Kósa Éva : VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Médiapolisz lakói I. Közvetítő faktorok
Korosztályi sajátosságok 1.- Nő a generációk közötti különbség 2.- Nő a generáción belüli hasonlóság 3.- Fokozódik a fiatalok függetlenedése : téri, kulturális, kapcsolati önállóság, tekintély hiánya 4.- Változás a kultúraátadásban : a felnőttek (szülők, tanárok) közvetítette kultúra mellett és helyett a kultúra kortársi közvetítésének dominanciája erősödik
A háttér Eszközellátás Médiával töltött idő Használati készségek, skillek
Egyes eszközök a fiatalok otthonában internet hozzáférés: szinte teljes : 95% és 79%-ára több eszközzel is lehet kapcsolódni az otthonok felében 49%- kettőnél több tévé van az otthonok harmadában - 30%- kettő vagy több asztali vagy hordozható számítógép van
Saját eszközök a fiatalok otthonában
Tv és internethasználat tanítási- és szünnapokon 2013
Tendencia: Egy átlagos tanítási napon körülbelül mennyi időt töltesz internetezéssel? 2 009, 2011, 2013
Televíziózás hétköznap és hétvégén Televízióval töltött idő: Tanítási napokon : 23% 3 -4 vagy több óra A tanítás nélküli napokon: 51% 3- 4 vagy több óra A TV adók hasznosságának és érdekességének rangsora egyforma: RTL Klub, tv2, m1
Internetezés hétköznap és hétvégén Internettel töltött idő Tanítási napokon : 38% 3 -4 óra A tanítás nélküli napokon: 48% 4 vagy több óra 46%-a kifejezetten sok időt tölt a közösségi oldalakon Interneten végzett tevékenység A minta közel fele (47%) féle tevékenységet végez az neten
Internetezés kezdete Egyre korábban : az általános iskolások 68%-a 10 éves kora előtt már internetezett, a középiskolásoknak viszont csak 23%-a.
Netes ismeretek 2013.
TENDENCIÁK : Netes ismeretek I.
TENDENCIÁK : Netes ismeretek II.
Szülői mediáció A szülő mennyire - tudja, milyen tartalmakkal találkozik, ő maga milyen modell = 1. tudatosság szintje - felügyeli, kontrollálja a médiával töltött időt, tartalmakat, támaszkodik a jelölésekre = 2. resktriktív mediáció jellemzőek a médiatartalmakkal és –használattal kapcsolatos megbeszélés magyarázat, értékítélet, érzelmek, kritikai érvelések = 3. instruktív mediáció (Lemish, 2008; )
A megkérdezettek felénél (48-62%) a tv és az internet esetében sem tartalomra sem az időtartamra nem vonatkozik semmilyen szabály. Csak 10% esetében van arra szigorú szabály, hogy hétköznap este meddig tévézhet, De csak 3%-nál korlátozzák egyértelműen a tévézés mennyiségét, és 6%-nak azt, hogy milyen műsorokat nézhet. Az interneten 9%-uknál szabályozzák szigorúan a látogatható oldalakat. Restriktív mediáció: szabályok az időre és a tartalomra (tv és internet)
Az internettel kapcsolatban vagy nem is érdekli a szülőket, vagy korlátozás nélkül engedik -18%-nak az online játékot, --37%-nak filmet letölteni --71%-nak, hogy ismeretlen emberrel beszéljen, --74%-nak hogy ezzen, chateljen bárkivel, --80%-nak hogy profilt hozzon létre egy közösségi oldalon --82%-nak hogy online vásároljon Restriktív mediáció: szabályok a nethasználatban
Szabályok a nethasználatra A megkérdezettek 69% -ánál soha nem ellenőrzik, milyen oldalt nézett a neten, 84% -ánál soha nem ellenőrzik, kivel chatelt 86%-nál soha nem ellenőrzik a levelezést
TENDENCIÁK a restriktív mediációban
válaszlehetőségek: nincsenek néha vannakvannak *71235 Vannak-e otthoni szabályok arról, hogy a TV műsorokra vonatkozó, karikában jelölt életkori határokat be kell tartanod? (%)
Instruktív mediáció 2013
Büntetés ha 1 hétig nem nézhetnél tévét ha 1 hétig nem használhatnád a mobiltelefonodat ha 1 hétig nem szamítógépez- hetnél és nem internetezhetnél ha 1 hétig nem találkozhatnál a barátaiddal * Válaszd ki azt a büntetést, amelyiket személy szerint a legsúlyosabbnak érzel!
TENDENCIÁK az instruktív szülői mediációban
Médiaoktatás Az iskolában semmit nem hallott a médiáról a megkérdezett diákok 2011-ben 34%-a 2013-ban 11% -a.
Média oktatás II.
Tanárok: instruktív és restriktív mediáció
Korosztályi sajátosságok 1.- Nő a generációk közötti különbség 2.- Nő a generáción belüli hasonlóság 3.- Fokozódik a fiatalok függetlenedése : téri, kulturális, kapcsolati önállóság, tekintély hiánya 4.- Változás a kultúraátadásban : a felnőttek (szülők, tanárok) közvetítette kultúra mellett és helyett a kultúra kortársi közvetítésének dominanciája erősödik: „rés” a mediációban.
Adatfelvétel: IthakaAdatelemzés: Danó Györgyi