Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint 9 NKKR szint 8 NKKR szint 7 NKKR szint 6 NKKR szint 5 NKKR szint 4 NKKR szint 3 NKKR szint 2 NKKR szint 1 Képe- sítés Tanulási eredmények: mindaz, amit az egyén tud, ért, képes megcsinálni NKKR szintek és képesítések Képesítés: igazolás, amelyet egy intézmény kiad arról, hogy az egyén tanúságot tett arról, hogy megszerezte az előre meghatározott tanulási eredményeket Átlátható és egységes követelmé- nyek a képesítések NKKR- szintekre történő soroláshoz: Tanulási eredmé- nyek elemzése Minőség biztosítás – Elérendő tanulási eredmé- nyek meghatá- rozása, mérés- értékelés, Bizonyítv ányok kiadása Intézményi háttértől, tanulási úttól és időtől függetlenül
Date: in 12 pts Lehetőségek egy nemzeti képesítési keretrendszerben Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Az NKKR szintek a besorolási követelményeknek megfelelő minden képesítést befogadhatnak Validáció útján megszer- zett képesíté- sek Szakképzési és középiskolai ill. szakképzési és felsőoktatási képesítések azonos szinteken Formális rendszeren kívüli képesítések Felnőtt- oktatási képesítés ek Tanulási eredményeken alapuló „képesítés- térkép” Átlát- hatóság „Minőségi védjegy” Bizalom Oktatáspolitikai tervezés: milyen tudással, kompetenciákkal rendelkezzenek a oktatásból-képzésből kikerülők? - Párbeszéd a különböző szereplők között Egyéni tanulás rugalmasabb tervezése és felelős tanulói döntések, valódi „lifelong learning” Jobb tanár-diák kommunikáció, motiváció; Pályaorientáció Oktatási intézmények számára NKKR objektív útmutató, Információ a tanulók, munkaerőpiac számára Munkaerőpiac számára átlátható információ képesítések tartalmáról, és a munkaerőpiacon elérhető kompetenciák szintjéről, összetételéről Nemzetközi viszonylatban: áttekinthetőbb képesítési rendszer és oktatási kínálat; mobilitás, könnyebb képesítés elismerés; EKKR-hez kapcsolódás NKKR nem „csodagyógyszer” Átfogó az egész életen át tartó tanulást ösztönző oktatáspolitikai intézkedésekhez kapcsolódóan vezet eredményre
Date: in 12 pts Konkrét európai példák – a képesítési keretrendszerek létrehozásának főbb céljai Az aktuális képesítési rendszer áttekinthetősége – pl. Finnország A tanulási eredmények megközelítés bevezetése és kapcsolódó átfogó oktatási reform – pl. Lengyelország, Horvátország, Lettország: A szakképzés láthatóbbá és vonzóbbá tétele – pl. Németország, Portugália Országos képesítési térkép létrehozása (formális rendszeren kívüli képesítések is) – pl. Svédország, Írország Munkaerő-piaci relevancia biztosítása – pl. Franciaország A régiók képesítéseinek és a országos képesítések feltérképezése, koordinálása – pl. Olaszország A validáció és a külföldi képesítések elismerésének elősegítése – pl. Luxemburg Lifelong learning programme