A programról TABBY in Internet: Threat Assessment of Bullying Behavior in Internet Tárgya: Az iskolai online bántalmazás felmérése és komplex kezelése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Magyarország – Szlovákia határon átnyúló együttműködési program
1 groupement national interprofessionnel des semences et plants Vetőmagpiac forgalom az Európai Unióban Az EU vetőmag súlya a világ vetőmag termesztésében.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
NEKIK MÁR CSAK GYEREKJÁTÉK Felmérés az internetező gyerekekről A Piackutatás Napja május 5.
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Az életminőség mérése Kelemen Rita
VI. Interaktív Tábla Konferencia
A TAO támogatási rendszer Magyar Labdarúgás Fóruma
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
Tanulmányi eredmények Bornemisza Péter Gimnázium
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
A tételek eljuttatása az iskolákba
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Statisztika Érettségi feladatok
A hisztogram Társadalomstatisztika, 2. előadás 2012/13. tanév, 1. félév Csákó Mihály (WJLF)
Növendék nyulak. Információk a vizsgált nyulak kizárólag háztáji ősöktől származnak 10 hetes korukban kezdtem a méréseket két alom egyedei kerültek a.
Új ügyfél nélkül mit érek én? Január 30.. Tartalom 1.Bemutatkozás 2.Értékesítés. Hatékonyan. 3.Jelzőlámpa az üzleti élet forgatagában 4.Több, mint.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Általános iskolai tanárok fizetése Készítette: Horváth Bálint.
2011/2012. Iskolatípusok  Gimnázium 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos – hagyományos  Szakközépiskola 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
Médiapolisz lakói III. Dr. Antalóczy Tímea Dr. Szabó Andrea VII. Nemzetközi Médiakonferencia, IX. 25. Közélet, közérzet.
Kósa Éva : VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Médiapolisz lakói I. Közvetítő faktorok.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága dr. Dinók Henriett.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Szerkezeti fa szilárdság szerinti osztályozása
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
Kapcsoldától az Én Belső Szín Házam tematikus projektig és szakmai konferenciáig.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
A 2012-es év eseményei. 1, Olvasás népszerűsítő program Alsomocsolád 2012-ben hét alkalommal tartottak könyvklubot, alkalmanként fő részvételével.
Szülői értekezlet Kurucz Imre NRC Piackutató Online közösségek a gyermeknevelés szolgálatában.
Standardizálás Példák.
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Forrás allokáció LHH Ft/ 1 Euro HPME katalógus III. tengely Összforrás: Euro Ft LHH forrás: Euro Ft nem LHH.
A gazdasági válság hatása a magyarországi vállalkozások körében H-1024 Budapest, Margit krt. 5/b  Tel: :   Web:
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG MÉRÉS ÓVODAI FEJLESZTÉS 2011/2012
Kvantitatív módszerek
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
1 MEE Szegedi Szervezet évi beszámoló, évi tervek.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
Internet a családban Székely Levente –
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet.
ONLINE ÉS OFFLINE BÁNTALMAZÁS KOCKÁZATI TÉNYEZŐI Parti Katalin – Schmidt Andrea – Néray Bálint VIII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi szeptember.
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
Előadás másolata:

Közép- és Dél-Európa első online bántalmazást kezelő programja Magyarországon: TABBY in Internet

A programról TABBY in Internet: Threat Assessment of Bullying Behavior in Internet Tárgya: Az iskolai online bántalmazás felmérése és komplex kezelése 5 ország (Olaszo., Görögo., Ciprus, Bulgária és Magyarország – ESZTER Alapítvány) Daphne: JLS/2009-2010/DAP/AG Időtartam: 2011-2012 www.tabby.eu Akciókutatás, Pilot kutatás

Pedagó-gusok és diák-mentorokiskolai tevékeny-sége ISKOLÁK (pedagógusok, informatikatanárok, könyvtárosok, programfelelősök) Az online bántalmazás közvetlen negatív hatással van az iskolaközösségre Az online bántalmazás és az iskolai bántalmazás szorosan összefügg (folytatólagos vagy revans-szerű) Az Olweus program megmutatta, hogy a pedagógusok és a diákok együtt sokkal hatékonyabban képesek megelőzni és kezelni az incidenseket DIÁKOK (10-15 évesek) A legtöbb diák általában nem beszél az online traumáról Ha el is mondják negatív tapasztalataikat, leginkább kortársainak és barátaiknak A gyerekek nem elég felkészültek (hogyan reagáljanak és hogyan szálljanak ki a sérelmes helyzetekből) Online ön- kitöltős kérdőív: a gyerekek online kockáza- tának felméré- se Diákmentor- tréning: Felkészíteni, mit tehetnek a bántalmazás ellen Hogyan segít- hetnek mások- nak a bántal- mazási helyze- Tekben -Kihez fordulhat- nak Pedagó-gus-tréning; Monito-ring Pedagó-gusok és diák-mentorokiskolai tevékeny-sége

Alapadatok Alapminta (első lekérdezés) Panelminta (mindkét lekérdezés) Kísérleti csoport: 395 fő (2/3) Kontrollcsoport: 199 fő (1/3) Összesen 600 fő Kísérleti csoport: 158 fő (4/5) Kontrollcsoport: 32 fő (1/4) Összesen 190 fő Budapest – vidék Az alapminta mintegy 600 főt számlált. A kérdőívet pontosan 602 gyerek töltötte ki, ebből 2/3 a kísérleti csoportba, 1/3 pedig a kontrolcsoportra tartozott. középiskola – általános iskola

Online és iskolai bántalmazás: színtér- és szerep-összefonódások

Az online és az offline bántalmazás összefonódása A minta több mint fele (59%) elszenved valamiféle enyhe online bántalmazást ebből mintegy 5% hetente Akit szokás szerint (legalább hetente egyszer) zaklatnak az iskolában, az sokkal nagyobb valószínűséggel szenved el online bántalmazást is, mint akit nem zaklatnak.

Az online és az offline elkövetési színterek összefonódása Az iskolai agresszorok rendszerint online módokon is zaklatják társaikat: a notórius elkövetők felülreprezentáltak A hetente iskolában zaklatóknál jóval nagyobb az esélye annak, hogy a neten is bántalmazóként lépnek fel.

Az áldozati és elkövetői szerepek összefonódása Az áldozati és elkövetői szerepek „átjárhatók”: az iskolai bántalmazókból lehetséges, hogy online sértettek lesznek – és fordítva. (Patchin & Hinduja, 2006, 2009; Menesini & Nocentini, 2009)

A program hatékonyságának tesztelése A legtöbben mindkét lekérdezéskor a közepes kockázati csoportba estek Pozitív eredmény: a magas kockázati csoportok csökkentek, míg az alacsonyak felduzzadtak A kísérleti csoportban nagyobb arányú fejlődés volt tapasztalható Legmagasabb kockázat Legalacsonyabb

Milyen faktorok határozzák meg az áldozattá/elkövetővé válást? Alapminta: az első lekérdezésben résztvevő diákok (600 fő) Kísérleti és kontrollcsoport Inger nélkül (nem vizsgáltuk a tréning, valamint a kortárs iskolai programok hatását) További elemzésünk célja az volt, hogy azonosítsuk az elkövetővé, ill. az áldozattá válásban szerepet játszó különböző, együttálló faktorokat, háttér-tényezőket, valamint hogy vizsgáljuk a Tabby program hatékonyságát. Ebben a részben az első adatfelvételben (2012 tavaszán) részt vett mintegy 600 gyermek jellemzőit vizsgáljuk. Ebbe bele foglaltatik a későbbi kísérleti és kontrollcsoport is, itt még inger nélkül, azaz a csoport homogénnek tekinthető. A CYBERBULLYING ÁLDOZATAI Először egyszerű korrelációkkal, majd faktorelemzéssel vizsgáltam, hogy az öt lehetséges változó mennyire jár együtt, mennyiben részei ugyanannak a jelenségnek. A korreláció-elemzés eredménye szerint mindegyik tökéletesen korrelál páronként mindegyikkel (sig.: 0,000), éppen ezért nem lehetett látens struktúrát felfedezni a változó szettben (egy komponenshez tartozik az összes változó). (Ez azt jelenti, hogy nincs mögöttes struktúra, a változók együtt mozognak, nem választhatók szét.) Így azt mondhatjuk, hogy az öt változó ugyanazt a jelenséget írja le, lényegében ugyanazokkal a gyerekkel történnek ugyanazok az esetek, és tipikusan egy áldozattal az esetek majd' mindegyike megtörténik.

(súlyos cyber bántalmazó) Mennyire függenek össze az adott kérdések az egyes bántalmazói típusokkal?   Components 1 Cyberbully 1 (súlyos cyber bántalmazó) (29% of Var.) 2 Cyberbully 2 (enyhe cyber bántalmazó) (25% of Var.) Küldtél-e durva vagy trágár üzenetet másnak? ,698 ,103 Terjesztettél-e bántó vagy kegyetlen pletykát valakiről? ,595 ,150 El akartad-e hitetni a többiekkel, hogy valaki más vagy és posztoltál-e őt lejárató üzenetet a nevében? ,749 -,082 Közszemlére tetted-e más személyes titkát vagy megosztottad-e a képét az engedélye nélkül? -,030 ,826 Kiközösítettél-e (vagy online csoportod kiközösített-e valakit) akivel korábban jóban voltatok? ,168 ,737 Ezt a fenti mátrixot faktorelemzéssel állítottuk elő. Minél közelebbiek az értékek az 1-hez, annál nagyobb összefüggést mutatnak egymással a táblázatban szereplő kérdések. A második csoport a varianciának a 25%-át magyarázza.

Milyen tulajdonságokkal írhatók le a cyber áldozatok és az elkövetők?   Cyber áldozat Cyber Bully 1 (súlyos cyber bully) Cyber Bully 2 (enyhe cyber bully) b (t) sig Constant 0,41 0,72 -2,03 0,03 -0,10 0,92 Lány 0,36 -0,09 0,53 -0,07 0,63 Életkor -0,03 0,67 0,12 -0,04 0,51 Népszerű vagy-e a többiek között az iskolában? (Bevesznek-e közös programokba, kikérik-e a véleményedet, van-e sok barátod?) 0,00 0,98 -0,05 0,46 0,74 Népszerű vagy-e az online ismerőseid között? 0,08 0,38 0,15 0,06 0,68 Egy átlagos napon hány órát töltesz internetezéssel? (csetelés, közösségi oldalak látogatása, emailek írása stb.) -0,01 0,95 0,04 0,61 0,09 0,32 Minden netes kontaktodat ismered személyesen is? 0,02 0,80 0,11 0,17 Szoktál-e beszélgetni szüleiddel otthon a netes biztonságról? 0,62 0,57 Szoktatok-e az iskolában a tanárokkal beszélgetni a netes biztonságról? 0,50 0,99 Hogyan értékelnéd iskolai teljesítményedet? -0,24 -0,02 0,79 0,44 Az elmúlt 6 hónapban voltál-e iskolai bántalmazás áldozata? 0,35 0,16 0,10 0,27 Az elmúlt 6 hónapban az iskolában bántalmaztál-e mást/másokat? 0,34 0,24 0,52 (F) sig 0,001 Adjusted R Square 0,07 N 179 Tipikusan lányok kevésbé jónak ítélik iskolai teljesítményüket Valamilyen módon érintettek az iskolai bántalmazásban Az életkorral egyre intenzívebbé válik az elkövetés Az elkövetők népszerűnek tekintik magukat online térben (ismerőseik körében) Érintettek az iskolai bántalmazásban (is) Tipikus elkövetők, akik az iskolában másokat bántalmaznak (csak 1 magyarázó változó) Cyber áldozatok Ez a (OLS) regressziós modell azt vizsgálja, hogy milyen tulajdonságokkal jellemezhetők azok a diákok, akik a cyberbullying áldozatainak vallották magukat. Minél nagyobb a függő változó értéke, annál inkább (több módon) vált a diák áldozattá). Bár az elemszám igen kicsi (179 fő (a 600-ból)), de a modell szépen illeszkedik, így viszonylag nagy biztonsággal (p=0.000) mondhatjuk, hogy az áldozatok tipikusan nők, tipikusan azok a diákok, akik jól ítélik meg tanulmányi teljesítményüket és az iskolában áldozat vagy elkövető szerepben vannak (tehát valamilyen módon érintettek az iskolai bullyinggal). Fontos azt is kiemelni, hogy a többi 7 lehetséges magyarázó változónak egyáltalán nincs szignifikáns hatása az áldozati kitettség mértékére. 2. Cyberbully 1 (súlyos online bántalmazó) Ez a regressziós modell egy kicsit kevésbé szépen illeszkedik (p=0.12), de még így is megbízhatónak tekinthető a fő tendenciákat illetően. Azt látjuk, hogy az életkor előre haladtával szignifikánsan intenzívebbé válnak az elkövetői szerepek, és tipikusan azok a gyerekek az elkövetők, akik népszerűnek tekintik magukat az online ismerőseik körében. Továbbá, ahogy az korábban, az érintettséggel kapcsolatban általánosan megfigyelhető volt, az iskolában áldozati vagy elkövetői szerepben vannak. Fontos azt is kiemelni, hogy a többi lehetséges magyarázó változónak egyáltalán nincs szignifikáns hatása az elkövetővé válás mértékére. 3. Cyberbully 2 (enyhe online bántalmazó) Annak ellenére, hogy a modell még szebben illeszkedik (p=0.001), mint az előző esetben, mégis csak egy magyarázó változó szignifikáns, és azt eltávolítva a modellből sem fejt ki a többi változó szignifikáns hatást. Tehát meglehetősen robosztus az eredmény, mely szerint azon gyerekek válnak tipikusan elkövetővé, akik az iskolában is elkövetők, és a többi lehetséges magyarázó változó ezen a hatáson nem tud változtatni. Így érdekes lehet megvizsgálni, hogy az iskolában mitől válnak a diákok bullying tárgyává vagy elkövetőjévé (a cyber térben történő bullying események figyelembe vétele nélkül).*

A kísérleti csoportban bekövetkezett változások a Tabby program hatására – hatáselemzés – A következő részben a kísérleti csoportnak azt a részét vizsgáljuk, akik mind az első, mind pedig a második felmérésben részt vettek. A diákok cyber- és iskolai bullying általi érintettségét vizsgáljuk, mégpedig konkrétan azt, hogy – vélelmezhetően a program hatására – mennyiben változott az érintettség az elkövetői és az áldozati oldalon. Ez a csoport 183 embert jelent – ennyien vettek részt az első és a második lekérdezésben is a kísérleti csoportból. Miért vonhatok le következtetéseket ilyen kevés emberre nézve? A szakirodalomban ennél kisebb modellszámból is csinálnak regressziós modellt, pl. a városszociológusok kisebb lakóközösségeket is vizsgáltak regressziós elemzéssel. Az első és a második lekérdezésben részt vevő diákok (183 fő) Csak kísérleti csoport Kérdés: (a program hatására) mennyiben változott az érintettség az elkövetői és az áldozati oldalon?

Impact: Iskolai áldozat Impact: iskolai elkövető A kísérleti csoportban való részvétel csökkentette-e az iskolai áldozattá és elkövetővé válás esélyét?   Impact: Iskolai áldozat Impact: iskolai elkövető b (t) sig Constant 1,20 0,87 0,60 0,94 Lány 0,01 0,91 0,90 Életkor -0,06 0,84 -0,01 0,98 Kísérleti csoport tagja -0,39 0,70 -0,68 0,49 Az utóbbi 6 hónapban bántalmaztál-e mást iskolában / te magad áldozatul estél-e iskolai bántalmazásnak? 3,17 0,00 3,22 Interaction: Kísérleti csop* Áldozat / Elkövető -1,99 0,09 -1,37 0,27 (F) sig 0,02 Adjusted R Square 0,06 0,08 N 183 A Tabby program hatékonyságát értékelve megállapítható, hogy azok körében, akik részt vettek a kísérletben és korábban áldozatok voltak, átlagosan -1,99 százalékponttal szignifikánsan csökkent a bullyingnak való kitettség (és ez a hatás mindkét nemre és minden életkori csoportra ugyanúgy igaz) az iskolai bullying áldozattá válásának tekintetében. (A kontrollcsoporttal való összehasonlításra a kontrollcsoport kis elemszáma miatt nem volt lehetőség.) Ugyanakkor azt az adatok nem erősítették meg, hogy a kísérleti csoportban való részvétel a bullying iskolai elkövetőinek Tabby pontszámát (bullyingnak való kitettségét) is csökkentette – az áldozatokhoz hasonlóan.

Összefoglalás A program igazolta, hogy a pedagógusok aktív részvétele az online bántalmazási incidensek észlelésében, kezelésében és megelőzésében kockázatcsökkentő faktor lehet A pedagógusok és a diákok közös tevékenysége a kölcsönös bizalmat építi, ami általában véve barátságosabbá és biztonságosabbá teszi az iskolai környezetet Első eredményei megerősítik a külföldi és nemzetközi kutatások eredményeit A Tabby toolkit (az online kérdőív) önmagában is figyelemfelkeltő és az online kockázatos helyzetek korai felismerésére és azok kezelésére tanít Pontosabb mérést tesz lehetővé a projekt folytatása (2013-2014)

OKRI/ESZTER Alapítvány www.tabby.eu Köszönjük a figyelmet! Virág György Parti Katalin Schmidt Andrea Néray Bálint OKRI/ESZTER Alapítvány OKRI MTA TK SZI / MOME schmidt.andrea11@gmail.com MTA TK SZI / BCE