Társadalomtörténet Új utak keresése a történetírásban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
Történeti episztemológia
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA I. ROKONTUDOMÁNYOK
Népszerű kultúra és magaskultúra
Bevezető információk Sajátos helyzet (több mint 500 fő 200 fős teremben) Megoldjuk duplázgatva – illetve lev óra e hét péntek 9-től) Több előadó (RJ, ?
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
INDIVISIBILITER ET INSEPARABILITER? Státustörvények és honosítás Európában Készítette: Szabó István.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
N ő történet és feminizmus Women’s history kontra gender history N ő történet versus társadalmi nem történet.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
1. A demográfia fogalma, története, tárgykörei és forrásai
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Társadalomtudományi Tanszék
Történelem és antropológia – történeti antropológia
A számok jelentősége: a kvantitatív történetírás témái és módszerei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
Ipari forradalom Angliában és a kontinensen
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Bevezető információk Terv volt egy könyv, de … Így kissé rövidített változatban az interneten: geo.u-szeged.hu/~rjanos/ Jegy: írásban – rövid kifejtős.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
MÚLT ÉS TÖRTÉNELEM Történettudomány és történetfilozófia
A társadalomtudományi tájékoztatás sajátosságai
Ajándékok és viszonzásuk
Edward Sapir ( ).
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Magyarország modernkori gazdaság- és társadalomtörténete Készítette: Szávai Ferenc egyetemi tanár BCE.
Mítoszok és ellenmítoszok az Európai Unióban
Szociológia - Jogszociológia
Társadalomtudomány szak
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
KONZULTÁCIÓ Tartalmi feltárás Aszalós Károly ELTE Egyetemi Könyvtár Gyűjteménykezelői Osztály   1/ /3455-ös mellék.
6.Fogalomalkotás [C. G. Hempel: A taxonómia alapjai. In: Bertalan (szerk.): A társadalomtudományi fogalmak logikája (Helikon, Budapest 2005)] 1.A definíció.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
A magyarság őstörténete
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
ICECUBE Intelligens h ű t ő szekrény szoftver tervezete.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Jog- és állambölcselet I.
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Társadalomtörténet Új utak keresése a történetírásban

Peter Burke és az új történetírás  New history – J. Harvey Robinson könyve – 1912,  A kifejezés a harmincas években bukkant fel – Le Goff teszi maradandóvá a fogalmat,  A társadalomtörténet el ő zményei Vierteljahrshrift für Sozial- und Wirtschaftsgeshichte Annales 1929-t ő l

Peter Burke és az új történetírás  Politikatörténettel azonos  Események története a fontos  Nagy emberek – nagy szerepl ő k  A történelem dokumentumokon alapul  Totális történet, mindennek van története  Szerkezetek története  Történetírás alulnézetben is,  A hivatalos dokumentumok a hivatalos változatot képviselték

Peter Burke és az új történetírás  A magyarázó elemében az egyénre helyezi a hangsúlyt  A hagyományos történetírás az objektív  A kérdések igazán a fontosak és nem az egyéni akciók, „braudeli modell”  Sokoldalú megközelítés jellemzi ezt a megközelítést

Az „új történetírás”/társadalomtörténet jelent ő sége  Anyagukat nem narratív, hanem analitikusan közelítik meg,  Problémájukban az emberi lét anyagi alapjai jelennek meg,  Populista beállítottságúak, azaz a tömegek érdeklik ő ket,  Inter- vagy multidiszciplinalitás jellemzi ő ket,  Kvantifikáció jellemzi,  Komparatisztikai jelleg ű ek,

A társadalomtörténet-írás f ő bb „klasszikus” aldiszciplínái  Várostörténet,  A vallás társadalomtörténete,  A gazdaságtörténet-írás,  Történeti demográfia,  Történeti földrajz,  A politikai társadalomtörténet,  M ű vel ő déstörténet,

A társadalomtörténet változatai  Franciák Annales Claude Lévy-Strauss - strukturalizmus  Angolok – 500, négyszázad a hosszú 19. századról Marxista iskola E. Hobsbawn, Ch. Hill, Asa Briggs, Thompson,  USA New Social History – csoportok: woman, black, labor, Kvantifikáció, Talcott Parsons, New Urban History

A társadalomtörténet változatai Franciák, Annales, Claude Lévy-Strauss - strukturalizmus Angolok – 500, Marxista iskola E. Hobsbawn, Ch. Hill, Asa Briggs, Thompson, USA: New Social History woman, black, labor, - Kvantifikáció, Talcott Parsons, New Urban History

A társadalomtörténet változatai  Német változatok Népiségtörténet Struktúratörténet Történeti rétegz ő dés, 1979 Bielefeldi iskola Jürgen Kocka, Wehler : az uralom, a munka és a kultúra adja a társadalmat, Sonderweg és a polgárosodás,  Olaszok – mikrotörténet (Carlo Ginzburg)

A társadalomtörténet változatai  Kautz Gyula (1894)  Tagányi Károly  Acsády Ignác  Szekf ű Gyula  Mályusz Elemér  Hajnal István  A marxisták,

A társadalomtörténet mint értelmezési mód és mint kutatói irányzat  Korábban nem taglalt népek, az ún. „vad népek felfedezése”  A totalitás igénye, ha Ranke szelleme m ű ködne, akkor a történelem ún. „egész emberisége” csak a fehér férfi közösséget jelentené,  Külön nyelvet kellett találni a felfedezett jelenségekre, úgy mint: „magas”, „népi”, „primitív”, „hétköznapi”,

Elmélet és kvantifikáció  Historizmus öröksége Egyediség, egyszeriség, Folyamat jellege, Önmagukban kell megérteni a dolgokat,  Elméletek Makroelméletek, pl. modernizáció elmélete, marxisták, Sajátos elméletek, pl. a társadalmi tiltakozások elmélete,

Elmélet és kvantifikáció  A nagy anyag miatt minden szelektálni kell,  Az adatok többféle elmélet megalkotását is lehet ő vé teszik,  A sz ű k vizsgálat miatt kell ilyet figyelembe venni, pl. demográfiai alakulás,  Elmélet az összehasonlítások miatt szükséges, pl. forradalom,  Az elmélet segít a periodizáció kérdésében,  A kérdések feltevésében játszanak fontos szerepet,

Új irányzatok  Történeti antropológia,  A mentalitástörténet,  A társadalmi nemek története,  Pszicohistória,

A komparatisztika mint módszer  Összehasonlítás nélkül nincs tudomány Rejtetten a szövegben mindig benne van A történelem inkább a különbségeket a szociológia inkább az azonosságokat keresi,  A módszer az 1920-as évek után t ű nik fel (Marc Bloch, Henry Pirenne)  Az ötvenes évek végét ő l ilyen jelleg ű folyóiratok is megjelentek  Az EU mint ösztönz ő er ő  Elméleti és módszertani érvek is vannak mellette

A korlátok  A forrásbázisok különböz ő sége  A fogalmi rendszer változásai  Az összehasonlítás példatárát mit mivel vetünk össze  A kontextus kérdése

A történeti összehasonlítás típusai és funkciói  Azonosság és különbség  Ch. Tilly tipológiája Individualizáló összehasonlítás pl. két eset Magába foglaló összehasonlítás azonos rendszerhez való kapcsolódást, Eltér ő el ő feltételekb ő l következ ő utak keresése, Általános összehasonlítás az általános leveket keresi,  Vlami

A. Van den Braembussche  Szembeállító típus (két és inkább gyakorlati példa)  Általánosító típus (inkább elméleti)  Vegyes Generalizáló típus Makrokauzalitás elmélet Magába foglaló típus  Vlami

Jürgen Kocka, Heinz-Gerhard Haupt és a funkciók  Heurisztikus  Leíró vagy kontraszív  Elidegenít ő vagy távolságtartó

Az analitikus összehasonlítás  A társadalmakra igaz másutt általánosítónak nevezik Oksági kauzalitás - német gazdaságok, vagy tipológia állítás szerepe – a jóléti rendszerek liberális (USA, Írország, UK), szociáldemokrata (skandinávok), konzervtív (francia, finn, Németország, Olaszország)  Vlami

A leíró összehasonlítás  Segíthet a társadalmi jelenségek pontosabb leírásában  Heurisztikus funkciója is van  Aszimmetrikus a rendszer  Sonderweg

Eltávolító- mércét kínáló összehasonlítás  A megszokott nemzeti perspektívából képes újat kínál  A nemzeti kultúrában gyökerez ő el ő feltételekre épül a rendszer  Az identitás kialakítása és formálása a cél akarva-akaratlanul