a Aa aa Tapasztalati érték Elméleti érték Χ2 Aa 1024 1076 2,5 aa 1128 2152 5,0

Fontosabb tudnivalók Tapasztalati érték – mindig a feladatban megadott számok Elméleti érték – a mendeli genetika szabályai alapján várható számok A két érték összege mindig egyenlő Szabadságfok – mindig eggyel kevesebb, mint a fenotípusok száma

2=(T-E)2/E

A a AA Aa aa Szabadságfokok száma: 1 16,9 >3,84 A következő évben ugyanazon faj két példányának keresztezése a következő végeredményt hozta: 1885 kerek és 512 szögletes magvú növény kelt ki. Miben különbözött a szülői nemzedék az első feladathoz képest? Követi ez az eset a klasszikus mendeli szabályokat? öröklődésmenet lsd előző feladat, DE: szülők: Aa x Aa 3:1 arány Szabadságfokok száma: 1 16,9 >3,84 Nem követi a mendeli szabályokat A a AA Aa aa Tapasztalati érték Elméleti érték Χ2 Kerek (AA, Aa) 1885 1797,75 4,23 Szögletes (aa) 512 599,25 12,7 2397 16,9

A B AA AB BB Intermedier öröklődésmenet AA sárga virág Egy sárga virágú, és egy pettyes papucsvirág keresztezése során sárga, pettyes növények hajtottak ki. Ha az F1 nemzedék tagjait egymás között keresztezték, a következő egyedeket kapták: 365 sárga, 400 pettyes és 788 sárga, pettyes. Jellemezze az öröklésmenetet! Követi ez az eset a klasszikus mendeli szabályokat? Intermedier öröklődésmenet AA sárga virág AB sárga és pettyes virág BB pettyes virág P: AA x BB F1 tagjai: AB (sárga és pettyes) F2 tagjai: AA:AB:BB=1:2:1 Szabadságfokok száma: 2 1,9 <5,99 Követi a mendeli szabályokat A B AA AB BB Tapasztalati érték Elméleti érték Χ2 Sárga (AA) 365 388,25 1,39 Pettyes (BB) 400 776,5 0,17 Sárga pettyes (AB) 788 0,35 1553 1,9

Egy tenyésztő Manx szigeti macskák keresztezése során 5 év alatt 126 Manx szigeti és 49 normál fenotípusú macskát tudott értékesíteni. Jellemezze az öröklésmenetet! Követi ez az eset a klasszikus mendeli szabályokat? Domináns recesszív öröklődésmenet AA letalitással Aa – Manx szigeti macska aa normál fenotípusú macska Szülők: Aa x Aa F1= Aa:aa= Manx szigeti: normál Letalitás miatt 2:1 arány Szabadságfokok száma: 1 2,22 < 3,84 Követi a mendeli szabályokat A a AA Aa aa Tapasztalati érték Elméleti érték Χ2 Manx (Aa) 126 116,6 0,74 Normál (aa) 49 58,3 1,48 175 2,22

Kétgénes, domináns recesszív öröklésmenet A zsebkosz közi fekete csíkos kígyókat keresztezve a roxforti szürke egyszínű kígyókkal, fekete egyszínű kígyók születnek. A második utódnemzedékben 1020 fekete egyszínű, 240 fekete csíkos, 190 szürke és egyszínű valamint 90 szürke és csíkos kígyók születnek. Jellemezze az öröklődésmenetet! Követi a két keresztezés a mendeli szabályokat? Kétgénes, domináns recesszív öröklésmenet Domináns: fekete (A-) és egyszínű (B-) Recesszív: szürke (aa) és csíkos (bb) P: AAbb x aaBB F1: minden tag: AaBb F2 utódnemzedék= 9:3:3:1= A-B-:aaB-:A-bb:aabb= fekete, egyszínű: szürke, egyszínű: fekete, csíkos : szürke, csíkos Szabadságfokok száma: 3 Nem követi a mendeli szabályokat, mert 69,7>7,82 Tapasztalati érték Elméleti érték Χ2 Fekete egyszínű 1020 866, 25 27,3 Szürke egyszínű 190 288,75 33,8 Fekete csíkos 240 8,2 Szürke csíkos 90 96,25 0,4 1540 69,7

Kétgénes domináns recesszív öröklődésmenet, ahol Piros hosszú szárú tulipánokat sárga rövid szárúakkal keresztezve piros hosszú szárúakat kapunk az F1 utódnemzedékben. Az F2 nemzedékben a következő utódokat kapjuk: 1010 piros hosszú szárú; 310 piros rövid szárú; 290 sárga hosszú szárú; 80 sárga rövid szárú. Követi a keresztezés a mendeli szabályokat? Kétgénes domináns recesszív öröklődésmenet, ahol Domináns: piros (AA, Aa) és hosszú szár (BB, Bb) Recesszív: sárga (aa) és rövid szár (bb) P: AABB x aabb F1: AaBb F2 utódnemzedékben 9:3:3:1 arány= piros hosszú:piros rövid:sárga hosszú:sárga rövid Szabadságfokok száma: 3 8,3>7,82 Nem követi a mendeli szabályokat Tapasztalati érték Elméleti érték Χ2 Piros hosszú 1010 956,25 3,0 Piros rövid 310 318,75 0,2 Sárga hosszú 290 2,6 Sárga rövid 90 106,25 2,5 1700 8,3

Fekete bunda, barna szem Egy fekete bundájú, barna szemű farkas és egy loncsos bundájú, vörös szemű farkas keresztezése során csak fekete bundájú és barna szemű állatok születnek. A második utódnemzedékben 93 fekete, barna szemű farkas és 6 loncsos, vörös szemű farkas született. Jellemezze az öröklődésmenetet! Követi a két keresztezés a mendeli szabályokat 1. letalitás, 2. összeolvadás esetén? Kétgénes domináns recesszív öröklődésmenet, ahol Domináns: fekete bunda (AA, Aa) és barna szem (BB, Bb) Recesszív: loncsos bunda (aa) és vörös szem (bb) P: AABB x aabb F1: AaBb F2 utódnemzedékben elméleti arány: 9:3:3:1 arány DE csak két fenotípusunk van!!! Összeolvadás 15:1 = fekete bunda, barna szem: loncsos bunda, vörös szem Szabadságfokok száma: 1 Mindkét esetben követi a mendeli szabályokat Tapasztalati érték Elméleti érték Χ2 Összeolvadás 15:1 arány Fekete bunda, barna szem 93 92,8125 0,0 Loncsos, vörös szem 6 6,1875 99 Letalitás: 9:1 89,1 0,2 9,9 1,5 1,7

Fokozatos dominanciasor Fekete>melanisztikus>fehér M>M’>m Egy fekete és egy fehér nyírfaaraszoló utódai az alábbi megoszlást követték: 512 fekete, 120 melanisztikus és 25 fehér. Jellemezze az öröklésmenetet! Követi ez az eset a klasszikus mendeli szabályokat? Fokozatos dominanciasor Fekete>melanisztikus>fehér M>M’>m Fekete: MM vagy MM’ vagy Mm Fehér: mm Lehetséges szülőpárok: MM x mm MM’ x mm Mm x mm 4 fekete, 1 melanisztikus, 1 fehér az arány m M Mm 2 fekete m M Mm M’ M’m 1 fekete 1 melanisztikus m M Mm mm 1 fekete 1 fehér

Tapasztalati érték Elméleti érték Fekete 512 438 12,5 Melanisztikus 120 109,5 1,0 Fehér 25 65,2 657 78,7 Szabadságfokok száma: 2 Nem követi a mendeli szabályokat, mert 78,7>5,99

Egy városka O pozitív és AB pozitív házaspárjainak utódját vizsgálták Egy városka O pozitív és AB pozitív házaspárjainak utódját vizsgálták. Az utódok vércsoport megoszlása: 43 A+, 47 B+, 2 A-, 4 B-. Követi ez a mendeli genetikát? AD BD OD AODD BODD O Rh+ szülő: OODD vagy OODd AB Rh+ szülő: ABDD vagy ABDd P: OODD x ABDD P: OODD x ABDd P: OODd x ABDD P: OODd x ABDd 15:15:1:1= A+:B+:A-:B- 4 A+ és 4B+ AD BD Ad Bd OD AODD BODD AODd BODd 4 A+ és 4B+ AD BD OD AODD BODD Od AODd BODd 4 A+ és 4B+ AD BD Ad Bd OD AODD BODD AODd BODd Od AOdd BOdd 3A+ 3B+ 1A- 1B-

Tapasztalati érték Elméleti érték A+ 43 45 0,09 O+ 46 0,02 A- 2 3 0,33 B- 5 1,33 96 1,77 Szabadságfokok száma: 3 Követi a mendeli szabályokat, mert 1,77<7,82