A tyúk nem tojik aranytojást Gondolatok a magánnyugdíjpénztárakról Kun János Zalakaros 2009. szeptember 25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
A magán nyugdíjpénztári tv. várható változásainak hatása. Igazgatótanács ülése Budapest, október 21.
Rövid áttekintés, hogy mi történt a magán- nyugdíjpénztári fronton!
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
MI LESZ VELED NYUGDÍJ(AS)?
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
„Létrehozzuk a magyar vállalkozások bankját.” Gyurcsány Ferenc, január 30.
Fenntartható és megfelelő nyugdíjrendszer
Nyugdíj.
Foglalkoztatói nyugdíj
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Concorde Hozamfizető Származtatott Befektetési Alap (EUR)
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
A biztosítók vagyonkezelésének aktuális kérdései Mit kezdjünk az alacsony hozamkörnyezettel? MABISZ Konferencia október 19. Hamecz István elnök-vezérigazgató.
Néhány szempont a panelvitához Könyvbemutató: Non-Financial Defined Contribution Schemes: The New Revolution for Reforming National Pension Schemes? Budapest,
17. fejezet A vállalati hitelfelvételi politika jelentősége
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Cigány ügyek az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt Siófok, szeptember 16.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Latin-Amerika. Alapadatok 21 millió km² 560 millió lakos 20 ország.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A felzárkóztatás buktatói Riecke Werner. A régió.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Mi a liberalizmus? "manchesteri" változat Alaptípus ("classic") "adóztató és költekező" (tax and spend) Liberalizmust inkább termékcsalád, semmint konkrét.
A diákat készítette: Matthew Will
Egészségi állapot, egészségügyi rendszerek Dr. Jávor András.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Kormányszóvivői tájékoztató ELSZÁMOLÁS Biztonságosabb időskor – felzárkózó nyugdíjak.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András Pénzügyi Csúcstalálkozó II. / Financial Summit II. - Budapest, szeptember.
A hazai nyugdíjpénztárak szerepe az állampapírpiacon Szarvas Ferenc vezérigazgató Államadósság Kezelő Központ Zrt
Milyen szemléletváltást követel meg a választható portfoliós rendszer bevezetése a pénztáraktól? Pénztárkonferencia 2008 Biró Gergely.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Kifelé vagy befelé? Varga Mihály /2006. május 5./ /2006. május 5./
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Államadósság A GDP arányos maastrichti államháztartási adósság alakulása % várható Forrás: EDP jelentés.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
Válság és jövőkép A nyugdíjpénztárak helyzete Kisbenedek Péter Budapest, június 4.
OTP Pénztárak S A J T Ó T Á J É K O Z T A T Ó január 6. OTP PÉNZTÁRAK.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Nyugdíjrendszer átalakítása?
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Államadósság és állampapírpiac
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Készítette: Tóth Zsuzsa Borsodi Szabolcs
1 Stabilitás Pénztárszövetség Van jövő – Válságban? Budapest, október 14.
Válság és kilábalás László Csaba adópartner
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
Magán-nyugdíjpénztárak: álom és valóság Kun János PhD SZEF április 23.
Pénztárak Garancia Alapja A Pénzportál Szabadegyetem előadása április 28. Előadó: dr. Szűcs László.
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Nyugdíjreformok Magyarországon: kihívások és válaszok
Előadás másolata:

A tyúk nem tojik aranytojást Gondolatok a magánnyugdíjpénztárakról Kun János Zalakaros szeptember 25.

2 Miről lesz szó? A magánnyugdíjpénztárak évente 500 milliárd Ft-tal növelik a költségvetési hiányt. A magánnyugdíjpénztárak miatt 8%-kal nőtt az államadósság, az adósság-növekedés 30 év múlva 40%-ot is elérhet. A pénztártagok nem biztos, hogy magasabb nyugdíjat fognak kapni. A pénztáraknak nincs járulékos haszna a gazdaság számára, a tyúk nem tojik aranytojást. Legjobb lenne megszűntetni a pénztárakat. Ha ez nem lehetséges, mindenki léphessen vissza a TB rendszerbe, s legyen önkéntes a tagság!

3 A rendszer kialakulása A nyolcvanas években Latin-Amerikában kezdődött. Chile, 1981 Világbank 1994 – Ideológiai alapvetés Kilencvenes évek második felétől volt szocialista országokban Csehország és Szlovénia kivételével, a Világbank technikai támogatásával Jelenleg 18 országban: Latin-Amerika, Kelet- Európa, Közép-Ázsia Magyarország 1998

4 A rendszer jellemzői Nyugdíjjárulék negyede, 8%-pont a pénztárakba A pénztárak elvben a tagok tulajdonában vannak. „Önkormányzati működés” Gyakorlatban nagy részük pénzügyi csoportokhoz tartozik. Prudens befektetési szabályok Tagok által választható portfoliók

5 A jelenlegi helyzet II. negyedévi adatok: –19 magánnyugdíjpénztár –2980 ezer tag –Pályakezdőknek kötelező tagság –Vagyon: 2145 milliárd Ft –2013-ig egyösszegű kifizetés lehetséges. Járadékszolgáltatás jelenleg nincs. –Visszalépések A pénztárak miatti hiány a TB kasszában 354 milliárd Ft, a költségvetés megtéríti Emellett kb. 150 milliárd Ft a pénztárak miatt létrejött államadósság kamatterhe.

6 TB nyugdíjrendszer folyamatábrája JárulékfizetőTB NyugdíjalapNyugdíjas

7 Magánnyugdíjpénztári rendszer folyamatábrája az átmenetben, állampapír vásárlás esetén Járulékfizető NyugdíjalapNyugdíjas Nyugdíjpénztár Költségvetés Állampapír + kamat

8 Magánnyugdíjpénztári rendszer folyamatábrája az érett időszakban, állampapír vásárlás esetén Járulékfizető TB NyugdíjalapNyugdíjas Nyugdíjpénztár Költségvetés Tőke és hozam Hiány a GDP 40%-a

9 Magánnyugdíjpénztári rendszer folyamatábrája az átmenetben, részvényvásárlás esetén Nyugdíjpénztár Költségvetés Járulékfizető TB NyugdíjalapNyugdíjas Tőkepiac

10 Magánnyugdíjpénztári rendszer folyamatábrája az érett időszakban, részvényvásárlás esetén Nyugdíjpénztár + járadékszolgáltató Költségvetés Hiány a GDP 40%-a Járulékfizető TB NyugdíjalapNyugdíjas Tőkepiac Tőke és hozam Kamat

11 Várt pozitív hatások A pénztárak a gazdaság finanszírozását segítik –A nemzetgazdasági megtakarítás nem nő –A magyar gazdaság finanszírozásában a tőkepiacnak nincs szerepe Kevesebb részvény forog, mint a magánnyugdíjpénztári rendszer bevezetése előtt Elsődleges kibocsátás alig van A részvényarány növelése külföldi részvényekkel lehetséges

12 Várt pozitív hatások Fenntarthatóvá teszi a TB nyugdíjrendszert –Egyensúly: Nyugdíjjárulék x Átlagos nyugdíjjárulék alap x Járulékfizetők száma = = Átlagnyugdíj x Nyugdíjasok száma Ha deficites, a paramétereket kell változtatni, vagy költségvetési támogatás kell Költségvetési deficit Kiszorító hatás –Ha 75%-os nyugdíjrendszer egyensúlyban van, egyensúlyban lesz a 100%-os is

13 A TB nyugdíjrendszer hiánya a GDP százalékában (Orbán Gábor és Palotai Dániel 2007)

14 Magánnyugdíjpénztári rendszer egyensúlya Nyugdíjjárulék x Átlagos nyugdíjjárulék alap x Járulékfizetők száma = = Átlagnyugdíj x Nyugdíjasok száma Ha deficites, a paraméterek változnak, vagy és értékpapír eladás Kiszorító hatás

15 Várt pozitív hatások Felhívja a figyelmet a nyugdíjrendszer problémáira –Implicit adósság explicitté válik De: bruttó implicit adósság ≠ nettó implicit adósság Bruttó: A TB összes nyugdíjkötelezettségének jelenértéke – GDP %-a Nettó: Jövőbeni nyugdíjkötelezettségek és befizetések jelenértéke A maastrichti hiányba az implicit adósság nem számít bele, az explicit beleszámít Új EU tagországok tárgyalási kudarca

16 Várt pozitív hatások Növeli a járulékfizetési fegyelmet –Az elmúlt tíz év nem ezt bizonyítja A magánnyugdíjpénztári járulék együtt jár a többi bért terhelő adó és befizetésével A magánnyugdíjpénztári vagyon örökölhetősége sem elég vonzerő »A TB rendszerben is van öröklési elem: az árvajáradék és az özvegyi nyugdíj. Ezek szociális szempontból kedvezőbbek

17 Várt pozitív hatások Pénztárak versenye növeli a hatékonyságot –A kisebb hozamot biztosító pénztárak taglétszáma jobban nő, mivel ezek ismertebbek, többet költhetnek reklámra és jobb az ügynöki tevékenységük

18 Várt pozitív hatások A pénztárak mentesek a politika szeszélyeitől –A vonatkozó jogszabályok legalább 300 helyen módosultak a rendszer bevezetése óta Minimális hozamgarancia megszűnt Járadékszámítás, járadékszolgáltatók nem ismertek Adózási szabályok bármikor módosulhatnak Szabályozás változhat

19 Várt pozitív hatások Magasabb nyugdíj –Egy fenntartható TB nyugdíjjal egyenértékű pénztári nyugdíjhoz 2,7% reálhozam kellene, a hozam 1998 és 2004 között 2,1% volt. (Orbán és Palotai 2005) A hozam jelenleg negatív ban legalább 37 Md Ft működési költség –A hozam biztosan javul, de a későbbiekben is lehetnek válságok. USA példa: 1968-ban életjáradékra váltott részvényportfolió kétszerannyi járadékot adott, mint egy 1974-ben átváltott (Orszag and Stiglitz 1999) –Életjáradék magas költségei Brit példa: 45% (Orszag and Stiglitz 1999) A magyar pénztárak nem alkalmasak a járadékszolgáltatásra A járadékot drágítja, hogy több fajta járadék között lehet választani

20

21 Nemzetközi környezet Orszag and Stiglitz 1999 Világbank paradigmaváltása: Holzmann and Hinz 2005 Világbank igazgatótanácsa 2007-ben elfogadta – Holzmann 2008 Argentína 2008 november: magánnyugdíjpénztárak felszámolása Horvátország, Szlovákia: visszalépés, önkéntesség Románia: magánpénztárba irányított járulék emelés elhalasztása Lettország, Litvánia: magánpénztárba irányított járulék csökkentése Bolívia, El Salvador: politikai viták a megszűntetésről (Rudolph and Rocha 2009)

22 Az argentin tőzsde teljesítménye

23 A brazil tőzsde teljesítménye

24 Megszűntetés lehetősége Magyarországon Jogi aggályok: tulajdon államosítása –Ellenvetés: a tulajdon szabad rendelkezést jelent, a pénztári vagyonra ez nem igaz Bőséges kompenzáció: egyharmaddal magasabb TB nyugdíj Ha a megszűntetés nem lehetséges, az önkéntessé tétel is segít

25 A megszűntetés hatása Költségvetési deficit havonta 30 milliárd Ft-tal csökken Állampapírban tartott pénztári vagyon mértékével azonnal csökken az államadósság, ezen állomány utáni kamatfizetés azonnal megszűnik Az egyéb értékpapírok eladásánál fokozatosság javasolt.

26 Irodalomjegyzék 1 Cesaratto, Sergio (2003): Are Pay-as-you-go and Fully Funded pension schemes on the same footingt with respect to demographic shocks? A Sraffian view, Universitá degli Studi di Siena Cesaratto, Sergio (2006): The transition to fullly funded pension schemes: a non- ortodox ctriticism, Cambridge Journal of Economics, Vol. 30. No. 1 Chan-Lau, Jorge A. (2004): Pension Funds and Emerging Markets, IMF Working Paper 04/81, Washington D.C.European Commission (2009): The 2009 Ageing Report, BrusselsHolzmann, Robert and Richard Hinz (2005): Old Age Income Support int he 21st Century, The World Bank, Washington D.C. Holzmann, Robert, Richard Hinz and Mark Dorfman (2008): Pension Systerms and Reform Conceptusl Framework, SP Discussion Paper No. 0824, The World Bank, Washinton D.C. Impaviado, Gregorio and Roberto Rocha (2006): Competition and Performance int the Hungarian Second Pillar, Policy Research Working Paper 3876, The World Bank, Washington D.C. International Labour Office (2001): Social security: A new consensus, Geneva Németh György (2009): A nyugdíjreformról. Közgazdasági Szemle, március

27 Irodalomjegyzék 2 Orbán Gábor – Palotai Dániel (2005): A magyar nyugdíjrendszer fenntarthatósága, MNB Tanulmányok 40 Orbán Gábor – Palotai Dániel (2006): Kihívások előtt a magyar nyugdíjrendszer, MNB Tanulmányok 55 Orszag, Peter R. and Joseph Stiglitz (1999): Rethinking Pension Reform: Ten Myths About Social security Systems – The World Bank, Washington D.C. Pfau, Wade D. (2008): Emerging Market Pension Funds and International Diversification, GRIPS Discussion Paper 08-10, Tokyo Raddatz, Claudio and Sergio L. Schmukler (2008): Pension Funds and Capital Market Development, Policy Research Working Paper 4787, The World Bank, Washington D.C. Rudolph, Heinz and Roberto Rocha (2009): Enabling Conditions for Second Pillars of Pension Systems, Policy Research Working Paper 4890, The World Bank Washington D.C. San Martino, Jorge (2007): Pension Reform and the Development of Pension Systems – An Evaluation of World Bank Assistance - The World Bank Washington D.C. Sinn: Hans-Werner (2000): Why a Funded Pension System Is Useful and Why it is Not Useful, NBER Working Paper 7592, Cambridge, MA The World Bank (1994): Averting Old Age Crisis: Policies to Protect the Old and Promote Growth (Oxford University Press, Oxford)