H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja
A MÉDIA HATÁSA A GYERMEKEKRE ÉS FIATALOKRA A SZÉKELYFÖLDI TÉRSÉGBEN Amit a székelyföldi adatelemzés keretében rögzítettünk (külön tanulmány is készült): A legtöbb családban nincsenek otthoni szabályok A szülők nagy része nem ellenőrzi, hogy gyereke milyen oldalakat néz meg az interneten Sok szülő nem is tudja, gyereke mire használja az internetet Nagyon kevés az a szülő, aki együtt internetezik gyerekével, aki megbeszéli a gyerekkel az interneten látottakat, aki ajánl valamilyen internetes oldalt a gyereknek Valamivel gyakrabban nehezményezik a szülők, hogy a gyerek túl sokat számítógépezik, illetve internetezik
Biztonságos internetezésről a legtöbbet, a legtöbben barátoktól, az internetről, az iskolai órák keretében tudnak, mindössze ezután következnek a szülők Honnan tudsz meg a legtöbbet a biztonságos internethasználatról? IGEN válaszok, sorrend, gyakoriság (%) Barátoktól71,2 Az internetről62,1 Az iskolai órán tanultakból54,5 Szülőktől53,7 Testvérektől41,8 A médiából40 internethotline.hu18,2 kék-vonal.hu12,4
H OGYAN VITTEM TOVÁBB EZT A TÉMÁT ? I. Miért van ez így? Miért nincs ebben a tekintetben szorosabb kapcsolat a szülők és gyerekek között? II. Kedvezőtlenebb-e a helyzet rurális települése- ken, mint városon?
A Z ELVÉGZETT MUNKA : Esettanulmány, több módszerrel: A korábbi kutatás adatainak részletesebb eredménye Személyes megfigyelés Szülőkkel készített interjú Miért fontosak a kvalitatív módszerek?
N ÉHÁNY ELŐZETES EREDMÉNY I. Miért nincs szorosabb kapcsolat a szülők és gyerekek között? Az IKT használata vonatkozásában a szülő és a gyerek kompetenciája közti olló inkább tágul: A szülő egyre kevésbé ért ahhoz, amit a gyerek csinál A gyerek egyre több dologgal foglalkozik az interneten A szülő eleve hátránnyal indult, ezt nehezen tudja bepótolni
Szülő-gyermek kapcsolat alakulása: A gyerek másoktól is tanul, a szülő sok esetben csak a gyerekétől A gyerek a kortárs csoporttal könnyebben kommunikál A szülő egyúttal korlátoz, szabályoz, felügyel Mindez negatívan befolyásolja a szülő-gyermek kapcsolatokat.
II. Kedvezőtlenebb-e a helyzet rurális környezetben? A szülők tudása még kevesebb
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!