Friss diplomával a munkaerőpiacon DPR Szakmai Nap III. - Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok június 10. Budapesti Corvinus Egyetem Veroszta Zsuzsanna Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A központi DPR empirikus kutatási programja: A program célja Kutatások Diplomás kutatás : Módszertani bemutatás A kutatás területei - várakozások Kiemelt témák: A diplomázás: kezdet vagy állomás? Elhelyezkedési mintázatok Mérleg: diploma után három évvel Boldogulás a munka világában Miről lesz szó?
DPR központi kutatási program Miért szükségesek a központi kutatások az intézményi adatfelvételek mellett? Országos és képzésterületi szintű információszerzés a diplomások elhelyezkedéséről, munkaerő-piaci tapasztalatairól (nem intézményi szint!) Reprezentatív vizsgálatok, az intézményinél részletesebb kérdőívvel Mint próbavizsgálatok: kutatási modellalkotás megalapozása – az intézményi pályakövetéses vizsgálatok módszertani támogatása, az intézményi eredmények viszonyítási pontja
DPR központi kutatási program Szakmai előkészítő szakasz (2008. tavasz tavasz): nemzetközi és hazai vizsgálatok elemzése fókuszcsoportos vizsgálatok (10 képzésterület), pilot vizsgálatok (ELTE, SZTE, SZE, BME) képzésterületi és módszertani munkacsoportok létrehozása (több mint 50 FOI szakértő bevonása), 4 fős Szakmai Tanácsadó Testület (SZTT) felállítása Munkaerő-piaci kutatás a munkaadók körében Kb cég, MKIK-GVI-vel közösen Jelentkezési Tendenciák Kutatás 2009, 2010 Kérdőíves vizsgálat kb diák, tanárok, iskolaigazgatók, nem jelentkezők bevonásával Hallgatói motivációs kutatás 2009 Országosan reprezentatív kérdőíves vizsgálat, kvóta szerinti mintavétel 7837 fő alapképzésben résztvevő hallgató Diplomás kutatás 2010 Országosan és képzési területenként reprezentatív kérdőíves vizsgálat Kb fő, 2007-ben végzett friss diplomás személyes lekérdezése
Diplomás kutatás módszertan Alapsokaság: A 2007-ben végzettek (oklevelet szerzettek) minden tagozaton és finanszírozási formában, az alábbi képzési formákban: alapképzés, kiegészítő alapképzés, diplomás képzés Minta: Kb fős, országosan és képzési területeken belül nemek és intézmények szerint súlyozott, reprezentatív minta Adatfelvételi módszer: személyes megkeresésen alapuló elektronikus kérdőíves lekérdezés (adatfelvétel: Medián-GFK) Ütemezés: - Adatfelvétel elindulása: április - Kutatási részeredmények: május: 2700 fős, súlyozott részadatbázis - Kutatás zárása: június vége: ≈ 5500 fős, súlyozott adatbázis
Diplomás kutatás dimenziók Főbb vizsgálati dimenziók: Alapelv: szakmai, képzési területi differenciáltság Közgazdasági mutatók (jövedelem, foglalkozási pozíció) Részletes képzési életút (érettségitől) Részletes munkaerő-piaci életút (érettségitől) Szakma-specifikus elhelyezkedési profilok Beválás, kompetenciák, tanultak hasznosítása Munkerő-piaci és továbbképzési stratégiák Szubjektív elégedettség Intézményi visszacsatolás és kapcsolattartás, alumni
Államvizsga utáni munkakeresés Százalékos megoszlás, N=2655 A diplomázás: kezdet vagy állomás?
Államvizsgája után hány hónappal talált munkát? Százalékos megoszlás az államvizsga után munkát keresők körében, N=1402 Elhelyezkedési mintázatok A diplomázás: kezdet vagy állomás?
Elhelyezkedési mintázatok A sikeres munka-keresés átlagos időtartama az egyes képzési területeken A munkába állás átlagos ideje (hónap) az államvizsga után állást keresők körében, N=1402
Hogyan jutott államvizsgája utáni első munkájához? Százalékos megoszlás az államvizsga után munkát keresők körében, N=1402 Elhelyezkedési mintázatok
Jelenlegi/utolsó munkája mennyire kapcsolódik végzettségéhez? Százalékos megoszlás, N=2549 Mérleg: diploma után három évvel
Jelenlegi/utolsó munkahely cégformája Százalékos megoszlás, N=2524 Mérleg: diploma után három évvel
Milyen beosztásban dolgozik jelenlegi/utolsó munkahelyén? Százalékos megoszlás, N=2535 Mérleg: diploma után három évvel
Boldogulás a munka világában Mennyire elégedett jelenlegi/utolsó munkájával? 1-5-ig adható értékelések átlaga
Mennyire elégedettek az egyes szakterületek végzettjei jelenlegi jövedelmükkel, juttatásaikkal? 1-5-ig adható értékelések átlaga képzési területenként Boldogulás a munka világában
Mennyire elégedettek az egyes szakterületek végzettjei munkájuk szakmai/tartalmi tényezőivel? 1-5-ig adható értékelések átlaga képzési területenként Boldogulás a munka világában
A jelenlegi/utolsó munkára vonatkozó értékelések korrelációs mátrixa Pearson-féle korrelációs együtthatók Boldogulás a munka világában a munka szakmai, tartalmi részével a szakmai előmenetellel, karrierépítéssel a szakmai presztízzsel a jövedelemmel, juttatásokkal a munka személyi körülményeivel a munka tárgyi körülményeivel a munka szakmai, tartalmi részével 10,61 0,300,410,36 a szakmai előmenetellel, karrierépítéssel 0,6110,690,460,420,37 a szakmai presztízzsel 0,610,6910,510,480,45 a jövedelemmel, juttatásokkal 0,300,460,5110,460,50 a munka személyi körülményeivel 0,410,420,480,4610,71 munka tárgyi körülményeivel 0,360,370,450,500,711
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kapcsolatfelvétel: