III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból - Nemzetközi művészeti stílus, csak Ausztriában és Magyarországon hívják így, főleg az építészetben és az iparművészetben jelentős, festészete a szimbolizmussal rokon
- Mindenhol máshogy nevezik: Art nouveau (francia: „új művészet”), „fine de siécle” („századvég-stílusa”), „metró stílus”, „1900-as stílus” Jugendstil (német: „fiatal művészet”) Modern style (angol: „modern stílus”), liberty („szabadság stílusa”) Stile floreale (olasz: „virágzó stílus”)
- Előzményei: Preraffaeliták és az Arts and Crafts mozgalma Szimbolizmus, szintetizmus festészete (Gauguin, Nabis csoport) Japán színezett fametszetek lényegre törő dekorativitása
- Utat nyit az avantgárd irányzatoknak,
a vonalak öncélú dekorativitása már az absztrakt felé mutat előre
1. Formajegyei: ornamentális, dekoratív jelleg (Ornamentika: „díszítmények”, dekoratív: „díszes”) - Sajátos, egyedi formakincs: növényi motívumok csavart, hullámzó, ritmikus ismétlődése
- Síkszerű képépítés: a körvonal, a rajz főszerepet kap, a szín nagy, lapos síkokat alkot
- A díszítmények szinte az egész képmezőt elborítják
- Stilizál: a főleg növényi motívumokat egyszerűsíti, díszítménnyé alakítja
- Arany, ezüst, opálos és fémes színek szeretete
- Egységes, összművészeti stílusra törekszik, megpróbálja a teljes emberi környezetet alakítani:
építészettől az iparművészetig,
belsőépítészet, lakberendezés,
iparművészet, formatervezés,
alkalmazott grafika
- Thonet bútorok, 1851-től (pl - Thonet bútorok, 1851-től (pl.: Thonet hajlított hintaszéktípusa 1860, vagy Thonet kerek ülésű standard széke, 1859. évi típus)
- Henry van de Velde: szecessziós asztal
- A pécsi Zsolnay gyár tárgyai a századfordulóról
2. Szecessziós építészet a/ Jellemzői: - Először szakad el a történelmi stílusok formakincsétől - Előkészíti a modern építészet két főirányát: a geometrizáló funkcionalizmust és az organikus építészetet
Ollbrich: A szecesszió háza, Bécs
- Szívesen használja a fémet és az üveget a hagyományos anyagok mellett
- A főleg növényi elemeket használó díszítmények a homlokzatok legjellemzőbb elemei
3.Kötelező épületek és alkotók
a/ Victor Horta - Belga építész Szívesen használ viszonylag szűk térben fém tartóelemeket és nagy üvegfelületeket
- Tassel-ház, Brüsszel, 1893., Egy gyáros megbízásából épült
az első teljesen szecessziós ház, A homlokzat egyszerű, csak a középrész fém elemei és üvegfelülete sejteti a belső tér jellemzőit
a lépcsőház a legjellemzőbb: szerkezet és díszítmény egysége Az oszlop a rájuk nehezedő fém íveken át egymásnak adják át a terhet és mozgásba hozzák a teret A fiatal fára emlékeztető vasoszlop, a korlát díszítése, a fal és a padló hullámzó vonalai egységessé, elegánssá teszik a teret A tető üvegén át érkező megvilágítás tágassá, levegőssé teszik az egyébként szűk belsőt (Brüsszelben a drága telek árak miatt kicsik a házhelyek)
b/ Charles Rennie Mackintosh (skót)
- Művészeti iskola, Glasgow, Fő műve annak a művészeti iskolának az új épülete, aminek maga is tanulója volt
meredek lejtőre épült - az épület metszeti ábrázolásai,
az első szakaszban épített szárny: északi oldal, A homlokzat modernnek hat: nagy ablakok (műtermek), pillérszerű, vastag falrészek
robosztus és könnyed, Az ablaktisztítók számára készített vaskapaszkodók finom rajzos vonalai játékosan oldják a fal és az üveg nagy síkjait
modern és hagyományos, Az aszimmetrikusan elhelyezett bejárat a skót várkastélyokra emlékeztet, a funkciót szolgáló elemek és a hagyományt idéző díszítmények szervesen kiegészítik egymást
a 2. szakaszban épített szárny, a délnyugati front, Az orgonasípokra emlékeztető kiugró ablakok megmozgatják a felületet és expresszivitást visznek a fal kialakításába
és a könyvtár A szerkezeti elemek fonadéka, dzsungel-szerűen behálózza a helyiséget
c/ Antonio Gaudí Katalán művész (Spanyolország) Barcelonában és környékén több jelentős szecessziós épületet („Modernisme”) tervez, főleg mecénásának, a textilgyáros Güell-nek megbízásából Kísérletező és szuggesztív stílusa látványos és népszerű műveket eredményezett
- Sagrada Familia székesegyház, Barcelona Talán legismertebb műve a neogótikus stílusban elkezdett székesegyház építésének vezetése, ami a művész halála miatt befejezetlen maradt
Pontosan megrajzolt előzetes tervek nélkül, szinte rögtönzéses módon alakította a faltestet, ami idézi ugyan a középkori katedrálisokat, de a természetes formákat (barlang, sziklaképződmény, csontstruktúrák) is
A szobrász felülkerekedett az építészen a művész lelkében:
hihetetlenül gazdag plasztikai dísz Szándéka szerint színes burkolatot is kapott volna a homlokzat
A gótikára emlékeztető merész szerkezeti elemek
Gaudí életműve egy romantikus eszményt, a művész-építész szabadság igényét valósítja meg