Magyar művészet 1945 előtt
1. Nyolcak - 1909-12 között működő avantgárd festőcsoport: utat nyit a modern európai művészeti törekvéseknek - A posztimpresszionizmus, a fauve-izmus, a kubizmus, az expresszionizmus hatott rájuk Berény Róbert
(Rájuk is nagy hatással volt Cézanne festészete) Tihanyi Lajos
Berény Róbert Czigány Dezső Czóbel Béla (Kernstok Károly) Kernstok Károly (Czóbel Béla) Márffy Ödön Orbán Dezső (fotó) Pór Bertalan Tihanyi Lajos
Berény Róbert
Czigány Dezső
Czóbel Béla
Kernstok Károly
Márffy Ödön
Orbán Dezső
Pór Bertalan
Tihanyi Lajos
2. Aktivisták - A Nyolcak programját viszik tovább, kiegészítve egy „cselekvő” attitűddel, a művészetet a társadalmi haladás szolgálatába akarták állítani – öncélú esztéticizmus helyett közösségi művészet kívánnak teremteni Tihanyi Lajos
- A Nyolcak volt tagjai mellett új fiatal művészek tartoznak ebbe a csoportba: expresszionista, konstruktivista, dadaista hatások jellemzik műveiket Márffy Ödön Tihanyi Lajos Nemes Lampérth József Uitz Béla
a/ Kassák Lajos Költő, teoretikus, képzőművész, kiállítás szervező, az aktivizmus vezéregyénisége Folyóirataiban („Tett”, később a „Ma” című) biztosított fórumot az avantgárdnak A Tanácsköztársaság bukása után külföldön folytatja munkásságát
Dadaista kollázsok
Képversek
A 20-as évektől absztrakt konstruktivista alkotások:
Képarchitektúrának nevezi őket
Kassák Lajos: Képarchitektúra, 1922. A létező valóság helyett „lényegi valóság”, egy új világ megtestesülései
b/ Nemes Lampérth József Fiatalon meghalt, eredeti hangú, főleg expresszionista-konstruktivista jellegzetességeket mutató festő-rajzoló Vastagon festett harsány színekkel megkonstruált portrék, tájképek, csendéletek
Nemes Lampérth József: Háttal álló női akt, MNG, 1916. Kubisztikus síkokkal formált, robosztus erejű figura Sűrű ecsetvonásokkal festett, harsány színtömbök A síkok képesek érzékeltetni a teret és az anyagot Komor monumentalitás
c/ Moholy-Nagy László Követi Kassákot az emigrációba A Bauhaus tanára Foglakozik absztrakt festészettel, a fény és tér kapcsolatát vizsgáló mozgó szobrokkal, fényképezéssel Rendkívül nagyhatású életmű A nácizmus miatt az USA-ba települ
Absztrakt képi világ
Fotogrammok: fényképezni gép nélkül
Moholy-Nagy László: Fényrekvizitum, 1922-30. Elektromosan mozgatott (mobilszobor) fémkonstrukció, megvilágítva változó árnyjátékot varázsol a falra – a 20. sz. 2. felében kísérletezik majd ezzel a szobrászat
3. Konstuktivizmus és szürrealizmus szintézise Vajda Lajos
a/ Vajda Lajos Szentendrei festő, grafikus, a 30-as években bontakozik ki művészete A népművészeten alapuló Kelet- és Nyugat-Európa között kapcsolatot teremtő szintézis a konstruktivizmus és szürrealizmus között
Bizánci ikonok hatása (Szentendre szerb vonatkozásai)
Rétegzettség, áttetszőség, népi motívumok
Vajda Lajos: Ezüst gnóm, 1940., MNG
4. Vissza a látványfestészet irányába: Gresham-kör, Római Iskola
a/ Gresham-kör Nem tekinthető művészcsoportnak: kávéházi, polgári művészek baráti társasága a 30-as években Szerintük az avantgárd zsákutcába jutott – visszaakarnak térni a figurális festészethez Szőnyi István
Posztnagybányai iskolának is nevezik Impresszionista, posztimpresszionista elvek: lírai festőiség Klasszikus emberi és művészi értékek megőrzése a céljuk Szőnyi István
- Bernáth Aurél Ő a szellemi vezérük: „nem a kép tárgya a fontos, hanem a szellemi világ, mely általa testet ölt” Szembefordulnak az avantgárd mellett a hivatalos művészettel (akadémizmus) is
Bernáth Aurél
Bernáth Aurél
Bernáth Aurél: Tél, 1929.
- Szőnyi István Zebegényben, a Dunakanyarban élt és alkotott Atmoszférikus puha színek, temperás világos felületek Időtlen, klasszikus nyugalom, örök emberi értékek
Szőnyi István
Szőnyi István: Zebegényi temetés, 1928.
- Egry József A Balaton festője: fényköd és a táj ritmikus szerkezeti elemei Gyakran bibliai tartalom az ember és a természet egységében
Egry József
Az igazi főszereplő, a mindent átjáró és feloldó fény Egry József
Egry József: Napfelkelte, 1940., MNG
- Derkovits Gyula Nem tartozik a körbe, (munkás származású), de stílusában rokon velük Elkötelezett munkásfestő Expresszionista hatások
Derkovits Gyula
Grafikai tevékenység: Dózsa-sorozat Derkovits Gyula
Derkovits Gyula: Viharban, 1931. Filmszerűen ütköztetett síkok: ellentétes jelentésű részletek – a hétköznapok világa és a hatalom Időjárás és történelmi vihar
- Medgyessy Ferenc A klasszikus értékek szobrászi megformálója Stílusára nagy hatást gyakorolt az archaikus görög és az egyiptomi szobrászat egyszerűsége, tömörsége Nyugalom, harmonikus derű
Medgyessy Ferenc
Medgyessy Ferenc: Anya, 1932.
b/ Római Iskola A korai reneszánsz által ihletett klasszicizáló stílus a 30-as években A római Magyar Akadémia ösztöndíjasai képviselik Monumentális, világos színekkel festett stilizáció jellemzi Aba-Novák Vilmos
- Aba-Novák Vilmos
Plakátszerű, időnként groteszk vonások Sok egyházi feladat korszerű hangon Falképek Aba-Novák Vilmos