Útépítőből mélyépítőmérnök - érettségi helyett szakmával a német felsőoktatásba Felsőoktatási jelentkezések műhelykonferencia 2010. június 16. Csekei László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

A magyar felsőoktatás.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Jelentkezési lap kitöltése Nagy Pontszámítási Nap
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
1 Pályaválasztás 2010/2011-es tanév Fné T.K.. 2 BEISKOLÁZÁSI TERV A 2010/2011-ES TANÉVRE SZAKKÖZÉPISKOLA2 osztály Nyelvi előkészítő angol Nyelvi előkészítő.
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
Aktualitások a felsőoktatási felvételiben
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Nyugat-magyarországi Egyetem
Magyar diákok külföldön. Miért? Kaland? Állás? Referencia?
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Tóth Gergely Gróf Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Informatikai jellegű szakképzés iránti igények és elhelyezkedési.
A rendészeti (rendőr) (szak)képzés jelene és jövője
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
„MI LESZ VELED MAGYAR FELSŐOKTATÁS” Antal János ÁVF főigazgató október 28.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
A felsőoktatási felvételi eljárás
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Előadás másolata:

Útépítőből mélyépítőmérnök - érettségi helyett szakmával a német felsőoktatásba Felsőoktatási jelentkezések műhelykonferencia június 16. Csekei László felsőoktatási kommunikációs referens Nemzeti Erőforrás Minisztérium

2 A német felsőoktatás alapadatai Lakossága: 82 millió (2008) Szövetségi állam, 16 tartomány Oktatás alapvetően tartományi hatáskör A német felsőoktatás (2009-es adatok) intézmények száma: 355 egyetem/főiskola/művészeti: 118/182/55 állami/magán/egyházi: 233/82/40

3 Hallgatók a német felsőoktatásban (2008) 2,01 millió (ebből 0,96 millió nő) Külföldi hallgató: 11,9 % Doktori szint alatt: új B/M képzésben: 31 % (még ma sem éri el az 50 %-ot) hagyományos + osztatlan képzésben: 69 % Végzősök: (2007) doktori 10,3% külföldi

4 A német felsőoktatás nemzetközi összehasonlításban* (1) Felsőfokú végzettségűek (25-64): 16% OECD-átlag 20%, EU-átlag 18% Norvégia 32%, USA 31%, Hollandia 29% Egyetemi vagy főiskolai végzettséget szerzők az azonos korú népességben 1995: 14% (OECD 20%) 2007: 23% (OECD 39%) Doktori szinten 2,3%-kal 5.! (OECD: 1,5%) *Adatok:

5 A német felsőoktatás nemzetközi összehasonlításban (2) Felsőoktatásba újonnan belépők Németország: 34% (1995: 26%, 2008: 36%) OECD: 56% EU: 55% Ausztrália 86% Lengyelország 78% Német cél: 40% Lemorzsolódás: 23 % (5. hely) (egyes szakokon %!) 64 (nők) - 67 (férfiak) %-os diplomás bérelőny *Adatok:

6 A hallgatói létszám bővítésére tett kísérletek Továbbtanulás népszerűsítése alulreprezentált csoportok motiválása bachelor kampány (rövidebb, olcsóbb!) MINT*-kampányok (főleg nők felé) Juniorstúdium (tehetséges középiskolásoknak) ösztöndíj-lehetőségek szélesítése a férőhelyek számának növelése (Hochschulpakt 2020) nem „hagyományos” hallgatók (NHH) felé nyitás *MINT: matematikai, informatikai, természettudományi, műszaki

7 Nem „hagyományos” hallgatók A szakirodalom definíciója: 1. Nem a közvetlen úton ill. nem a szokásos időbeliségben jut be a felsőoktatásba 2. Hallgatók, akik nem teljesítik a felsőoktatásba jutás reguláris iskolai feltételeit (ide tartoznak az érettségi nélkül, szakmával bejutók) 3. Nem nappali tagozatos hallgatók

8 Az érettségi nélküliek felé nyitás történeti háttere Németországban 50-es évektől: szakszervezetek (emancipáció) 90-es évektől: ipar, kamarák 1990: első tartományokban megnyílik az út (utolsó: 2001, Bajorország) Ma: szinte mindenki támogatja. Mozgatórugók: Szakemberhiány (főleg: MINT) Demográfiai helyzet Felsőoktatás-politikai érdek (míg máshol nő, NO-ban évek óta stagnál a tradicionális hallgatók száma, s csökkenés várható) Esélyegyenlőség (PISA, korai közokt-i szelekció) Új európai oktatáspolitikai trendek (bolognai folyamat, EU)

9 A német felvételi rendszer alapelemei (általános) Bekerülés gimnáziumi érettségivel automatikus, kivéve: szövetségi szinten létszámkorlátozott, azaz numerus clausus /NC/ szakok Pl. orvosi szakok, pszichológus, gyógyszerész… helyi NC-s szakok A felsőoktatási bejutási jogosultság (nem felvétel!) megszerzésének három útja: Hagyományos (érettségivel), ennek iskolatípus szerint három fajtája van: általános fo-i jogosultság (gimnázium) főisk. jogosultság (egyéb okt. intézmény) szakhoz kötött bejutási jogosultság (egyéb okt. intézmény) Valamely érettségi pl. esti iskolában pótolva Érettségi nélkül

10 Az érettségi nélkül, szakmával bejutás előfeltételei iskolai végzettség (számíthat a tanulmányok hossza, bizonyítványa, annak eredménye) szakképzettség (számíthat a tanulmányok hossza, bizonyítványa, annak eredménye) Kiemelt szerepben: a magasabb szakmai fokozatok (mestervizsga, technikusi…), továbbképzések megléte… szakmai tapasztalat (2-5 év), beszámított időkkel (gyermeknevelés, sorkatonai szolgálat, önkéntesség) Alsó korhatár (22-25 év) (helyenként felső is, pl. 40) Lakóhely (x éve tartományi lakos)

11 A szakmával bejutás módjai Felvételi vizsgaFoi hatásköre, feltételei, tartalma változatos képet mutat, az adott foi általában szakhoz kötötten (szk) vesz fel PróbatanulmányokFoi hatásköre, feltételei, hossza (2-4 félév), tartalma, az átmenet, a beszámítás változatos, az adott foi általában szk vesz fel KözvetlenÁltalában mestervizsgások, technikusok…, ált. jogosultság (mint a „nagyérettségi”), de lehetnek korlátozások (int. típus, szk) Tehetségvizsga (Begabtenprüfung) 1982 óta, egyéni vizsga, általános jog (mint a „nagyérettségi”)

12 A szakmával bejutás néhány jellemzője Rendkívül színes kép A szk felvételnél a relevánsság tartományi vagy foi hatáskör (ráadásul a szakmák szövetségi szabályzásúak, a fo-i szakok intézményi autonómia!) A „magasan képzett szakemberek” köre is tartományonként változó… Általában: minél szűkebbek a bemeneti szabályok, annál tágabb a jogosultság Az NC-s és az államvizsgás szakok (jogi, tanári) helyenként kivételek még a magasan kvalifikált csoport előtt is Általános tendencia a „lazulás”, egyszerűsödés (kisebbedő küszöbök, növekvő jogosultságok)

13 Az egységesítési és egyszerűsítési törekvések október: Oktatási Csúcs – Programja: Felemelkedés képzés által – teljes rendszert átfogja, egyik pontja: 3 év szakmai tapasztalattal szakhoz kötött, technikusival/mestervizsgával általános foi bejutási jog KMK-ajánlások – a gyakorlat szövetségi egységesítése: bizonyos szakmák kvalifikáltabb szakemberei (technikusok, mesterek) előtt (tartományok bővíthetik e kört) általános felsőoktatási hozzáférés (= bármilyen szakra jelentkezhet) megnyitva a fenti csoportba nem tartozók (egyszerűen szakmával rendelkezők) az adott szakterületen beléphetnek a felsőoktatásba, ennek feltételei: legalább kétéves szakképzés + 3 év gyakorlat alkalmassági vizsga sikeres letétele (ez egyéves sikeres próbastúdiummal kiváltható)

14 További tények a szakmával bejutottakról A szakmával bejutási módja minden egységesítés ellenére kusza Arányuk 1 % (egyetem 0,6, főiskola 1,9, magán foik erősek!), de az elmúlt 10 évben növekvő tendencia és megduplázódás (SWE 6 %) Ismereteiket, készségeiket 50%-ig beszámíthatják (RPL) Motiváltabbak, pályaalkalmasak, pályaelhagyás nem várható, hisz tudják, mi vár rájuk Nem több a lemorzsolódók aránya becslések szerint. A lemorzsolódás okai idő (munka, család) pénz Megoldások: Idő: esti, levelező, távoktatás, 50 % beszámítás Finanszírozás: saját zseb + ipari alapítványok és a szövetség ösztöndíj- programjai (nappalin 730 euró/hónap, munka mellett 1700 euró/év) MINT-re nem tökéletes megoldás: a TOP3: jog, gazdaság, társadalomtudomány (de azért erős a mérnök is)

15 Felvetett kérdések Felsőfokú tanulmányokra alkalmasság és pályaalkalmasság kérdése Ha a szakképzés nem zsákutca, nő a szakképzés rangja vs. bachelor, mint konkurencia? (szakmunkás is kevés van!) A szakképzés törekvése a DQR („OKKR”) apropóján a bachelor és a magas szakképzettségek egyenjogúsítására (6. szint, bachelor professional): vonzerejét vesztené a felsőoktatás? Minőségi aggályok: valamely egyetem szereti, valamely nem A DQR-fejlesztés, a validáció korában, a gyorsan változó világban, a jelenlegi demográfiai és a szűkülő költségvetési helyzetben, az LLL korában értelmes dolog-e (egyáltalán lehetséges-e) a felsőoktatás és a szakképzés külön rendszerként kezelése/fejlesztése?

16 Rendszerjellemzők, ahol sikeres az NHH-rekrutáció Intézményirányítás – nagyfokú autonómia Intézményi differenciálódás: főiskolák, új, speciális szolgáltatók (vs. kutatóegyetem) Rugalmas felvételi rendszer Célcsoport-specifikus képzési kínálat (e- learning, beszámítás…) Támogatási lehetőségek (anyagi, gyermekfelügyelet) Továbbképzési kínálatok

17 Összefoglalás helyett Ez az előadás leginkább arról szólt, hogy: hogyan próbálja követni egy ország a szakképzés és felsőoktatás átjárhatóságának európai elveit, a bolognai folyamat szociális dimenziója az életen át tartó tanulás paradigmája átláthatósági eszközök (Eurocredit, EKKR bevezetése) és hogyan próbálja modernizálni oktatási rendszerét, ésszerűbben használni erőforrásait. Magyarország: a gondolkodás e témáról elkezdődött? „A bekerülés az emelt szintű érettségi mellett – szakoktól függően – a szóbeli felvételi vizsga eredményétől függ. A munka világából jelentkezők eltérő felvételi szabályok alapján is bekerülhetnek a felsőoktatásba.” (A KDNP Oktatási munkacsoportja)

18 Olvasmány-ajánló Érettségi helyett szakmával a felsőoktatásba ( i_korkep/erettsegi_helyett_szakmaval_a_felsooktatas ba_) i_korkep/erettsegi_helyett_szakmaval_a_felsooktatas ba_ Juniorstúdium: Középiskolások német egyetemeken ( ugyek/kulfoldon_tanultunk/juniorstudium__kozepiskol asok_nemet_egyetemeken) ugyek/kulfoldon_tanultunk/juniorstudium__kozepiskol asok_nemet_egyetemeken Reál rekrutációs problémák Németországban (Felsőoktatási Műhely, IV.)

19 Köszönöm a figyelmet! Csekei László