Mi várható a következő KE(H)OP időszakban? Kasza György főosztályvezető-helyettes Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Környezetvédelmi Operatív Programok Irányító Hatósága Balatonfüred, 2013. május 14.
Következő KE(H)OP időszak: KÖRNYEZET ÉS ENERGIA OPERATÍV PROGRAM (KEOP) KÖRNYEZETI ÉS ENERGETIKAI HATÉKONYSÁGI OPERATÍV PROGRAM (KEHOP) Pénzügyi időszak 2007-2013 2014-2020 Rendelkezésre álló keret 4. prioritás 110,6 Mrd Ft ebből: 70,6 Mrd Ft (2008-2012) 40 Mrd Ft (2013) Nem ismert Rendelkezésre álló keret 5. prioritás 108 Mrd Ft ebből: 43 Mrd Ft (2008-11) 65 Mrd Ft (2013) Irányító hatóság elhelyezése NFÜ NFM 1600/2012. (XII.17.) Korm. Határozat alapján Mi várható? Értékelés, döntés, projekt végrehajtás, kifizetés Program alkotás
KEOP 4. prioritás – Új pályázati felhívások Konstrukció (2012-2013) Konstrukció neve Meghird. Keret (Mrd Ft) Beérk. igény (Mrd Ft) Beérk. pályázat (db) Felfüggesztés időpontja 4.8.0 Megújuló energiaforrás hasznosítására irányuló beruházások finanszírozását szolgáló pénzügyi konstrukció (kedvezményes hitel program) 6 16 8 2013. 04.08. 4.10.0/A Helyi hő, és villamosenergia-igény kielégítése megújuló energiaforrásokkal 7 29,6 1342 2013.02.25. 4.10.0/B Helyi hő és hűtési igény kielégítése megújuló energiaforrásokkal 11,5 28,1 76 4.10.0/C Megújuló energia alapú villamos energia, kapcsolt hő és villamos energia, valamint biometán termelés 16,5 66,3 231 2013.02.18.
KEOP 5. prioritás – Új pályázati felhívások Konstrukció (2012-2013) Konstrukció neve Meghird. Keret (Mrd Ft) Beérk. igény (Mrd Ft) Beérk. pályázat (db) Felfüggesztés időpontja KEOP-5.5.0/A Épületenergetikai fejlesztések és közvilágítás energiatakarékos átalakítása 17 30,9 190 2013.02.11-13. KEOP-5.5.0/B Épületenergetikai fejlesztések megújuló energiaforrás hasznosítással kombinálva 13 39,3 319 KEOP-5.4.0 Távhő-szektor energetikai korszerűsítése, megújuló energiaforrások felhasználásának lehetőségével 4 5,4 23 2013.02.13. KEOP-5.6.0 Központi költségvetési szervek energiahatékonysági beruházásai 20 82 94 2013.03.18-ig előzetes kérdőív KEOP-5.6.0/B Központi költségvetési szervek energiahatékonysági beruházásai (EMMI fenntartása és irányítása alatt álló egészségügyi ellátó intézmények energiahatékonysági beruházásai) 0,8 2,8 5 2013.04.30.
Pályázatok átfutási ideje: beérkezéstől döntésig
KEOP – Végrehajtás, kifizetés 2007-2013 ERFA (folyó áron, euró) KA ERFA+KA 2007 55 683 716 153 394 806 209 078 522 2008 54 050 519 327 197 504 381 248 023 2009 51 502 148 523 666 181 575 168 329 2010 53 358 763 645 580 908 698 939 671 2011 60 577 407 674 995 810 735 573 217 2012 70 857 664 725 775 870 796 633 534 2013 171 429 490 938 632 698 1 110 062 188 Összesen 517 459 707 3 989 243 777 4 506 703 484 N+3 N+2 „N+2 / N+3 szabály”
Főbb jogszabályi vonatkozások A támogatási kérelem elbírálására 30 nap áll rendelkezésre; ha a beérkezett projektjavaslatok száma meghaladja a tervezettet, 15 nappal meghosszabbítható (4/2011. (I.28) Korm. rendelet 27. §) Szállítói előleg 30%-ra emelkedett (26/2012. (X.24) NFM utasítás 198. §) Szállítói finanszírozás esetén a közbeszerzési eljárás során kiválasztott szállító a szerződés elszámolható összegének 10%-a erejéig mentesül a biztosítéknyújtás kötelezettsége alól (368/2011. (XII.31) Korm. Rendelet 77. §) Önerő-támogatás az aláírt támogatási szerződéssel rendelkező közszféra kedvezményezetteknek (285/2012. (X.9.) Korm. Rendelet)
Kifizetések 4-5. prioritás 2007-2015 4. prioritás (Mrd Ft) 5. prioritás (Mrd Ft) 2007-12 tényleges kifizetés 21,1 25,8 2013 éves munkaterv alapján 26,3 19,8 2014-15 tervezet 63,5 62,6 Összesen 110,9 108,2
2013. évi tervezett kifizetések havi bontásban (Mrd Ft)
kötváll összesen (HUF) KEOP-5.4.0 Távhő Felhívás megjelenése teljes keret értékelés alatt (HUF) értékelés alatt (db) támszerz (HUF) támszerz (db) összköltség (HUF) kötváll összesen (HUF) kötváll összesen (db) összes kifizetés 2009 2 684 181 410 2 678 749 680 21 5 422 092 910 1 784 435 716 2011 2 755 818 590 2 280 867 749 15 4 778 691 049 150 987 449 2012/13 4 000 000 000 3 377 150 308 16 SZUM 9 440 000 000 4 959 617 429 36 10 200 783 959 1 935 423 165
Stratégiai tervezés és projekt előkészítés a 2014-2020 tervezési időszakra c. KEOP-2012-7.9.0 A komponens Projekt előkészítés: olyan országos jelentőséggel bíró, jelentős forrásigényű környezetvédelmi, vízügyi, természetvédelmi és energetikai projektek/programok előkészítése, melyek a 2014-2020-as tervezési időszakban kerülnek megvalósításra és jelentős előkészítési/megvalósítási időigényük és a forrásfelhasználásra gyakorolt jelentős hatásuk miatt előkészítésük megkezdése a programozási időszak megkezdését megelőzően indokolt. B komponens Stratégiai tervezés: A 2014-20-as programozási időszak tervezéséhez, végrehajtásához szükséges környezetvédelmi, vízügyi, természetvédelmi és energetikai stratégiák, koncepciók, elemzések és adatbázisok kidolgozása. Rendelkezésre álló keret: 12,15 Mrd Ft
Következő KE(H)OP időszak: KÖRNYEZET ÉS ENERGIA OPERATÍV PROGRAM (KEOP) KÖRNYEZETI ÉS ENERGETIKAI HATÉKONYSÁGI OPERATÍV PROGRAM (KEHOP) Pénzügyi időszak 2007-2013 2014-2020 Rendelkezésre álló keret 4. prioritás 110,6 Mrd Ft ebből: 70,6 Mrd Ft (2008-2012) 40 Mrd Ft (2013) Nem ismert Rendelkezésre álló keret 5. prioritás 108 Mrd Ft ebből: 43 Mrd Ft (2008-11) 65 Mrd Ft (2013) Irányító hatóság elhelyezése NFÜ NFM 1600/2012. (XII.17.) Korm. Határozat alapján Mi várható? Értékelés, döntés, projekt végrehajtás, kifizetés Program alkotás
Változás 2007-13 vs. 2014-20 in % in thousand M€ Total CAP 1st pillar 2nd pillar Rural Devel. 1st pillar COHESION CAP EU27 -13.1% -101.6 354.8 419.9 322.0 97.9 774.8 313.7 359.4 276.6 82.9 673.2 9.93 5.47 15.39 2% 1 Belgium -13% -0.9 2.4 4.8 4.3 0.5 7.2 2.1 4.2 3.8 0.4 6.3 0.13 0.08 0.21 3% 2 Denmark -1.0 0.6 6.7 7.9 5.8 6.9 3 Germany -23% -17.0 27.1 46.6 37.5 9.1 73.6 16.3 40.3 33.4 56.6 0.71 1% 4 Greece -25% -10.4 20.9 20.2 4.0 41.1 14.6 16.1 13.1 3.0 30.7 1.38 4% 5 Spain -18% -14.9 36.1 47.2 39.1 8.2 83.4 25.0 43.4 35.9 7.6 68.5 1.87 0.50 2.37 6 France -7% -5.9 66.0 58.3 7.7 80.6 14.0 60.7 52.7 8.0 74.7 0.20 1.00 1.20 7 Ireland -12% -1.5 0.9 11.3 8.8 2.5 12.2 9.8 1.9 10.8 0.10 8 Italy -5.0 29.4 42.2 33.1 71.6 28.9 37.7 8.3 66.6 1.50 3.00 5% 9 Luxembourg -10% 0.0 0.1 0.3 0.2 0.02 6% 10 Netherlands -1.6 7.1 6.5 9.0 1.3 6.1 5.7 7.4 11 Austria -14% 1.5 9.2 5.1 4.1 10.7 1.2 4.6 3.4 0.70 8% 12 Portugal -9.7% -3.0 21.9 19.6 8.1 4.5 3.6 27.8 13 Finland -8% -0.6 1.8 5.6 2.2 7.3 1.4 5.3 0.60 9% 14 Sweden -6% -0.5 4.9 2.0 0.15 15 United Kingdom -2.2 27.0 24.6 37.9 10.5 25.1 22.6 2.6 35.7 0% 16 Cyprus -0.2 0.7 1.0 0.01 0.16 15% 17 Czech Republic -22% -8.1 27.4 6.2 2.9 36.5 20.6 7.8 28.4 0.90 18 Estonia -5% -0.3 3.5 5.0 3.3 0.8 4.7 0.05 19 Hungary -7.0 25.7 13.5 9.6 3.9 39.3 20.5 11.8 32.2 1.56 20 Lithuania -0.8 7.0 4.4 11.4 6.4 2.8 10.6 21 Latvia 1.1 6.8 2.3 0.07 22 Malta -20% 0.03 0.23 29% 23 Poland -1% 69.0 36.4 22.7 13.7 105.4 71.8 32.7 21.3 104.5 24 Slovenia -26% 1.7 25 Slovak Republic 11.9 2.7 16.6 13.0 17.1 26 Bulgaria 15.2 14.3 27 Romenia 19.8 20.7 12.5 40.6 21.7 41.3 % Total Env. TOTAL LUMP SUMS + CAP Variation 2007-13/ 2014-20 (COHESION+CAP on the AGREEMENT Feb. 8th) Countries Capping 2014-2020 2014-2020 - Financial envelopes at 2011 prices: February 8th AGREEMENT 2007-2013 - Financial envelopes at 2011 prices LUMP SUMS Notes: 1. The total for EU27 refers to the total respective headings, excluding funds for Croatia. Figures may differ marginally from the sum of the parts, resulting from estimation models for the MS envelopes 2. For comparison between EM, budget for pillar 2 of the CAP 2007-13 was adjusted, by deducting the UK modulation, article 136 for SE and DE and cotton for GR. Envelope without adjustment is € 97.9 billion. 3. In the calculation of the breakdown by MS, the estimated total allocation for the CAP 2014-20 1st pillar is greater than the value of the MFF, since it is assumed that the value of the support market measures is maintained, for comparison purposes among MS. The absence of breakdown for this item, which is cyclical in nature, and budgetary reallocation mechanisms for unused appropriations between MS and headings, provides for the possibility of covering envelopes for market measures, particularly those of fixed nature. 14
Partnerségi Megállapodás célrendszeréről Kormányhatározat Neve Tartalma 1600/2012. (XII.17.) Korm. határozat a 2014-2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználásának tervezésével és intézményrendszerének kialakításával összefüggő aktuális feladatokról 8 OP rögzítése, OP-k szakmai tartalmáért felelős tárcák megnevezése, irányító hatóságok áthelyezése a felelős tárcákhoz ? 1113/2013. (III. 8.) Korm. határozat a Partnerségi Megállapodás, az operatív programok, valamint a Stratégiai OP-k első változatának NFK általi elfogadását követően kerül sor a partnerségi egyeztetésre, partnerségi egyeztetés ütemezésének meghatározása Környezeti Vizsgálati Jelentés társadalmi egyeztetésének módjáról, prioritásairól és menetrendjéről 1114/2013. (III. 8.) Korm. határozat a 2014–2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználására vonatkozó Partnerségi Megállapodás részletes tervezetét NGM miniszter készíti el, NFK elé terjeszti Partnerségi Megállapodás célrendszeréről 1115/2013. (III. 8.) Korm. határozat a 2014–2020 közötti források területi koordinációjának kereteiről megyei területfejl-i programhoz és i IVS-hez kapcsolódó fejlesztési igények megfogalmazása az operatív program tervezéséhez 1121/2013. (III. 11.) Korm. határozat a 2014–2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználásának érintett miniszterek készítsék el a 2014-2020 közötti időszakra vonatkozó előfeltételeiként meghatározott ex-ante kondicionalitások teljesítésével szakpolitikai stratégiákat összefüggő feladatokról 1217/2013. (IV. 18.) Korm. Határozat a 2014-2020 közötti európai uniós programok lebonyolítását támogató intézményrendszer koncepcionális kérdéseiről IH-k szaktárcákhoz rendelése, koordináció a Miniszterelnökségre kerül, eljárásrendek kidolgozása elindul, KSZ-struktúra
Tervezett Operatív Programok
A KEHOP prioritásai (1143/2013. Korm.hat) a) a klímaváltozásra történõ felkészülés, b) a víziközmû szolgáltatás fejlesztése, c) a vízvédelemmel, a hulladékgazdálkodással, a levegõminõséggel és a zajvédelemmel kapcsolatos fejlesztések, d) a természetvédelmi és élõvilág-védelmi fejlesztések, e) a megújuló energiaforrások alkalmazása, energetikai és energiahatékonysági fejlesztések, f) az energetikai, környezetügyi kutatás-fejlesztés és innováció (K+F+I), szemléletformálás, g) a technikai segítségnyújtás
A KEHOP energetikai célkitűzései a megújuló energiaforrások részarányának 14,65 %-ra növelése a teljes bruttó energiafogyasztáson belül; 2020-ra 2010-hez képest 10%-os teljes energia-megtakarítás; az EU emisszió-kereskedelmi rendszerén kívül az üvegházhatású gázok kibocsátásának (2005-ös szinthez képest) legfeljebb 10 százalékos növekedése.
A KEHOP Intézkedés 2. Az energiahatékonyság és az energia-megtakarítás növelésére irányuló fejlesztések támogatása Lakóépületek energiahatékonysági felújítása. Állami és önkormányzati épületek energiahatékonysági korszerűsítése. A gazdasági és nonprofit szektor energiahatékonysági intézkedéseinek támogatása. Távhőrendszerek energiahatékonysági fejlesztése és megújuló alapra helyezése. Egyéb - nem épülethez kapcsolódó - közfeladat-ellátás energiahatékonysági beavatkozások (pl. a közvilágítás energiahatékonyabbá tétele). Visszatérítendő támogatások is!
Következő lépések OP kidolgozás, (első tervezet 2013. március 31-ig) Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter vidékfejlesztési miniszter, belügyminiszter nemzetgazdasági miniszter Keretek véglegesítése (1000 Mrd Ft, energia min. 1/3…?) GINOP vs. KEOP Szemléletformálás integrálás? TA? Determinációk kezelése, Tükörprioritások Ágazati stratégiák társadalmi egyeztetése EU Bizottsággal történő egyezetések OP benyújtás (év végén?)
Tervezés EU 5 alap: ERFA, ESZA, KA, EMVA, ETHA 11 tematikus célkitűzés (KSK), melyek kapcsolódnak az Európa 2020 stratégiához: kutatás, fejlesztés, innováció infokommunikációs technikák fejlesztése kis- és középvállalkozások fejlesztése az alacsony széndioxid-kibocsátású gazdaságra történő átállás a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás környezetvédelem és erőforrás-hatékonyság közlekedésfejlesztés foglalkoztatás fejlesztése társadalmi befogadás és szegénység elleni küzdelem oktatás fejlesztése intézményi kapacitás fejlesztése
4. KSK célkitűzés - alacsony CO2 EU 2020 stratégia 20-20-20% csökkentés (CO2, energia) célkitűzésének megvalósítása Támogatandó tevékenységek Energiahatékonyság + megújuló energia felhasználás, megújuló technológiai innováció: köz- és lakóépületek, fenntartható városfejlesztés Mezőgazdasági melléktermékek, hulladékok hatékony felhasználása, nitrogén-oxid- és metánkibocsátás csökkentése Karbonszegény technológiák
5. KSK célkitűzés - klímaváltozás Klímaváltozás stratégiák, cselekvési tervek, kockázatmegelőzési és -kezelési tervek kidolgozása kockázatmegelőzésre és –kezelést célzó beruházások új eszközök kifejlesztése, katasztrófavédelmi rendszerek, geofizikai kockázatok megelőzése Fenntartható vízgazdálkodás Talajgazdálkodás genetikai sokféleség
6. KSK célkitűzés – környezetvédelem, erőforrás gazdálkodás hatékony vízellátás, szennyvíztisztítás hulladékgazdálkodás mezőgazdasági vízfelhasználás hatékonysága zöld infrastruktúra beruházások (Natura 2000, biológiai sokféleség, ökoszisztéma helyreállítás) közlekedés okozta levegőszennyezés csökkentése helyi gazdaságok diverzifikálása fenntartható integrált városfejlesztés vizek és talajok minőségének javítása akvakultúra fejlesztés (halászati eszközök, szolgáltatások, fenntartható halállomány hozam)
főosztályvezető-helyettes Köszönöm a figyelmet! Kasza György főosztályvezető-helyettes NFÜ, KEOP IH gyorgy.kasza@nfu.gov.hu www.nfu.hu