Mi jellemző a hazai autóiparra és a beszállítók helyzetére napjainkban? MKT szeptember 30. Pécs
A magyar közúti járműipar főbb adatai: Cégek száma: ~ Foglalkoztatottak száma: ~ fő Árbevétel: 2900 milliárd Ft. Export hányad: ~ 92% Minőségbiztosítási rendszerrel rendelkezik: 300 cég Fő piac az EU
MKT szeptember 30. Pécs Beruházása folyamatban AUDI Motor Hungária Kft. Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. General Motors Powertrain- Magyarország Kft. Közelmúltban kiépült jelenleg kihasználatlan beruházás Magyar SUZUKI ZRt. General Motors Powertrain- Magyarország Kft. Magyarországi személyautógyárak
MKT szeptember 30. Pécs A járműalkatrész-gyártó cégek Magyarországon Külföldi tőke részesedése: 75% (KSH) Belföldi/külföldi/vegyes tulajdon (cégszámra vetítve ) 54 / 25 / 21 % Mikró vállalkozások aránya: 50%-ról 51,4 %-ra nőtt (árbevétel: max. 540 MFt) Kis vállalkozás: 29,5 %-maradt (árbevétel: max MFt ) Közepes nagyságú cégek 12,7 %-ról 11,4%-ra csökkentek (max MFt Nagyvállalatok 7,8 %-ról 7,7 %-ra csökkentek, (itt az árbevétel MFt felett van)
MKT szeptember 30. Pécs Néhány mutató A gyártás alakulása A beszállítók megoszlása A termelékenység alakulása A produktív és improduktív létszám alakulása Technológiai megoszlás
MKT szeptember 30. Pécs Agyártás növekedése az 1999-es évet bázisul véve
MKT szeptember 30. Pécs A beszállítók aránya
MKT szeptember 30. Pécs Termelékenység alakulása 1999-es évet bázisnak tekintve
MKT szeptember 30. Pécs Az improduktív dolgozók arányának alakulása a 1999-es évet véve bázisul
MKT szeptember 30. Pécs Technológiai megoszlás
MKT szeptember 30. Pécs Milyen követelményeknek kell megfelelni a hosszútávú érvényesülés érdekében? I/III A vevői elvárásoknak megfelelni (auditok) Az elvárt minőség garantálása Versenyképes árak és azok folyamatos csökkentése A jól megválasztott és folyamatosan fejlesztett technológia Logisztika elvárások Kommunikációs elvárások A szükséges de elégséges létszám foglalkoztatása
MKT szeptember 30. Pécs Milyen követelményeknek kell megfelelni a hosszútávú érvényesülés érdekében? II/III Korszerű folyamatosan fejlesztett vállalatirányítási rendszerek alkalmazása Specialitások A kívánt szintű és gyakoriságú fejlesztési együttműködés Hosszútávú megbízhatóság Jól kialakított termék struktúra Kellő tőkeerő Fejlesztési lehetőség és készség
MKT szeptember 30. Pécs Milyen követelményeknek kell megfelelni a hosszútávú érvényesülés érdekében? III/III A munkaerő képzése, minősége, költsége Km-es vonzáskörzet A piaci igényekhez igazított gyártói együttműködés
MKT szeptember 30. Pécs A rendszerbeszállítók szerepének alakulása világviszonylatban Bővül a szerepkörük Nő a dominanciájuk A beszállítói kör egyre inkább hozzájuk kötődik A válság hatására: – Racionalizálás – Karcsúsodás
MKT szeptember 30. Pécs A rendszerbeszállítók szerepének alakulása Magyarországon Autógyárak, és autógyár beruházások a vonzáskörzetben csökkentett munkarend lassan megszűnik, létszámbővülés Idetelepülő gyártások Magyarország mint gyártóközpont Beruházások Folyamatos technológiai fejlesztések Bővülő gyártó képesség A gyártott termékek az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé haladnak Tipusbővülés Termékkör bővülés
MKT szeptember 30. Pécs Milyen aktuális trendek figyelhetők meg a beszállítói piac területén a nemzetközi és világpiaci trendekkel összevetve I/II Nemzetközi Túl a válságon. Az iparág minden szempontból nőtt A járműipar visszaszerezte pozícióit A rendelésállomány folyamatosan bővül. Távol-Kelet erősödése Kína, India – japán fokozatosan számolja fel a károkat, melyek e természeti csapás következtében keletkeztek. Utóhatásai egyre ritkábban egyre rövidebb ideig tartanak. Tőkekoncentráció Hazai A válság jelei lassan a múltba tűnnek. Jellemzően iparágunk minden szempontból nőtt Megerősödött a járműipar A rendelésállomány folyamatosan bővül. Hazánkban sosem látott mértékben folynak beruházások iparágunkban A japán természeti csapás hatásai változók A tőkekoncentráció még nem jellemző
MKT szeptember 30. Pécs Részletezve az aktuális trendek Magyarországon A választások után is, a kormányzati szervezetek megítélése szerint, iparágunk továbbra is húzó ágazatnak minősül. A betanított munka részaránya csökken A magyar cégek bekapcsolódnak a fejlesztésekbe A termelékenység nő, átlagosan elérte a 29 millió /Ft /fő–t. Az export 87% volt, ez 2,1% -os növekedést jelentett az elmúlt évhez képest. (2009/2010) A járműipari termelés 80%-a – jellemzően közvetett, esetenként közvetlen módon- első beépítésre került, részaránya tovább nő, pótalkatrész csökken. A járműipari termelés aránya nőtt a cégek termékstruktúrájában A statisztikai átlaglétszám kismértékű, 3,5 %-os növekedést mutatott Nagyon bízunk abban, hogy kormányunk olyan gazdaságpolitikát fog a jövőben folytatni, mely az iparágnak kiszámítható, fenntartható fejlődést tud biztosítani.
MKT szeptember 30. Pécs Köszönöm megtisztelő figyelmüket Bogdanovits László Ügyvezető főtitkár Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége