| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország
2 Tartalom Az EU célkitűzései Az E-közigazgatás szerepe a versenyképesség szempontjából Hogy állunk itthon? (IBM-EIU e-readiness report 2008) Teendőink
3 Lisszaboni miniszteri deklaráció 2007 E-közig fejlesztések fő mutatói - állampolgár-központúság - adminisztratív terhek csökkentése Fő irányelvek - elektronikus azonosítás (eID) - e-közbeszerzés (eProcurement) - befogadó (inclusive) e-közigazgatás További célok - Határokon átnyúló interoperabilitás - Adminisztratív terhek csökkentése - Befogadó e-közigazgatás - Transzparencia és demokratikus elkötelezettség - Szolgáltatási irányelv végrehajtásának felgyorsítása
4 i2010 e-közigazgatás akcióterv (2007) Forrás: ITTK E-közigazgatás éves jelentés, 2007
5 Elektronikus kormányzat – a versenyképesség fő pillére: Felszabadítja az állampolgárokat és cégeket súlyos adminisztrációs terhek alól Hatékony és olcsó közigazgatást tesz lehetővé A működési folyamatokat újra kell gondolni, ez további lehetőséget ad az ésszerűsítésre Változások esetén gyors és egyszerű átállás Átláthatóság
6 Magyarország nemzetközi összehasonlításban: Az IBM / EIU e-readiness rangsor 2008-ban Source: EIU/IBM e-readiness rankings, 2008
7 Source: EIU/IBM e-readiness rankings, Magyarország e-readiness trendek
8 Janus arcú e-közigazgatás fejlődés Elektronikus cégbejegyzés pillanatok alatt Terjedő e-ügyintézési lehetőségek - Elektronikus adózás - Időpontkérés okmányirodába Innovatív önkormányzati elektronikus szolgáltatások Elkezdett, majd félbehagyott projektek Elkülönült, egymással nem kommunikáló, nem szabványos, integrálhatatlan szigetrendszerek Anomáliák az elektronikus aláírás körül
9 Source: EIU/IBM e-readiness rankings, 2008 Kormányzati politika és távlati célok Milyen mértékben támogatja kormányzat az ITC iparágat és mennyire elkötelezett hosszú távon? Erős Gyenge Regionálisan Erős Gyenge Globálisan Magyarország a kormányzati politika és célok alapján: régió: 4. hely / világszinten: 42. hely
10 Source: EIU/IBM e-readiness rankings, 2008 Üzleti környezet Várhatóan mennyire vonzó az üzleti környezet az elkövetkező öt évben? Erős Gyenge Regionálisan Erős Gyenge Globálisan Magyarország az üzleti környezet alapján: régió:8. hely / világszinten: 38. hely
11 Magyarország a technológiai infrastruktúra és hozzákapcsolódás alapján: régió:6. hely / világszinten: 34. hely Kapcsolódás és infrastruktúra Távközlési szolgáltatások elérhetősége, ára, minősége, PC, WiFi, internet és internetes azonosító-kártyák elterjedtsége. Source: EIU/IBM e-readiness rankings, 2008 Erős Gyenge Regionálisan Erős Gyenge Globálisan
12 Source: EIU/IBM e-readiness rankings, 2008 Erős Gyenge Regionálisan Erős Gyenge Globálisan Consumer & business adoption E-kereskedelmi és e- kormányzati megoldások elterjedtsége, illetve használata a fogyasztók és vállalkozások által. Magyarország az üzleti és fogyasztói adaptáció alapján: régió: 4. hely / világszinten: 32. hely
13 Source: EIU/IBM e-readiness rankings, 2008 Erős Gyenge Regionálisan Erős Gyenge Globálisan Jogi környezet Általános jogrendszer, internetre vonatkozó rendelkezések Magyarország a jogi környezet alapján: régió: 3. hely / világszinten: 38. hely
14 Source: EIU/IBM e-readiness rankings, 2008 Erős Gyenge Regionálisan Erős Gyenge Globálisan Társadalmi és kulturális környezet E-business, oktatás, internet tapasztalatok, vállalkozószellem, innováció Magyarország a társadalmi és kulturális környezet alapján: régió: 4. hely / világszinten: 33. hely
15 Javaslatok a kormányzat számára: felelősség és példamutatás A kormányzat járjon elöl az információtechnológia használatában, folyamatainak IT alapra helyezésében, jól működő és népszerű e- kormányzati alkalmazások kialakításában: Technológia-semlegesség Nyílt, rugalmas, szabványos rendszerek A mindenkori igények szerint könnyen és költséghatékonyan továbbfejleszthető megoldások Szemléletváltás: az informatikai beruházás nem költség, hanem költségmegtakarító, hatékonyságot növelő befektetés
16 Teendők: MOST! Elektronikus iratkezelés jogi szabályozásának megoldása Elektronikus fizetés az e-ügyintézéshez Elérhetővé tenni a közhiteles nyilvántartásokat az ügyintéző rendszerek számára Bővíteni a nyilvános adatok körét Terjeszteni az elektronikus aláírást (papírmentes iroda megvalósítása) Együttműködő, ASP alapú e-önkormányzati modellt kell megvalósítani * Amcham IT Position Paper, 2007
Köszönöm a figyelmet!
18 Magyarország helyzete a régióban Source: EIU/IBM e-readiness rankings, 2008
19 Rangsor – az első tíz Source: EIU/IBM e-readiness rankings, 2008
20 Magyarország helyzete a világban Source: EIU/IBM e-readiness rankings, 2008