Vitaindító előadás A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése a gyakorlati tapasztalatok alapján a TÁMOP-3.1.8-09/1-2010-0004 azonosítószámú projekt keretében
a tartalmi követelmények, a vizsgamodell és A kérdőív célja A kérdőív célja felmérni, hogy milyen az angol nyelvi érettségiről a tanárok körében kialakult vélemény a tartalmi követelmények, a vizsgamodell és az értékelési rendszer tekintetében. … megfogalmazódik-e változtatási igény?
+ vizsgakövetelményektől független kérdések A kérdőív szerkezete A kérdőív mindkét vizsgaszint esetében a következő szerkezetet követte: felkészítői gyakorlat tartalmi követelmények vizsgamodell (vizsgaleírás) értékelési rendszer + vizsgakövetelményektől független kérdések 40/2002-es OM rendelet
Információ a kérdőívet kitöltő tanárokról Összesen 515 tanár – 450 nő / 64 férfi Oktatási tapasztalat:
Összegzés Összességében elmondható, hogy a válaszadók túlnyomó többsége elégedett a kétszintű angol nyelvi érettségi tartalmi követelményeivel, szerkezetével és az alkalmazott feladattípusokkal, a javítási-értékelési útmutatók minőségével.
Vizsgáztatói tapasztalat Tapasztalat (középszint, május-június)
Vizsgáztatói tapasztalat Tapasztalat (középszint, október-november)
Vizsgáztatói tapasztalat Tapasztalat (emelt szint, május-június)
Vizsgáztatói tapasztalat Tapasztalat (emelt szint, október-november)
Felkészítői tapasztalat Középszinten felkészített tanulók száma
Felkészítői tapasztalat Emelt szinten felkészített tanulók száma
Középszint – tartalmi követelmények A vizsga szintje így jó: 84% növelendő: 12% csökkentendő: 4%
Középszint – tartalmi követelmények Részletezettség így jó: 85% növelendő: 9% csökkentendő: 6%
Középszint – tartalmi követelmények Témakörök súlya
Középszint – vizsgamodell Az írásbeli vizsga időtartama így jó: 91% növelendő: 6% csökkentendő: 3%
Középszint – vizsgamodell A szóbeli vizsga időtartama így jó: 87% növelendő: 12% csökkentendő: 2%
Középszint – vizsgamodell Az írásbeli vizsga tartalmi részletezettsége így jó: 88% növelendő: 6% csökkentendő: 6%
Középszint – vizsgamodell A szóbeli vizsga tartalmi részletezettsége így jó: 86% növelendő: 9% csökkentendő: 5%
Középszint – vizsgamodell A szóbeli vizsga összetételének szabályozottsága így jó: 82% növelendő: 10% csökkentendő: 8%
Középszint – vizsgamodell Az írásbeli vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyisége így jó: 84% növelendő: 16% csökkentendő: 0%
Középszint – vizsgamodell A szóbeli vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyisége így jó: 80% növelendő: 20% csökkentendő: 0%
Középszint – vizsgamodell A nyelvi szint túl magas / alacsony
Középszint – értékelési rendszer Az írásbeli vizsgára adható pontszám aránya így jó: 51% növelendő: 2% csökkentendő: 47%
Középszint – értékelési rendszer A szóbeli vizsgára adható pontszám aránya így jó: 44% növelendő: 55% csökkentendő: 1%
Középszint – értékelési rendszer A szóbeli vizsga értékelésére vonatkozó szabályok részletezettsége így jó: 84% növelendő: 11% csökkentendő: 5%
Középszint - vizsgaanyagok Íráskészség feladatok szituációi életszerűek egyetért: 66% semleges: 26% nem ért egyet: 8%
Középszint - vizsgaanyagok A feladatlapok utasításai jól követhetők egyetért: 92% semleges: 6% nem ért egyet: 2%
Középszint - vizsgaanyagok A hanganyagok minősége megfelelő egyetért: 67% semleges: 25% nem ért egyet: 8%
Középszint - vizsgaanyagok Íráskészség feladatok tartalmi irányító szempontjai megfelelően segítenek egyetért: 88% semleges: 9% nem ért egyet: 3%
Középszint - vizsgaanyagok Nyelvhelyesség feladatlap legyen egyenértékű egyetért: 36% semleges: 19% nem ért egyet: 45%
Középszint - vizsgaanyagok Olvasott szöveg értése feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 86% semleges: 10% nem ért egyet: 4%
Középszint - vizsgaanyagok Nyelvhelyesség feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 85% semleges: 11% nem ért egyet: 4%
Középszint - vizsgaanyagok Hallott szöveg értése feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 86% semleges: 10% nem ért egyet: 4%
Középszint - vizsgaanyagok Íráskészség feladatok egyértelműen javíthatók egyetért: 62% semleges: 24% nem ért egyet: 14%
Középszint - vizsgaanyagok Szóbeli vizsga értékelése megfelelően részletezett egyetért: 81% semleges: 13% nem ért egyet: 6%
Emelt szint – tartalmi követelmények A vizsga szintje így jó: 82% növelendő: 4% csökkentendő: 14%
Emelt szint – tartalmi követelmények Részletezettség így jó: 84% növelendő: 10% csökkentendő: 6%
Emelt szint – tartalmi követelmények Témakörök súlya
Emelt szint – vizsgamodell Az írásbeli vizsga időtartama így jó: 92% növelendő: 5% csökkentendő: 3%
Emelt szint – vizsgamodell A szóbeli vizsga időtartama így jó: 93% növelendő: 6% csökkentendő: 1%
Emelt szint – vizsgamodell Az írásbeli vizsga tartalmi részletezettsége így jó: 91% növelendő: 7% csökkentendő: 2%
Emelt szint – vizsgamodell A szóbeli vizsga tartalmi részletezettsége így jó: 81% növelendő: 15% csökkentendő: 4%
Emelt szint – vizsgamodell A szóbeli vizsga összetételének szabályozottsága így jó: 79% növelendő: 16% csökkentendő: 5%
Emelt szint – vizsgamodell Az írásbeli vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyisége így jó: 76% növelendő: 24% csökkentendő: 0%
Emelt szint – vizsgamodell A szóbeli vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyisége így jó: 66% növelendő: 34% csökkentendő: 0%
Emelt szint – vizsgamodell A nyelvi szint túl magas / alacsony
Emelt szint – értékelési rendszer Az írásbeli vizsgára adható pontszám aránya így jó: 63% növelendő: 1% csökkentendő: 36%
Emelt szint – értékelési rendszer A szóbeli vizsgára adható pontszám aránya így jó: 57% növelendő: 42% csökkentendő: 1%
Emelt szint – értékelési rendszer A szóbeli vizsga értékelésére vonatkozó szabályok részletezettsége így jó: 84% növelendő: 14% csökkentendő: 2%
Emelt szint - vizsgaanyagok Íráskészség feladatok szituációi életszerűek egyetért: 72% semleges: 23% nem ért egyet: 5%
Emelt szint - vizsgaanyagok A feladatlapok utasításai jól követhetőek egyetért: 91% semleges: 9% nem ért egyet: 0%
Emelt szint - vizsgaanyagok A hanganyagok minősége megfelelő egyetért: 73% semleges: 22% nem ért egyet: 5%
Emelt szint - vizsgaanyagok Íráskészség feladatok tartalmi irányító szempontjai megfelelően segítenek egyetért: 86% semleges: 12% nem ért egyet: 2%
Emelt szint - vizsgaanyagok Olvasott szöveg értése feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 86% semleges: 11% nem ért egyet: 3%
Emelt szint - vizsgaanyagok Nyelvhelyesség feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 87% semleges: 12% nem ért egyet: 1%
Emelt szint - vizsgaanyagok Hallott szöveg értése feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 86% semleges: 12% nem ért egyet: 2%
Emelt szint - vizsgaanyagok Íráskészség feladatok egyértelműen javíthatók egyetért: 68% semleges: 23% nem ért egyet: 9%
Emelt szint - vizsgaanyagok Szóbeli vizsga értékelése megfelelően részletezett egyetért: 75% semleges: 20% nem ért egyet: 5%
Vizsgakövetelményektől független kérdések Középszintű írásbeli javítási-értékelési útmutató részletezettsége így jó: 59% növelendő: 34% csökkentendő: 7%
Vizsgakövetelményektől független kérdések Emelt szintű írásbeli javítási-értékelési útmutató részletezettsége így jó: 26% növelendő: 22% csökkentendő: 52%
Vizsgakövetelményektől független kérdések Emelt szintű szóbeli értékelési útmutató részletezettsége így jó: 22% növelendő: 24% csökkentendő: 52%
Vizsgakövetelményektől független kérdések Javításvezetői megbeszélések szükségessége
Vizsgakövetelményektől független kérdések Írásbeli feladatsorok egységesítésének igénye
Vizsgakövetelményektől független kérdések Szóbeli feladatsorok egységesítésének igénye
Megvitatásra javasolt kérdések Mindkét szinten ugyanazokban a kérdésekben merült fel javaslat: az egyes témakörök gyakorisága a feladatokban a nyilvánosságra hozandó anyagok mennyisége a vizsgarész-összetevők/vizsgarészek nyelvi szintje az írásbeli és szóbeli vizsga viszonylagos súlya Az írásbeli javítási-értékelési és a szóbeli értékelési útmutatók részletezettsége Valamint: a Nyelvhelyesség súlya a középszintű vizsgán élő idegen nyelvek egységesítése
Tételkészítői javaslatok Középszintű vizsga tisztán B1 szintű legyen Középszinten is: minden összetevő teljesítése 20%-os minimum küszöb Nyelvhelyesség is azonos súlyú legyen
Tételkészítői javaslatok Olvasott szöveg értése A vizsgázó által nem felhasználandó, plusz elemeket tartalmazó feladatok esetében (például kihagyásos szöveg), a plusz elemek száma középszinten az itemek harmadát, emelt szinten pedig a felét tegye ki. Az eredmények alapján ez a nehezítés kiegyenlítettebbé tenné a feladatban elért összteljesítményt.
Tételkészítői javaslatok Nyelvhelyesség I. Középszinten a tapasztalat szerint a 600 szó összes szövegterjedelem nem elegendő, így 500-700-ra javasoljuk emelni. Ami az itemszámot illeti, a minimális és maximális közötti különbség emelt szinten nagyon magas (35-45), ehelyett 40-45 itemet javaslunk.
Tételkészítői javaslatok Nyelvhelyesség II. A hiányos szöveg kiegészítése előre megadott szókészletből feladatnál a szólistát, amiből választani kell, bővíteni kellene, mert nehéz igazi, valóban elgondolkodtató választási lehetőségeket adni. A B2-es szintű vizsgákon általában +5-öt használnak, emelt szinten ez az érettségin is működhetne, míg középszinten +3 szót javasolnánk. A szóképzés esetében nemcsak új szóra, hanem a zárójelben lévő szó szövegbe illő alakjára is lehetséges volna rákérdezni, valamint nem feltétlenül a szóképzési lánc előző fokát lehetne a feladatban megadni.
Tételkészítői javaslatok Hallott szöveg értése I. A középszintű hallott szöveg értése feladatsorban a 3 feladathoz felhasznált 1-1 szöveg együttes időtartama 6-9 percre növekedne, míg a feladatsor 22-28 itemből állna. Az emelt szintű vizsga szintén 3 szövegből és 3 feladatból állna. A feladatokhoz felhasznált felvételek együttes időtartama 8-12 perc, míg a feladatsor 27-33 itemből állna.
Tételkészítői javaslatok Hallott szöveg értése II. A CD-n lévő hangfelvétel a javaslat szerint nem tartalmazná a feladatmeghatározást egyik szinten sem, de a feladatlapon szereplő írott instrukciók és az ott szereplő feladatok meghallgatás előtti elolvasásához szükséges (néma) időt igen.
Tételkészítői javaslatok Íráskészség A verbális segédanyagok és a (megírandó) szövegfajták felsorolása után a vizsgaleírás mindkét szinten kiegészítendő mindezek általánosan használt elektronikus változataival: e-mail, blog- és fórumbejegyzés, internetes hirdetés (ez utóbbi csak a segédanyagok között szerepel). Szükséges lenne az analitikus skálák frissítése, mert a tapasztalatok szerint jelenleg felfelé torzítják az elért eredményeket.
Tételkészítői javaslatok A vizsgáztatói képzések felújításának szükségessége: legalább emelt szinten, vizsga nélkül; optimális esetben mindkét szinten, vizsgával a képzés végén.