Hallgatók karrierstratégiái és elhelyezkedési motivációi Fábri István vezető elemző Educatio Nonprofit Kft.- Országos Felsőoktatási Információs Központ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

Vezetéstudományi Intézet Vezetés és szervezés tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Elemi adatoktól a súlyozott adatbázisig TÁMOP DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETŐ RENDSZER Előadók: Dr. Kabai Imre és Krisztián Viktor (ZSKF TKK) EDUCATIO NONPROFIT.
DPR adatok AVIR-ban való megjeleníthetőségének lehetőségei július 4. Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Központi Diplomás Pályakövető program, intézményi szolgáltatások - TÁMOP és TÁMOP kapcsolata november 26. Horváth TamásFodor Szabolcs.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Az Educatio az ágazati oktatási informatika szolgálatában
A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio.
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
TÁMOP 4.1.1/A-0/2/KMR TÁMOP 4.1.1: első intézményi pályakövetési eredmények, tapasztalatok A BCE 2005-ben végzett hallgatóinak 5 éves „jubileumi”
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Diplomás pályakövetési program, komplex hallgatói szolgáltatásfejlesztés az ELTE-n ELTE TÁMOP /2/KMR projekt március 9. TÁMOP /2/KMR
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Művelődés és szórakozás
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
A pályakövetés informatikai támogatása: online felmérések és adattárak létrehozása Fodor Szabolcs felsőoktatási referens, elemző EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató.
A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Központi Diplomás Pályakövető Rendszer Horváth Tamás Educatio Kht. programvezető november 26. Diplomaszerzés és pályakövetés.
A DPR SZEMÉLYES KÉRDEZÉS MÓDSZERTANI KÖVETELMÉNYEI TÁMOP DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETŐ RENDSZER Előadók: Dr. Kabai Imre és Krisztián Viktor (ZSKF TKK) EDUCATIO.
Friss diplomával a munkaerőpiacon DPR Szakmai Nap III. - Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok június 10. Budapesti Corvinus Egyetem.
Sajtótájékoztató Nyilvánosak a diplomás pályakövetési eredmények a portálon Educatio Nonprofit Kft. Budapest, október 14.
TÁMOP /2/KMR Vezetői információs rendszer, Alumni, diplomás pályakövető rendszer és tehetséggondozás bevezetése a Budapesti Corvinus.
Kezdő jogászok a munkaerő-piacon Szép Károly projektvezető Budapest, November 26. Diplomaszerzés és pályakövetés Szakmai nap I.
A DPR portál bemutatása Pioker Zoltán Bence november 18.
Pannon Egyetem A pályakövetési vizsgálatok jövője a Pannon Egyetemen a TÁMOP pályázat fényében Veszprém, március 11.
Széchenyi István Egyetem, Győr
DPR 2011 – országos eredmények „Pályakövetés, döntéstámogatás, hallgatói szolgáltatások fejlesztése a felsőoktatásban – eredmények és további tervek „
A DPR felmérések aktuális kérdései Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Szakképzési rendszer és munkaerő-piac Az állami felsőoktatási férőhely-allokáció hatékonysága a felsőfokú végzettségűek munkaerő-piaci helyzetének tükrében.
Hallgatói kiválóság és intézményválasztási motivációk a hazai felsőoktatási felvételiknél Budapest, Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem október 28.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
LEÍRÓ STATISZTIKA GYAKORLAT
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
TÁMOP D IPLOMÁS P ÁLYAKÖVETŐ R ENDSZER. Pályakövetés – Miért is hasznos? definíció: pályakövetés=pályakövető kutatások+alumni szolgáltatások; intézményi.
"Számvetés a 24. hónap után": a központi DPR program eredményei Horváth Tamás Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási igazgató június 10. TÁMOP
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Statisztikák. TáTK-n végzettek munkaadó cégformája szerint (ELTE Diplomás pályakövetés adatai 2010)
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
A Szegedi Tudományegyetem DPR programjának eredményei és tapasztalatai.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Motivációs kutatások kutatási kérdései
Előadás másolata:

Hallgatók karrierstratégiái és elhelyezkedési motivációi Fábri István vezető elemző Educatio Nonprofit Kft.- Országos Felsőoktatási Információs Központ DPR Szakmai Nap II., Budapest, november 18.

Az empirikus kutatási program helye, funkciói a központi DPR-ben 1. diplomások elhelyezkedéséről, munkaerő-piaci tapasztalatairól országos és képzésterületi szintű információszerzés (nem intézményi szint!) 2. rendszeres, évente ismétlődő országos vizsgálatok tematikájának és módszertanának kidolgozása 3. intézményi pályakövetéses vizsgálatok módszertani támogatása 4. intézményi és országos vizsgálati eredmények összehasonlítása ( > közös kérdésblokkok) 5. mint próbavizsgálatok: kutatási modellalkotás megalapozása

A központi empirikus kutatási program elemi tavasz: munkaerő-piaci kutatás (3 000 munkáltató) tél: diplomás pályakövetéses kutatás (fókuszcsoportos vizsgálatok) tél tavasz: pilot vizsgálatok munkaadók és oktatók körében tavasz: hallgatói motivációs kutatás (7 837 fő) első negyedév: diplomás pályakövetéses kutatás (5 500 fő + mélyinterjús vizsgálatok) tavasz: kompetencia kutatás

DPR Országos hallgatói motivációs kutatás 2009.

A hallgatói (végzettek) kutatások indokoltsága Miért a (végzett) hallgatók? -a felsőoktatási szolgáltatásokat elsősorban igénybevevő célcsoport -érintettség okán: releváns képzési - munkaerő-piaci információk -logikai- és idősor: motivációk – elvárás rendszer- stratégiák - munkaerő-piaci tapasztalatok >> > retrospektív látásmód

Az országos hallgatói motivációs kutatás és az intézményi pályakövetéses kutatások kapcsolata 1.közös kérdésblokkok (tematika, módszertan) 2.országos és intézményi vizsgálatok eredményeinek összehasonlítási lehetősége (országos-képzésterületi- regionális elemzések > intézmények számára elérhető adatsorok) 3.közös módszertani tapasztalatok (>kérdőív fejlesztése: online, postai adatfelvétel)

A hallgatói motivációs kutatás módszertana Mintavétel: -vizsgálati populáció: nappali alap- és osztatlan képzésben, illetve hagyományos egyetemi-főiskolai képzésben résztvevő, magyar állampolgárságú hallgatók -mintanagyság: fő -mintavételi szempontok: képzésterület, régió-székhely, nem, évfolyam -adatfelvétel módja: személyes megkeresésen alapuló lekérdezés

A hallgatói kutatás fontosabb vizsgálati dimenziói - kérdőív tematika - továbbtanulási, képzési motivációk elhelyezkedési motivációk („pályaelhagyás”, munkavégzés formája, preferált szféra) elhelyezkedést befolyásoló tényezők munkaerő-piaci várakozások (diplomaszerzéssel kapcsolatos általános várakozások, jövedelem) diplomák presztízssorrendje intézmények értékelése (képzés elemei, intézményi szolgáltatások, hallgatók menedzselése, intézmény presztízse a munkaerőpiacon) Háttérváltozók: nem, életkor, évfolyam, szak, képzésterület, intézmény székhelye, képzési szint, lakóhely, szülők iskolai végzettsége, középiskolai előképzettség, felsőfokú előképzettség

Néhány érdekesebb kutatási eredmény

További képzési tervek Az egyes képzéseket tervezők aránya, % ( N=7 837)

Tervezett képzések átlagos száma az egyes képzési területek hallgatói körében (N=7 837)

Szakterületen akar- e elhelyezkedni? – „Pályaelhagyás”? (válaszadók aránya, %) ( N=7 825)

Elhelyezkedési tervek képzésterületenként (válaszadók aránya, %) (N=7 673) képzésterületszakterületenszakterülethez közel teljesen máshol összesen művészeti93,36,10,7100% jogi és igazgatási82,416,21,4100% műszaki87,410,91,6100% agrártudományi88,79,02,3100% informatikai87,310,42,4100% gazdasági72,624,03,4100% orvos és egészségtudományi 91,54,83,8100%

képzésterületszakterületenszakterülethez közel teljesen máshol összesen természettudományi84,911,04,1100% művészetközvetítői60,733,36,0100% nemzetvédelmi és katonai 67,425,57,1100% bölcsészettudományi71,221,07,8100% sporttudományi87,05,08,0100% társadalomtudományi67,024,98,1100% pedagógiai68,922,18,9100%

Mennyire valószínű, hogy a szakterületen megfelelő munkakörben el tudna helyezkedni 1-2 éven belül? (válaszadók aránya, %) (N=7 821)

Elhelyezkedés valószínűsége képzésterületenként (válaszadók aránya, %) (N=7 673) képzésterületbiztos v. valószínű nem valószínű v. biztos nem összesen informatikai95,24,8100% műszaki93,56,5100% nemzetvédelmi és katonai 93,07,0100% orvosi és egészségtudományi 91,98,1100% jogi és igazgatási89,410,6100% sporttudományi89,210,8100% gazdasági88,012,0100%

képzésterületbiztos v. valószínű nem valószínű v. biztos nem összesen agrártudományi85,314,7100% művészeti84,615,4100% természettudományi84,115,9100% társadalomtudományi83,017,0100% bölcsészettudományi70,329,7100% pedagógiai67,632,4100% művészetközvetítői50,649,4100%

Milyen formában szeretne dolgozni a diploma megszerzése után? (válaszadók aránya, %) (N=7 816)

Milyen formában dolgozna? - képzésterületenként (válaszadók aránya, %) (N=7 636) képzésterületfőállásban, teljes munkaidőben szerződéses formában, önálló vállalk. összesen természettudományi92,97,1100% műszaki87,212,8100% nemzetvédelmi és katonai 85,015,0100% orvosi és egészségtudományi 84,515,5100% társadalomtudományi82,717,3100% bölcsészettudományi81,618,4100% informatikai81,518,5100%

képzésterületfőállásban, teljes munkaidőben szerződéses formában, önálló vállalk. összesen pedagógiai81,418,6100% jogi és igazgatási79,820,2100% gazdasági79,220,8100% agrártudományi70,829,2100% sporttudományi67,332,7100% művészetközvetítői60,040,0100% művészeti34,165,9100%

A központi DPR kutatási program pályakövetési mutatószámai jövedelem munkahely (munkahelyi pozíció- munkavégzés) presztízse elégedettség (előképzettség - motivációk – elvárások – munkaerő-piaci pozíció és jövedelem) és az ezekből képzett összetett mutatók Vonatkoztatási szempont: képzésterület > szak

Köszönöm a figyelmet!