Hallgatók karrierstratégiái és elhelyezkedési motivációi Fábri István vezető elemző Educatio Nonprofit Kft.- Országos Felsőoktatási Információs Központ DPR Szakmai Nap II., Budapest, november 18.
Az empirikus kutatási program helye, funkciói a központi DPR-ben 1. diplomások elhelyezkedéséről, munkaerő-piaci tapasztalatairól országos és képzésterületi szintű információszerzés (nem intézményi szint!) 2. rendszeres, évente ismétlődő országos vizsgálatok tematikájának és módszertanának kidolgozása 3. intézményi pályakövetéses vizsgálatok módszertani támogatása 4. intézményi és országos vizsgálati eredmények összehasonlítása ( > közös kérdésblokkok) 5. mint próbavizsgálatok: kutatási modellalkotás megalapozása
A központi empirikus kutatási program elemi tavasz: munkaerő-piaci kutatás (3 000 munkáltató) tél: diplomás pályakövetéses kutatás (fókuszcsoportos vizsgálatok) tél tavasz: pilot vizsgálatok munkaadók és oktatók körében tavasz: hallgatói motivációs kutatás (7 837 fő) első negyedév: diplomás pályakövetéses kutatás (5 500 fő + mélyinterjús vizsgálatok) tavasz: kompetencia kutatás
DPR Országos hallgatói motivációs kutatás 2009.
A hallgatói (végzettek) kutatások indokoltsága Miért a (végzett) hallgatók? -a felsőoktatási szolgáltatásokat elsősorban igénybevevő célcsoport -érintettség okán: releváns képzési - munkaerő-piaci információk -logikai- és idősor: motivációk – elvárás rendszer- stratégiák - munkaerő-piaci tapasztalatok >> > retrospektív látásmód
Az országos hallgatói motivációs kutatás és az intézményi pályakövetéses kutatások kapcsolata 1.közös kérdésblokkok (tematika, módszertan) 2.országos és intézményi vizsgálatok eredményeinek összehasonlítási lehetősége (országos-képzésterületi- regionális elemzések > intézmények számára elérhető adatsorok) 3.közös módszertani tapasztalatok (>kérdőív fejlesztése: online, postai adatfelvétel)
A hallgatói motivációs kutatás módszertana Mintavétel: -vizsgálati populáció: nappali alap- és osztatlan képzésben, illetve hagyományos egyetemi-főiskolai képzésben résztvevő, magyar állampolgárságú hallgatók -mintanagyság: fő -mintavételi szempontok: képzésterület, régió-székhely, nem, évfolyam -adatfelvétel módja: személyes megkeresésen alapuló lekérdezés
A hallgatói kutatás fontosabb vizsgálati dimenziói - kérdőív tematika - továbbtanulási, képzési motivációk elhelyezkedési motivációk („pályaelhagyás”, munkavégzés formája, preferált szféra) elhelyezkedést befolyásoló tényezők munkaerő-piaci várakozások (diplomaszerzéssel kapcsolatos általános várakozások, jövedelem) diplomák presztízssorrendje intézmények értékelése (képzés elemei, intézményi szolgáltatások, hallgatók menedzselése, intézmény presztízse a munkaerőpiacon) Háttérváltozók: nem, életkor, évfolyam, szak, képzésterület, intézmény székhelye, képzési szint, lakóhely, szülők iskolai végzettsége, középiskolai előképzettség, felsőfokú előképzettség
Néhány érdekesebb kutatási eredmény
További képzési tervek Az egyes képzéseket tervezők aránya, % ( N=7 837)
Tervezett képzések átlagos száma az egyes képzési területek hallgatói körében (N=7 837)
Szakterületen akar- e elhelyezkedni? – „Pályaelhagyás”? (válaszadók aránya, %) ( N=7 825)
Elhelyezkedési tervek képzésterületenként (válaszadók aránya, %) (N=7 673) képzésterületszakterületenszakterülethez közel teljesen máshol összesen művészeti93,36,10,7100% jogi és igazgatási82,416,21,4100% műszaki87,410,91,6100% agrártudományi88,79,02,3100% informatikai87,310,42,4100% gazdasági72,624,03,4100% orvos és egészségtudományi 91,54,83,8100%
képzésterületszakterületenszakterülethez közel teljesen máshol összesen természettudományi84,911,04,1100% művészetközvetítői60,733,36,0100% nemzetvédelmi és katonai 67,425,57,1100% bölcsészettudományi71,221,07,8100% sporttudományi87,05,08,0100% társadalomtudományi67,024,98,1100% pedagógiai68,922,18,9100%
Mennyire valószínű, hogy a szakterületen megfelelő munkakörben el tudna helyezkedni 1-2 éven belül? (válaszadók aránya, %) (N=7 821)
Elhelyezkedés valószínűsége képzésterületenként (válaszadók aránya, %) (N=7 673) képzésterületbiztos v. valószínű nem valószínű v. biztos nem összesen informatikai95,24,8100% műszaki93,56,5100% nemzetvédelmi és katonai 93,07,0100% orvosi és egészségtudományi 91,98,1100% jogi és igazgatási89,410,6100% sporttudományi89,210,8100% gazdasági88,012,0100%
képzésterületbiztos v. valószínű nem valószínű v. biztos nem összesen agrártudományi85,314,7100% művészeti84,615,4100% természettudományi84,115,9100% társadalomtudományi83,017,0100% bölcsészettudományi70,329,7100% pedagógiai67,632,4100% művészetközvetítői50,649,4100%
Milyen formában szeretne dolgozni a diploma megszerzése után? (válaszadók aránya, %) (N=7 816)
Milyen formában dolgozna? - képzésterületenként (válaszadók aránya, %) (N=7 636) képzésterületfőállásban, teljes munkaidőben szerződéses formában, önálló vállalk. összesen természettudományi92,97,1100% műszaki87,212,8100% nemzetvédelmi és katonai 85,015,0100% orvosi és egészségtudományi 84,515,5100% társadalomtudományi82,717,3100% bölcsészettudományi81,618,4100% informatikai81,518,5100%
képzésterületfőállásban, teljes munkaidőben szerződéses formában, önálló vállalk. összesen pedagógiai81,418,6100% jogi és igazgatási79,820,2100% gazdasági79,220,8100% agrártudományi70,829,2100% sporttudományi67,332,7100% művészetközvetítői60,040,0100% művészeti34,165,9100%
A központi DPR kutatási program pályakövetési mutatószámai jövedelem munkahely (munkahelyi pozíció- munkavégzés) presztízse elégedettség (előképzettség - motivációk – elvárások – munkaerő-piaci pozíció és jövedelem) és az ezekből képzett összetett mutatók Vonatkoztatási szempont: képzésterület > szak
Köszönöm a figyelmet!