Magyar művészet 1945 előtt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Van Gogh Művészete.
Advertisements

RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
Avantgard Európában 1945 előtt
Realista építészet EKLEKTIKA
Kinszki’s art Kinszki Imre müvészete.
Buhály József (Nyírtass, 1945 –. Artportal.hu: •
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Rákóczi vitézei Damjanich János Általános Iskola Intézményi Társulás Cibakháza, Nagyrév.
ESZTÉTIKAI VISZONYOK – Az esztétikai tárgy
II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból
Rodostói kakukkok.
Aranymetszés képviselői
Kohán György (1910, Gyulavári , Gyula).
A Nyolcak festészete kiállítás, Pécs
T.
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
A romantika irodalmából
Klasszicizálás - az évszázadok fényében. Antikvitás.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A Nyugat.
Van Gogh. (Japán fametszet nyomán)
Szövetség A B A R O K K.
Építészet, szobrászat, festészet
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Magyar művészet 1948-tól A kommunista diktatúra Rákosi szakasza (48-tól 56-ig) a művészet feladatának a kommunista ideológia közvetítését tartotta, a kultúrpolitika.
Barokk szobrászat.
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Expresszionizmus 31/A.
Készítette: Sümegi Dániel
A FAUVOK nyomában Témahét: 2010.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A dadaizmus.
A futurizmus.
A korai avantgárd és a film
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Medgyaszay István: Budaörsi úti városi bérház, 1925.
Rippl-Rónai Múzeum Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum
Klasszicizmus Készítette: Ecseri István.
Magyar Nemzeti Galéria
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Készítette: Ecseri István.
Aba Novák Vilmos Festő, grafikus, a modern magyar festészet egyik legeredetibb és legelhivatottabb tehetsége. A budapest Képzőművészeti Főiskolán.
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Lajta Gábor: Az emmausi vacsora
ABA - NOVÁK (1894 – 1941) a barbár zseni Életmű - kiállítás MODEM Debrecen
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Urbán Gábor 1946-ban született Szabadkán
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
József Attila tájlírája
Vincent van Gogh művészete Van Gogh 1880-tól teljesen a festészetnek szentelte magát. Hágában élve eleinte a bányászok életét örökítette meg vázlatain,
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Fiatalon!!! Időssebben!!!!! Id. Markó Károly a Felvidék egyik akkori szellemi központjában, Lőcsén született. Fiatalon is festőnek készült, de pályája.
Schönberger Armand Nézzük együtt….  Schönberger Armand magyar festőművész, grafikus  Született:1885 Galgóc  Meghalt:1974 Budapest, Magyarország.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Impresszionizmus.
Egyetemi Díszünnepségek Sopron
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
MAGYARORSZÁG TÖRTÉNETE 1918-
Előadás másolata:

Magyar művészet 1945 előtt

1. Nyolcak - 1909-12 között működő avantgárd festőcsoport: utat nyit a modern európai művészeti törekvéseknek - A posztimpresszionizmus, a fauve-izmus, a kubizmus, az expresszionizmus hatott rájuk Berény Róbert

(Rájuk is nagy hatással volt Cézanne festészete) Tihanyi Lajos

Berény Róbert Czigány Dezső Czóbel Béla (Kernstok Károly) Kernstok Károly (Czóbel Béla) Márffy Ödön Orbán Dezső (fotó) Pór Bertalan Tihanyi Lajos

Berény Róbert

Czigány Dezső

Czóbel Béla

Kernstok Károly

Márffy Ödön

Orbán Dezső

Pór Bertalan

Tihanyi Lajos

2. Aktivisták - A Nyolcak programját viszik tovább, kiegészítve egy „cselekvő” attitűddel, a művészetet a társadalmi haladás szolgálatába akarták állítani – öncélú esztéticizmus helyett közösségi művészet kívánnak teremteni Tihanyi Lajos

- A Nyolcak volt tagjai mellett új fiatal művészek tartoznak ebbe a csoportba: expresszionista, konstruktivista, dadaista hatások jellemzik műveiket Márffy Ödön Tihanyi Lajos Nemes Lampérth József Uitz Béla

a/ Kassák Lajos Költő, teoretikus, képzőművész, kiállítás szervező, az aktivizmus vezéregyénisége Folyóirataiban („Tett”, később a „Ma” című) biztosított fórumot az avantgárdnak A Tanácsköztársaság bukása után külföldön folytatja munkásságát

Dadaista kollázsok

Képversek

A 20-as évektől absztrakt konstruktivista alkotások:

Képarchitektúrának nevezi őket

Kassák Lajos: Képarchitektúra, 1922. A létező valóság helyett „lényegi valóság”, egy új világ megtestesülései

b/ Nemes Lampérth József Fiatalon meghalt, eredeti hangú, főleg expresszionista-konstruktivista jellegzetességeket mutató festő-rajzoló Vastagon festett harsány színekkel megkonstruált portrék, tájképek, csendéletek

Nemes Lampérth József: Háttal álló női akt, MNG, 1916. Kubisztikus síkokkal formált, robosztus erejű figura Sűrű ecsetvonásokkal festett, harsány színtömbök A síkok képesek érzékeltetni a teret és az anyagot Komor monumentalitás

c/ Moholy-Nagy László Követi Kassákot az emigrációba A Bauhaus tanára Foglakozik absztrakt festészettel, a fény és tér kapcsolatát vizsgáló mozgó szobrokkal, fényképezéssel Rendkívül nagyhatású életmű A nácizmus miatt az USA-ba települ

Absztrakt képi világ

Fotogrammok: fényképezni gép nélkül

Moholy-Nagy László: Fényrekvizitum, 1922-30. Elektromosan mozgatott (mobilszobor) fémkonstrukció, megvilágítva változó árnyjátékot varázsol a falra – a 20. sz. 2. felében kísérletezik majd ezzel a szobrászat

3. Konstuktivizmus és szürrealizmus szintézise Vajda Lajos

a/ Vajda Lajos Szentendrei festő, grafikus, a 30-as években bontakozik ki művészete A népművészeten alapuló Kelet- és Nyugat-Európa között kapcsolatot teremtő szintézis a konstruktivizmus és szürrealizmus között

Bizánci ikonok hatása (Szentendre szerb vonatkozásai)

Rétegzettség, áttetszőség, népi motívumok

Vajda Lajos: Ezüst gnóm, 1940., MNG

4. Vissza a látványfestészet irányába: Gresham-kör, Római Iskola

a/ Gresham-kör Nem tekinthető művészcsoportnak: kávéházi, polgári művészek baráti társasága a 30-as években Szerintük az avantgárd zsákutcába jutott – visszaakarnak térni a figurális festészethez Szőnyi István

Posztnagybányai iskolának is nevezik Impresszionista, posztimpresszionista elvek: lírai festőiség Klasszikus emberi és művészi értékek megőrzése a céljuk Szőnyi István

- Bernáth Aurél Ő a szellemi vezérük: „nem a kép tárgya a fontos, hanem a szellemi világ, mely általa testet ölt” Szembefordulnak az avantgárd mellett a hivatalos művészettel (akadémizmus) is

Bernáth Aurél

Bernáth Aurél

Bernáth Aurél: Tél, 1929.

- Szőnyi István Zebegényben, a Dunakanyarban élt és alkotott Atmoszférikus puha színek, temperás világos felületek Időtlen, klasszikus nyugalom, örök emberi értékek

Szőnyi István

Szőnyi István: Zebegényi temetés, 1928.

- Egry József A Balaton festője: fényköd és a táj ritmikus szerkezeti elemei Gyakran bibliai tartalom az ember és a természet egységében

Egry József

Az igazi főszereplő, a mindent átjáró és feloldó fény Egry József

Egry József: Napfelkelte, 1940., MNG

- Derkovits Gyula Nem tartozik a körbe, (munkás származású), de stílusában rokon velük Elkötelezett munkásfestő Expresszionista hatások

Derkovits Gyula

Grafikai tevékenység: Dózsa-sorozat Derkovits Gyula

Derkovits Gyula: Viharban, 1931. Filmszerűen ütköztetett síkok: ellentétes jelentésű részletek – a hétköznapok világa és a hatalom Időjárás és történelmi vihar

- Medgyessy Ferenc A klasszikus értékek szobrászi megformálója Stílusára nagy hatást gyakorolt az archaikus görög és az egyiptomi szobrászat egyszerűsége, tömörsége Nyugalom, harmonikus derű

Medgyessy Ferenc

Medgyessy Ferenc: Anya, 1932.

b/ Római Iskola A korai reneszánsz által ihletett klasszicizáló stílus a 30-as években A római Magyar Akadémia ösztöndíjasai képviselik Monumentális, világos színekkel festett stilizáció jellemzi Aba-Novák Vilmos

- Aba-Novák Vilmos

Plakátszerű, időnként groteszk vonások Sok egyházi feladat korszerű hangon Falképek Aba-Novák Vilmos